אירופה דוהרת לרכב החשמלי

קורונה, סגרים ודכדוך? חצי מיליון כלי רכב חשמליים נמכרו באירופה בשנה האחרונה. הדגם הנמכר ביותר - רנו זואי

ניר בן טובים  05.01.21 - 16:32
(Getty)
(Getty)
תחילת כתבה

למרות ששוק הרכב באירופה המשיך להתכווץ ברבעון האחרון עקב השלכות נגיף הקורונה, ציון דרך היסטורי נרשם בתחילת חודש דצמבר החולף ביבשת המערבית. על פי נתונים שפורסמו על ידי סוכנות הידיעות 'רויטרס', עולה כי מתחילת ינואר ועד סוף נומבר 2020 נמכרו 500 אלף מכוניות חשמליות 100%. אם מוסיפים לכך גם דגמי פלאג-אין הייבריד (PHEV) המשלבים בערה וחשמל, מדובר בלמעלה מ-1.1 מיליון מסירות של ז'אנר רכבי ה-EV למיניהם. בתרגום אחר, כמעט אחד מכל עשרה כלי רכב שנמכר בטווח זמנים זה באירופה, היה חשמלי.

שיאנית המכירות באירופה היא גרמניה עם קרוב ל-100 אלף יחידות (נתח של 30% מסך המכירות), אחריה צרפת עם 70 אלף ובריטניה עם 66 אלף יחידות. בענף הרכב באירופה סוברים כי שנת 2021 צפויה להיות פוריה עבור יצרני הרכב, שכן מרביתם מציעים כיום הנעה אלטרנטיבית בטווחי מחירים שונים. הצמיחה המטאורית נובעת בראש ובראשונה מהגדלת ההיצע החשמלי, אולם זה כשלעצמו תוצאה ישירה של מדיניות האיחוד האירופי שעתיד לקנוס את יצרני הרכב בשל חריגות במדדי זיהום האוויר, וכן בשל תמריצים והטבות מס, במיוחד בגרמניה שמעניקה לכל אדם שרוכש רכב חשמלי סבסוד של כ-9,000 יורו. 

בחלוקה לדגמים, עולה כי המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה היא רנו זואי עם 83 אלף יחידות. במקום השני טסלה מודל 3 עם 63 אלף יחידות, במקום השלישי יונדאי קונה אלקטריק עם 36 אלף מסירות, רביעית היא פולקסווגן גולף E החשמלית (שייצורה פסק לאחרונה) עם 30 אלף מסירות ובמקום החמישי אאודי אי-טרון (29 אלף). פולקסווגן ID.3 במקום השישי עם 28 אלף יחידות וכך גם פיג'ו e208. רכב ה-PHEV הנמכר ביותר באירופה הוא מיצובישי אאוטלנדר עם כ-27 אלף יחידות בין ינואר-דצמבר. לא הרחק מאחורי וולוו XC40 פלאג-אין ואחיו הגדול וולוו XC60, וכן התברגו ברשימה פורד קוגה PHEV ו-ב.מ.וו 330e.

באיחוד האירופי שואפים להציב על הכבישים 30 מיליון מכוניות חשמליות עד שנת 2030 במסגרת המאבק בזיהום האוויר. על פי דוח שפרסמה לאחרונה החטיבה להגנת הסביבה באיחוד, עולה כי רבע מפליטת המזהמים מקורו בענף התחבורה, אך עם זאת חל שינוי לטובה לאור התקנות המחמירות ועננת הקנסות שמרחפת מעל היצרנים. כדי לתמוך בגידול המסיבי במכירת רכב חשמלי, תשתית הטעינה האירופית, המבוססת כיום על 200 אלף עמדות EV ועוד כ-1,000 עמדות טעינה לרכב מימני, תצטרך לגדול פי 15 לפחות על מנת לחולל מהפכה צרכנית.