יונדאי i10 החדשה - אופנתית וחסכונית

עם קלפים חזקים בעיצוב ובטיחות, הקרב על תואר המכונית הנמכרת ביותר יהיה חזק יותר

בועז קורפל
בועז קורפל  28.04.20 - 20:05
יונדאי i10 החדשה. (צילומים: כפיר כשריאן)
יונדאי i10 החדשה. (צילומים: כפיר כשריאן)
תחילת כתבה

אין שום סיבה כלכלית רווחית להמשיך ולייצר ולמכור מכוניות מיני קטנות -  יצרניות הרכב רק מפסידות בגללן כסף ולא כפי שהיה בעבר כאשר צו השעה היה מעבר גורף למכוניות צנועות וחסכוניות. אתם לא צריכים להזיל דמעה ולו לרגע כי למרות שהנתון הנ”ל נכון, יודעות היצרניות להשתמש במכוניות הללו לטובת צמצום שיעור פליטת המזהמים שלהן ולקבל בזכותן כרטיס כניסה למכור מכוניות אחרות ורווחיות עד מאוד במקומות רבים. בנוסף לכך, בדרך כלל לא מדובר במכוניות חדשות עם טכנולוגיה פורצת דרך כי אם במכוניות פשוטת, זולות, צנועות שבנויות ממכלולים ומערכות ורכיבים שכבר נמצאים על המדף והם רק נארזו באריזה קטנה יותר. לא כך הסיפור עם יונדאי i10 החדשה שנחתה כאן לאחרונה.

אין ברירה
יצרניות הרכב הוותיקות באירופה כבר הרימו ידיים מזמן והעבירו את הקטגוריה הזאת לחשמל. רנו טווינגו, סיאט מי, סקודה סיטי גו וגם פולקסוואגן אפ ואם תרצו אפשר להוסיף את פיאט 500 שמתחשמלת בימים אלה והרשימה לא תיגמר שם. בעבר הלא רחוק ראינו כאן בישראל עדרים ענקיים של מכוניות קטנטנות כי גם הממשלה דחפה ועודדה את הקהל הישראלי לעבור למכוניות קטנות ולא מזהמות עם עידוד במיסוי מצד אחד ועם מחירי דלק מטורפים מצד שני, כשבתווך יש גם את עלויות התחזוקה השוטפות. עד לא מזמן ראינו אינספור מכוניות כאלה כמו פיג’ו 108, סוזוקי אלטו ואחריה סלריו, סיאט מי וגם רנו טווינגו וסיטרואן סי 1 וגם פיאט פנדה אבל לא עוד.

מכל המגוון המפואר הזה שסיפק אפשרויות רבות לנהגים בישראל נותרו עכשיו די מעט מכוניות ובראשן המכוניות הקוריאניות של יונדאי i10, קיה פיקנטו ושברולט ספארק שתופסות את רוב נפח המכירות ומשאירות פירורים לטויוטה אייגו, מיצובישי ספייסטאר ופיאט 500 וזה הכל. זה אולי נשמע שהחיים של כל אחד מהדגמים האלה יהיו טובים והמכירות ישברו כאן שיאים, אבל בתנאים הנוכחיים ובתוספת משבר הקורונה שיגרום לישראלים לחשב היטב את ההוצאות ולהסתפק במשהו צנוע, מצפה לכל אחת מהמכוניות הללו קרב מר וכדאי להן להצטייד בקלפים הכי טובים:  עיצוב מושך, פונקציונאליות, בטיחות גבוהה ככל האפשר ומוניטין טוב על בסיס הדגמים הקודמים ויש את גם את עניין השיוך המשפחתי. אלה אבל לא רק, הם הפרמטרים שבדקנו ביונדאי i10 החדשה.

מתחילים בהתחלה
המכונית שקיבלנו הייתה ברמת הגימור והאבזור הגבוהות ביותר שנקראת Supreme ומחירה 84,000 שקלים, מתחתיה קיימות עוד שתי רמות גימור כשהבסיסית מביניהן נקראת prime והיא מיועדת לחברות השכרת רכב בעיקר. היא נעדרת בקרת אקלים אלקטרונית והיא לא מציעה תאורת Led וגם לא חישוקי גלגלים גדולים והצביעה שלה אחידה ולא בשני גוונים כמקובל היום בין המכוניות שמבקשות להיות אופנתיות. המכונית שלנו כללה את כל מה שיונדאי יכולים היו להכניס למפרט שלה ועדיין לא להשתגע במחיר הסופי שלה ונפרט על כך בהמשך. על פניו מדובר במכונית מהדור השלישי שכבר צריכה להיות עם מימוש מסקנות עמוק מדגמי העבר והיא נחשפה לראשונה בתערוכת המכוניות של פרנקפורט בסתיו של 2019.

נוסחת עיצוב מדויקת
ההשוואה לדגם הקודם של ה-i10 מציף מיד את המסקנה אודות העיצוב של הקטנה לבית יונדאי: מעצבי המכונית הכינו את שיעורי הבית והפכו את ה-i10 החדשה למכונית יפה ופרופורציונאלית. הם דאגו לשדרג גם את נתוני איכות החיים בתוכה, את נתוניה החיצוניים ואת אפשרות נשיאת המטען שלה. החרטום החדש עם הגריל המודגש, מכסה המנוע המעוצב ופנסי ה-LED המרובים בחזית מתכתב בצורה טובה מאוד עם החישוקים המעוצבים בקוטר 16 אינץ’ בעיצוב מיוחד ועם הצביעה בשני גוונים כמו גם בתי מראות הצד שהשלימו את צביעת הגג השחורה להבדיל מצביעת הגוף בכחול נוצץ. תוסיפו את הקמט הבולט בקו הכתפיים בדלתות האחוריות שמתחבר לפנסים האחוריים וגם את הכנפון הספורטיבי האחורי וזה ישלים את התמונה של מכונית נאה מאוד לטעמנו. המכונית החדשה התארכה בכמה ס”מ וכעת היא נמתחת לאורך 3,670 מטרים ורוחבה 1,680 מטרים וזה בהחלט משתלב עם מימד הגובה שלה שהונמך מעט וכעת היא מתנשאת לגובה 1,480 מטרים בלבד.

האווירה בתוך המכונית ממשיכה את הרשמים שפגשנו בחוץ. תא הנהג מציע עיצוב מעניין כאשר מסך המולטימדיה בגודל 8 אינץ’ מתחבר תרתי משמע ללוח השעונים ויוצר חטיבה רציפה אחת (עיצוב שנראה גם ב-i20 החדשה לכשתגיע) ומתחתיו מערכת מיזוג אלקטרונית פשוטה לתפעול. ההגה מעט גדול בקוטרו והוא לא טלסקופי אלא רק ניתן לכיוונון מעלה ומטה. משענת היד לנהג בהחלט מבורכת אולם היא מסתירה את בלם היד שבדגם הזה עם תיבת הילוכים ללא מצב Parking הוא חשוב הרבה יותר. לוח השעונים ברור ופשוט ובתוכו מסך דיגיטלי קטן שמציג את נתוני הנסיעה, צריכת הדלק ואת מצבי מערכות הסיוע בבטיחות אקטיבית. עם דשבורד רחב בשני גוונים האחד כהה והשני בהיר, מתקבלת אווירת הייטק. המושבים החדשים סופגים את משקל הגוף ותומכים במידה טובה עם תמיכה נאה מלפנים וישיבה נוחה מאחור בזכות צמיחה של 40 מ”מ במרחק הסרנים בהשוואה לדור הקודם וכעת היא מציעה נתון של 2,425 מטרים בין הגלגלים הקדמיים והאחוריים כאשר מרווחי הראש, הברכיים והכתפיים מרגישים נדיבים למדי ואין צורך ללמוד טכניקת אוריגמי אלא אם תנסו לדחוק שלושה מבוגרים למושב האחורי, פעולה שניתנת לביצוע אבל לא מומלץ לנסיעות ארוכות. תא המטען מגיע בנפח 252 ליטרים הגיוניים אבל קיפול המושבים מאחור מאפשר לקבל נפח של 1,050 ליטרים מכובדים.

צריכת דלק קטנה בכל מחיר
חיפוש זריז במאגר המנועים הטכני של יונדאי גילה כי אין ליצרן הקוריאני מנוע בנזין קטן נפח ומוגדש טורבו שיוכל להתאים לחבילה של ה-i10 ובוודאי שאין בנמצא מערכת חשמלית מלאה שתתאים לפלטפורמה הזאת כי היא תוכננה ליונדאי איוניק וליונדאי קונה ולכן האופציה היחידה שנותרה היא שימוש במנוע 1.2 ליטר בנזין שנתוניו הבסיסיים לא גורמים לשום חובב רכב להזיע עם 84 כוחות סוס ב-6,000 סל”ד ומומנט של 12 קג”מ ב-4,200 סל”ד, להיפך מכך, זהו מנוע מוכר ואמין שיכול לצרוך מעט מאוד דלק אם תשודך לו תיבת הילוכים יעילה בת 5 מהירויות שתאיץ את המכונית בקצב סביר למכונית עירונית וחשוב מכך, תסייע לצמצום פליטת המזהמים של המנוע וזה יציב את רף פליטת המזהמים של כל הדגמים יחד בממוצע במקום טוב יותר שיועיל ליונדאי למכור את המכוניות שלה ולא לקבל קנסות באירופה על זיהום אוויר, לפחות עד 2021 ואולי אף לאחר מכן. מהנדסי יונדאי התגייסו למשימה והחליטו כי מוטב להשתמש בתיבה אוטומאטית חד מצמדית (בלשון העם-רובוטית) עם 5 מהירויות שתשפיע דרמטית על תצרוכת הדלק והמנוע יוכל לחיות טוב עם 17-18 ק”מ לליטר.

כידוע, תיבות הילוכים שכאלה נטו לגרום למכונית לתופעת נדנוד לא נעימה בכל החלפת הילוך ולשם כך מצאו המהנדסים של יונדאי פתרון קסם ובו 3 מנועים חשמליים מסייעים לתיבה לתפקד במינימום השהייה וכל אחד מהם ממלא את תפקיד הנהג כאילו הוא מחליף הילוך בתיבה ידנית. מנוע אחד מפריד את המנוע מהמצמד, המנוע החשמלי השני בוחר את ההילוך ואילו המנוע השלישי מטפל באמצעות זרועות הפעלה את העברת ההילוך תרתי משמע. בנסיעת המבחן שלנו, כיסינו מרחק של 350 ק”מ בנסיעה מעורבת בעיר ובכבישים מהירים על ידי שני נהגים שונים והתוצאה הסופית הייתה 5.8 ליטר לכל 100 ק”מ, קרי 17 ק”מ לליטר. בימים בהם מחיר הבנזין בתחנות נחשב לזול, זה מוזיל מאוד את השימוש ברכב וההוצאה על תדלוק מקבלת משמעות פחות דרמטית מכפי שהכרנו בעבר.

התנהגות הכביש של המכונית מושפעת מתיבת ההילוכים וניתן לחלק אותה לשלושה חלקים עיקריים: הראשון הוא איכות נסיעה והתמודדות עם תנאי הדרך, וכאן זוכה ה-i10 לציון גבוה ולמרות שהיא הייתה עם חישוקי 16 אינץ’, היא גיהצה בקלילות את מהמורות הדרך, את פסי ההרעדה העירוניים והבולמים אכן ספגו את כל מה שביקשנו בצורה טובה כמו גם המתלה שגרם לה להישאר מאוזנת ולא לנטות על צידה בפניות הדוקות בכיכרות. לא הגענו לשיאי הסל”ד בכדי לסחוט את כוח המנוע והמומנט, אבל דחקנו בה לנסיעה מהירה ובדקנו בצורה קפדנית את רעשי הכביש והרוח וגם שם ה-i10 לא אכזבה כלל.

החלק השני הוא חוויית הנסיעה לנוסעים לא כולל הנהג. בתחום הזה ניכרת עליית המדרגה של המכונית בהשוואה לדור הקודם שלה ולא רק בזכות האווירה בתוכה אלא גם איכות החומרים וההרכבה שלה שמעניקים לנוסעים חוויה של נסיעה במכונית טובה ובטוחה ולא פחות חשוב מכך, אותם נוסעים לא חשים כמעט בכלל את תופעת “הניתוק” בעת החלפות ההילוכים.

החלק השלישי הוא חוויית הנהיגה ב-i10 וכאן מדובר מעבר לפעולת הנהיגה גם בתפעול המכונית ומערכות המולטימדיה והמיזוג שלה והתגובות של מערכות הסיוע בבטיחות שאותן הנהג חייב להרגיש. כפי שניתן להבין, לא ניתן להתעלם מתפקודה השונה של תיבת ההילוכים שאמנם מרגיש הרבה יותר טוב מכל אותן תיבות הילוכים מסוג זה שהיו בעבר בדגמים ויצרנים שונים ועל כך יש להעריך ברצינות את המאמץ של מהנדסי יונדאי בניסיון לבטל עד כמה שרק אפשר את תופעת ה”ניתוק” בעת החלפת ההילוך ולומר כי הם הצליחו במידה רבה, אבל הם לא ביטלו אותו לחלוטין כי גם המספרים היבשים של ה-i10 מראים זאת וקובעים כי היא איננה מצטיינת בזריזות ותגובת הדוושה שלה ונתון הזינוק המיתולוגי של עולם הרכב מעמידה ל-100 קמ”ש מורה על 15.8 שניות. מדובר בנתון שאי אפשר להתעלם ממנו תרתי משמע ובעוד שהנוסעים לא יחושו בכך, הנהגים יצטרכו להסתגל ולהתרגל לתגובה ולתפעול של דוושת התאוצה ולהגיב בעצמם בצורה מדויקת אם הם ירצו לבטל את האפקט הזה עוד יותר.

יודגש כי התופעה מורגשת יותר בעת העברת הילוכים במהירויות עירוניות וכמעט ולא מורגשת כלל בנסיעמהירה בכבישים פתוחים וגם תאוצות הביניים ממהירות 80 קמ”ש ל-110 ול-120 לצורך עקיפה זכו לתגובה טובה ותיבת ההילוכים תפקדה היטב ולא ניכרה השתהות בעייתית, אבל אליה וקוץ בה כי ה-i10 תבלה את רוב ימיה ככל הנראה בסביבה עירונית מאחר והנהגים הפוטנציאלים שלה שייכים לכאורה לאוכלוסיה מבוגרת יותר ומיושבת בדעתה שמחפשת את היעילות, הבטיחות והחיסכון יחד עם הפונקציונאליות בלי לנסות להרשים בביצועים או ביוקרה כזאת או אחרת.

בתחום הבטיחותי ניתן לציין כי ה-i10 מציעה מספר מערכות סיוע לראשונה בקטגוריה ומעבר לבלימה אוטומטית בחירום, היא גם כוללת מערכת שמירה על נתיב ולא מסתפקת בהתראה אלא גם מתקנת את תנועת ההגה. לצד אלה מצוידת המכונית שקיבלנו במערכת אוטומטית שמחליפה את עוצמת האור בפנסים הקדמיים מאור רגיל לאור גבוה על פי תנאי הדרך תוך מניעת סנוור של מכוניות שמגיעות ממול. סטייה מתמשכת מהנתיב תגרום למכונית להמליץ לנהג על עצירה להתרעננות ואם תשומת הלב ברמזור תנדוד למקומות אחרים, ה-i10 תתריע לנהג כי המכונית שלפניו כבר התחילה לנוע קדימה וכדאי גם לנו להתקדם לפני שיגיעו צפצופי הזעם מאחור. הוסיפו לכך גם את מערכות הבטיחות המוכרות ו-6 כריות אוויר וכך המכונית זכתה לציון 6 של משרד התחבורה.

זמן סיכומים
ה-i10 החדשה עונה ללא ספק על המושג מכונית מודרנית בת זמננו, והזמן שחלף מאז הדור הקודם לא התבזבז לחינם על ידי המתכננים שלה כי ניכר בה שהיא מצמצמת פערים רבים מאז שהדור הקודם הגיע אלינו והיא מציגה התקדמות גדולה בפני עצמה - וגם מול יריבותיה לקטגוריה. היא עונה על כל הקריטריונים הפונקציונאליים שכל רוכש מכונית בקטגוריה הזאת מחפש; החל בעיצוב, חבילת בטיחות רחבה ושימושיות מרובה וכמובן גם חיסכון מהותי בדלק יחד עם מערכת מולטימדיה צבעונית שניתנת להפעלה בסנכרון לטלפון הסלולארי שלנו, מצלמת נסיעה לאחור ושקעי USB יחד עם מערכת מיזוג אלקטרונית יעילה לפקקים המטורפים של הקיץ שיגיע מיד אחרי שוירוס קורונה יחלוף. תא המטען שלה מציע נפח של 252 ליטרים וניתן להשיג יותר אם משכיבים את המושבים האחוריים ואז מתקבל נפח של 1,050 ליטרים שזה הרבה מאוד שקיות מהסופרמרקט יחד עם מארזי נייר טואלט ותבניות ביצים שהפכו למוצרים חיוניים במיוחד בימים קשים כמו עכשיו.

יחד עם זאת, ה-i10 איננה מכונית מושלמת בכל הקריטריונים. חבילת הבטיחות שלה אמנם טובה מאוד אבל היינו שמחים לקבל את החבילה המלאה של סיוע הבטיחות שקיימת ביונדאי בדגמים אחרים לרבות בקרת שיוט אדפטיבית ובמיוחד זיהוי כלי רכב דו גלגליים ואופניים יחד עם זיהוי תמרורים וזיהוי כלי רכב בשטחים מתים ובלימת חירום בנסיעה לאחור במקרה של כלי רכב חוצים כשאנחנו יוצאים מחנייה למשל. המשטח הגדול שעליו ניתן להניח את הסלולארי שלנו בקונסולה המרכזית לא מציע טעינה אלחוטית וההגה איננו טלסקופי. מיקום בלם היד פחות מוצלח לטעמנו כי משענת יד ימין של הנהג מסתירה אותו.

במחיר של 84,000 שקלים לגרסה ברמת הגימור הגבוהה מכולן, מדובר בתמורה טובה מאוד, ואנחנו מאמינים כי ה-i10 החדשה תמשיך להיות אחת המובילות בקטגוריה שלה. אנו ממליצים למי ששוקל נסיעת מבחן, לנסות אותה הן בנסיעה עירונית והן בנסיעה בכביש מהיר, ולהבין עד כמה שניתן את התנהגותה של תיבת ההילוכים בידיעה שככל שתבלו זמן רב יותר מאחורי ההגה, התחושה תהפוך להרגל מוכר וגם התפעול שלה יהיה מדויק יותר וזה יתרום את החלק שלו להנאה גדולה יותר מהנסיעה ומחוויית הנהיגה בה.

יונדאי i10 רמת גימור Supreme
מנוע: בנזין 1.2 ליטר
הספק: 84 כוחות סוס ב-6,000 סל”ד
מומנט: 12 קג”מ ב-4,200 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית אלקטרונית חד מצמדית עם 5 מהירויות
צריכת דלק במבחן: 5.8 ליטר ל-100 ק”מ
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 15.8 שניות
מהירות מרבית: 170 קמ”ש
אורך: 3,670 מטרים
רוחב: 1,680 מטרים
גובה: 1,480 מטרים
מרחק בין הסרנים: 2,425 מטרים
משקל כולל: 1430 ק”ג
נפח תא מטען: 252 ליטרים
ציון בטיחות משרד התחבורה: 6
ציון זיהום אוויר: 6
מחיר: 84,000 שקלים

 כל החדשות על מותג יונדאי בעולם הרכב של ערוץ הספורט