שברולט: כך תפסיקו לחשוש מהרכב החשמלי

ג'נרל מוטורס תייצר אלטרנטיבה חשמלית כמעט לכל דגם עם טכנולוגיית ה-Ultium שמבטיחה טווח נסיעה מורחב ויכולת דינמית גבוהה

ניר בן טובים  05.07.20 - 08:18
הפלטפורמה המודולארית וטכנולוגיית סוללות ה-Ultium החדשה
הפלטפורמה המודולארית וטכנולוגיית סוללות ה-Ultium החדשה

תגיות: שברולט

תחילת כתבה

 זה היה "מפגש" עתונאים לא שגרתי שיכול להתרחש רק בצילו של נגיף הקורונה. ג'נרל מוטורס זימנה נציגי תקשורת ממספר מדינות, כולל ישראל וקזחסטן להשתתף בשיחת ועידה טלפונית כדי לגולל בפנינו שלמרות המשבר הכלכלי, סגר, בידוד ועבודה מרחוק, אצלם מתנהלים העסקים כסדרם. "אנחנו מחויבים לאסטרטגיה והכול מתקדם בהתאם ללו"ז המקורי", כך פתחו חברי GM את הפרזנצטיה, שחלק ניכר ממנה הוקדש למערכת הסוללות החדישה, ה-Ultium.

שברולט ישקיעו עד שנת 2025 בסביבות 20 מיליארד דולר במערכות ה-EV של המותג, והסנוניות הראשונות שינצלו את הטכנולוגיה המהפכנית יהיו כלי רכב מפוארים, בהם קאדילק ליריק ו-GMC האמר החשמלי, שניהם עתידים לעלות לכבישים בשנתיים הקרובות. בתוך כך, ועל אף שחלק מיצרני הרכב החליטו לסגת מהעולם האוטנומי הכרוך ברגולוציה מסובכת ואלמנטים בטיחותיים לא פשוטים, מפנים האמריקנים הרבה משאבים לכוון כלי רכב אוטונומיים המופעלים אך ורק באמצעות חשמל.

"מבחינה מודולארית, יש לנו את היכולת לייצר כלי רכב חשמליים מקטן ועד ענק, וכמובן מכוניות שלא זקוקות לנהג כמו השברולט קרוז-אוריגין (קפסולת תחבורה עירונית). הם גמישים ברמה כזו, שנוכל להציע אותם עם טווח נסיעה של יותר מ-400 מייל בין טעינות או יותר (630 קילומטרים).  זה יכול להיות הנעה קדמית, הנעה אחורית, הנעה כפולה ובהספקים שבין 235 כ"ס ועד יותר מ-1,000 כ"ס." וכן, לא נפסלת על הסף אפילו קורבט באיזשהי קונסטלציה חשמלית או היברידית נטענת בעתיד. 

הסוללה החדשה, מ-50 ועד 200 קילוואט

בשברולט מטפחים 555 קונפיגרציות שונות של מנועי בערה, לעומת כ-19 התאמות בודדות של מערכות הינע חשמליות, כך שיש להם מוטיבציה לבצע שינוי טכנולוגי מקיף. כאן למעשה נכנסה לתמונה טכנולוגיית ה-Ultium שפותחה יחד עם הונדה ו-LG ומנסה לאחוז את המקל בשני קצותיו: מצד אחד להציע טווח נסיעה מוגדל משמעותית, לשמור על איזון דינמי של הרכב ומשקל מבוקר, ומצד שני גם להבטיח שתא הנוסעים והיושבים בו מוגנים היטב במקרה של תאונת דרכים. "היתרון הכי גדול שלה הוא באדפטיביות. אנחנו יכולים להתאים אותה לכל מכונית ואז לערום עליה רכיבים כמו לבנות צעצוע, תוך כדי שמירה על פרמטרים מדויקים".

מבלי להכנס ליותר מדי פרטים טכניים מסובכים, "רצפת הסוללה" פשוט הרבה פחות מורכבת להתקנה וליישום על פני כמה אלטרנטיבות מתחרות. יש בה פחות משקל (בשיעור של 25% בממוצע), פחות חיווט ורכיבים מקשרים (בשיעור 55% לפחות) וניתן לחבר אותה למנוע חשמלי אחד, שניים או שלושה עם הספקים גבוהים מאוד. "מי שרוצה ביצועים יקבל רכב חשמלי עם מנה הגונה. אנחנו יכולים לשלב עוצמה עם הנעה אחורית או כפולה - זה כמו שיש לך שני מנועי בערה בתוך מכונית אחת".   

שברולט הקציבו לכלי התקשורת דקות ספורות כדי לענות על שאלות (שהוגשו להם מראש), ואחת מהן שהופנתה לקן מוריס, אחד מהראשים מאחורי מערכות החשמל של GM, דנה בטווח הנסיעה על הסוללה, או כיצד הם מתמודדים עם חרדת הטווח. לשיטתם, ועל פי מחקרים שביצעו, "נהגים מרגישים נוח, מלאי בטחון כאשר הסוללה מנפקת מינימום 300 מייל טווח נסיעה חשמלי עד התרוקנות", כך הוא אומר, שהם כ-482 קילומטרים (בערך כמו פורשה טייקן).

בהמשך התייחס מוריס גם לסוגיית התמחור הרגישה של הרכב החשמלי, שלפחות כיום גבוהה יותר מהחלופה הקונבציונלית. "הדבר שמעורר הרבה מחלוקת הוא באמת עלות הרכישה והנוכחות של רשת הטעינה. אז קודם כל נבהיר שלא תהיינה אי הבנות: אנחנו בפירוש לא יכולים לגבות פרמיה על רכב חשמלי, זה לא רכב יוקרה או מוצר מותרות. הוא חייב להיות באותה סירה עם מכונית בערה רגילה. שנית, לא פחות חשוב בעינינו הוא עניין פרישת מערכת תחנות. אנחנו לא חושבים שצריך להחליף תחנות דלק קונבציונליות לגמרי, אבל צריכה להיות כאן זמינות רחבה לרכב החשמלי וגם שירות".