הלך מנוע: כמה אפשר לנסוע על מכל "רזרבי"?

הרבה נהגים שואלים את עצמם מהו טווח הנסיעה המרבי של הקו התחתון במכל? התשובה אינה אחידה כמובן, ובכל מקרה מומלץ להמנע מכך

ניר בן טובים  03.01.21 - 09:28
(Getty)
(Getty)
תחילת כתבה

אחת הפעולות המזיקות ביותר לרכב היא נהיגה על דלק מתחתית המכל, או ה"מאגר הרזרבי". בקרקעית שלו מצטברים חומרים שעלולים להסב נזק חמור למזרקים, אטמים, משאבת הדלק, הממיר הקטליטי, בוכנות ומגוון המכללים שאחראים על תפקוד תקין של המנוע - וכל אלה כאמור נשאבים לצנרת. המונח הזה, "רזרבי" קצת מטעה, משום שלמכוניות נוסעים קונבציונליות אין שני מאגרים נפרדים לאחסנת דלק אלא אזור מונמך בתוך המאגר שהמערכת תנצל כאשר הבנזין/דיזל העיקרי אוזל.

מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות ברחבי העולם ויצאו לבדוק את דפוסי התדלוק של הנהגים, הצביעו על כך שלפחות מחצית מהם יחכו עד שהנורה תחל להבהב - ולפעמים אף ימשיכו לנהוג כך למרחק לא קצר. לשאלה כמה קילומטרים טמונים בתוך המאגר הרזרבי אין תשובה אחת, שכן היא כפופה להרבה משתנים; נפחי המכל שונים מאוד מרכב לרכב, הרגלי הנהיגה אינם אחידים (רגל כבדה או רגל מבוקרת על המצערת) וכמובן שיש להתחשב בכל תנאי הסביבה - האם נקלעתם לפקק זולל דלק או שאתם משייטים בנינוחות בכביש המהיר.  

הכלל הוא די פשוט: ככל שהמכונית גדולה יותר, כך המאגר הרזרבי שלה נדיב יותר. ואולם, בהתחשב שרובנו נוהגים במכוניות ממוצעות בישראל, מנועי 2.0 ל', 1.2 ל', 1.5 ל' וכדומה, סקרים שנערכו לאחרונה באיטליה הגיעו למסקנה שהטווח הממוצע אותו תצליחו לסחוט מתחתית המכל עומד על כ-60-50 קילומטרים מהרגע שהנורה הצהובה (אייקון של תחנת דלק) דולקת, או כ-8-10 ליטרים (המידע הרשמי זמין בספר הרכב שלכם). בתוך כך, מכוניות היברידיות כמו טויוטה פריוס למשל או יונדאי איוניק מסוגלות לחלץ גם יותר מ-100 קילומטרים מהרצפה של המכל בזכות שילוב התמיכה החשמלית. 

הבעיה היא, שאפילו המחשבים המתקדמים ביותר ברכב לא יכולים לתת לכם מידע מדויק כמה נותר במכל, עם סטיות של ליטר לפה ולשם, ושוב כל זה נכנס למשוואה מורכבת שבה צריך לקחת בחשבון כיצד אתם נוהגים באותו פרק זמן שהנורה כבר דולקת. כיבוי של המזגן למשל יכול לתרום במידת מה לחסכון במשאבים, אם כי מחקרים שנעשו בנושא זה מצאו כי התרומה אינה כה משמעותית כפי שבעבר היה נהוג לחשוב - במיוחד בכלי רכב מודרניים שבהם צריכת האנרגיה הרבה יותר יעילה. מצד שני, דווקא מכוניות חדישות רגישות יותר לדלק "מזוהם".   

ההמלצה הגורפת היא להקפיד שלא לרדת מתחת לרבע מכל דלק, ובכל מקרה כאשר מתקרבים לקו התחתון להתחיל לאמץ נהיגה רגועה יותר ולא לתבוע מהמנוע ביצועים חורכי אספלט דווקא על השאריות האחרונות שיסבו נזקים יקרים למערכות הרכב. טיפ נוסף שכדאי לזכור - לא תמיד כיבוי המנוע בעת עמידה יחסוך לכם דלק. רק אם מדובר בעצירה ממושכת, מעל 2-3 דקות יש בכך מעט הגיון, כל זמן מתחת לזה ואתם מסתכנים באיבוד דלק יקר בעת הנעת המכונית מחדש.