$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סקודה קאמיק החדש במבחן - תרגיל בחיבור רציונאלי

הצ’כית הקומפקטית מערבבת את כל האלמנטים לאלה שרוצים קצת מכל דבר רק בלי הרפתקנות

בועז קורפל
בועז קורפל  09.02.20 - 10:47

תגיות: סקודה

אי אפשר בשום תנאי לסווג או לקטלג את הקאמיק לקטגוריה אחת מבין הקטגוריות המוכרות לנו. בפעם הקודמת שנתקלנו במכונית שעטנז שכזאת, זה היה לפני כמה שנים טובות בסיטרואן DS5 שהציעה מגוון רב של אלמנטים שהפכו אותה למשהו לא מוגדר. אבל אם בכל זאת ננסה לפרוט את התכונות של הקאמיק למחלקות שונות, נגלה כמה דברים מעניינים. בסקודה אולי יגידו לכם כי הקאמיק היא קרוסאובר קטן, והיא ממוקמת מדרגה אחת ממש מתחת לסקודה קארוק. אמנם יש לקאמיק מאפיינים קרוסאובריים ברורים כמו 5 דלתות, קורות/מסילות לאורך הגג, חישוקי גלגלים גדולים מהסטנדרט בקוטר 17 אינץ’ והתכונה אולי הכי משכנעת בתחום הזה הוא מרווח גחון נאה של  188 מ”מ שמציב את המכונית במקום השני מכל דגמי סקודה אחרי הקודיאק שמציע 193 מ”מ.

יש לה, לקאמיק גם מאפיינים של SUV עם מצב נסיעה ספורטיבי ומנוע מאוד נמרץ בגרסת המבחן שקיבלנו עם 1.5 ליטר טורבו בנזין והספק של 150 כוחות סוס יחד עם מומנט יעיל של 25.4 קג”מ וזריזות מובחנת עם זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 8.4 שניות. ומה מציע הקאמיק בעולמות הפרקטיים היומיומיים כמו איכות נסיעה, מרחב פנימי, טכנולוגיה, איכות החומרים של המכונית וחיסכון בדלק יחד עם תא מטען נאה? התשובה לכל אלה במילה אחת היא: “קאמיק”, מילה שמגיעה מקנדה הרחוקה שבה נהוג להשתמש בה כשרוצים להגיד “הכל בסדר” או בשפה שלנו, “אחלה”. אבל חברת סלטים מוכרת כבר תפסה את המילה הזאת והפכה אותה למסחרית, אז נישאר עם קאמיק כי היא יותר מגניבה והיא מתחברת למיתוג של הקודיאק והקארוק וממשיכה את הרצף המילולי הזה שמתחיל באות “ק”. בסיכומו של דבר, נראה כי סקודה לא חיכתה ולא הגיבה לשום דגם של אף חברה והיא יצרה בעצמה את המומנטום של קטגוריה חדשה שאנחנו חושבים שצריך לקרא לה CROSSUV או בקיצור CROSUV.

מדברת לאוכלוסיות שונות
אחרי שהיקפנו אותה והסתכלנו עליה במבט בוחן ואחרי שבדקנו את מימדיה הפנימיים במישור הפרקטי ולא במספרים יבשים, ניסינו לחשוב למי היא עשויה להתאים? מי יהיו האנשים שהמכונית תקרוץ אליהם? בימים אלה שבהם הקרב על כל לקוח הוא קרב שיווקי חשוב מאין כמותו לאור ריבוי הדגמים והגרסאות ולכן סקודה מצאו נוסחה שעשויה להתאים למגוון של לקוחות. ראשית היא מתאימה למשפחות קטנות עם אורח חיים אורבני בעיקרו, משפחות שהתכונות הקומפקטיות והפרקטיות הן החשובות לה מעל כל השאר לצד מחיר שאפשר לחיות איתו בשלום. מאידך, המכונית מתאימה גם לקהל מבוגר יותר שמחפש מכונית סולידית ואלגנטית בעיצובה שמסוגלת לענות על כל הדרישות בלי להרגיש שהיא “גדולה על מידותיהם” ולאפשר להם לחיות איתה כזוג מבוגר וגם אם צריך לאכלס בה נוסעים מזדמנים נוספים כמו בני משפחה צעירים או חברים מעת לעת.

עיצוב אלגנטי עם טכנולוגיה חדשנית ובטיחות גבוהה
מכונית המבחן שלנו הגיעה ברמת גימור STYLE עם מנוע 1.5 ליטר טורבו שכללה שכלולים וחידושים במפרט שלה וגם בעיצוב לרבות תוספת אפשרית אחת של גג פנורמי מלא. החזית של המכונית לא משאירה מקום לדמיון וברור כי היא בת למשפחת סקודה. הגריל המוכר קיבל מסגרת כרום אלגנטית ופנסי החזית קיבלו תאורת LED אם כי בגרסה שלנו לא הייתה תאורת LED מלאה אלא תאורת יום בלבד. הצללית של המכונית משדרת אלגנטיות עדכנית אולם החידוש בעיצוב נמצא בזנב עם דלת חמישית בעיצוב נאה שמתחבר לפנסים האחוריים ולכנפון העילי והדיפיוזר המעוצב שמסתיר את פתח הפליטה של המנוע. נזכיר כי הפנסים האחוריים כוללים איתות דינמי שבסקודה גאים לספר כי הוא מגיע ישירות ממדף המוצרים של אאודי. העיצוב הפנימי של המכונית דומהעד זהה לחלוטין לזה של הסקודה סקאלה.

אם היינו קושרים את העיניים ועוברים ממכונית אחת לשנייה, לא היינו מבחינים בשום הבדל פרט לזווית הישיבה של מושב הנהג שממוקם שלושה ס”מ גבוה יותר בהשוואה לסקאלה, מה שמעניק לתנוחת הישיבה בקאמיק את התוספת הדרושה לכל מה שנקרא “ג’יפון עירוני”. יש בכך מן החשיבות לאלה שאוהבים את הזווית הזאת שתורמת לביטחון שלהם. מרחב המחיה בחלק הקדמי מצוין וכך גם בחלק האחורי שעולה אפילו על מרחב הרגליים בקארוק שנחשב לדגם גדול יותר. איכות החומרים מהם עשויה המכונית טובה מאוד וגם היא זהה לסקאלה עם מושבים סולידיים ותומכים וחומרי הפלסטיק שאינם רק קשיחים וחלולים אלא בחלקם רכים. משחק הצבעים הפנימי טוב מאשר גוון שחור אחיד עם עיטורי כרום המוכר מרוב הדגמים. הגג הפנורמי אמנם סיפק רגעים נעימים בנסיעה ביום חורף שמשי למחצה, אבל בימי הקיץ המרובים כאן אצלנו, זה נראה בעייתי במיוחד בגלל הסוכך הפנימי שאיננו אטום אלא אטום למחצה וקיימת סבירות גבוהה כי הוא לא יוכל להצליח להתמודד עם סינון כל קרינת החום שתחדור לתא הרכב והמזגן יצטרך לעבוד הרבה יותר קשה וחלוקת אזורי האקלים תנוע בין קר לקר מאוד. פתחי מיזוג במושבים האחוריים ישפרו את המצב באופן יחסי אבל מאחר ומדובר בתוספת של כמה אלפי שקלים, אנו מניחים כי רוב הקאמיקים בארץ הקודש יהיו ללא הגג הפנורמי.

נקודה נוספת שחשנו החמצה לגביה היא היעדר של אבזור עשיר יותר ממחלקת סימפלי קלבר של סקודה. אמנם, יש מטרייה אחת בדלת הנהג וגם כמה ווים לתליה של שקיות בתא המטען אבל זה לא מספיק במכונית שיכולה להכיל יותר מזה. תוספת הגנת הפלסטיק בדלתות בעת פתיחה ששומרת על אי פגיעה בדלת עצמה וברכב הסמוך לא נמצאת כאן וחבל כי לא מדובר בגימיק אלא במשהו שסקודה לימדו אותנו ובצדק עד כמה הוא נחוץ וחיוני.

נסיעה: זריזות, דינמיות ושקט
הקאמיק איננה מביאה שום בשורה בתחום הדינמי של יחידות הכוח ותיבות ההילוכים. כמו בכל המכוניות האחיות למותג ואף למעלה מכך, בכל המכוניות ששייכות לקונצרן החל בסיאט ועד לאאודי, המנועים בקאמיק הם אותם מנועים והיבואן הישראלי בחר להביא את המנוע החסכוני והקטן בנפח 1.0 ליטר טורבו עם 3 בוכנות והספק של 115 כוחות סוס עם מומנט של 20.3 קג”מ וצריכת דלק משולבת של 5 ליטרים ל-100 ק”מ (הצהרת יצרן) עם תיבת הילוכים אוטומאטית בת 7 מהירויות וגם את יחידת הכוח החזקה כמו במכונית המבחן שלנו, עם 1.5 ליטר טורבו בנזין בהספק 150 כוחות סוס ומומנט של 25.4 קג”מ כבר ב-1,500 סל”ד להבדיל מהמונט של המנוע הקטן יותר שמגיע רק ב-2,000 סל”ד. תיבת ההילוכים במכונית המבחן שלנו הייתה גם היא כמובן בת 7 מהירויות בטכנולוגיית DSG עם מצמדים כפולים יבשים.

אין הרבה מכוניות שמצליחות לספק איכות נסיעה טובה עם חישוקי גלגלים גדולים ויתרה מכך, להקטין עד ככל האפשר את רעשי החיכוך עם הכביש בגלל החתך הנמוך יותר של הצמיגים כשהחישוקים עולים במידותיהם. במקרה של הקאמיק הצליחו בסקודה לטפל היטב בעניין ואיכות הנסיעה טובה מאוד, המתלה והבולמים עושים את העבודה בלי כחל ושרק וההתמודדות עם הכבישים בעיר ומחוצה לה הייתה קלה ואפילו נענינו לפיתוי הקטן לרדת מהכביש הסלול לשביל צדדי באזור הכרמל וגם כאן התוצאה הפתיעה מאוד.

מערכת המולטימדיה החדישה פעלה היטב וגם כאן ימצאו הנהגים את המערכת המקומית של צ’מפיון שהולבשה על המערכת המקורית אבל ניתן בהחלט להסתייע בשתי האופציות אם כי ברור כי הנהג הישראלי ישמח להישאר עם ניווט WAZE מוכר ואפליקציות מקומיות נוספות לחניה וכל שאר שירותי הדרך. הקאמיק מציעה תאורה נעימה בתוך תא הנוסעים אם כי רק בגוון אחד, אדום.

מערכות הבטיחות זוכות לציון 7 של משרד התחבורה בשל היעדר מערכת לזיהוי תמרורים והיעדר אפשרות זיהוי אופנעים ורוכבי אופניים. מערכות הבטיחות הקיימות הורחבו בזכות טווח של 70 מטרים לזיהוי רכב בשטח מת וכמובן כניסתה לשימוש של אפשרות “זחילה” בפקקים עד לעצירה מלאה וגם בלימה אוטומאטית בחירום במקרה של התפרצות של רכב חוצה או בלימת חירום של הרכב שנמצא לפנים. המכונית כוללת לא פחות מ-9 כריות אוויר, זיהוי ותיקון אקטיבי של סטייה מהנתי, מצלמת נסיעה לאחור וגם זיהוי הולכי רגל.

התנהגות הכביש של הקאמיק טובה מאוד בזכות ביצועי המנוע וכיול המתלה והבולמים. גמישות המנוע בלחיצה על הדוושה הייתה טובה מאוד ואכן מורגשת התגובה בסל”ד הנמוך והטיפוס בהילוכים מהיר וחלק כלפי מעלה וגם בקטעים בהם הרכב נדרש להאט, זה מבוצע בצורה חלקה ונעימה. בואו ונזכור כי לא מדובר במכונית ספורט המיועדת לחרוך צמיגים במסלולים כי אם בקרוס SUV עירוני פרקטי ובהינתן כי המשימות של הקאמיק תהיינה אורבניות כולל נסיעות מזדמנות בכבישי המהיר, מדובר במכונית שעושה את העבודה על הצד הטוב ביותר ובשקט בזכות בידוד מוצלח של רעשי מנוע ורוח. צריכת הדלק המשולבת (עירוני/בינעירוני) של המכונית על פי הגדרת היצרן היא 5.1 ליטרים לכל 100 ק”מ, קרי 20 ק”מ לליטר בקירוב. במבחן המציאות מבלי שדחקנו במכונית כמעט בכלל למעט נסיעה קצרה במצב ספורטיבי, הגענו לנתון של 6.3 ליטר ל-100 ק”מ, קרי 15.5 ק”מ לליטר דלק וזה בהחלט נתון טוב בהתחשב בעובדה שנהגנו בדגם עם מנוע 1.5 ליטר ארבע בוכנות ושני שלישים מהנסיעה היו בדרכים בין עירוניות.

סיכום: תרגיל בחיבור רציונאלי
בחרנו לסכם את המבחן עם הכותרת הראויה ביותר לדעתנו עבור מכונית שאוספת לא מעט נקודות זכות שעשויות לדבר אל ליבה של המשפחה האורבנית הרציונאלית שלא משתגעת על נסיעות הרפתקניות או ריגושים מוטוריים נועזים. בסקודה עשו את המאמץ ההנדסי והילבישו את הקאמיק על הפלטפורמה הנוכחית של הסקאלה והאוקטביה בלי לחפש יומרות טכנולוגיות חדשות והתמורה תהיה עם כמה אלפי קאמיקים שיימכרו מדי שנה באירופה ובישראל כמובן. הסקאלה והקאמיק הן התשובה לחיסולה של הסקודה ראפיד שכיכבה בחברות הליסינג והעניקה פתרון פרקטי למשפחות צעירות. עם מידות נדיבות בכל הפרמטרים ביחס ליריבות בקטגוריה ועם מנועים חסכוניים ותיבות הילוכים אוטומאטיותלרבות רמת בטיחות גבוהה ואיכות נסיעה טובה מאוד, יש לקאמיק עתיד לא רע. רק אל תזכירו בסביבה שלה ריגושים או עיצוב מסעיר.

סקודה קאמיק STYLE 1.5 ליטר
אורך: 4.421 מטרים
רוחב: 1.793 מטרים
גובה: 1.553 מטרים
בסיס גלגלים: 2.651 מטרים
נפח תא מטען: 363 ליטרים
חישוקים: 17 אינץ’
מנוע: 1.5 ליטר טורבו בנזין
הספק: 150 כוחות סוס
מומנט: 25.4 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומטית 7 מהירויות כפולת מצמד DSG
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.4 שניות
מהירות מרבית: 212 קמ”ש

מחיר: 141 אלף שקל