$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ברוכים הבאים למיאמי

אחרי תצוגת תכלית של רד בול באימולה ומרוץ ביתי שפרארי כנראה תעדיף לשכוח, ממשיכים למסלול החדש שמצטרף לאליפות הפורמולה 1, מיאמי. תוואי שמבטיח, על הנייר לפחות, חגיגת עקיפות

אוריאל בן חיים  06.05.22 - 12:18
וורסטאפן. סוגר על פרארי? (צילום: Getty)
וורסטאפן. סוגר על פרארי? (צילום: Getty)

תגיות: פורמולה 1

מסלול שמיטיב עם רד בול, מנוע חדש של פרארי והצ'אנס האחרון של מרצדס? אז אחרי לא מעט ציפייה, מכונת הפורמולה 1 המשומנת מגיעה סוף סוף למיאמי, הידועה גם בכינוייה: The magic city. התכנון המקורי אי שם ב-2019 היה לקיים את המרוץ במרכז העיר, ואחרי לא מעט קשיים שהערימו על ההצעה, הוחלט לבנות מסלול חדש בקרבת אצטדיון 'הארד רוק' של קבוצת הפוטבול המקומית, מיאמי דולפינס.

מרוץ מיאמי, אחד משני מרוצים השנה שנערכים בארצות הברית, הוא חלק ממגמה ברורה של בעלי הבית, חברת ליברטי מדיה, שלא הסתירה את שאיפותיה בכל הנוגע להגדלת החשיפה של הספורט בעולם, ובפרט בשוק האמריקאי שבו עד לפני מספר שנים נוכחתו הייתה שולית ביחס למדינה. התוצאות בכל אופן מדברות בעד עצמן: 400 אלף צופים באוסטין בשנה שעברה, לצד הכרטיסים למיאמי שאזלו במהירות הבזק מרגע שפורסמו, על אף המחיר הגבוה של הכרטיסים.

המרוץ השלישי כבר בדרך ויצטרף בשנה הבאה עם מרוץ לאס וגאס. ליברטי מדיה משקיעה רבות במרוצים אך גם בחוויה שמעבר, בפעילויות שלפני ואחרי המרוץ, כדי להפוך את המרוצים לאטרקציה, גם למי שלא בהכרח חובב מרוצים כיאה לשואו האמריקאי המפורסם.
 
על המסלול
19 פניות ובאורך 5.4 ק"מ, מסלול מיאמי מורכב בבסיסו מפניות מהירות, סקטור טכני ושלוש ישורות, הארוכה שבהן מעל 1.2 קילומטרים. מדובר במסלול מהיר במיוחד עם מהירויות שצפויות להגיע מעל ל-320 קמ"ש. מזכיר מעט באופיו את מסלול ג'דה הסעודי בשינוי קל, סקטור טכני רצוף בפניות איטיות.
 
מכיוון שמדובר במסלול חדש, הקבוצות יסתמכו בעיקר על ההערכות שבוצעו במישור הוירטואלי, כלומר בסימולטורים השונים, לטובת בסיס ראשוני למכונית שאותו ילטשו לאורך הסופ"ש בניסיון למצוא את הכיול האופטימלי עבורן. עם שלושה איזורי DRS, ואיזורי בלימה כבדה, המסלול תוכנן כדי לאפשר מצבי עקיפה ותחרות צמודה.
 
ישנן לא מעט הזדמנויות עקיפה אפשריות במסלול, אך בעיקרן הן צפויות להיות בפניה מספר 1, בפניה מספר 11 בתום הישורת הארוכה שמתחילה בפניה 8 ובפניה מספר 17. חלק מהנהגים שהספיקו לנסות אותו בסימולטור חושבים שהוא יהפוך לפסטיבל עקיפות ביום ראשון. נחכה ונראה.
 

מזג האוויר
כיאה למיאמי, מזג האוויר צפוי להיות חם במיוחד לאורך הסופ"ש עם טמפ' שינועו בין 28 ל-33 מעלות צלזיוס. יחד עם זאת, קיים סיכוי קטן לגשם גם במהלך הסופ"ש אך בעיקר ביום המרוץ בראשון. חלק מהקבוצות תאלצנה להתמודד עם זה ע"י פתיחת פתחי אוורור במכונית, על חשבון היעילות האווירודינמית שלה.
 
צמיגים
פירלי בוחרת ללכת על בטוח ומביאה למיאמי את התרכובות הבינוניות על הסקאלה, C2-C4. זאת על אף הצפי למידות אחיזה גבוהות שרק ילכו ויגברו עם הגידול בפעילות המסלול לאורך הסופ"ש. לצד המסלול שנשטף בלחץ כדי ליצור חספוס להגדלת האחיזה הכללית במסלול. מאחר ומדובר במסלול נגד כיוון השעון, מי שצפויים לשאת בעיקר העול הם הצמיגים הימניים. מידות השחיקה לא ידועות בשלב זה ויתבררו ככל שיתפתח הסופ"ש.
 
כיול המכונית
הצמדה בינונית – נמוכה, מזכירה במידה מסוימת את מה שראינו בג'דה. המסלול בכל אופן מתחלק לשלושה גורמים עיקריים שעשויים להטות את כיול המכונית לכאן או לכאן: פניות מהירות, ישורות, והפניות האיטיות במסלול. בפניות המהירות ההצמדה חשובה, אך זאת כידוע מביאה איתה גם לא מעט גרר, התנגדות עם האוויר, בעיקר בהצמדה שמקורה בגורמים שמייצרים הפרעה בזרימת האוויר – הכנפיים.
 
עם שלוש ישורות, הארוכה שבהן 1.2 ק"מ, התנגדות אוויר נמוכה היא הכרחית כדי להבטיח מהירות גבוהה בישורת. כנפיים אחוריות דקיקות הן פתרון יעיל במקרה הזה. לא מן הנמנע שנראה חלק מהקבוצות מתנסות עם רמות שונות של הצמדה כפי שראינו בג'דה, בין עם ע"י בדיקת מספר תצורות של כנף אחורית או אזורים אחרים במכונית.
 
המשוואה כאן ברורה: האם עדיף כיול בהעדפה על הצמדה לטובת ביצועים בפניות גם על חשבון מהירות סופית נמוכה יותר בישורת, דומה לגישה שפרארי נקטה עד כה?  או שמא עדיף לוותר על חלק מזה לטובה מהירות גבוהה בישורת על חשבון אחיזה נמוכה/החלקה בפניות, שעשויה להגדיל את שחיקת הצמיגים לאורך זמן, גורם שאי אפשר להפחית בחשיבותו אותו בהערכות למרוץ בראשון?
 
קבוצות שנחשבות יעילות אווירודינמית, כמו אלפין ורד בול, או קבוצות שמייצרות הרבה הצמדה יעילה, כזאת שלא מייצרת הרבה התנגדות, מהרצפה כמו בדוגמא של האחרונה, יכולות להרשות לעצמן להקטין את הכנף האחורית לטובת ביצועים טובים יותר בישורת.
 
למי כדאי לשים לב?
רד בול
השדרוגים שהביאה לאימולה, שהסתכמו בהורדת משקל וכנפון שנוסף בתחילת הרצפה שאמור היה להטות מעט את האיזון הכללי, מרכז הלחץ אם תרצו, קדימה סיפקו את הסחורה לפי גורמים בקבוצה. כעת ההערכות מדברות על כך שרד בול היא המכונית המהירה בסבב. לקבוצה האוסטרית, שיותר בריטית במהותה, יש רקורד מבצעי מרשים בכל הנוגע לפיתוח המכונית לאורך העונה, כך שהתמונה לא צפויה להשתנות בהקדם, בכל מקרה למיאמי הם מגיעים כפייבוריטים.
 
פרארי

עיקר השדרוגים יגיעו בברצלונה, עד אז בפרארי מקווים לצמצם את הפער לרד בול בכל הנוגע למהירות הסופית בישורת בזכות כנף אחורית חדשה שצפויה להיות יעילה יותר לצד שינויים שצפויים גם ברצפה אחרי בדיקות שנערכו באימולה.עיקר המטרה מאחורי השינויים, לצמצם את תופעת הקופצנות ככל הניתן. בנוסף, אחרי בדיקות להבטחת האמינות, בפרארי החליטו להציג את המנוע השני ולהגדיל מעט את ההספק לעומת קודמות בצמוד להשקת רכיב חדש להשבת אנרגיה מהבלימה, MGU-K, שצפוי לתת עוד דחיפה קלה לביצועים. החלק השני והאחרון של שדרוג המנוע שמותר השנה לפני הקפאת הפיתוח הסופית, סוללה ויחידת בקרה, יגיע בהמשך השנה.
 
אלפין
הקבוצה הראתה ביצועים מרשימים העונה אך לא עקביים. העדכון לרצפה שקיבל אלונסו באימולה פעל לפי המתוכנן אחרי הדירוג המוצלח של הנהג הספרדי הותיק. בן קבוצתו, אסטבן אוקון, צפוי לקבל את העדכון במיאמי. הקבוצה מהירה בדירוג אך במירוץ היא נופלת בגלל בעיית עומס שגורמת למכונית הכחולה לשחוק את הצמיגים בקצב גבוה במיוחד. המכונית מאוד יעילה מבחינה אווירודינמית, ולכן צפויה להיות חזקה בישורות המרובות במיאמי. האם תצליח להתגבר על הבעיות שלה ולתרגם את ההישגים גם למירוץ? נותר לנו לחכות ולראות.
 
מרצדס
מיאמי היא בגדר הצ'אנס האחרון למרצדס ול-W13 שלה. מרצדס צפויה להביא חבילת עדכונים כדי לנסות ולפתור את בעיית הקופצנות שלדברי גורמים בקבוצה מונעת ממנה לממש את הפוטנציאל שהם מאמינים שיש למכונית. העדכונים ייבחנו במיאמי כדי לראות האם יש אור בקצה המנהרה או שתאלץ להפנות את עיקר המשאבים והמיקוד ל-2023. במידה וכן, יהיה מעניין לראות איפה תהיה מרצדס ביחס ליתר הקבוצות, התחרות במרכז הטבלה צמודה מתמיד.
 
 

מקלרן
במקלרן רוצים לראות האם מגמת השיפור האחרונה, שהחלה בג'דה, תימשך או שמדובר בשילוב של מספר גורמים שונים, מסלול שהתאים למכונית, תנאים משתנים במזג האוויר וכו'.
 
באורווה של פרארי – האס/אלפא רומיאו
המשותף לקבוצות הללו, מעבר להיותן לקוחות של פרארי, הוא שלשתיהן יש מכונית מהירה מאוד אך הן לא תמיד מצליחות לממש את הפוטנציאל, בין אם עקב טעויות בהערכות לסופ"ש, בעיקר בסטאפ של המכונית, או בעקבות תקריות על המסלול. מאמין שאם יצליחו הסופ"ש להגיע לאיזון הנכון יהוו גורם די משמעותי בדירוג ובמירוץ.
 
וויליאמס
הקבוצה שמנסה למצוא את דרכה לחזית מתמודדת עם מספר בעיות, בהן עודף משקל והעדר הצמדה. בכל הנוגע לעניין המשקלי, השבוע פורסם כי המהנדסים בוויליאמס הגישו בקשה שנדחתה להסיר לחלוטין את הצביעה מהמכונית. היעדר ההצמדה צפויה לעמוד למבחן לצד הפיתוח לאורך העונה. נקודת האור של וויליאמס למיאמי היא שבאימולה הם היו מהירים בישורת, אלכס אלבון הצליח למנוע מגאסלי ומהמילטון לעקוף אותו במרוץ. אולי עם כיול נכון יוכלו למצב את עצמם ככח משפיע הסופ"ש, או לפחות להרוויח את עיקר הזמן בישורת.
 
נזכיר כי ביום ראשון הקרוב יתקיים מפגש צפיה קבוצתי בתל אביב.  לחברי הקבוצה הצפונים ישנו מפגש גם בחיפה. לא לשכוח להצטרף אלינו לקהילת הפורמולה 1 הישראלית בפייסבוק ולהיות מעודכנים בכל מה שחדש באליפות.