דעה: טסלה מנסה לעשות מהפכה בשוק הישראלי

כניסתה של טסלה לארץ לוותה בהחדרה של מחירים מאוד אטרקטיביים לצרכן. בתוך כך, הוא יאלץ להסתגל לשירות פחות אישי שלא ממש מתאים לאופי הישראלי

ברק כהן  04.02.21 - 12:12
סוכנות טסלה בניו-יורק (צילום: Getty)
סוכנות טסלה בניו-יורק (צילום: Getty)

תגיות: טסלה

תחילת כתבה

אין ספק שטסלה היא מובילה עולמית בתחום הרכב החשמלי, וככזו מביאה בשורה אמיתית לשוק הישראלי ותהווה קטר שימשוך את הענף אל עבר המהפכה החשמלית ומהר. תמחור הדגמים האטרקטיבי בגרסת המודל 3 וזמן האספקה הנגיש יחסית יביא להיקפי מכירה מאוד משמעותיים. נראה כי שאר הדגמים אשר מועד האספקה שלהם הינו רק בסוף השנה הנוכחית ישפיעו פחות על השוק. כלומר, השפעתה של טסלה תהיה כפולה ותבוא לידי ביטוי בהיקפי הרכבים החשמליים שיימכרו, והן בקידום פריסת עמדות ההטענה הציבוריות ברחבי הארץ.

כניסתה של טסלה תשליך על שוק היוקרה וגם על כלל השוק. היא תקרוץ ללקוחות יוקרה מצד החדשנות והמחיר האטרקטיבי ותשפיע על עמוד השדרה הראשי של כל הענף, אשר במאמץ קל יוכל להצטרף למהפכה החשמלית עם טויסט של פרסטיג'ה.  טסלה מביאה איתה שינוי תפיסתי עמוק, אולי גם תודעתי. האינטראקציה בינה לבין לקוחותיה ברחבי העולם היא בעיקרה און ליין (מקוונת). אינטראקציה זו מצד אחד מביאה עמה חדשנות ופשטות שהצרכן הישראלי לא היה רגיל אליה עד היום בעת רכישת מכונית חדשה, אולם מצד שני אותו הצרכן התרגל בשנים האחרונות לקבל יחס חם מהיבואן המקומי וגישה ישירה לנציגיו ומנהליו. יחס שלא נראה כי יקבל מטסלה.

בלי הנחות
אסטרטגיית המחיר האחיד יש בה בשורה מאוד חיובית, אבל היא מגיעה יחד עם שירות ספרטני שאינו מאפשר ללקוח לקבל שירותים בסיסיים אליהם התרגל כגון טרייד אין והתקנת עמדת הטענה, שירותים שהלקוח יצטרך לראשונה לדאוג להם בעצמו. ראינו את חדירתה של טסלה לשוק הנורווגי אשר הינו אחד השווקים המפותחים בעולם בתחום הרכבים החשמליים. גם שם מחיר החדירה של המודל 3 היה מאוד נמוך והשפיע בצורה דרמטית על השוק עד כדי כך שהדגם היה הנמכר ביותר במדינה. יחד עם זאת, גם בנורווגיה ראינו שהצרכנים מחפשים גיוון בנהיגה שלהם, וכניסה של רכבים חשמליים של מותגים נוספים הביאו לפיזור של מכירות הרכבים החשמליים בין מספר יצרנים.

צפויה לטסלה הצלחה ניכרת בשוק הרכב הישראלי, בוודאי בתחילת הדרך לפני ששאר היצרנים יעבדו את המשמעות של מותג הרכב החשמלי שזה עתה נחת פה - ובתקופה קצרה עתיד לקצור נתח שוק לא קטן. הכניסה העתידית של דגמים חשמליים חדשים של יצרנים קיימים, לצד מותגים שייכנסו לישראל לראשונה בהחלט יהוו לטסלה תחרות אמיתית. בה בעת, בעידן שהלקוח רגיל לשירות לפי דרישה, שהכל קל ונוח עבורו, מותגים שיידעו לחדש את עצמם, להציע חווית רכישה חדשנית ולהיות קשובים לטעמי הלקוח, הם אלה אשר יצלחו את המהפכה החשמלית בציון גבוה. הולך להיות כאן מעניין בתקופה הקרובה. מאוד.

הכותב הוא מנכ"ל משותף ומייסד בחברת B-EV Motors ולשעבר מנהל מותג BMW בדלק מוטורס.