חשמלי על מלא: Aiways U5 בישראל

הדגם הראשון של המותג הסיני מגיע עם מחיר מפתיע

בועז קורפל
בועז קורפל  16.03.21 - 11:06
(עולם הרכב)
(עולם הרכב)
תחילת כתבה

בפעולה שקטה ויעילה במיוחד עם עבודת שטח שנמשכה כאן בחודשים האחרונים, קם מותג רכב חדש בשוק הישראלי וברוח הימים האלה, מותג רכב סיני חשמלי שנקרא Aiways שפירושו (בערך) "בינה מלאכותית עם קורטוב אהבה" וזה לפי אנשי החברה בישראל, המוטיב העיקרי שסביבו מתוכננות ונבנות המכוניות החשמליות של החברה שכושר הייצור שלה הוא 300,000 מכוניות בשנה ועיקר התוצרת מיועדת לשווקים באירופה המערבית שנראית מוכנה ובשלה לקליטת מכוניות חשמליות על מלא.

חברת Aiways נולדה בסין ב-2018 ועל פי התכנית שלה (לפני שווירוס קורונה שינה את סדרי העולם) היא הייתה אמורה להגיע לשווקים בשנה שעברה וזאת אחרי שדגם האב טיפוס הראשון הוצג בתערוכת בייג'ין ב-2018 והגרסה הסדרתית נראתה בתערוכת ז'נבה ב-2019 והיא זאת שגם הגיעה לישראל.
 
למותג הסיני שנולד לעולם חשמלי בלי להישען על דגמי בנזין במורשת שלו, יש בשלב זה דגם אחד ויחיד שנקרא U5 אולם לא רחוק היום ומעליו ואולי גם מתחתיו יצטרפו דגמים נוספים כמו U6 ואולי גם U7 ויש אופציה תיאורטית לדגמים קטנים ועירוניים יותר. אם רוח התקופה היא דגמים חשמליים עם טווחים יעילים של 300 ק"מ ומעלה, אז רוח התקופה בוודאי שייכת לדגמי SUV משפחתיים בקטגוריה C כדוגמת פיג'ו 3008, ניסאן קשקאי ויונדאי טוסון אבל עם נגיעות מובהקות באיכות גבוהה של חומרים וטכנולוגיה שאיננה מתביישת לדגדג מותגים יקרים מאירופה, יפן וארה"ב ועם עקיצה חזקה מאוד בשורת המחיר שנשאר הגיוני ולמען האמת, מפתה.

 

 
 
עם מה מתחילים?
הדגם הראשון של החברה שנחת בישראל בשתי רמות גימור מעניינות ובמחירים שאי אפשר להתעלם מהם, נקרא U5 וזהו קרוסאובר משפחתי עם 5 מקומות ישיבה שנמתח לאורך 4.680 מטרים, רוחבו 1.865 מטרים וגובהו 1.700 מטרים. אלה נתונים שמציבים את הדגם במקום מצוין בהשוואה לנתוני המידות של המכוניות האחרות בפלח השוק הזה ונציין כי בסיס הגלגלים שלו באורך 2.800 מטרים הוא נקודת המפתח למרחב מחייה נדיב ביותר בשורת המושבים השנייה כי כשאין לך מנוע ותיבת היוכים בחלק הקדמי, ניתן לדחוק קדימה את כל שורת המושבים הראשונה ולקבל שפע של מקום לנוסעים מאחור. נפח תא המטען של המכונית בשתי רמות הגימור שלה זהה ועומד על 432 ליטרים.
 
טווח שעושה שקט בלב
סוגיית טווח הנסיעה ומשך זמן הטעינה עדיין נמצאת בליבת העיסוק ברכב חשמלי וב-Aiways מציגים נתונים שעל פניו פותרים כמעט לגמרי את עניין חרדת הטווח עם מארז סוללות בקיבול 63kw שמאפשר מרחק נסיעה תיאורטי של 410 ק"מ בין הטעינות. משקלה של המכונית קצת יותר מ-1.7 טונות וכושר התאוצה שלה מעמידה ל-100 קמ"ש הוא 7.8 שניות וזה נתון לא רע בכלל למכונית במימדים הללו, ומהירות מרבית של 163 קמ"ש. לסוללות של ה-US יש יכולת טעינה מהירה ממטענים בזרם ישר ואפשר למלא את הסוללות ממצב של 20 אחוז קיבולת ל-80 אחוזים תוך 35 דקות אם כי בטעינה ממטען ביתי זה עשוי להימשך לפחות 7 שעות וחצי ולכן מומלץ לטעון אותה במשך הלילה.
 
אבזור ובטיחות
כבר למדנו בכמה הזדמנויות כי יצרני המכוניות בסין מרעיפים שפע של אבזור על המכוניות שלהם וזה פוגש את הלקוח הישראלי בנקודה שבה הוא מקבל תמורה גדולה למחיר. גרסת הכניסה נקראת סטנדרט ומחירה 157,500 שקלים חדשים והיא זהה בנתונים לגרסה היוקרתית יותר שנקראת פרימיום ומחירה 172,500 שקלים חדשים והבדל המחירים בין הגרסאות הוא 15,000 שקלים בלבד. בגרסה המאובזרת יותר תקבלו ריפודי עור, מושב נהג חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, גג פנורמי וחישוקי גלגלים גדולים יותר. אין הבדלים בין הגרסאות בשאר מערכות ההפעלה, טווחי הנסיעה ואבזור הבטיחות. בשורת הנתונים קיים הבדל זניח בתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש לטובת הסטנדרט שמשקלה קל ב-50 ק"ג מהמאובזרת (בעיקר בגלל הגג הפנורמי).
 
ב-Aiways הלכו על עיצוב תא נהג סופר מודרני עם קונסולה ראשית רחבה בגוונים נעימים ומושבים בעיצוב נוח ומרווח. במרכז הקונסולה נמצא מסך מולטימדיה עצום במימדין ברוחב 12 אינץ' ואילו לוח השעונים הגדיגיטלי מחולק ל-3 מסכים וצריך ללמוד ולהכיר את החלוקה לנתונים בטרם הנסיעה. מערכות הרכב מופעלות מהמסך המרכזי לרבות המיזוג שזוכה לפאנל הפעלה נוסף. המכונית מצוידת במערכת שמע מקורית, חיבור לטלפונים סלולאריים, ויש בה גם שקעי חיבור לטלפונים בחלק הקדמי והאחורי. ציון הבטיחות של המכונית 7 לפי סולם משרד התחבורה אך במבחן ריסוק שהיא עברה באירופה ב-2019 היא קיבלה ציון 3 כוכבים כאשר הציון הגבוה ביותר היה בהגנה על מבוגרים עם 73 נקודות מתוך 100.
 
מחברת אוטו חן, יבואנית Aiways נמסר כי היצרנית הסינית עובדת על המשך פיתוח מערכות הרכב ובדגמים והעדכונים הבאים הנתונים ישתפרו יחד עם קבלת עדכונים ישירות למכונית בתחומי סלולאר ועוד. האחריות על המכונית עצמה היא ל-5 שנים או 100 אלף ק"מ והאחריות על מארז הסוללות הוא ל-8 שנים.