$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

נהיגה ראשונה: פורד ברונקו

מעט מאוד רכבי 4X4 עוררו כל כך הרבה יצרים בקרב עכברי השטח בשנים האחרונות כמו פורד ברונקו החדש שמכון ישירות לטריטוריה של ג'יפ רנגלר. אבל האם הוא עומד בציפיות?

ג'וי בירן  20.01.22 - 15:10

תגיות: פורד

אפתח בזה שאי אפשר לחטוא אפילו לרגע ולחשוב שאני לא איש של ג'יפ – כן מותג Jeep, מגיל 14 וגם היום. מעולם לא היה לי חיבור מיוחד לפורדים על כל סוגיהם (פרט למוסטנג 66 שהייתה בבעלותי). אולם בשנים האחרונות עולה קרנו של פורד ברונקו (Bronco) דווקא בסדנאות רטרו-מוד מקצועיות בארה"ב, שולח חיצי נוסטלגיה גם בי, למרות שהם מסתכמים בחיוכים בלבד ולא הרבה מעבר לזה.  

אני חייב להודות, שלמרות הבאז האדיר שליווה את בואו של הברונקו החדש, יחד עם ההתעניינות הכל-כך גדולה של כולם בנכס החדש של חברת פורד ומפאת אהבתי לג'יפ, לא ציפיתי בקוצר רוח לבואו. בטח לא כמו מעריצי המותג שבולעים כל בדל מידע אודותיו בתאווה. אך כשזה נחת כאן נדלקה אצלי הסקרנות בכל הכרוך בטיבו של האמריקני המחוספס שזכה לפרשנות חדשה מהיסודות, ובעיקר רציתי לראות איך יצרן וותיק מחליט להכנס לנישה מאוד מיוחדת במלוא כוחו (והבנתו) ומוציא תחת ידיו רכב ייעודי (שיווקית) לעולם הכל כך תובעני, גם ב-ט' אותו אני מוקיר כבר עשרות שנים.  

 

נוכחות
הברונקו החדש נאה, אם כי לא חף מהשגות עיצוביות. חלקו הקדמי מרשים, בעוד האחורי פשטני לטעמי אך שומר על קווים רטרו מדוייקים להפליא. בולטים במיוחד הגלגלים הגדולים בקווצת המרכב – מעידים על כוונות שטח אמיתיות ותורמים לא מעט לבריונות החיצונית שלו. בתא הנוסעים המצב דומה: מרווח, מרובע, ובאיכות חומרים של פורד – מכונית לעם; לא מפואר במיוחד אך לא פשוט לגמריי -  גימיק יפיפה של מתגי גומי מכל עבר, גם מרענן וגם פרקטי ברכב שמיועד לנסיעה ללא גג.

בנתונים היבשים יש לנו הפתעות מצויינות לאוהבי שטח – צמיגי 35 אינץ', נעילות דיפרנציאל אחורית וקדמית, בקרת זחילה וטיפוס כמו כן בקרת מהירות במדרון, בורר מצבין המכייל את הברוקו למגוון תוואי שטח, מנוע חזק המספק 330 כוחות סוס בריאים ו-57 קג"מ (בסלד נמוך יחסית) ותיבת הילוכים בת 10 מהירויות. כל זאת די שגרתי ומוכר, אך גם כאן בפורד שלפו גימיק נוסף בצורת נעילת גלגל אחורי פנימי לסיבוב "על המקום" בתנאי שטח צפופים – נחמד ממש.

הי הברונקו
פורד זנחו את הסרן הקדמי הקשיח וגם את הייחודי שלהם (קשיח פריק) משנים קודמות והלכו על מתלה נפרד – המתוחזק על ידי קפיצי סליל ובולמי זעזועים איכותיים. לכאורה, מאכזב.  רכב סדרתי עם מתלה נפרד לא יכול להיות בעל מהלך מתלה מרשים, וככזה, יהיה פחות טוב בעליל בשטח טובעני בו אנו שואפים למהלך ארוך ולמגע רציף של הגלגלים בקרקע. עד כאן התיאוריה.

איך הכל עובד באמת? תאוריה לחוד, ופרקטיקה לחוד. בכביש, הברונקו מתגלה כרכב גדול ומרשים, מכסה המנוע הגדול והאופקי מזכיר מכוניות של פעם.  שדה הראייה בכלל אינו מהטובים שנתקלתי, קורות צד רחבות, חלונות לא גבוהים במיוחד לא משאירים הרבה אור בתוך חלל הנוסעים, אך כל זה ישתנה במהרה. תנוחת הנהיגה טובה מאוד ומאפשרת נהיגה נוחה ונינוחה גם לאורך זמן. כבר בתחילת הנסיעה, בולט נתון המומנט האדיר. הברונקו יוצא מהמקום כמו טיל מונחה. תגובת הדוושה מידית, והמסה הגדולה עפה קדימה בנחישות; העברות ההילוכים נעימות ומאפשרות האצה ליניארית וחזקה עד למהירות לא חוקית בעליל. ההיגוי מדוייק ומעט כבד – דווקא לא בפן השלילי וקוטר הסיבוב מעולה – לא פחות.

למרות גודלו המרשים, כיף ונוח להתנהל עם הברונקו, בדרך עירונית ובוודאי בדרך מהירה. זויות הגלגול ניכרת אבל לא ברמה של חוסר נוחות או חוסר בטיחות, למרות הקילוגרמים הרבים שהוא נושא – כמעט 2.4 טון. רעשי רוח ניכרים ממש במהירות מעל 100, מחיר שנגבה ממרכב פלא שכזה .את עניין תא הנוסעים החשוך – מחלה אישית שלי – פתרו בפורד על ידי הגשמת חלומי: גג פריק, וגם דלתות פריקות. במעשה של כמה דקות, מוטות אורך אופציונליות על הגג מעכבות את הפירוק  – וגג מעל הנהג והנוסע נעלמים לתא האחסון מאחור – ישר לתיק ייעודי. העולם זורח אליי. איזה כיף. עוד שתי דקות וגם הנוסעים מאחור מקבלים שמש חורפית נעימה על פניהם. ברגע אחד, הופך ה-SUV לרכב פאן טהור, המחבר את הנוסעים לטבע – עירוני או אמיתי. מבחינתי, זה אחד הפיצ'רים המגניבים ביותר ברכב שטח – מבלי קשר ליכולותיו הדינאמיות.

פונים ימינה
אני יכול לקבוע חד משמעית שלדעתי זהו רכב השטח הסדרתי הנוח ביותר בשטח. מערכת המתלים עובדת, משככת, ומרסנת את המרכב הגדול ביעילות יוצאת דופן – לא פחות. השילוב של סך הנתונים, משקל, בסיס גלגלים, גודל צמיג (קוטר ורוחב), מכלולי המתלים, יצרו רכב נוח להפליא. בנהיגת שטח טרשי, במהירות שפויה, מהנה ולגמרי לא תובענית, הברונקו החדש סופג את קפלי הקרקע, בורות ואבנים בצורה יוצאת דופן ומרשימה. וכשמגיעים לשטח מעט יותר טכני, הרבה לפני שעשועי עבירות, אי אפשר שלא לחוש בטחון מלא נוכח הצמיגים הענקיים, המאפשרים ספיגה מעולה ויכולת דילוג שאינה דומה לשום דבר אחר סדרתי שאני מכיר. כנראה שאין תחליף לגודל צמיג.

כשהשד מבצבץ, ורגל ימין מרגישה חופשי, הנהיגה המהירה בבונקו מתגלה כקלה ונשלטת בקלות. שוב, השילוב של מערכת המתלים והצמיגים הגדולים, מאפשרים נהיגה מהירה בנוחות וביטחון יוצאי דופן. זה לא שמשקלו של הברונקו אינו ניכר; המסה הגדולה מורגשת בכל פניה. דורשת התייחסות ותשומת לב. זה לא "אימפרזה" ראלי, זה קצת משאית מהירה מאוד. לטובתנו נרתמים גם המנוע ותיבת ההילוכים, מספקים כוח זמין בכל רגע – תענוג גדול.

ואז הגיעו הבורות ומדרגות הסלע. חיפשתי את העמוקים ביותר, והגבוהים ביותר במסלולים המטוילים – לא לקחתי את הברוקו למבחני עבירות וכננות כדוגמת נחל כמריר/עדשה;  לא כי הוא אינו ראוי לדעתי להתמודד איתם, אלא מכוון שזה לא יעד של מטייל' לא הממוצע, וגם כזה שהרבה מעבר לכזה - גם הוא לא נוסע לשם לטייל, אולי לבחון ולבדוק כישורי נהיגה.  ועיגון כבלי כננת. וכשההבנה הזו שוקעת בתודעה, אותגר הברונקו בהצלבות מהגיהינום, ומדרגות סלע מרשימות, בטח לרכב עם מתלים נפרדים מלפנים.

הפוטנציאל
הברונקו הוכיח כי גם שהתאוריה אומרת דבר אחד, המציאות מראה אחרת. למרות מהלך המתלה המוגבל מלפנים – ואכן הוא לא מהמרשימים שפגשתי השילוב של הנתונים: בסיס הגלגלים, קוטר צמיג, אפשרות לנעילות רוחביות – כל אלה, מאפשרים לברונקו להניף גלגלים בצורה די ספקטקולרית אך לרגע אחד, לא מעכבים או עוצרים אותו מול כל אלה. אני חסיד של סרנים קשיחים; גם בג'יפ שלי, וגם בפטרול וכן, מבין ויודע את החשיבות של מהלך מתלה גדול וחוסן מכאני ועבירות טכנית. אבל, בפעם הראשונה נתקלתי בכלי שאינו מצוייד בנתונים המתבקשים ובכל זאת, לא רק שאינו נעצר אל מול המכשולים או מסגיר סימני רתיעה, הם אף לא מאטים את כושר התקדמותו במאומה.  

מערכת בקרת המשיכה אינה יעילה ומדוייקת כמו בכלים אחרים, אך כפתורי הנעילות הרוחביות מאוד יעילים. גם ללא צורך בשינוי אופי התאמת הרכב בבורר השטח האלקטרוני. יסלחו לי כל חברי עכברי השטח המסוקסים, הנצמדים, כמוני לתאוריה והפרקטיקה של אפיוני שטח אמיתיים. אני מודה, מופתע בגדול, ולטובה. הברונקו לא רק שמאפשר נסיעה משככת בתנאי נהיגת שטח רגילים (מה שקשה יותר להשיג עם שני סרנים קשיחים) אלא גם בתנאי שטח טכני הוכיח יכולות מהוקצעות למופת, לא פחות, גם לטיילים שדורשים לא מעט, ולא "כאילו" שטח מרכב ה-4X4 שלהם. הפתעה נעימה.

השורה התחתונה
ברונקו של 2022 לא חף מפגמים. זהו דגם ראשון, אפילו לפני ראשון וכאחד שכזה, בטח ישתפר בשנים הקרובות. בידוד הרעשים יכול להיות טוב יותר, ציקצוקי גג ניכרים, בורר ההילוכים הידני מוצב במקום נוראי, חסרה ידית למגבים – הכל בידית שמאלית אחת, לוח המחוונים יכול להיות יפה וגדול יותר. מצד שני, תנוחת נהיגה מצויינת, מרווח יחסית, המון חללים שימושיים, מראה ייחודי וקשוח (לא מתפנפן), יכולות כביש נהדרות, ויכולות שטח יוצאות דופן. זהו שחקן חדש במגרש, שלראשונה, משלב בצורה נפלאה, יכולות חיים וכביש, עם יכולות שטח אמיתיות, לא מתפשרות לחלוטין. 

מעבר לכך ולא פחות חשוב, הברונקו פותח את הדלת הכל כך כבדה לרכב TRAIL READY אמיתי, לא סלוגן שיווקי, בעל נתונים שהיו דימיוניים ולא חוקיים בעליל בארצנו – הגבהה אמיתית וצמיגים גדולים, מבלי לפחד מכל ניידת בחינה בשולי הכביש.  מי ייתן ויבואנים נוספים ומשרד התחבורה יראו כי השד יכול להיות מרוסן ומתפקד כהלכה. אהבתי מאוד.
 

פורד ברונקו: טווח מחירים החל ב-385 אלף שקל ועד 450 אלף שקל (תלוי בגרסה). קישור למפרטים.