$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הגרנד פרי הגרמני: אייפל, המירוץ

הפורמולה 1 חוזרת למסלול הנורבורגרינג בגרמניה לראשונה בעידן הטורבו ההיברידי, אבל עמוק בתוך הסתיו הקר והגשום

משה פינצ'בסקי  09.10.20 - 08:43
מקס וורסטפו (Getty)
מקס וורסטפו (Getty)

תגיות: פורמולה 1

כל חובב רכב, ובמיוחד ספורט מוטורי מכיר או שמע על מסלול הנורבורגרינג שבגרמניה ואם אנצל את ההזדמנות הזאת בכדי לעסוק במסלול הישן, ה"נורדשלייפה" (הלולאה הצפונית), אז נצטרך להקדיש לכך סדרת כתבות שלמה. המסלול המודרני נבנה בתחילת שנות השמונים על גבי "לולאת" הזינוק סיום של המסלול הישן וחלקים מתוואי ה"סודשלייפה" (הלולאה הדרומית) שעמד חסר שימוש מאז סוף שנות השישים. הפורמולה 1 שעזבה את הנורבורגרינג לאחר המירוץ של 76, בו ניקי לאודה נפגע קשה בתאונה המפורסמת, חזרה למסלול המודרני בשנת 1984 ומאז המסלול אירח את הגראן פרי הגרמני לחילופין עם מסלול הוקנהיים. גם כיום ישנם מירוצים גרמניים ואף בינ"ל שמתחרים על התוואי המשותף של הנורדשלייפה יחד עם חלקים מהנורבורגרינג המודרני. רק לאחרונה נערך מירוץ ה-24 שעות השנתי ומי שרוצה לצפות בטירוף, כדאי גם שיצפה בחלק השני של הסרט המעולה של פורשה, שמתמקד בצד האנושי של המירוץ הזה.

הנורבורגרינג המודרני הינו דווקא מסלול בעל מאפיינים "אולדסקול" בכך שמדובר בשילוב בין כמה קטעים מהירים עם רצפים של פניות בינוניות ומהירות ושתי ישורות שמסתיימות בפניות איטיות שמאפשרות יחסית עקיפות תחרותיות. אם מזג האוויר (עליו נרחיב תכף) יאפשר, אזי מפלצות ההצמדה והכוח הנוכחיות, צפויות לנפץ לרסיסים את השיאים הישנים. פניות כמו פניית האס על שם מייקל שומאכר, שהייתה מבחן קשה למכוניות פעם, תהיינה "איזי פלאט" על יבש כיום. אני מקווה שהמכוניות הנוכחיות תהיינה מסוגלות להישאר צמודות דרך פניית מישלן וורשטיינר שמובילות אל הישורת האחורית, שהיא נקודת העקיפה הטובה היותר. כמובן שבמזג אוויר גשום הכל משתנה לטובה.

מכתיב את התנאים
אז השחקן המרכזי ברינג יהיה מזג האוויר הקר והגשום בתקופה זו של השנה. את מירוץ 24 השעות היה צריך לעצור בלילה לכמה שעות בשל השיטפון. הפורמולה 1 לא מתחרה בלילה, אבל גם ביום הגשם ברינג יכול להיות עצבני, פתאומי ומרסק מכוניות. התחזית שאני הכי סומך עליה מדברת על יום שישי גשום ורטוב עם כ 13 מעלות, שבת פחות רטוב ויום ראשון יבש כנראה, אך שניהם קרים עם 7 – 9 מעלות צלזיוס. אם התחזית הזאת תתממש, אזי צפוי לנו מחזה נפלא של קבוצות שמנסות ללמוד את המסלול בשישי רטוב ואז פוגשות מסלול יבש וירוק בשבת וראשון. כלומר, הקבוצות תאלצנה לנחש מה לעשות מבחינת סטאפ וצמיגים! אם יש סיכוי לחוסר עליונות של מרצדס, זהו התרחיש. כמובן שקיימת הסתברות שדווקא העליונות שלהם תגדל, אבל מאידך, יש סיכוי שרד בול וורשטאפן יוכלו לתת להם בראש! במיוחד אם מרצדס ינסו להיות "שמרנים". מה שבטוח הוא שהקבוצות והנהגים יצטרכו לחשוב תוך כדי תנועה במהלך כל הסופ"ש ובתקווה גם במהלך המירוץ!

מבחינת פירלי והצמיגים מדובר כמעט במסלול חדש מהסיבה שהמכוניות כיום כבדות, אוחזות וחזקות בהרבה מהמכוניות של 2013. פירלי מביאה את שלושת התרכובות "האמצעיות" שלה בכדי לכסות את כל התרחישים, אבל תשומת הלב כנראה תתרכז בצמיגי הגשם (הכחולים) וצמיגי האינטרמידייטס (הירוקים) ויכולתם להתמודד עם המכוניות והמסלול. במצב של מסלול מתייבש (והמסלול בנורבורגרינג מתייבש לאט במיוחד) המכוניות הנוכחיות תקרענה את צמיגי הגשם הרכים. כמו כן, גשם שוטף את שאריות הצמיגים המיקרוסקופיות שבתוך האספלט והופך את המסלול לירוק – פחות אחיזה מכנית ויותר שחיקה. בעניין זה יש לזכור שהפורמולות הנמוכות יותר לא תהיינה ברינג וזה רק מפחית עוד יותר מכמות הגומי על המסלול.

כתבתי לעיל, שהקבוצות והנהגים יצטרכו כל הזמן "to think on their feet". למרצדס יש קבוצה מאד מיומנת ואת אחד מנהגי הגשם הגדולים בכל הזמנים, כך שהם מגיעים עם קבלות וירצו לתקן את הזיכרון הכאוב של גראן פרי גרמניה משנה שעברה. מצד שני המילטון עשוי להשוות את שיא הניצחונות של שומאכר דווקא בגרמניה, אז ייתכן שנטפליקס ימשיכו לשבת בפיטס של הקבוצה ולהלחיץ עם הנאחס.

באמצע
רד בול וורשטאפן בוודאי רואים בתנאים האלה הזדמנות לניצחון סוף סוף, ותיקון תחושת אי הנוחות שמרחפת מעל הקבוצה מאז הודעת הונדה על פרישה בסוף 2021. רד בול יעשו טקטית הפוך ממרצדס במהלך המירוץ וורשטאפן הוא הנהג היחיד כרגע על הגריד שבתנאים משתנים או של גשם, יכול להסתכל להמילטון בגובה העיניים. זה לא אומר שזה בטוח יצליח, אלא שיש יותר סיכוי מאשר במצב רגיל להפתעה שכזאת.

במידפילד אני בטוח שיש קבוצה אחת ששמחה ממזג האוויר והיא רנו. הקונספט האווירודינמי שלהם מתאים יותר לתנאים משתנים, מאשר הקונספט המתוחכם יותר של מקלארן. יתר על כן, מקלארן נתקלים בקושי למקסם את הסטאפ של המכונית במצבים של רוח חזקה בכיוונים משתנים. החבילה האווירודינמית שלהם, שמשנה (יותר) הצמדה לפי המהירות, היא עדינה מאד ורגישה לרוח וכמובן לתנאים משתנים, בעוד שהקונספט של רנו עם יותר הצמדה באופן קבוע, עדיף במצבים כאלה. מבחינת הנהגים אני לא מזהה דפוס מיוחד בתנאים כאלה בין נוריס, סאיינז וריקארדו. מי שעשוי לפרוח הוא דווקא אוקון!

רייסינג פוינט כמובן תהיה חזקה מאד בראש המידפילד, אבל התפקוד שלהם "תחת אש" יקבע היכן יסיימו. מהבחינה הזאת יש קבוצה שיש לה דפוס הצלחות בתנאים כאלה והיא אלפא טאורי. גאסלי בהחלט ישמח להוכיח את החיבור שלו למכונית וקוויאט עשוי לקחת הימורים.

ואולי בכל זאת האדומים
פרארי הם סימן שאלה ברינג. הסקודריה מנסה למצא פתרונות לבעיות ניצול הצמיגים שלהם, באמצעות פיתוחים חדשים ובסוצ'י לקלר הציג קבלות במידה מסויימת. הבעיה היא שבסופ"ש בלתי צפוי שכזה, הכל יכול לקרות איתם. הפתעה לטובה או לרעה, ומבלי שהסקודריה תוכל באמת ללמוד על מידת השיפור (או לא) שהם ביצעו. לקלר טרם הוכיח את עצמו בתנאים משתנים בפורמולה 1, אבל לי יש תחושה שהוא "לא רע", בהתבסס על עברו. אם המכונית תהיה תחרותית במפתיע, אולי זה אפילו יעיר את פטל. צריך לזכור שבתנאים רטובים, המחסור בהספק יהיה הרבה פחות מהותי לביצועים, כך שבאמת קשה לצפות לגביהם.

זנב הטור עם מכוניות אלפא רומיאו, האס וויליאמס עשוי לתת את ההפתעה הגדולה ביותר בסופ"ש. בתנאים משתנים מגיעות ההזדמנויות הנדירות של הקבוצות האיטיות לזכות בניקוד, אז אם מישהו מהם יהיה במצב הזה, אל תצפו מהם להתאבד על "עוד יותר". זו ההזדמנות של ראסל להוכיח את עצמו בתנאים בהם הנחיתות של המכונית שלו פחות משמעותית מברגיל. באלפא רומיאו צפויים להכריז על מיק שומאכר כנהג לעונה הבאה וזה עשוי להוציא ביצועים מג'יובנאצ'י או דווקא מהצמד של האס...

כל פעם שאני מצפה בהתלהבות לסופ"ש בלתי צפוי ומרתק בשל מזג האוויר, אני מתאכזב, אבל הפעם באמת יש עירוב של מסלול מעין חדש יחד עם מזג אוויר שבוודאות לא יהיה קיצי, אז קשה יהיה לנאחס את המירוץ הזה.