$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

יומן מסע: טיול משפחתי עם פורד אקספלורר

גיחה לארה"ב גרמה למצוא את רכב הפנאי שטח האולטימטיבי?

יואל שורץ  02.08.16 - 15:14
פורד אקספלורר החדשה (יצרן)
פורד אקספלורר החדשה (יצרן)
"אדוני אתה יכול לקחת כל רכב שתרצה משורות C ו-D" אמרה הבחורה החייכנית ב-1:00 לפנות בוקר, ופתחה דיון משפחתי מפרך על איזה רכב לקחת. קרוסאובר, טנדר, משפחתית "פול-סייז" וכל מה שביניהם. אני לתומי חשבתי ש-11 שעות טיסה יחד עם 3.5 שעות המתנה ולקינוח עוד 3.5 שעות טיסה, יתישו כל אחד, אבל מסתבר שטעיתי. המין הנשי הוכיח שוב כי יכולת הפטפוט והדיון חזק יותר מכל דבר ובכל שעה. הדיון המשפחתי יחד עם בנותיי, ארך למעלה משעה כולל בחינה מדוקדקת של המושבים, תאי המטען, אבזרי נוחות ושאר ירקות בכל אחת מהמכוניות בשורה C ו-D. מזל שהיו רק שתי שורות לבדיקה. בסוף הפור נפל על פורד אקספלורר המחודש. אשתי בחרה בו כי הוא היה היחיד שהציע מערכת ניווט מובנית, ובכך ארגנה לי אפשרות לנהוג במכונית המחודשת על אדמת ביתה.

הולכים לאיבוד בפנים
אקספלורר הוצג לראשונה בשנת 1990 ומאמצע שנות ה-90' הוא רכב הפנאי שטח הנמכר ביותר בארה"ב עם מעל 7 מיליון מכירות. כעת זהו דורו החמישי (שהוצג בשנת 2010) ולפני כשנה זכה למתיחת פנים. חיצונית השינוי לא מהותי וכולל חזית שונה (שבכה, פנסים, פגוש) ועדכון קליל מאחור (פנסים ודלת תא המטען). בתא הנוסעים נשמרו הקווים הכלליים אבל ההופעה כעת משופרת. יש עדכון גרפי ללוח המחוונים, סידור שונה לכפתורים שעל ההגה, ומראה מעט שונה של הקונסולה המרכזית. לאבזור העשיר מתווספים גם חומרים משופרים שמרכיבים את התא וכך נוצרת סביבת מחייה נינוחה ואיכותית יותר, גם אם לא מושלמת.

כשאקספלורר החל את דרכו אי שם לפני כחצי יובל, הוא הציע שלדת סולם קשיחה - פלטפורמה אופיינית לרכב פנאי בעבר. כך היה ברוב שנותיו, עד למעשה לדור האחרון. כחלק ממהלכי ההתייעלות של פורד, מבוסס אקספלורר על פלטפורמה של מכונית נוסעים שמשרתת בין היתר את מונדיאו כמו גם את וולוו S80 (זכר לתקופה אחרת בה פורד שלטה בוולוו). מתיחת הפנים לא שינתה דבר, כך שגם כעת נמצא את אותה שלדה ואותם ממדים עצומים. מספיק להתרווח במושב הנהג לשלוח יד ארוכה כדי לסגור את הדלת ולגלות שבמרווח שנוצר בין מושב הנהג לדלת, יש מספיק מקום כדי להכניס אפילו ילד. גם מאחור הממדים עצומים וכך גם בשורת המושבים השלישית המתאימה גם למבוגרים (עם מרווח ראש מעט מוגבל עבור גבוהים).

בתפוסה מלאה תא המטען סביר, אבל לא מספיק גדול כדי להכיל מזוודות של 4 ישראליות (ונהג אחד) צמאות קניות. בלחיצת כפתור ואקרובאטיקת מושבים, השורה האחרונה נעלמת לתוך הרצפה וכל הציוד ושאר הג'אנק נבלע ונעלם. גם שורת המושבים השנייה יכולה להתקפל וכך נוצר משטח שטוח מפגוש אחורי ועד גב המושבים הקדמיים. זה התגלה לנו שימושי למדי ביום פיקניק שבמהרה הפך קודר. במהירות הבזק שולחן הפיקניק נפרש מחדש בתא המטען השטוח כולו וכך מצאנו פתרון מוגן מים, רוח ושאר טרדות לפיקניק בחיק הטבע (בערך).
רך, מבודד ולא כל כך צמא
עבור הישראלי היותר ממוצע, לאקספלורר ממדים עצומים. בארה"ב, לעומת זאת, יש חיות גדולות הרבה יותר, גם לפורד. על כן למרות טביעת הרגל הגדולה של אקספלורר, הוא לא מרגיש חריג על כבישי ארה"ב. אין בעיה בנסיעה עירונית או כניסה לחניה במגרשים האינסופיים סביב כל מתחם קניות. תענוג שבכל מקום ניתן להיכנס או לצאת מהמכונית מבלי לדפוק את הדלת ברכב השכן. האלמנט היחיד שמעט הפריע היו מראות הצד, ובעיקר השמאלית, שלא הצליחו לשדר כראוי את הנעשה מאחור.

שם המשחק באקספלורר הוא רכות והרכב לא מאכזב. בעיר אקספלורר המחודש מציע שימוש רך ונעים עם בידוד מצוין כשאפילו שברי אספלט גדולים הוא מצליח לגהץ. בכביש הבינעירוני התחושה הנינוחה ממשיכה. אין נדנוד מיותר וההמולה נותרת בחוץ. רק אוטוסטראדות בטון מסוג מסוים הצליחו לגרום לצמיגים להרים את קולם ולחדור לתא הנוסעים.

במדינת ה-V8 יש לא מעט מפלצות מוטוריות מרהיבות ולאקספלורר יש פתרון פחות צמא-דלק עבורן כדוגמת V6 מוגדש טורבו בנפח 3.5 ליטר עם 365 כ"ס. יש גם מנוע צנום במונחים אמריקנים: 4 צילינדרים מוגדש טורבו גם כן בנפח 2.3 ליטר ו-270 כ"ס. לצערי או שמחתי (תלוי בנקודת במבט), בחניית חברת ההשכרה היה המנוע הבסיסי בחבורה, זה שהוצע באקספלורר טרום מתיחת הפנים, וגם היחיד שרלוונטי בישראל: מנוע דוראטק V6 בנפח 3.5 ליטר שמפיק 290 כ"ס ומומנט של 35.3 קג"מ ב-4,000 סל"ד בשילוב לתיבה אוטומטית פלנטרית של פורד עם 6 הילוכים. תגובתו מצוינות. הוא ליניארי לאורך כל טווח הסל"ד, וגם במאמץ קולו לא נוכח. תיבת ההילוכים לעיתים איטית בפעולתה, אבל סך הכל חלקה ונעימה והשילוב ביניהם מייצר דחף מצוין מעמידה כמו גם בגלגול לצורכי עקיפה. על אף משקלו העצמי שחוצה את רף 2 טון, נתוני היצרן מדווחים על תאוצה טובה של 8.2 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש.
צריכת הדלק המשולבת בפועל עמדה על 8.5 ק"מ לליטר סבירים למדי ביחס לשימוש. קל להשיג תנוחת נהיגה טובה ושלטת. המושבים עצמם רכים ונוחים לאורך זמן אם כי הייתי מרוצה יותר אילו למושב הקדמי היה בסיס ארוך יותר ותמיכת ירכיים עדיפה. גלגל ההגה נעים לאחיזה, בעל קוטר נכון, אבל לטעמי מעט קל מידי ולא מספיק מדויק. לא נורא ממילא התנהגות מופתית לא הייתה יעד עבור המתכננים, ובסעיף הדינמי אקספלורר מסמן "וי" ולא יותר. אציין רק שנהגתי בגרסת הנעה קדמית ויתכן וגרסת ההנעה כפולה תציג נימוסי כביש טובים יותר.

המשפחתית האולטימטיבית?
הפרידה מהאקספלורר לאחר כמעט שבוע הייתה קשה. מבחינת המכונית אומר שאקספלורר המחודש לא שונה דרמתית מקודמו. הוא נאה יותר, ומציע חומרים מעט עדיפים בחלל האירוח. הוא עדיין בעל ממדים ממוצעים בארה"ב וענקיים בארץ, מצויד באותה יחידת כוח מוכרת, וכבר ברמת הבסיס מגיש רשימת אבזור ארוכה שאצל רוב המתחרים דורשת תשלום. בארה"ב הוא ישרת את הג'ו הממוצע שירגיש בו בבית, בארץ מדובר ברכב יחסית יקר, ובעיקר גדול מרוב הפחיות שנעות בדרכים. אקספלורר מיועד עבור מי שצריך שבעה מושבים ולא רוצה מיניוואן, עבורו זו יכולה להיות המשפחתית האולטימטיבית.