הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הצבא האמריקני רוצה בחזרה האמר?

ה-GMC האמר החשמלי עשוי למצוא את עצמו מתייצב לשירות בקרוב

ניר בן טובים  23.11.21 - 12:20
האמר חשמלי במפעלי שברולט (צילום: Getty)
האמר חשמלי במפעלי שברולט (צילום: Getty)

תגיות: GMCהאמר

תחילת כתבה

ההאמר החשמלי החדש שהוצג בשנה הקודמת תחת מותג GMC עשוי ללכת בעקבות אבות אבותיו ה-Humvee המיתולוגי, ראש תיבות ל--High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle אותו אנחנו מכירים גם מהיחידות הצה"ליות בישראל. ג'נרל מוטורס ומשרד ההגנה של ארצות הברית נמצאים במגעים כדי לגייס את רכב ה-4X4 העוצמתי לשירות כבר במהלך שנת 2023, אם כי לא ברור עדיין אילו שינויים יוכנסו בו.   

ההאמר החשמלי חייב את קיומו ל-Humvee המקורי, רכב כביש-שטח בריון שהמשיך את מסורת ג'יפ וויליס כמוביל החיילים העיקרי של הצבא באזורים מורכבים טכנית ועוינים - ובעיקר רכש לעצמו מוניטין במסגרת העימותים במלחמת המפרץ (1991). ה-GMC Hummer  קשור אם כן לצבא האמריקני בערך מיום היוולדו והקשר הזה שוב מתהדק, על אף הבעיתיות שכרוכה בהפעלת רכב חשמלי בשטח ולאורך זמן ממושך.

חברת החדשות של CNBC מדווחת כי השיחות נמצאות בשלב מתקדם. ישנם דיווחים שטוענים שהגרסה הצבאית תופרד מזו שתגיע לאזרחים, שכן משרד ההגנה האמריקני מתעניין בבסיס של ההאמר, ויחד עם GM רוצה לבנות רכב "ייחודי" המותאם לדרישות הצבאיות. ישנה סברה שרכב החשמלי של GMC ישמש תשתית לרכב המכונה באופן זמני 'eLRV', או electric Light Reconnaissance Vehicle, שם גנרי לשורה של כלי רכב חשמליים שהתאמתם נבחנת על ידי הצבא ומשרד ההגנה.

אבות הטיפוס הראשונים אמורים לרדת מפס הייצור רק בשנה הבאה. כך או אחרת, המחויבות של צבא ארה"ב להניע את חייליו בצורה חשמלית מעוררת הרבה סקרנות וסימני שאלה; במדינות שבהן האמריקאים היו פעילים במספרים גדולים עם Humvees, עמדות הטעינה לא בדיוק זמינות בכל פינה מה שידרוש מהם יצרתיות גדולה. מכל מקום, המעבר לשימוש נרחב בחשמל תואם היטב את האסטרטגיות של הנשיא ג'ו ביידן, שעל אף חיבתו לכלי רכב שריריים וזוללי בנזין, כבר נערך לחשמל את הצי הנשיאותי שלו.

ה-GMC Hummer הוא טנדר חשמלי גדול ממדים שבסיועו, ג'נרל מוטורס רוצה לנעוץ את שיניה ישירות בסייברטראק של טסלה, למרות שאיש אינו יודע מתי האחרון יגיע לכבישים. העיצוב הוא בתמת H כמחווה לאבא שלו והמפרט הטכנולוגי מעורר השתאות; עד שלושה מנועים חשמליים מתורגמים אל הספק של 1,014 כ"ס, בעוד החלק התחתון מסתיר את מערכת סוללות ה-Ultium של ג'נרל מוטורס, שבה מודולים שונים בחבילת הסוללות מתקשרים זה עם זה באמצעות Wi-Fi, מה שמייתר חיווטים מסובכים וחוסך קילוגרמים רבים.

ההאמר כולל גם מצב ש-GMC מכנה אותו כ'מצב סרטנים' - מערכת הנעה כפולה עם היגוי בכל 4 הגלגלים המאפשר לו לנוע באלכסון - שימושי  באזורים טכניים הרחק מהכביש הסלול, אם כי אנו יכולים לדמיין היטב שהמצב יכול להועיל גם בחניונים. GMC טוענים לטווח משוער של כ-565 קילומטרים בין טעינות והמיאוץ למהירות של 60 מייל לשעה (97 קמ"ש) מסתיים תוך כשלוש שניות.

להאמר החשמלי תהיינה 4-5 גרסאות שונות, במחירים שיחלו ב-80 אלף דולר לדגם הבסיסי ביותר. מערכת הטעינה שלו מבוססת הזנה אולטרא-מהירה (350 קילוואט) שמסוגלת להחזיר לו קרוב ל-100 קילומטרים בעשר דקות. הייצור החל ממש לאחרונה, כאשר מסירות ראשונות לציבור תהיינה רק בסוף 2022, תחילת 2023.