הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

נורווגיה: המכונית החשמלית משתלטת על הכבישים

הממשלה תאסור שימוש בדיזל ובנזין עד שנת 2025, אולם האומה הנורווגית כבר בנתיב המהיר לגמילה מהדלקים כבר ב-2022

ניר בן טובים  26.09.21 - 08:52
עמדות טעינה של רכבי טסלה בנורווגיה (צילום: Getty)
עמדות טעינה של רכבי טסלה בנורווגיה (צילום: Getty)
תחילת כתבה

כמו הרבה מדינות שהכריזו על אימוץ מודל התחבורה הירוק, גם נורווגיה מתכננת לאסור מכירה של מכוניות חדשות שאינן מצוידות במערכת הנעה חשמלית החל ב-2030. אולם אם המגמה הנוכחית תימשך, כלי רכב החמושים בדלקים קונבציונליים עלולים להדחק לשולי זירת התחבורה הנורווגית כבר בשנת 2022. תקנות כמו איסור גורף על מכירת מכוניות עם מנוע בעירה נועדו כמובן להאיץ את המעבר לחשמל, אולם בנורווגיה מדד זה נראה מיותר, מכיוון שהשינוי בהרגלי הצריכה מתממש הרבה יותר מהר מהתחזיות.

על פי דו"ח של Motor.no שפורסם על פדרציית הרכב הנורבגית (NAF), רכבי ה-EV (חשמליים) יעקרו את המכונית המסורתית מצמרת דירוג המכירות בנורווגיה כבר באפריל 2022. המשמעות, תוך לא יותר משבעה חודשים, כל מכונית חדשה שתמכר בנורווגיה עשויה להיות בעלת סיוע חשמלי כלשהוא. הדו"ח מתבסס בעיקרו על נתוני המכירות האחרונים שכבר מצביעים על שינויים מרחיקי לכת לטובת הרכב החשמלי. כך לדוגמא, הוא מציין כי מכוניות הבנזין והדיזל גזלו קרוב ל-26% מסך המכירות בשנת 2017, אולם נתח הדלק והסולר צלל ב -8 החודשים הראשונים של 2021 ל-4.93 ו-4.73 אחוזים בהתאמה.

עם זאת, Motor.no מכירים בעובדה שהדומיננטיות של הרכב החשמלי אינה גזר דין מוות לרכבי הסולר והבנזין. לדבריהם, עדיין קיים שוק קטן למכוניות קומפקטיות צנועות וחסכוניות שכמעט ואינן מזהמות, בעיקר  כאלה שהולמות את אמצעיה של השבכה הצעירה, בהם כלי רכב מסגמנט A ו-B עם מנועים קטני נפח ואפילו כאלה עם הנעה כפולה המשמשים אותם לטיולים.

בהערת שוליים, נראה שהנתונים אינם לוקחים בחשבון את חלקן של המכוניות ההיברידיות בתמונה הכוללת, או מכוניות המונעות באופן חלקי על ידי חשמל. אבל אם בוחנים את מידת השפעתן של המכוניות החשמליות הטהורות מגלים נתון די מדהים: בשנת 2019 שלטו אלה במחצית מהשוק, בשנת 2020 זה כבר היה יותר ממחצית ובדוח האחרון נתח זה גדל ל-70 אחוזים. הצמיחה במכירות רכבי EV בנורווגיה מסחררת, אך קפיצה למאה אחוזים בתוך שישה חודשים, לפי תחזיות הדוח לפחות, נראה לא מציאותי.

למרות זאת, יש לא מעט סימנים קונקרטיים לגסיסת הרכב המסורתי גם בדוחות החודשיים בנורווגיה, שכן מכוניות בנזין או דיזל מאבדות רלוונטיות במהירות: באוגוסט האחרון, אלה היוו רק 7.8 אחוזים. נורווגיה כידוע עבדה על תמריצים לרכישת רכב חשמלי הרבה לפני שאר העולם, שעה שמדינות אחרות לא יכלו לעמוד בהם. המסקנה, לפחות עבור מי שמתגורר בנורווגיה היא, שכל מי שלא רוכש רכב חשמלי במדינה הזו מונע מעצמו הרבה יתרונות כלכליים, עד שמכונית נוסעים רגילה כבר מזמן איננה ברירת המחדל, ונתפשת כחלופה פחות הגיונית.

לפני כולם

נורווגיה רקמה תשתית תמריצים לכלי רכב חשמליים לפני קרוב ל-30 שנה. היא עושה זאת במתכונת משולבת של מס רכישה מופחת ומסים מוזלים על מכוניות חשמליות, הקצאת חניה חופשית בערים, שימוש בנתיבים של אוטובוסים ומוניות, ביטוחים בעלות מוזלת, נסיעה בכבישי אגרה ב-50% מהעלות המלאה לרכב רגיל ועוד הרבה אמצעים לקידום האג'נדה הסביבתית. מספרן של עמדות הטעינה בנרווגיה עומד כיום על 16,000 מסופים (9% מכלל עמדות הטעינה החשמליות באירופה), עם תחנה אחת מהירה לפחות כל 50 קילומטרים בכבישים המהירים. רק לשם השוואה, בשנת 2011 עמד מספרן  על 3,000 בלבד.  המכוניות החשמליות המבוקשות ביותר במדינה הן טסלה מודל 3 ו-פולקסווגן ID.3.