$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פורמולה 1: מירוץ בלגיה - בית ספר למהירות

האם המסלול המהיר בספא יאפשר לרד בול ולפרארי להיאבק עם מרצדס?

משה פינצ'בסקי  30.08.19 - 11:18
פייר גאסלי, סקודריה טורו רוסו, במסגרת ההכנות על מסלול ספא (צילום: Getty)
פייר גאסלי, סקודריה טורו רוסו, במסגרת ההכנות על מסלול ספא (צילום: Getty)

תגיות: פורמולה 1

אני מקווה שחופשת הקיץ עוררה בכם את התאבון למירוצים. המילטון יהיה אלוף העולם העונה ומרצדס כמובן יזכו באליפות היצרנים, א-ב-ל מבחינת מירוצים מרתקים, ייתכן שדווקא עכשיו אחרי שהעונה הוכרעה דה פקטו, נזכה לתחרות קרובה וצמודה. הקבוצות ובמיוחד מרצדס, מעבירות את תשומת ליבן התכנונית והטכנולוגית לעונה הבאה וזה נותן יותר הסתברות להפתעות. פרארי ורד בול עשויות להיות יותר מפוקסות במאבק שלהן על המקום השני באליפות היצרנים, ששווה הרבה כסף. ההקפצה של אלבון לרד בול בהחלט מהווה ירייה בכיוון. פרארי מצידם החזירו את סימונה רסטה מאלפא רומיאו. אין ספק שבמירוצים האחרונים רד בול וורסטאפן סימנו את עצמם כאיום הברור על המילטון ומרצדס לנצחונות, אך כמובן לא על האליפויות.

 

כל חזרה מחופשות הקיץ בעונות האחרונות, רק מגבירה את הצפייה הגבוהה גם כך למסלולים הקלאסיים של ספא ומונזה. אלה לא רק מסלולים היסטוריים עם הרבה זכרונות לכל חובב מירוצים, אלא מדובר במסלולים מיוחדים עם דרישות מיוחדות מהנהגים והקבוצות. המאפיינים המיוחדים בספא השאירו אותו אולי כמסלול היחיד שעדיין קיימת בו אותה תחושה היסטורית של מסלולי הכביש העתיקים, בה הנהג חש שהוא ממש נוסע ממקום למקום. מסלול הכבישים העתיק האימתני והקטלני אירח את המירוץ הראשון כבר ב 1922 וחזר לאליפות הפורמולה 1 בתוואי המודרני ב 1983 ומיד הפך לאחד המסלולים האהובים והנחשבים ביותר.

 

תוואי המסלול בספא הינו בעל שינויי הגובה הגדולים ביותר באליפות ובהפרש ניכר. כולם מכירים את הירידה מפניית ההיירפין הראשונה בלה סורס אל הפנייה שמאלה באו-רוז׳ בתחתית (פנייה 2) ואז מעבר חד לעלייה חריפה ימינה בראדיליו (פנייה 3) תוך מעבר לפנייה סופר מהירה שמאלה בדיוק בקצה הטיפוס (פנייה 4), כאשר המכוניות נהיות קלות. בעבר הרצף הזה היה מבחן ליכולות של הנהג והמכונית לפי מידת ההצלחה לקחת אותו פלאט האוט. כיום למכוניות יש הצמדה מספקת בכדי לעשות זאת ללא בעיה מיוחדת.

 

לעומת זאת, הירידה אל תוך העמק דרך הפניות המהירות הפכה להיות המבחן הגדול כיום. שימו לב לתיאור של מקס את פניית פואון הסופר מהירה (פנייה 10 שמוליכה אל תוך פנייה 11 – באתר המסלול הן נחשבות לפנייה אחת שמספרה 12), שדורשת הרבה אומץ ועזיבה וחזרה לגז מאד עדינות ומדויקות. המכוניות מצויות שם על הקצה ולכן גם לא יכולות להיות צמודות באמת בשל אובדן ההצמדה.

 

מאפייני המסלול מבחינת הקבוצות הינם פניות מהירות מאד עם שינויי גובה יחד עם ישורות ארוכות שמחייבות פשרה ברמת ההצמדה האווירודינמית בכדי להפחית את הגרר. זו הסיבה שהקבוצות תכווננה את המכוניות ליעילות בקטעים המהירים תוך פשרה על הפניות האיטיות כגון השיקיין בפנייה האחרונה, לה סורס וכמובן פניית ריבאז׳ (פנייה 8 – באתר המסלול פנייה 10) שהיא היירפין ארוך בירידה בו כולם סובלים מתת היגוי חריף בכדי להיות מאוזנים בפניות המהירות.

מבחינת הצמיגים מדובר באחד המירוצים הקשים ביותר בכל עונה, כאשר לעומסי הצד העצומים, יחד עם המהירות הגבוהה נוספים גם שינויי הגובה (העומס העצום בתחתית האו-רוז׳ למשל) והרכיבה האגרסיבית על אבני השפה. זו הסיבה שפירלי מביאה את שלושת התרכובות הקשות ביותר שלה, מהרכה (סופט – אדום) דרך הבינונית (צהוב מידיום) ועד הקשה (לבן הארד). בגלל שהתרכובות נוטות גם ככה לכיוון הקשה, רב הנהגים בחרו בין התרכובת הרכה לביניים וסיכוי נמוך שנראה את הקשה בשימוש. צפויה עצירה אחת בלבד לרב הנהגים.

 

מזג האוויר בהרי הארדן הוא אחד הדברים הכי לא צפויים שאפשר לדמיין. בגלל שמדובר באיזור הררי, מזג האוויר הצפוי עשוי להיות שמשי וחם, אבל על המסלול כולו או בחלקו ירד גשם. אם לא די בכך, הרי שהתחזית לסופ״ש מעורבת. גשם בטוח ירד מתי שהוא, השאלה מתי... צריך לזכור שבגלל אורך ההקפה, בתנאים משתנים, נהג יכול להרוויח או להפסיד המון מהחלפת צמיגים. אחד מסיומי המירוץ ההזויים ביותר היה בין המילטון לרייקונן ב 2008.

 

מבחינת התאמת המכוניות למסלול בספא, קשה לצפות, אבל אם במסלול האיטי והמפותל של הונגריה היו אלה רד בול וורסטאפן שאיימו על מרצדס והמילטון, הרי שבמסלולים המהירים של ספא ומונזה, פרארי אמורים לחזור לתמונת החוד ובוודאי שלא לסיים דקה אחרי המנצח כמו בהונגריה. המחסור בהצמדה האווירודינמית ממנו סובלת פרארי לא אמור להשפיע בספא ובמונזה והביצועים שלהם בישורות ידועים היטב.

 

יהיה מעניין לראות כיצד הארכת החוזה של בוטאס תשפיע על ביצועיו. בל נשכח שאם יש מישהו שבאמת מאיים על המילטון מבחינת נצחונות (תשכחו מאליפות, ״זה לא בחוזה החדש״), זה ולטרי. ניצחון שלו ״במסלול המסלולים״ של ספא, יהווה איזה בוסט לבטחון העצמי שלו ואילו המילטון עשוי לנהוג בצורה עוד יותר שקולה מעכשיו ועד לזכייה הרשמית באליפות. לואיס צריך לדאוג לסיים על הפודיום במירוצים הקרובים וממש לא חייב להסתכן. הוא לא כזה באופי, אבל במצבים קיצוניים, עשוי יותר לקחת את האלטרנטיבה הבטוחה.

 

אני צופה להודעה קרובה על מעבר של אוקון לרנו, מה שישים את הולקנברג בעמדה של ״מת מהלך״. זה לא נעים, ואני לא בטוח שמגיע לו המצב הזה, אבל ככה זה בבריכת הכרישים הגדולים. הולקנברג נהג מצויין ואם לא ימצא מקום בפורמולה 1, אני בטוח שירצו אותו מאד באליפויות אחרות. למיטב זכרוני הוא ניצח בלה מאן בביקורו היחיד במירוץ...

 

מקלארן צפויים לתת מירוץ חזק מאד בספא משום שהם התחזקו בדיוק ביכולת שלהם בישורות וכרגע אין להם נקודת חולשה יחסית לקבוצות מרכז הגריד. הם ללא ספק ההפתעה הנעימה של העונה עד כה, אם כי כיצד קרלוס סאיינז מצליח לחמוק מתחת לרדאר כמעט בכל מירוץ צריך לתלוש שערות לאנשי ה PR שלו ושל הספונסרים.

 

קבוצה אחרת שעשויה להוליך את מרכז הגריד היא אלפא רומיאו. המכוניות שלהם הראו ביצועים טובים במסלולים המהירים ורייקונן (במידה וישתתף) הוא מומחה בספא. יש לו יכולת לנהיגה מדוייקת מאד עם מכונית עם מעט הצמדה דרך פניות מהירות.

 

מרכז הגריד יישאר צמוד ביותר בסופו של דבר. טורו רוסו עשויים לסבול קצת בדירוג, אבל יהיו חזקים במירוץ ויהיה מרתק לראות מה גאסלי יצליח לעשות במצב כה קשה של שנמוך לקבוצת המשנה. מה אלבון יעשה ברד בול יהיה גם כן מרתק, אבל אם יצליח להציק למקס לאורך המירוץ, זה יהיה שקול לדעתי לסיפור של שומאכר ב 91 או של ורסטאפן עצמו במעבר לרד בול...

 

ויליאמס אמורים להראות עוד שיפור וסגירה של הפער מול יתר הקבוצות. פעם נוספת אני מאד מקווה שבין כל התוכניות של מרצדס, יש גם עסקה הגיונית והוגנת שתעזור לויליאמס לחזור לחוד.