$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אזהרה: גשם מפחית מביצועי מערכות בטיחות אקטיביות

איגוד הרכב האמריקני גילה כי בתנאים חורפיים מערכות הבלימה, הסטיה והתיקון האוטומטיות חוות ירידה חדה בביצועים

ניר בן טובים  19.10.21 - 12:36

דרך ארוכה עוד לפנינו בטרם נחווה נהיגה אוטונומית מלאה, כאשר גם מומחים בענף הרכב עדיין מתקשים לנקוב בחלון הזמנים המדויק שבו המהפכה הזו תכנס לתוקפה. במצב הטכנולוגיה הנוכחי, שבו כמעט כל רכב מצויד בבקרות בטיחות אוטומטיות, שאין מחלוקת על תרומתן בהפחתת תאונות דרכים,  "פיקוח" אנושי הוא מחויב המציאות ויצרני הרכב לא משנים את גישתם לנושא ומשלבים אזהרות אודיו-חזותיות לשמור על ערנות מוגברת ועל שתי ידיים אוחזות בגלגל ההגה.

ואולם אפילו הסייענים המתוחכמים ביותר, עלולים "לאבד ריכוז". על פי מחקר שנערך על ידי איגוד הרכב האמריקאי (AAA) ברכבי 2020, בהם יונדאי סנטה פה וטויוטה ראב4, נמצא כי מערכת סיוע לבלימה באופן אוטומטי ובקרת מרכוז נתיב עלולות להפגע בגשם מתון וכבד. חוקרי AAA מצאו כי מערכות בלימת חירום אוטומטיות שונות לא זיהו את כלי הרכב שנעצרו מלפנים וכי תפקוד מנגנון מרכוז הנתיב הידרדר במידה ניכרת תחת מטחי מים. לדברי מהנדסים מהפדרציה של מועדוני הרכב הצפון אמריקאים, מצב זה עלול להוביל לתרחישים מסוכנים במידה והנהגים נוטעים במערכות אמון מופרז, שכן רמת הביצוע בדרך כלל נאמדת בתנאים אידיאליים, כלומר יבשים ומוארים היטב.

בקרות בטיחות נפוצות כמעט בכל רכב מודרני, ובלימת חירום אוטומטית מוטמעת כתכונה סטנדרטית, שכן הוכח לא פעם שזו מקטינה בשיעור לא מבוטל פוטנציאל התנגשויות. לראיה, במחקר AAA, עם בדיקות במסלול סגור מוצף גשמים מדומים שהותזו גם על השמשה, עלה כי מכוניות המצוידות בבלימת חירום אוטומטיות הנוסעות במהירות של 25 קמ"ש בכל זאת התנגשו ברכב נייח 17% מהמקרים, בעוד במהירות של 35 קמ"ש הנתון הזה טיפס ל-33%. בכביש מהיר, עם החלפת נתיבים ותנועות חדות יותר וראות לקויה, יש להניח שהנתונים גרועים יותר. ובבדיקה של מערכת מרכוז נתיב, השיעור כמעט הוכפל (69%) לאחר הוספת גשם. 

 איך יודעים?

חלק מכלי הרכב החדשים מצוידים בחיישנים המתריעים מפני ירידה בתפקוד המערכת (ואחרים פשוט מודיעים על ביטולה לפרק זמן קצוב), אולם אף אחד מכלי הרכב שהשתתפו במחקר לא הזהיר את הנהגים. "צריך להתייחס למערכות האלה בזהירות הנדרשת - אף אחד לא נוהג באופן קבוע בתנאים אידאליים תחת שמיים כחולים ושמש קיצית. לכן אנחנו צריכים להמשיך ולבחון תנאי נהיגה יומיומיים משתנים. מערכות בטיחות הרכב מסתמכות על חיישנים ומצלמות כדי לראות סימני כביש, מכוניות אחרות, הולכי רגל ומכשולים", אומר גרג ברנון, מנהל הנדסת רכב ב-AAA. "באופן טבעי, הם פגיעים יותר לגורמים סביבתיים כמו גשם."

אפשר להפחית את הסיכונים על ידי הקניה של הרגלים בטיחותיים בטרם יוצאים לדרך. א. יש לבצע בדיקה מדוקדקת שהזגוגית הקדמית נקיה ממזיקים והמגבים לא מטנפים אותה (אם אתם לא רואים כהלכה, גם החיישנים והמצלמות לא רואים טוב). ב. המנעו משימוש מיותר בבקרת שיוט אדפטיבית ואם הרכב מאבד אחיזה, לא להפעיל לחץ פתאומי על הבלמים, יש להפחית מהירות בהדרגה ובצורה מבוקרת. ג. זה אולי טריוויאלי אבל יש להגדיל את המרחק ביניכם לבין הרכב שלפניכם. אם המערכת לא תגיב בזמן, לפחות תהיה לכם הזדמנות למנוע התנגשות. סעו בזהירות.