$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מיוחד: ביקור במפעלי BYD

במהירות רבה BYD מסתמנת כאחת היצרניות המובילות את עולם הרכב החשמלי. לא רק אצלנו – אלא גם בעולם. ביקרנו אותם – שם בסין

רוני נאק  11.08.23 - 19:16
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילומים: רוני נאק)
(צילומים: רוני נאק)

תגיות: BYD

התחלה צנועה כזו אפשר למצא רק בתסריטים מתוכננים היטב. BYD נוסדה ב-1995 על ידי וואנג צ'ואנגפו שהיה כימאי. החברה נוסדה בשנזן – בירת איזור הפיתוח הצמודה להונג קונג – כחברה ליצור של סוללות למכשירי חשמל ואלקטרוניקה. תוך שנה אחת בלבד, היא מגלה את היתרונות של הרכב הליתיום-יון בעיקר למכשירי אלקטרוניקה ניידים אשר צורכים זרם רב ונדרשים להיטען במהירות. בשלב הזה, BYD מייצרת סוללות גליליות וגם סוללות שטוחות ("פאוץ'") המתאימות לצורה של הניידים השונים להם היא מספקת את הסוללות. בין לקוחותיה כמה ממותגי האלקטרוניקה המערביים הגדולים והמוכרים ביותר.

עם היתרונות הרבים המגיעים בפעילות באיזור הכלכלי של סין, רק חמש שנים מהווסדה, מקימה BYD פארק תעשייה גדול – גם כן בשנזן – ומודיעה לעולם שהיא הספקית הרשמית של מוטורולה. ההנקפה המוצלחת מאד לבורסה בהונג-קונג (לראשונה של יצרנית סוללות סינית) מושכת תשומת לב רבה וגם נוקיה הופכת ללקוח מרכזי של החברה הצעירה. למעשה, בעשור הראשון להיווסדה היא תופסת נתח שוק של יותר ממחצית הטלפונים הניידים שנמכרו בעולם. שלא במפתיע היא גם יצרנית הסוללות הסינית הגדולה ביותר.

בשלב הזה, BYD מתמקדת במה שהיא מכירה – יצור סוללות. התפנית הראשונה בעלילה מתרחשת ב-2003. אז BYD רוכשת יצרנית רכב אנונימית וכושלת בשם טשינצ'ואן ומציגה לשוק הסיני רכב משפחתי קטן שמהר מאד מצמיח את החברה אשר נרשמת כ"BYD AUTO". זו עולה ומגיעה להיות יצרנית הרכב השישית בנפח המכירות שלה בשוק הסיני.
התפנית החשובה ביותר (גם עבורנו) בעלילה היא כשהמפלגה הקומוניסטית בסין זיהתה הזדמנות במשבר הכלכלי של 2008 כשהעולם המערבי נכנס להאטה משמעותית. בעולם הרכב ישנם עד היום יצרניות שבעבר היו מובילות ועד היום לא מצליחות להתרומם. במקביל זיהום האוויר בסין הגיע לרמות מסכנות חיים – יותר מתמיד – וגם היום כ-63% מיצור החשמל בסין נעשה מתחנות פחמיות מזהמות מאד.

הכוכבים הסתדרו בשורה כשבחור בשם וואן גאנג, מהנדס רכב שעבד כעשור באאודי גרמניה, חזר לסין ונכנס לתפקיד של שר המדע והטכנולוגיה. גאנג מאמין גדול ברכב החשמלי והיתרונות שיכולים להיות לתעשייה הסינית ובלחץ שלו הממשלה הסינית החליטה למנף את התחום ולתת תמריצים ומענקים רבים ליצרנים הרכב וגם בצורה של הקלות מס לרוכשים. בנקודת הזמן הזו, BYD מצאה עצמה בפוזיציה הכי טובה שיכולה להיות: ידע רב ויכולת יצור של סוללות ליתיום-יון חזקות וגם בעלים של יצרנית רכב שאותה היא יכולה לעצב כרצונה.

במקביל – BYD לא נחה – ומפתחת גם תחומים חדשים לחישמול: רכבות, אוטובוסים ומשאיות, משיקה מותגים חדשים כמו DENZA בשיתוף דיימלר (מרצדס) וגם לינגוונג – מותג פרימיום חדש שהוצג ממש בתחילת 2023. באפריל 2022 מודיעה BYD כי תפסיק את היצור של דגמים בעלי מנועי בעירה פנימית. אולם צריך לזכור כי בעולם הרכב הסיני, גם פלאג-אין הייבריד מוגדר כרכב "אנרגיה חדשה" ואלו ממשיכים להיות מיוצרים במקביל לרכב 100% חשמלי. לכבוד אותו אירוע גם הוצג לוגו החברה הנוכחי – שעד אותו הזמן דמה מאד לזה של BMW. בשנת 2022, הודיעה BYD לעולם שגלובלית היא מכרה יותר רכבים חשמליים מטסלה. אולם הדיווח כלל גם מאות אלפי יחידות של דגמי פלאג-אין. יותר מכל זו עדות להבדלי התפיסה בין המערב לסין.

BYD היום
לפי המארחים שלנו על אדמת סין, כיום החברה מעסיקה ישירות כ-600 אלף עובדים רובם ככולם על אדמת סין – שכן אין מפעלים מחוצה לה (אבל יש תוכניות לכאלו – בדרום מזרח אסיה לא במערב שם חוקי העבודה מאתגרים את הרווחיות) – גם נתוני החציות הראשון של 2023, שלפיהם BYD הרוויחה מעל למיליארד דולרים אופטימיים ביותר – לאור המצב המשברי של יצרני רכב סיניים רבים אחרים. קו הדגמים של BYD מתחלק לשניים: עולם הים (עם SEAL, דולפין, סי-גאל ואחרים) ועולם שושלות הקיסרים (האן, טאנג, סונג וכיוב'). כאשר העיצוב נושא עיניים למערב ואת סטודיו העיצוב אינהאוס שלהם מנהל מעצב מערבי מוכר בשם וולפגאנג אגר – שהיה בעבר המעצב של אאודי.

לפי BYD מתוך 600 אלף העובדים, 70 אלף מתוכם הם מהנדסים. רבים מאלו מועסקים במרכזי הפיתוח והניסוי של החברה. זו נמצאת בתהליך סופר-מהיר של צמיחה והצגת עשרות דגמים חדשים ומחודשים. לדבריהם אלפי פטנטים בתחומים הקשורים כבר נרשמו ויש עוד אלפים רבים בבדיקה לפני רישום (כולם בסין כן?). ביקרנו, ללא יכולת לצלם, במעבדות הניסוי שבמפעל בהם הם בודקים את פליטת הקרינה של הרכב ובתוכו וגם את השפעת קרינה חיצונית על המערכות השונות של הרכב. מעבדת NVH הבוחנת את רמות הרעש והרחש במגוון תנאים. וגם מתקן ריסוק מרשים למראה שיכול לרסק מכוניות במהירות של עד 120 קמ"ש. מרכיב חיוני בהחלט אם BYD רוצה להמשיך ולשמור על סטאטוס של 5 כוכבים כפי שיש לאטו 3 שכולנו מכירים היטב.

ביקרנו גם במפעל הסוללות – אמנם לא ה-BLADE המפורסמות אלא סוללות שעטופות כמו קיורטוש כימי. משלב חומרי הגלם, דרך יצור הקתודה והאנודה על בסיס אלומיניום ונחושת בהתאמה. על האופן שבו הליתיום והגרפיט מתחברים למתכות ועד לאפיה ולאריזה הסופית. בדיקת כל יחידה בנפרד ולבסוף הזרקת האלקטרוליט הנוזלי, הפעלת הסוללה ובדיקתה לפני המשלוח לקו היצור. תהליך שרובו מכאני לחלוטין, בתוך חללים עצומים שמלאים באבק דק שמסננים אוויר עצומים נלחמים לנקות.

בקרוב אצלנו
הביקור זימן לנו מפגש קצר עם שני דגמים שיגיעו בקרוב לישראל. הראשון, SEAL, סדאן ספורטיבית בעלת הנעה אחורית או כפולה אשר מתבססת על פלטפורמת דור 3 של BYD שבה הסוללה היא חלק בלתי נפרד מהשלדה. היתרונות הם יכולת לדחוס יותר סוללה אנרגטית לחלל המוגבל של רצפת הרכב – בעיקר אריזה. החסרון המהותי (וזה נכון גם לדגמי טסלה בעלי אותה תצורה) נוגע לכל נושא השירות ותיקונים. פשוט לא אפשרי. מפה לשם פגשתי סדן נאה מאד, בעלת איכות כללית הרבה יותר טובה ממה שהכרנו עד היום ב-BYD בישראל ואפילו עם מאפייני התנהגות מאד מעניינים. אשמח בהחלט לצבור עליה קילומטרים רבים בעתיד לכשתגיע לישראל.

הדגם השני בשם SEAL U  - עתיד לטעמי ליצור הפרעה בשוק הישראלי. אם יתומחר נכון. הבסיס הוא פלטפורמת HAN ו-TANG שמתאימה גם להנעת פלאג-אין הייבריד (לא רלוונטי לישראל). ההנעה קדמית בלבד וטווח הנסיעה אמור להיות מעל ל-500 ק"מ. כרגיל ב-BYD חבילות האבזור עשירות מאד, המסכים הדיגיטליים עצומים ולראשונה – תקשיבו היטב כי זה חשוב גם לנו – אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי מקוריים מהמפעל. פיצ'רים שגם יגיעו אלינו. כך מבטיח היבואן.

סיכום זמני
בפגישה עם בכיר ב-BYD הוא אמר שהחזון של BYD הוא לצנן את העולם במעלה 1. צלזיוס. היא מתכוונת לעשות זאת דרך שיווק עולמי ב-53 מדינות של מליוני רכבים חשמליים (שרובם אגב עדיין נמכרות רק בסין). אבל, עם פיתוח ממוקד חדשנות, ויכולת לשנות במהירות את קו היצור, אנו עשויים להיות עדים לטכנולוגיות ועדכונים רבים בעתיד. רוצים דוגמה? למשל החלטה לעבור מ-400 וולט ל-800 וולט. מעבר בעל יתרונות רבים למשתמש בעולם מערבי בו יש מטענים סופר-מהירים וכזה שלא מאפשר עדכון של דגמי נוכחיים בעלי 400 וולט.

אם ההתרשמות הקצרה שלי מה-SEAL מייצגת את הדור הבא של מוצרי BYD – יש בהחלט למותגים המערביים ממה לחשוש. עתה כל מה שצריך זה למצא עמדת טעינה פנויה.