איתוראן: צפוי גידול חד בגניבות רכב בהמשך השנה

המצב הכלכלי הקשה והחזרה מהסגר למשק פתוח תביא לעליה משמעותית בשיעורי גניבות הרכב בארץ. שטח הפעילות המועדף של הכנופיות - אזור השרון

ניר בן טובים  05.04.21 - 15:15
רכב מסוג סקודה שנגנב ממרכז הארץ (צילום: צוות סיכול ואכיפה, איתוראן)
רכב מסוג סקודה שנגנב ממרכז הארץ (צילום: צוות סיכול ואכיפה, איתוראן)
תחילת כתבה

בחברת 'איתוראן', העוסקת במיגון כלי רכב בוצע לאחרונה מחקר רחב יריעה לפיו עולה שפתיחת המשק תביא לעליה חדה בגניבות רכב בהשוואה לשנת 2020. ניר שרצקי, מנכ"ל החברה סובר שהפעילות של הגנבים תגדל בשל המצב הכלכלי הקשה, אולם הפשיעה גם מחוץ לענף הרכב צפויה לעלות ולהשליך על היבטים רבים של הכלכלה; באיתוראן מדווחים כי במהלך רבעון א' של שנת 2021 סיכלו 27 חוליות של גנבי רכב שיובילו אל חסכון הנאמד ב- 150 מיליון שקלים בשנה עבור המשק הישראלי. 

מפילוח הנתונים של איתוראן עולים מספר ממצאים. ראשית כל, וכפי שפרסמנו בעולם הרכב לפני חודשים אחדים, יותר ויותר כנופיות מנצלות פרצות טכנולוגיות בבתים משותפים ויוצאים עם שלל רב; ברבעון הראשון של שנת 2021 חל זינוק של 300% בגניבות כלי רכב מחניונים תת-קרקעיים לעומת השנה שלפני כן. עוד עולה, כי בחלון זמנים זה נרשם גידול של 6% בניסיונות לגניבת ג'יפונים, כלומר קרוב ל-40% מכלל ניסיונות גניבת כלי רכב בישראל הם של קרוסאוברים, רובם משפחתיים עממיים. 

סדר העדיפויות של הגנבים לא השתנה: מכוניות פרטיות מהוות רבע מכלל הגניבות, כלי רכב מסחריים 13%, משאיות 4%, אופנועים 20% וכלי צמ"ה כאחוז אחד מסך הגניבות בישראל.  שיטות הגניבה הנפוצות ביותר הן בשיטה אלימה - 36%, נטילת מפתח בצורה כזו או אחרת - 28%, גניבה באמצעות התחברות לשקע מחשב המכונית כ-16%, ו-12% הם בשיטת העמסה או גרירה. רק 3% מהמקרים הם בשיטות של שוד ישיר מבעלי המכונית (כולל השארת המפתחות בפנים).

רוב גניבות הרכב נעשות באזור השרון - 30%, במקום השני גוש דן, אזור הדרום 23%. השפלה 8%, ירושלים 5%. מאתוראן גם יודעים להצביע בצורה מדויקת להיכן נשלחת ה"סחורה": "ברבעון הראשון של 2021 התמקדו גנבי הרכב בהעברת הרכבים הגנובים לערים רמאללה וטול כרם הנמצאות בסמוך למרכז הארץ, דרך המחסומים ופרצות בגדר ההפרדה ואשר משמשות עבור הגנבים ערי מקלט לכל דבר ועניין".