מערכת ESP מציינת 25 שנים להגעתה לעולם הרכב

מערכת בקרת היציבות הפכה לאחת המערכות הבטיחות החשובות ביותר בהיסטוריה

בועז קורפל
בועז קורפל  21.06.20 - 08:29
תחילת כתבה

זה נראה ברור וטבעי לגמרי שכל מכונית סדרתית תכיל מערכות בטיחות חדישות אבל לפני 25 שנה זה נחשב לאחד החידושים המרעישים ביותר בתחום הבטיחות בתעשיית הרכב העולמית. מערכת בקרת היציבות ESP שזכתה לשמות שונים כמו ESC אצל חלק מהיצרנים או VDC אצל יצרנים אחרים, הגיעה לראשונה ב-1995 והוטמעה במכוניות סדרתיות לאחר פיתוח ובחינה שנמשכו 10 שנים תמימות. מדובר באחת המערכות הבטיחותיות הכי חשובות בתחום הרכב שהומצאו אי פעם לצד מערכת ABS שמונעת נעילת גלגלים בבלימת חירום ומקטינה את מרחק הבלימה.
 
בשונה ממערכת ABS שפועלת במצבי חירום, מערכת ESP שפותחה על ידי חברת Bosch עובדת כל העת ותפקידה הוא לשמור על יציבות הרכב בזמן הנסיעה כאשר המכונית נכנסת לקטעי דרך עם פניות ופיתולים. כל עוד המכונית נעה בטווח הזוויות הבטוח ולא מתקרבת לגבולות המעטפת הפיזיקלית ומסתכנת בהתהפכות או סטייה בצורה חריפה, המערכת רק נמצאת במצב דריכות והיא לא מתערבת בתפעול המכונית. במקרים בהם גבולות המעטפת נחצים וקיימת סכנת החלקה, איבוד שליטה או התהפכות, אז המערכת נכנסת לפעולה ומשתמשת באותם חיישנים של ה-ABS אלא שבמקרה הזה הם מודדים מהירות זוויתית של כל גלגל ופועלים על הבלמים באופן עצמאי עד שמושג איזון בפעולת סיבוב הגלגלים והמכונית חוזרת לנקודת האיזון שלה. פרט לפעולה על הבלמים, מופעלת מניפולציה גם על דוושת התאוצה וגם אם הנהג לוחץ על הדוושה להגברת הכוח לגלגלים, הפעולה תתבטל והמנוע "יושתק" ולא יעביר כוח עד שהמכונית תשוב להיות מאוזנת. 

איך זה עובד
המערכת כוללת בסך הכול שישה חיישנים. ארבעה חיישנים על הגלגלים, חיישן מהירות נוסף בגוף המכונית והוא מודד את התאוצות בכל הזוויות וחיישן אחרון מותקן על ההגה והוא מודד את זווית ההגה כל העת. כל החיישנים פועלים כל העת בעת ובעונה אחת והם מעבירים את הנתונים למחשב מרכזי שבודק את המידע ומשווה אותו למידע הבסיסי שקובע אם המכונית במצוקה או לא. כל עוד אין מצב מצוקה, המכונית תמשיך לפעול והנהג לא יחוש מאומה. במצב מצוקה, המערכת לוקחת שליטה תוך מאיות שנייה על הבלמים ודוושת התאוצה והנהג יחוש מידית בכך. ניתן להרגיש את התערבות המערכת במקרים בהם אנו נכנסים לכיכר ומגבירים את המהירות או כאשר אנחנו נוסעים על כביש חלק ואז המכונית מאבדת קשר בין זווית ההגה שמבקש דבר אחד לבין זווית ומהירות הגלגלים שפועלים בכיוון אחר.

ברבות השנים השתפרו מערכות הבקרה השונות שמסייעות למניעת איבוד שליה על הרכב ולצד המערכות הנ"ל, התווספו מערכות נוספות שתומכות ומסייעות בדרכן למדוד כל העת את מצבו של הרכב ביחס לחוקי הפיזיקה ולמגבלות שקבע היצרן ביחס למידות הרכב, משקלו וכוח התפעול שלו. המערכות השונות זוכות לקיצורים שונים של 3 אותיות בדרך כלל ומומלץ להכיר וללמוד עליהן כאשר אתם רוכשים מכונית חדשה ומעיינים בקטלוג שלה. יצרנים מסוימים לא מאפשרים ניתוק של מערכת ESP בגלל מגבלות הרכב שתוכנן לפעול תחת בקרת ה-ESP וכל ניתוק שלו יהווה סיכון גבוה. יצרנים אחרים יאפשרו זאת אבל תחת התראה ואזהרה חמורה ויש שיאשרו זאת כחלק מתפעול טוב יותר של המכונית במצבים מסוימים והכוונה במיוחד לרכבי שטח שזקוקים להפעלת מערכת 4X4 והעברת כוח לכל גלגל בנפרד.
 
קיימת אגדה אורבנית שלפיה יהיו יצרנים שאמנם יאפשרו ניתוק של ESP לטובת אלה שמחפשים חוויית נהיגה קיצונית כשמדובר במכוניות עם הנעה אחורית, ואותה אגדה אומרת כי גם אם המערכת מנותקת, יש בה אלמנטים מסוימים שנשארים פעילים וכי הניתוק איננו מלא וזאת מפאת האחריות של יצרנית הרכב לשלומם של הנוסעים והחשש מפי תאונה קטלנית שתוביל לאחריות של היצרן. יהיו שיאשרו זאת (לא באופן פורמלי) ויהיו שלא, את התשובה תוכלו למצוא כאשר תלכו למגרש החלקה ותתאמנו בתפעול המכונית במגבלות ותכירו את אופן הפעולה של ה-ESP. לכו תדעו, אולי זה יציל אתכם ביום מן הימים.