קדנציה קצרה: קיה סטינגר בדרך החוצה

לפני חצי שנה ביצעה קיה רענון מקיף למכונית הספורט-GT. עכשיו כבר יודעים מתי היא תיפרד מאולמות המכירה

ניר בן טובים  21.07.21 - 11:35

תגיות: קיה

תחילת כתבה

קיה סטינגר, מכונית ה-GT המפתיעה מעולם לא הייתה מכונת רווחים משומנת במיוחד, ומכירותיה היוו נתח שולי ובלתי מורגש כמעט בין ערימות הקרוסאוברים שהיצרן הדרום קוריאני מגלגל החוצה משערי המפעל ומפיץ לעשרות נקודות ברחבי הגלובוס. ולמרות הכול, קיה המשיכה לטפל בסטינגר במסגרת מתיחות פנים ואף חוללה בה שינויים מסוימים לפני פחות מחצי שנה, סימן לכך שהיא ממש לא מתכוונת לוותר עליה בזמן הקרוב.

אלא שמציאות לחוד ומעשים לחוד, וגורלה של סטינגר GT נחרץ ממש בימים האחרונים. עד הרבעון השני של השנה הבאה, יצרנית הרכב הקוריאנית צפויה לשים קץ למכונית הביצועים הראשונה שלה שהצליחה לגרד לקהילה הגרמנית בנקודות הרגישות ביותר. בשבוע שעבר פרסם המותג את תוכניות הייצור שלו עבור כל מפעליו בדרום קוריאה כולל מפעל סוהארי בו הורכבה סטינגר, אך נראה כי אין זכר לסדאן הספורטיבית.

קו הייצור יתוכנן מחדש בכדי להתחיל בבניית דגמים מחושמלים, כמו קרניבל היבריד למשל. במועד חשיפת הסטינגר, כלי התקשורת והציבור החמיאו בהתלהבות לרגל הזנקת מכונית הספורט אי שם בשנת 2017, אך מבחינת מכירות התגובות שהגיעו מהשוק היו דלות וחסרות משקל. וכך, השמועות שמסתובבות כבר כמה חודשים על פרידת הקוריאנים מסטינגר מקבלות כעת תוקף, והמשמעות היא כי עד המחצית הראשונה של שנת 2022 היא תעלם מהמפה, ותשאיר זכרונות רק בשוק רכבי היד השנייה.

ועדיין, שנת חיים פוטנציאלית עבור ה-סטינגר היא לא תקופה שכדאי להתעלם ממנה. במהלכה, סביר כי צוותי הפיתוח ינסו לקשט אותה במגוון מהדורות מיוחדות ובמכסה מוגבלת. רק בחודש שעבר הציג המותג הקוריאני את ליין ה- Stinger Scorpion, עם גלגלים בלעדיים וגימורים בסגנון ייחודי. בצד יחידת הכוח, גרסת הסטינגר החזקה ביותר כיום בשוק מתהדרת במנוע V6 טווין טורבו בנפח 3.3 ל' המסוגל לחלץ הספק כולל של 368 כ"ס ולספק מומנט מרבי של 52 קג"מ על הנעה אחורית ותיבת הילוכים אוטומטית 8-מהירויות המאיצה בה ל-100 קמ"ש ב-4.8 ש'.  הסטינגר הושקה בישראל לפני כשלוש שנים עם מנוע 2.0 ל' טורבו 256 כ"ס ואותו מנוע V6 שאוזכר לעיל. המחירים נעו בין 280 ל-380 אלף שקלים. כיום אינה זמינה באולמות המכירה. עד כה, נמסרו בארץ 18 יחידות והרכב האחרון נמסר בינואר 2019, כך מסרה ל'עולם הרכב' היבואנית טלקאר.

שאלה אחת מתבקשת היא, האם קיה לא יכולה להעתיק את ייצור הסטינגר למפעל חלופי בשורותיה? ייתכן שכל דגם אחר היה זוכה לקבל כרטיס טיסה וארכה ממושכת. אבל נוכח השפעתה המוגבלת (הכלכלית) של הסטינגר ולאור המיתוג החשמלי שקיה כל כך מושקעת בו, הסבירות לכך נמוכה מאוד. אבל מי יודע, אולי היא תחזור בפרשנות כל-חשמלית 100%.