הצצה ראשונה: הקרוסאובר החשמלי של טויוטה

דגם קדם ייצור חשמלי בשם BZ4X יתניע את המהפכה הגדולה של המותג היפני

ניר בן טובים  19.04.21 - 08:24

תגיות: טויוטה

תחילת כתבה

למרות שסין רחוקה מאוד מאתנו, תערוכת הרכב הסינית המתקיימת השבוע בשנחאי אוצרת בתוכה כמה חשיפות אסטרטגיות חשובות, במיוחד לשגרירים של טויוטה באירופה ובמזרח התיכון. המותג יציג את ה-bZ4X קונספט, תצוגה מקדימה קונקרטית של רכב כביש-שטח חשמלי שפותח בשיתוף סובארו ושגרסת הייצור הסופית שלו צפויה להגיע לשוק באמצע שנת 2022. צריך לציין כי זהו אמנם הרכב החשמלי הראשון של טויוטה שמיועד לאירופה (ומכאן חשיבותו), אך הוא אינו הראשון בקורות חייו של היצרן; החטיבה הפרטית מוכרת בסין גרסאות חשמליות של C-HR ובעבר שיווקה גרסאות חשמליות של ראב4 בארה"ב.

אף על פי שטויוטה היא חלוצת הטכנולוגיות ההיברידיות באירופה מזה כמה עשורים, אין למותג אף דגם חשמלי מלא בהיצע מלבד מיראי מונעת המימן - ולקסוס הציגה רק לאחרונה את הפרשנות החשמלית שלה, ה-LF-Z. מצב זה, עתיד להשתנות בשנה הבאה כאשר טויוטה תביא לשוק האירופי קרוסאובר מיד-סייז מסורתי בשנת 2022, רכב שנקרא בשלב זה BZX4 קונספט, אם כי את המונח "קונספט" אפשר לקחת בערבון מוגבל, מדובר בגרסה בשלה כמעט לגמרי. 

ה- bZ4X של טויוטה עושה שימוש בפלטפורמה מודולרית E-TNGA שפותחה עבור מכוניות חשמליות של היצרן. פרופורציונלית, אפשר לקבוע שהוא מתברג איפשהו קצת מעל ראב4 במידותיו, אך מובדל ממנו במרווח המשופר לנוסעים. האותיות באחוריו, bZ מייצגות את המונח 'מעבר לאפס' (Beyond zero) וזו הקידומת שבעזרתה טויוטה תסמן לנו שמדובר בדגם חשמלי וכך יהיה בכל הדגמים להם הנעה חשמלית 100%. המספר בצימוד אל האותיות מציין את המיקום בהררכיה ובמיצוב, ה- X מציין שמדובר בקרוסאובר או ג'יפון ואותיות אחרות יסגירו שמדובר ברכב אחר (טויוטה כבר רשמו במשרד סימני המסחר לפחות 3 דגמים BZ נוספים). שיטה דומה יושמה בתווית ה-i-BMW של BMW, תווית EQ של מרצדס-בנץ ומחלקת Ioniq של יונדאי.

עיצובית, למכונית יש אף סגור עם חתימה מיוחדת ופנסי LED שבהם נורות LED קבועות מחוברות אופטית באמצעות פס כסף. יש חלקי פלסטיק שחורים מתחת לפנסים שנותנים לו אפקט הצללה אבל מעבר לכך טויוטה לא הפריזה עם הרעיונות הויזואלים. הפלטפורמה עצמה מחביאה באופן טבעי כמה יתרונות. לדוגמא, טויוטה מבטיחה כי ל- bZ4 יש מרווח רגליים של סגמנט D בזכות בסיס גלגלים רחב מאחור בלי להתפשר על גודל תא מטען שימושי.  בפנים, ל- bZ4X יש לוח מחוונים הממוקם נמוך ופותח את שדה הראיה; זה לא רק מבטיח תצפית טובה על הכביש, אלא גם מעניק לקבינה מראה אוורירי ונעים יותר. 

בצד הדינמי אין פרטים ברורים אודות מערכת ההנעה החשמלית, אולם נראה כי ה- bZ4X הסופי מצויד בטכנולוגיית Steer by wire (היגוי אלקטרוני מלא) וכן בקולטנים סולאריים על התקרה כדי להטעין את הסוללות. המשמעות היא שכבר אין מוט הגה פיזי המחבר אותו לשאר המכללים והכול נשלט בצורה ממוחשבת. כדי להדגיש את הטכניקה הזו, טויוטה bZ4X קונספט מקבל גלגל הגה חצוי שנראה כאילו נלקח מחללית (טסלה כבר הכניסו דוגמא כזו לרכב סדרתי כאמור) וימים יגידו אם יישאר או יישמט.  

מה הלאה?
טויוטה bZ4X מהווה נקודת מפנה בהסטוריה של היצרן. עד שנת 2025 יציגו היפנים שבעה דגמי bZ חשמליים לחלוטין. זה לא אומר שטויוטה תייצר רק רכבי חשמל; למרבה המזל, החברה מקפידה גם על טכנולוגייה ההיברידית במקביל אל תאי הדלק המימניים ומנועים קונבציונליים. אולם עד שנת 2025, נמסר כי יותר מ-70 דגמים מחושמלים במגוון העולמי שלה, כולל 15 דגמים חשמליים יופצו דרך כל הזרועות. באירופה, כך הם מקווים, למעלה מ -70% מכלל כלי הרכב שנמכרים חיביים להיות עם הנעה היברידית עד שנת 2025. עשרה אחוזים צפויים להיות היברידי פלאג-אין ועשרה אחוזים חייבים להיות נטולי פליטה לחלוטין (חשמל או מימן).

שאלת המחיר תהווה נקודה מכרעת. אבל כדי לקבל תשובה על כך נאלץ לחכות לפחות עד סוף השנה הנוכחית.