$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

טעינה בתנועה - התשובה לחרדת הטווח?

סטלנטיס בוחנים כבישים אינדוקטיביים המזרימים מתח לסוללה בזמן נסיעה

ניר בן טובים  08.12.21 - 14:40

תאגיד Stellantis (כולל פיאט, קרייזלר, סיטרואן, פיג'ו, אופל) חוקר יחד עם שותפים מתחום התשתיות הטכנולוגיות הסדרת טעינה אלחוטית דינמית של רכבים חשמליים, וזאת באמצעות אינדוקציה תוך כדי נסיעה. בדרך לייצור סדרתי של הטכנולוגיה המסקרנת הזו הופעל מסלול המבחן "ארנה דל פוטורו" באיטליה עם מבחנים ראשונים על חלק מדגמי היצרן האיטלקי.

השלב הנוכחי של הפרויקט עוסק בבדיקת הטכנולוגיה בזמן אמת, כלומר עם דגמים סדרתיים שכבר נמכרים באופן רציף. הכביש שנסלל באורך של קילומטר למטרה זו הוקם באזור מתוחם של הכביש המהיר A35 בין ברשיה למילאנו ומופעל בהספק חשמלי של 1 (מגהוואט). בימים אלה נבחנים הרכבים החשמליים הראשונים המצוידים בטכנולוגיה המתאימה לשיטה זו - פיאט 500 הקטנה עם מערכת הנעה חשמלית וכן האוטובוס E-Way של איווקו.

לדברי האחראים על הפרויקט, צברו שני כלי הרכב קילומטרים רבים על מדי המרחק "עם יותר מתוצאות מעודדות". המטרה היא להראות שמערכת ה-Dynamic Wireless Power Transfer שהוכשרה על ידם היא מהווה אמצעי שימושי, נגיש וחשוב לנהגים. "זהו פתרון חדיש המספק מענה קונקרטי לחששות מפני טווח וטעינה מחדש - שניהם מהווים מקור דאגה של הלקוחות", אמרה אנה ליס ריצ'ארדס, מנהלת בכירה בתאגיד סטלנטיס. "טעינת רכבים תוך כדי נסיעה מציעה יתרונות ברורים מבחינת זמני הטעינה וגודל הסוללות", היא מוסיפה.

שיטה זו, מאפשרת טעינת רכבים חשמליים באופן אלחוטי על ידי נסיעה בנתיבים עם מערכת של לולאות מוליכים המותקנים מתחת לאספלט. לדברי סטלנטיס, ניתן להתאים את הטכנולוגיה לכל הרכבים המצוידים במקלט מיוחד שיודע להמיר את האנרגיה מהכביש למצבר. היזמים פועלים גם להפוך את פני הכביש לעמידים יותר לשימוש בהנדסת חשמל, וזאת מבלי לפגוע ביעילותו של המטען האינדוקטיבי. במקביל, הם מיישמים פתרונות תקשורות להחלפת מסרים דיגיטליים בין כלי הרכב על הכביש, שאמורים, תאורטית להגביר את הבטיחות.

.ב-Stellantis מתארים את המערכת ​​כפתרון "פוטנציאלי" להשגת יעדי הניידות של כלל המותגים, אולם קשה לדעת מתי תכנס לשימוש נרחב. הקבוצה המאוחדת, שבין נכסיה מעל תריסר מותגים ונוסדה מחיבור פיאט קרייזלר ו-פיג'ו-סיטרואן בתחילת השנה, מאיצה בימים אלה את פיתוח הדגמים החשמליים לכל אורך שדרת המותגים. היא חותרת בקדחתנות להגיע ליעד שאפתני, לפיו 70 אחוז מהמכירות באירופה יהיו של כלי רכב ללא זיהום אוויר עד שנת 2030. על מנת להגביר את המכירות, ינסו להוזיל את עלויות כלי הרכב החשמליים בשיעור חד עד שנת 2026.

עסק יקר

כבישים המטעינים רכב חשמלי היו בשלבי ניסוי לפני למעלה מעשור, כולל פיילוטים שבוצעו כאן בישראל על ידי חברות הזנק מקומיות. אולם רק בשנת 2018 חנכה חברה שוודית את הכביש האינדוקטיבי הראשון בעולם באורך ניסיוני של 1.2 קילומטרים עם מוליכים חשמליים המעבירים אנרגיה לסוללה. כל קילומטר מחושמל מוערך בעלות של 1.1 מיליון יורו, והמשמעות היא שכל מדינה שמעודדת שימוש ברכב חשמלי תאלץ לבחון את הכדאיות הכלכלית הכרוכה בטכנולוגיה כזו. בארה"ב העריכו כי התקנה של רשת כבישים אינדוקטיבית תגבה מהממשל האמריקני 4.7 טריליון דולר כדי לרשת 6.5 מיליון קילומטרים של כבישים. "יש לנו מספיק בעיות עם תחזוקה בסיסית של אספלט רגיל - אני לא יכול אפילו לדמיין מה יקרה אם נצטרך לטפל בכבישים עם חומרה ומוליכים בתוכם", כך אומר דון מקנזי,  מנהל מעבדת תחבורה חכמה באוניברסיטת וושינגטון. במילים אחרות, נחכה עוד הרבה זמן.