$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

נס בבחריין

מירוץ מעניין תחת עננת התאונה של גרוז׳ן

משה פינצ'בסקי  02.12.20 - 07:43

תגיות: פורמולה 1

עד כמה התאונה של גרוז׳ן הייתה מסוכנת ומזעזעת? באופן אישי, חשתי כמו בתאונה הקטלנית של הובר בשנה שעברה, ההתכווצות בבטן בידיעה שריסוק כזה לתוך גדר הבטיחות קשה מאד לשרוד, אפילו בלי תופת אש שכזאת. התמונות שהראו את גרוז׳ן עולה מהאש ומקפץ מעל הגדר והולך עם הצוות הרפואי היו כמו נס, אבל לא הצליחו להעביר את תחושת המועקה הגדולה. כן, גרוז׳ן היה במרחק היילו אחד מעריפת ראשו ואני מעריך שבמרחק HANS אחד מנזק מוחי עקב העצירה האלימה. האש היא אויב כה טבעי של האדם ומחזה שכמעט ואינו נחזה בעשרות השנים האחרונות בפורמולה 1, אבל כיום היא מסכנת רק אם לא מחלצים את הנהג בזמן. העובדה שגרוז׳ן היה במצב כמעט לא פגוע וכמעט לא לכוד, כך שהצליח לחלץ את עצמו, הפכה גם את הסכנה הזו לתאורטית.

בתמונות הראשונות (בזווית צילום אחורה מקצה הישורת), לא האמנתי כמה גדר הבטיחות שם קרובה למסלול ובזווית מסוכנת. מהבחינה הזו זה הזכיר לי את התאונה המסוכנת של קוביצה במונטריאול 2007. אתה לא שם לב לפעמים לדברים מסוכנים עד שהסכנה מתממשת. מצד שני הדיבור על הוספת צמיגים לגדר הזו, שוכח שבמקרה כזה גרוז׳ן כנראה היה משוגר בחזרה אל תוך המסלול. אני לא יודע מה מומחי הבטיחות של ה-FIA יחליטו לעשות שם לפני הסופ״ש הקרוב, אבל אני בטוח שיעשו כל מאמץ תחת עיניהן הפקוחות של התקשורת והנהגים. ברור שקיר בטיחות מתוחכם וסופג אנרגיה יהיה קשה לבנות, אבל אולי אפשר לשנות שם את זוית הגדר וכמובן שגדר ARMCO שכזאת לא יכולה להיות חשופה יותר ישירות למסלול.

רוס ברון הוא המנהל הטכנולוגי מטעם ליברטי ואינו אחראי הבטיחות מטעם ה-FIA (מאסי), אבל הוא הבן אדם החכם ביוצר בפורמולה 1 והוא נמצא שם בשטח. דבריו הקצרים לסקיי מעלים את השאלות הקשות שצריך לחקור. הרבה נהגים קיפחו את חייהם בתאונות עם גדרות בטיחות שכאלה שהתפרקו. הפירוק הוא הקטלני, כפי שאפילו קוביצה שהזכרנו יכול להעיד. אילולא ההיילו שהוכנס בעקבות התאונות של הנרי סורטיס וז׳ול ביאנקי, ראשו של גרוז׳ן היה פוגש את גדר הבטיחות ישירות. אביזרי הבטיחות של הקוקפיט הפכו תאונה קטלנית במאה אחוז, לתאונה של כוויות קלות. ה-FIA, יצטרכו לחקור מדוע הקוקפיט עבר דרך גדר הבטיחות, מדוע נדלקה אש כה חזקה ובל נשכח את אירוע המארשל שחצה את המסלול לפני נוריס (למרות שזה קרה תחת דגלים צהובים).

כרגיל במקרים של תאונות, עולה השאלה של סיקור הרגעים הקשים. בראיון טלוויזיוני אחרי המירוץ, הביע ריקארדו תרעומת קשה על שידור קטעי הוידיאו מהחילוץ של גרוז׳ן מהתופת הבוערת של שרידי מכוניתו. הפעם אני לא מסכים איתו. ברגע שנהג מחלץ את עצמו, לטעמי ראוי לשדר זאת ומיד. התמונות הוכיחו את מצבו של גרוז׳ן ולא הייתה בהן פגיעה בפרטיותו, במידה שמצדיקה הימנעות משידור. למעשה התמונות של ראסל יושב באימולה ומתקשה לקבל את הטעות שעשה, יותר פוגעות מאשר התמונות ההיסטוריות של גרוז׳ן יוצא מתוך התופת. אלה תמונות שהקלו על כולם ולא תמונות נוראיות של אדם נשרף. אני חייב גם לציין, שהתאונה נוצרה עקב נהיגה מ-ס-ו-כ-נ-ת ביותר של גרוז׳ן עצמו! הוא חתך מצד שמאל של המסלול לצד ימין כאילו אין שם איש. לקוויאט לא היה סיכוי. עכשיו תארו לעצמכם שקוויאט היה גם משתגר לתוך הגדר והיה קורה לו משהו (חס וחלילה). גרוז׳ן גרם למספר תאונות קשות בקריירה שלו ולמזלו הוא שרד את התאונה האחרונה, אבל אין בכך בכדי להפחית את החומרה של הטעות שעשה וחשוב להדגיש זאת.

ואחד מעל כולם
והיה גם מירוץ, בו המילטון ניצח מול ורשטאפן. ברור שלואיס לא יכול היה לנהוג במה שקרוי ״8/10״, אבל למרות דבריו על כך שרדבול דחפו אותו קשות, האמת היא שהוא שלט במירוץ בנוחות, מרצדס לא בצעו טעויות ואפילו ההחלטה שלא להסתכן בהחלפת צמיגים תחת מכונית הבטיחות בסיום, הייתה נכונה. הכל עובד אצל לואיס, בניגוד לבוטאס, שתמיד משהו קורה בצד שלו. אני ממש לא מאשים את מרצדס, אלא שאני מקבל איזו מין תחושה שולטרי כבר מקבל את רוע הגזירה כשהדברים קורים והוא לא נלחם כמו שלמשל לואיס היה נלחם אם היה מזנק גרוע.

רד בול נתנו תצוגה טובה מהצפוי לפי דעתי. אני צפיתי שרייסינג פוינט ורנו יאיימו עליהם הרבה יותר, אבל בפועל רק פרז קיים את ההבטחה. הנקודה היא שורשטאפן הצליח כן להוות איום להמילטון במהלך הסופ״ש והמירוץ, כך שייתכן שגם במירוץ השני מצבם יהיה תחרותי יחסית לרייסינג פוינט, רנו ומקלארן, אבל הם יאבדו ביצועים ביחס למרצדס. אלבון הרוויח מהתקלה של פרז ויש משהו בדבריו שבמירוצים האחרונים הוא הצליח להפגין ביצועים יוצר קרובים לורשטאפן וגם תוצאות. מבחינה זו, ייתכן ורד בול פשוט ישארו איתו.

פרז, כאמור, נתן את התצוגה הצפויה עם המרצדס של עונה שעברה. סטרול שוב הצליח להיכשל בדירוג ואז להשאיר דלת פתוחה לקוויאט, שזה כמו לסמוך על פוליטיקאי ישראלי שיעשה את הדבר הנכון. אני לא יודע מה מידת הנזק שנגרם לשתי המכוניות, אבל המירוץ בתוואי ההיקפי בבחריין, העוד יותר קיצוני בקטע של דגש על האצה ובלימה, מהווה את הסיכוי הטוב ביותר של הקבוצה להיות שניים רק למרצדס מבחינת ביצועים! הקבוצה חטפה מהלומה קשה בדירוג היצרנים, אבל עדיין יכולה להכות בחזרה במירוץ השני!

רנו היו המאכזבים הגדולים בבחריין. הקרבה בביצועים בין אוקון לריקארדו הייתה כנראה יותר התדרדרות לאחור של דניאל, מקפיצה קדימה של אסטבן. התאוריה שלי היא שרנו התמקדו יתר על המידה בביצועים לדירוג ופחות מדי במירוץ. הפוך כנראה ממקלארן. בכל מקרה, הם בוודאי לא איימו על רד בול או אפילו רייסינג פוינט.

המרווחים הגדולים וכוכבי המירוץ היו נהגי מקלארן. רבות דובר על החוזק של הנהגים שלהם כקלף החזק ביותר של מקלארן לזכייה במקום השלישי באליפות היצרנים. זה הפרש כספי עצום מהמקום החמישי או הרביעי, שלא לדבר על הפרסטיז׳. סאיינז נתן תצוגת נהיגה מרשימה ששילבה ביצועים, שיקול דעת, התקפה ועלייה מהמקום ה 15 על הגריד למקום החמישי בסיום. חרף זאת, ובהפרש זניח, לטעמי נהג המירוץ היה לנדו נוריס, שנתן סופ״ש מרשים ביותר! הקבוצה הפגינה במירוץ ביצועים עדיפים על רנו ויהיה מעניין מאד אם יצליחו לשמור את זה גם בתוואי ההיקפי.

הפתעות לא היו אצל פרארי וגם לא נס. למכונית חסר הספק בכדי להיות מסוגלת להגן על עצמה ממתקפה עם DRS, כפי שהוכח שוב ושוב בעקיפות על לקלר, כפי שקרה גם במוג׳לו. הפרארי מאיצה פחות טוב וסובלת גם ממהירות סופית נמוכה יותר. על מסלול עם כל כך הרבה ישורות ארוכות, בלי פניות מהירות וארוכות שתפרענה למכונית תוקפת להתקרב מספיק, מכוניות הפרארי הן ״ברווז במטווח״. המקום העשירי של לקלר הושג במזל ומעניין לא פחות שפטל כעס מאד על העקיפה של שארל עליו בקו הפנימי בפנייה הראשונה. לא יודע מה סבסטיאן ציפה שלקלר יעשה, אבל זה סיבך את פטל וכנראה גרם לו לספוג נזק, שכן בשידור מהפיטס לאחר עצירת המירוץ, הראו את פרארי מחליפים חלקים במכונית של פטל תחת פיקוח של אנשי ה-FIA.

רגולציות
כל הסידור החוקי של הזינוק המחודש לאחר הדגל האדום המהיר בהקפה הראשונה, תפס אותי לא מעודכן בתקנות. זכרתי שהתקנות שונו כך שתיקונים ואפילו החלפת צמיגים מותרים, אבל סדר הזינוק המחודש נקבע עתה לפי מיקום המכוניות בעת הוצאת הדגל האדום. מיקום המכוניות בעזרת ה-GPS המובנה מאפשר זאת במקום ההסתמכות על ה-Lap Chart של פעם שדרשה סיום הקפה. הנקודה שנשארה מעורפלת היא מדוע למרות זאת, הגריד החדש היה שונה מהסדר בו המכוניות היו בדגל האדום, כאילו החלפות הצמיגים גררו ירידה במיקום על הגריד. בדיקת התקנות באתר של ה-FIA, לא העלה תשובה ברורה ובמהלך המירוץ בוודאי שהמידע הזה לא הוצג.

אפרופו צמיגים, זכינו לראשונה העונה, למיטב זכרוני, לראות מירוץ עם אסטרטגיות צמיגים שונות, הודות לשחיקה אמיתית על המסלול. גאסלי באלפא טאורי, למשל, הימר על יכולתו להחזיק את הצמיגים בחיים וכמעט הצליח, אבל איבד מהירות בהקפות האחרונות והתדרדר לאחור. למעשה, אינני יודע מה היה קורה איתו, אילולא מכונית הבטיחות בשלושת הקפות האחרונות. עדיין, זו תוצאה מרשימה מאד ובדיוק סוג ההימור שאלפא טאורי כן לוקחים לעומת הקבוצות האחרות.

מאחורי החוד של המילטון וורשטאפן, זכינו למירוץ מרתק עם קרבות אסטרטגיה וקרבות על המסלול. אחד מכוכבי המירוץ שנעלם מהמצלמות היה ראסל, שהצליח לנצח את כל נהגי קבוצות פרארי למעט לקלר. אפילו לאטיפי סיים לפני אלפא רומיאו וההאס השורדת של מאגנוסן. אם אתם חושבים שזו השפלה, חכו לסוף השבוע הקרוב, כי חיסרון הכוח של מנועי פרארי יהיה רק עוד יותר קריטי, ועוד לא דיברנו על העדרותו הצפויה של המילטון לאחר שנמצא חיובי לנגיף הקורונה (וככל הנראה יוחלף על ידי ראסל).