הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

"טסלה הסינית": האם NIO בדרך לישראל?

ציוץ של מנכ"ל החברה מאותת על כניסה לחמש מדינות נוספות במהלך 2022. האם ישראל על הכוונת?

ניר בן טובים  11.11.21 - 09:11

תגיות: NIO

תחילת כתבה

האם חברת הרכב NIO עושה את דרכה לישראל? ציוץ של מנכ"ל המותג ווליאם לי בדף הטוויטר הפרטי שלו, בהחלט מעלה סימני שאלה האם אותר יבואן שיסכים לקחת על עצמו את הזכיון ולשווק בארץ כלי רכב חשמליים מהמתקדמים ביותר מסוגם. לפי דבריו של לי, יש מספר מדינות נוספות שבהן הוא עתיד לפתוח נקודות מכירה: "עוד חמש מדינות בדרך", כך בהודעתו הלאקונית אך המסקרנת, שמאוד מזכירה הודעה בנוסח דומה אותה פרסם בטוויטר לפני כחצי שנה, בהתייחסותו למדינות אירופיות בלבד.

בשנה האחרונה נפוצו דיווחים סותרים בארץ שחברת NIO, שרכשה לעצמה את הכינוי "טסלה הסינית", מגששת אחרי תשתית מתאימה בישראל אולם לפחות ברמה הגלויה, לא נעשו שום צעדים קונקרטיים שניתן לדווח עליהם. לפני כשנתיים ביקרה NIO בארץ במסגרת ניסוי מחקר ופיתוח של חברת 'מובילאיי' עם קרוסאובר בשם ES8 לו 500 כוחות סוס וטווח נסיעה של 600 קילומטרים - אולם גם אז לא הבשילו התנאים לייבוא, בין היתר בשל העדר תקינה מתאימה. 

סין היא מעצמה של חברות רכב חשמליות, גדולות וקטנות, אולם NIO, חברת הזנק שהוקמה בשנת 2014 בידלה את עצמה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים  - ופונה לשוק היוקרה עם רמת הידור מוקפדת, מערכות תקשורת מהירות וממשקים משוכללים. כיום בארסנל שלה ארבעה כלי רכב, שלושה מקטגוריית ה-SUV (בינוני-גדול) ורכב סדאן מפואר בשם ET7 עם בסיס גלגלים של 3 מ', אורך של 5 מ' ומערכת הנעה שמסוגלת לכסות מרחק של 900 קילומטרים (NEDC) ומאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 ש'. אחד המאפיינים הייחודים למותג היא טכנולוגיית החלפת סוללות. כן, כפי שזכינו לחוות פעם בחברת בטר פלייס של שי אגסי.  מכל מקום מדובר במכוניות יקרות עם טווח מחירים שנע בין 60 ל-80 אלף דולר, תלוי בגרסה.   

לפני שנה הובילה NIO את מכירות הרכב החשמלי בסין, שוברת שיאים מדי חודש. במחצית הראשונה של 2022 מסרה למעלה מ-30 אלף יחידות ושווי המניה שלה זינק באלפי אחוזים בפרק זמן קצר. ואולם, דווקא בחודשים האחרונים חווה NIO קשיים לוגיסיטיים שמקרקעים את פעילותה; ברבעון האחרון נמסרו רק 24 אלף יחידות וההפסדים נערמו ל-440 מיליון דולר. הסיבה לירידה נובעת במשבר השבבים והמוליכים שהוביל לחודש אוקטובר חלש עם כ-4,000 מסירות בלבד. "נמשיך לחפש פתרונות לבעיות האספקה", אומר ווליאם לי. 

עיקר הפעילות של NIO מחוץ לגבולות סין מרוכזת בנורווגיה. סוכנים מקומיים של NIO באוסלו טוענים כי "ההזמנות מצטברות בקצב מהיר - ורבע מהאנשים שהפקידו מקדמות מימשו את הרכישה".  ב-2022 מתכוננת כאמור "מיני פלישה" לעוד מדינות מערביות בהן גרמניה וכנראה גם אנגליה. "אני חושב שאם תהיה לנו הצלחה באירופה, אז יש מקום להקמת מפעלים בשיתוף חברות נוספות וספקים", כך אמר לי בראיון לכלי התקשורת באנגליה שפורסם בחודש שעבר. NIO מפעילה גם מרכז עיצוב במינכן, מתחם הנדסה בבריטניה ומכון פיתוח לרכב אוטונומי בסן חוזה, קליפורניה.  

הסבירות ש-NIO תגיע לישראל, בסופו של דבר היא די גבוהה עקב המעורבות של החברה במיזמים טכנולוגיים מקומיים, שיתוף הפעולה עם מובילאיי והביקושים הגבוהים לרכב חשמלי בארץ.  אולם לפחות כרגע, נדמה שהציוץ של מנכ"ל החברה לא מבשר הרבה עבורנו. נמתין להתפתחויות במהלך השנה הבאה. אולי נופתע.