כמעט כמו הדבר האמיתי: מירוצי מכוניות בסימולטור

התנסות ראשונית עם מירוצי און ליין ב-iRacing

משה פינצ'בסקי  26.06.20 - 15:09
(צילום אילוסטרציה: Getty)
(צילום אילוסטרציה: Getty)
תחילת כתבה

רגע לפני החזרה הכה מצופה של מירוצי הפורמולה 1, חשבתי לסכם חודשיים ראשונים שלי בעולם המירוצים הוירטואלי. בעבר התחרתי באחד הסימולטורים הראשונים (GPL) ולפני כמה שנים ניסיתי את אסטו קורסה, אבל רק אחרי שסיימתי את המילואים של ימי הקורונה יכולתי להצטרף לנירוונה של הגיימרים בליגה הישראלית באיירייסינג.

תקופת הקורונה, עצירת עולם המירוצים האמיתי, הצטרפות נהגי הפורמולה 1 למירוצי האון ליין, כמו גם התחרויות המאורגנות של האינדי ואפילו לה מאן הוירטואלי, עודדו רבים לנסות בעצמם את המירוצים הוירטואלים ואני בתוכם. זהו תחום רחב ואיני מתיימר להכיר את כולו, אבל יש כמה דברים בסיסיים שצריך להבין. מטרת כתבה זו היא יותר לשתף בחוויה ופחות לסקור את כל האפשרויות, אז אם פספסתי משהו, עמכם הסליחה ואתם מוזמנים כמובן להוסיף בתגובות.

משחק או סימולטור?
זוהי הבחנה קריטית ולא מדובר רק בהאם יש לכם הגה ודוושות או ההשקעה הכספית, אלא בהשקעה האנושית הנדרשת. כמה זמן, זיעה, דם ועצבים אתם מוכנים להשקיע בשבוע? אם אתם רוצים משהו קליל שאפשר להשתלט עליו בתוך כמה שעות, אז הכיוון הוא למשחקים בקונסולות נוסח גראן טוריסימו בפלייסטיישן או פורצ׳ה באקס בוקס. בהתאם לכישרון שלכם תוכלו להיות תחרותיים תוך כמה שעות נהיגה.

אם אתם מוכנים למכור את נפשכם לשטן ולהיכנס ברצינות לתחרויות און ליין, אזי, אין מנוס כמעט מעולם המחשבים האישיים. קיימות גרסאות של סימולטורים לקונסולות (לדוגמה אסטו קורסה או כמובן F1 2019, שיש לו ליגה ישראלית פורחת ורצינית לבעלי פלייסטיישן), אך מספר הנהגים הבוגרים שם, נמוך משמעותית, שלא לדבר על תמיכה בקונפיגורציות מתקדמות כמו ריבוי מסכים או VR.

דרישות חומרה
דרישות החומרה של הסימולטורים גבוהות ונדרש מחשב עם מעבד חזק יחסית ובעיקר כרטיס גרפי סביר או אף למעלה מכך בכדי לתמוך בקונפיגורציות המתקדמות הנ״ל. אני מסתפק כרגע בטלויזית סמסונג מתקדמת עם מחשב Oman עם מעבד I9 וכרטיס 1070GTX. לא בסיסי, אבל ממש לא בשמיים ויש אנשים עם מחשבים חלשים יותר. נקודה חשובה נוספת היא איכות החיבור לאינטרנט. כמו בכל משחק און ליין, הפינג ואיכות החיבור הם המלך והמלכה ולא רוחב הפס, אבל לרב, הם הולכים בד בבד עם מהירות חבילת ותשתית האינטרנט, כך שאני ממליץ על השקעה בחיבור בסיבים אופטיים.

ה״ריג״
עמדת הנהיגה, ההגה והדוושות הם הוצאה שיכולה לנוע בין כמה מאות שקלים לעשרות אלפי שקלים, עם מגוון אפשרויות מסחרחר. כדאי מאד להתחיל בקטן, לראות שאתם (והמשפחה) בנויים לזה ואז לשדרג לאט. מי שרוצה להתנסות בעצמו בעמדת נהיגה מקצועית, כדאי שיפנה לאחד מהעסקים שמתמחים בכך. ברב המקומות הללו ניתן גם להשכיר את העמדות הקיימות לצורך עריכת מפגשי תחרות חברתיים, נוסח תחרות בקארטינג, רק בלי הקסדות.

איזה סימולטור לעזאזל?
אם עד עכשיו לא התבלבלתם, אז נותרה השאלה איזה סימולטור נהיגה לבחור. ביחס לשאר ההחלטות הנ״ל, מדובר בהחלטה זולה יחסית, אבל לא פשוטה בכלל. כמו שאין אפשרות להתחרות קרוס פלטפורם, כך כמובן שלא ניתן להתחרות בין הסימולטורים השונים ואני חייב להגיד שהבחירה ביניהם כלל לא קלה. יש המון סרטוני יו טיוב לגבי איזה סימולטור כדאי לבחור ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד. שווה להתעמק בזה ולהתייעץ לפני שמשקיעים ברכישה ובמיוחד בזמן הרב הנדרש בכדי להשתפר. נכון שנהג טוב יכול לעבור בקלות יחסית מסימולטור אחד לשני, אבל לנהג הממוצע זה ממש לא קל.

הסימולטור שנחשב (כנראה) לבעל המנוע הפיזיקלי הטוב ביותר מבחינת התנהגות המכוניות, הינו rFactor2 הותיק. ממשיכים לפתח אותו ולהוציא עבורו מכונית חדשות וכו׳, אך הכל בתשלום נוסף ובאופן מאד לא מאורגן ולא פשוט. נדרשת פה התעסקות רבה עם הרבה אתרים ולמיטב הבנתי, כמות המתחרים ומגוון המירוצים המוצע בכל רגע אינם גדולים.

הסימולטור הפופולארי וכנראה המוכר ביותר הינו iRacing. הטריק כאן הוא שאתם רוכשים חשבון להתחרות בו ולא את הסימולטור עצמו או את התוכן – כלומר אתם שוכרים ולא בעלים. על כך צריך להוסיף הרבה תוכן לרכישה שהוא בעיקר מסלולי ומכוניות מירוץ נוספים. כל דבר בתשלום. היתרון הוא שהכל די מאורגן במקום אחד שאמנם לוקח זמן להבין אותו, אבל המגוון ללא תחרות, כמו גם השדרוגים, זמינות המירוצים וכמות המתחרים. יודגש שבניגוד לסימולטורים האחרים, באיירייסינג יש אפשרויות להתחרות במסלולי כביש, מסלולים אובליים, מסלולי עפר וראלי. לכל אחד רישיון מירוצים בנפרד (כולם כלולים בקניה) וכמובן תוכן נוסף לרכישה.

אסטו קורסה הינו אפשרות ותיקה נוספת עם הרבה תוכן (כולל לרכישה כמובן). קריטי להבין שאין קשר בין אסטו קורסה לאסטו קורסה קומפיטוציונה, שהינו הסימולטור החדש מאותו בית תוכנה, שמתמקד אך ורק בקטגוריית ה GT3 המלהיבה, אך לא כולל קטגוריות אחרות.

קיימים עוד סימולטורים כמו Project Cars 2 שיש בו מגוון גדול של מסלולים ומכוניות והסימולטור האחרון שיצא נכון לעכשיו (2020) לשוק Automobilista 2, שמקבל ביקורות בינ״ל מצויינות.

קריטי להדגיש שמכונת הכסף של הפורמולה 1 עובדת גם בעולם הוירטואלי וכי אם כל מה שחשוב לכם הוא להתחרות במכוניות הפורמולה 1 על מסלולי האליפות, אזי אין מנוס מרכישת אחד מהמשחקים / סימולטורים הרשמיים. כל שנה יוצא כותר חדש והרמה שלהם מ-א-ד לא אחידה. חלקם הרבה יותר ״משחקיים״ וקלים וחלקם כמו F1 2019, הרבה יותר מדוייקים וקשים.

החוויה שלי באיירייסינג
אחרי שלמדתי את השוק, בחרתי באיירייסינג, אבל זה ממש לא אומר שזו הבחירה הנכונה ביותר. לא מבחינת איכות הסימולטור ולא מבחינה כספית. אני בחרתי להתחרות בליגה הישראלית של איירייסינג (מירוצי כביש עם פורשה 911 קאפ כרגע בעונה השלישית), כי אני מכיר שם חברים ויתר היתרונות היו בבחינת בונוס. עד כאן החלק הקל. סליחה! גם ההתקנה הייתה קלילה וחלקה, אבל ללמוד להתעסק עם איירייסינג זה לא עניין של רגע, כי הכל מתוכנן לפי עולם רישיונות המירוץ האמיתי, יחד עם תוספות ודירוגים נוספים. לוקח זמן לתפעל את הממשק (יש אחד חדש וידידותי יותר בגרסת בטא, אך חסר אפשרויות מסויימות). אחרי שעוברים את המשוכה של תפעול המשחק מגיעים לקושי האמיתי – נהיגה מהירה...

אמנם ניתן להתחרות בליגה הישראלית עם רישיון המירוצים הנמוך ביותר, אבל באיירייסינג מתחילים עם רשיון רוקי, וחייבים לעבור לרישיון D בכדי שאפשר יהיה להתחרות בליגה. אין מנוס מלימוד כמה מסלולים חדשים כמו דייטונה (בגרסת הכביש) ומכוניות כמו המאזדה MX5 הידידותית או הקאדילק CTS-V החזקה. ההתחלה קשה. קשה מאד אם אתם לא אלון דאי או חייזרים. שני דברים הצילו אותי מהמשבר של המירוצים ההתחלתיים כרוקי. הראשון זה המחשבה על כך שהשיפור בהתחלה הוא המהיר ביותר. השני הוא התובנה שבכדי לקבל את רישיון המירוצים לא צריך לנצח או לסיים על הפודיום, אלא צריך להתמקד בלסיים מירוצים ובמיוחד בלהימנע מתאונות!

זו נקודה שבה הבגרות של הנהג נמדדת ובעיה גדולה במירוצי און ליין נגד ילדים. אם אין סכנה אמיתית או מחיר לכיס, למתחרי האון ליין יש גישה התאבדותית נוסח first person shooters. מירוצים וירטואליים עלולים בקלות להפוך למשחק מריו-קארט אם לא משחק השרדות זומבים אפוקליפטי... הגישה שלי היא להימנע מתאונות עם אחרים מעל הכל, גם אם זה מונע עקיפה או במקרה שלי יותר כמו, לא להיאבק ולתת לעקוף. לא תאמינו כמה הטקטיקה הזו יעילה! אפילו הנהג האיטי ביותר יסיים במיקום סביר או יותר אם ימנע מכל תאונה. הדרך לעשות זאת היא כמו למי שנהג בנורדשלייפה במציאות – דמיינו שאתם צריכים לשלם על כל דבר.

החיים כבק-מארקר...
הסימולטור דואג לכך שתבינו כמה קשה באמת לנהוג במכונית מירוץ על המגבלות במסלול ובמיוחד כנגד ״אלופי עולם בפוטנציה״ אחרים כמותכם. עבורי, עם היכולות הממוצעות (במקרה הטוב), היה קשה ועדיין קשה מאד. לאיכות עמדת הנהיגה שלכם יש תרומה למהירות שלכם, במיוחד לדעתי לדוושת הבלימה, א-ב-ל, הגורם המשפיע ביותר הוא אימון! אימון = זמן ופה נכנס יחס חשוב מאד שנקרא יחס הסימולטור למשפחה / חיים שלכם. אני כותב משפחה משום שבן / בת הזוג עלולים פחות להתלהב מכל העניין ועוד לא התייחסתי לבוס וכולי.

במגבלות הכישרון, הריג והזמן שלי, גיליתי שעיקר הבעיה בנהיגה תחרותית, באופן ״מפתיע״, היא הבלימה לפניות. אפילו במכונית עם ABS כמו הפורשה 718 בה הליגה הישראלית התחרתה עד לאחרונה, לא הצלחתי לבלום מאוחר וחזק מספיק. הבעיה כפולה ומכופלת. לא רק שזמני ההקפה שלי איטיים יותר, אלא שאם נוצר במירוץ מצב בו נהג מהיר נמצא מאחורי, הבלימה המוקדמת שלי עשויה לתפוס אותו לא מוכן והתאונה בלתי נמנעת. איירייסינג מוסיף לצרה הזו בכך שהוא בעיקרון נותן נקודות שליליות על כל תאונה או יציאה מגבולות המסלול ומעניש בתוספות זמן או אף בפסילה אם נצברו יותר מדי נקודות. כך קרה שהייתי כבר במירוץ בו התנגשו בי מספר פעמים שלא באשמתי ונפסלתי מהמירוץ!

עד כה התחרתי בליגה הישראלית בדונינגטון פארק, אינטרלגוס, בט׳רהרסט, סאמיט פוינט ג׳פרסון (מירוץ סיבולת עם החלפת נהגים – חוויה מדהימה במיוחד בלילה) ולה מאן. מעבר הליגה מהפורשה 718 ל 911 קאפ, נטולת העזרים, שמה דגש על בעיית הבלימה שלי וחוסר באימון. נעילת בלמים בשיקיינים של ישורת המולסן בלה מאן מסתיימת בעונשי זמן או בקירות ואם לא התייחסתי לכך עד עכשיו, הרי שבכל סימולטור שמכבד את עצמו, יש מודל נזקים מתקדם שמשאיר אותך עם מכונית פגועה ועוד יותר בעייתית, לפחות עד שתשתחל לפיטס (ואוי ואבוי אם תעבור את המהירות המותרת בפיטס!). אם לא הבנתם, זה לא משחק! אני אפילו לא יכול לחלום על לשחק עם איזון הבלמים או כיבוי והדלקת עזרים תוך כדי מירוץ בין הפניות א-לה אלון דאי. בקטגוריות הבכירות, כל המכשור של המכוניות, כמו הפרוטוטייפס בלה מאן, דורש תפעול כמו ה ERS או ה DRS. אתם חושבים שסתם נהגים כמו נוריס לנדו ומקס ורשטאפן חברים בליגות כאן.

התענוג!
לא חייבים לנצח או להיות הכי מהירים בכדי להנות מנהיגה תחרותית. נהגתם בקארטינג? בוודאי ניהנתם מאד אפילו אם לא ניצחתם. סימולטור טוב יתן לכם חוויה דומה בתוך הבית שלכם בתחתונים במזגן עם פחית מונסטר ליד. כמובן שיש פה גם הרבה תסכול. התאמנתם, השקעתם, הצלחתם בדירוג להתמקם טוב ואז בפנייה הראשונה (או בהקפה האחרונה) מישהו איבד שליטה ושיגר אותכם לגדר הבטיחות. באותו רגע אחרי שהערתם את הבית בצרחה כמו הבן שלכם שמשחק פורטנייט, אתם רוצים ״to get medieval״ על הנהג הזה, אבל כבר יום אחרי, הזיכרון יעלה חיוך והרגשה טובה, שלא לדבר על האופוריה אחרי הצלחה אמיתית! בפוקס הצלחתי לסיים איזה מירוץ אימון בלה מאן במקום הרביעי וזו הייתה מתנת היום הולדת הטובה ביותר שאיש לא התכוון לתת לי...