פורד פוקוס אקטיב X - באה לעשות שמח

אחרי היעדרות ארוכה, פורד חוזרת לכבישים עם קלף רציני באבזור גבוה ומחיר תחרותי

בועז קורפל
בועז קורפל  21.05.20 - 15:44

תגיות: פורד

תחילת כתבה

“להיות או לא להיות, זאת השאלה” אמר המלט במחזה המפורסם של וויליאם שייקספיר, המחזאי הבריטי האגדי. זאת בדיוק ההתלבטות של הפורד פוקוס החדשה שעושה עלייה לישראל בימים אלה עם שתי גרסאות חדשות שנקראות אקטיב X למהדורה המקוצרת והדינאמית שלה ועם גרסת סטיישן משפחתית שנקראת פוקוס טורר.

בדלק מוטורס בחרו להעמיד לנסיעת מבחן את האקטיב X החביבה וטוב שכך כי מבחינת ההיצע שלה, העיצוב שלה, הטכנולוגיה שלה ובמיוחד המחיר שלה, יש כאן משהו מעניין שהנהג הישראלי לא יוכל להתעלם ממנו, תרתי משמע.

פרק הזמן שחלף מאז נעלמו מהנוף שלנו הפורד פוקוס והפורד מונדאו כמעט גרם לקהל לשכוח אותן בכלל פרט לאיזו התרפקות נוסטלגית על רכב ליסינג יעיל וגם על בעיות בתיבות ההילוכים שסרבו להרפות חדשות לבקרים עד שהחליט מי שהחליט לשחרר את הפוקוס מהכבישים בישראל עד להודעה חדשה. המכוניות שהגיעו “במקומה” לא היו ממש “במקומה” כי הפורד קוגה והפורד אדג’ היו רחוקות מלהיות נגישות בהיבט מחירים וחברות הליסינג שבעבר הצטיידו באלפי פוקוסים כבר הלכו שבי אחרי היריבות הקוריאניות מהמזרח ואחרי הכוכבת האירופאית הבלתי מעורערת, סקודה אוקטביה.

מכונית עם משימה
אז מה חדש בפורד פוקוס שהוצגה כבר לפני שנתיים ורק עכשיו מגיעה לישראל? מה יש בה שהחזיר את מפלס הביטחון ליבואן לייבא ארצה לא פחות מארבע גרסאות (שתי גרסאות נוספות מתוכננות להגיע בחודשים הבאים) והכי חשוב, האם הנהג הישראלי “ישחרר” את  מועקת התקלות שהיו בתיבת ההילוכים ויחזור לחבק את הפוקוס הפונקציונאלית כבעבר? מכל עבר שמענו, קראנו ולמדנו אודות הבטחות וציטוטים חוצבי להבות אודות החידושים, הטכנולוגיה ובעיקר הנוסחא שהשתנתה במכונית החדשה, וכעת הגיע הזמן לפרוע את השטרות.

קו המוצרים של פורד עובר מהפכה גדולה. החל בהודעה הגורפת לפני שנה כי החברה תפסיק לייצר דגמי סדאן ותתרכז בקרוסאוברים, סטיישן, האצ’בק ולצידם דגמי פיק אפ וספורט (מוסטאנג). אבל ימים ספורים לפני שקיבלנו את המכונית שלנו לנסיעת המבחן, פרסמו בפורד כי הפוקוס RS יורדת מהבמה ולא תיוצר יותר כי הביקוש שלה קטן מאוד ועלות הייצור עם רמות הזיהום שהיא מייצרת מוציאים אותה מהתמונה. חיבתם של חובבי נהיגה ספורטיבית בישראל לגרסה החייתית של הפוקוס לא הייתה מוטלת בספק והיו גם כמה אמיצים שהביאו אותה ארצה ביבוא אישי ואפילו את גרסת הפורט של הפיאסטה הקטנה הלוהטת, אבל אין ספק כי הבשורה לא סיפקה לנו סיבות לשמחה ואולי זהו מסמר נוסף בארון האהבה לנהיגה ספורטיבית וניצחון החשמל על מנועי הבנזין.

מהדורה משופרת
אתם בוודאי מכירים את הביטוי הזה: “מהדורה משופרת” או את הביטוי “נוסחא חדשה” והכי נפוץ, הביטוי “הנהלה חדשה”. כל אלה באים לבשר על שינוי במוצר, על מתכון אחר שעשוי חומרים טובים יותר וגם על ניהול חדש ומודרני שמטרתו לספק מוצר טוב יותר בסופו של דבר. עם יד על הלב, ברוב המוצרים שזה מצוין על האריזה, התוצאה מאכזבת ובמקרה הטוב זה נראה ומרגיש אותו דבר. במקרים פחות טובים, המוצר החדש פחות מוצלח מזה שקדם לו למרות ההבטחות על האריזה אך הצורך ליצור תודעה של שינוי הוא זה שפועל על הצרכנים ויודעים זאת מומחי השיווק, זה עובד בצורה טובה. על הפורד פוקוס החדשה יש את כל המדבקות (הוירטואליות) האלה. היא מבטאת מהדורה משופרת לבלי הכר, היא תוכננה, עוצבה ומיוצרת בנוסחא חדשה של חומרים וטכנולוגיה והיא מגיעה בעידן של רוח חדשה בפורד אירופה שניצלה את הזמן שחלף בשנים האחרונות בכדי ללמוד את צרכי הקהל ולתכנן את המכוניות שלהם בצורה טובה יותר ובמיוחד להתכונן ולהיכנס לעידן החשמלי תחת הסיסמה Ford go further.

אם היינו מסתירים את הלוגו של פורד בחזית הפוקוס אקטיב X ואולי מסווים גם את הגריל הקדמי, לא היינו מזהים את המכונית בהשוואה לפוקוס המוכרת מהדור הקודם ואפילו בדקנו את זה אקראית עם כמה אנשים שפשוט לא זיהו את המכונית והרימו גבה למשמע שהיא הפוקוס החדשה.

“חיפשנו את הנוסחה שתתאים ככל הניתן לדרישות הנהג הישראלי ולפי המאפיינים הללו בנינו את האיבזור של המכונית וכך גם תימחרנו אותה” אמרו לנו בפורד ישראל במעמד החשיפה הסטטית של הפוקוס, ימים בודדים לפני שקיבלנו אותה. “המטרה היא אחת: עמידה בקריטריונים של זיהום האוויר ללא ספיגת קנסות ושמירה על ביצועים ראויים. יש שמייצרים מנועים קטנים מוגדשי טורבו, אחרים מייצרים מנועים גדולים יותר ומפעילים מערכות לניטרול בוכנות להפחתת צריכת דלק, ויש שהולכים על גרסאות הנעה היברידיות. הפוקוס החדשה מביאה חלק מהעולמות הללו עם מנוע קטן יחסית בנפח 1.5 ליטר מוגדש טורבו בהספק 182 כוחות סוס ומומנט של 24.5 קג”מ אבל יש לו רק 3 בוכנות ואפשרות לנתק אחת מהן בנסיעה בשיוט רגוע לשם חיסכון בדלק” הסבירו בפורד את ההיגיון להישאר עדיין עם מנוע בעירה פנימית מוגדש טורבו ולא ללכת על מערכת היברידית שעל פניו תהיה יקרה יותר כאשר השאיפה היא דווקא להנגיש את המכונית ולהציע אותה במחיר תחרותי לשוק הפרטי.

“השקענו תשומת לב רבה באבזור ובבטיחות מתוך כוונה לספק את דרישות הנהג הישראלי ויחד עם זאת לא להשתולל בתמחור של המכונית, ולכן יש רק רמת גימור אחת ותות לא” הסבירו בפורד ישראל בתשובה לשאלה על רמות גימור, תוספות ואפשרויות. העיצוב של האקטיב X נוגע בנקודות הנכונות בעידן הנוכחי שבו רבים מהנהגים מבקשים להתחדש עם גרסת מרכב SUV. העיצוב הוא אחד מהקלפים החזקים של הפוקוס החדשה והיעדר חלון שמש או גג פנורמי, מקהה במעט את העוקץ לטובת אלה שאוהבים את האפשרות להציץ לשמיים. קווי העיצוב פשוט נכונים ומדויקים. הם נעימים לעין והצבע האדום העז של מכונית המבחן בהחלט הולם אותם. המימדים הפרופורציונליים שלה כמכונית עם 5 דלתות וחישוקי 17 אינץ’ עם צמיגים במידה 215/55 והתוספות המשלימות בדמות חצאיות צד, כנפון אחורי גדול, מסילות גג, גריל גדול ומושחר ופנסי חזית צרים שמשאירים מקום לביטוי גדול של מכסה המנוע שזכה לתשומת לב רבה מהמעצבים. כל אלה הופכים אותה לאחת המכוניות היפות ביותר בקטגוריה שלה.

מותה של ידית ההילוכים
לידית ההילוכים יש תפקידים רבים מעבר לתפקוד הבסיסי שלה להעברת הילוכים. יצרנים רבים משקיעים מאמצים רבים בעיצוב ידיות ההילוכים גם במכוניות אוטומאטיות שדווקא התפעול שלהן מועט מאוד. אבל הן ממלאות גם תפקיד פסיכולוגי כחלק מהתפיסה של תא נוסעים בכלל ותא הנהג בפרט. בפורד החליטו להשאיר אותה מאחור ובמקומה הם התקינו גלגלת כסופה מסובבים אותה כמו חוגה גדולה ובוחרים את מצב בנסיעה בין מצב Parking למצב Drive כאשר במרכז החוגה תמצאו לחצן עם האות L שמשמש ככוח סיוע לתיבת ההילוכים בנסיעה בתנאי דרך קצת יותר מאתגרים ממצבי השגרה, קרי כביש מכוסה בקרח או חול.

פרט לשינוי המשמעותי הזה, לוח השעונים האנלוגי ממש לא מנסה להתחכם ויש בו זוג מחוונים גדולים וברורים של מהירות וסל”ד וביניהם מסכון קטנטן עם נתוני הנסיעה ומתחתיו נורות קטנות שמסמנות את מצב הנסיעה שנבחר בלחיצת כפתור שנמצא בעצמו מתחת לידית ההילוכים. ניתן לבחור במצבי נסיעה רגילים וחסכוניים ובמיוחד קורץ מצב ספורט שמכניס את המכונית למצב דריכות תזזיתי יותר. מעניינים הם שני מצבי הנסיעה היחודיים לפוקוס אקטיב X שנקראים Trail ו-Slippery שמיועדים לנסיעה מעט יותר מאתגרת. הראשון לדרכים לא סלולות והאחר לכבישים חלקלקים בעקבות מזג אוויר קר או כאלה שהתכסו בחול והאחיזה בהם איננה אידאלית. המתלים ובולמי הזעזועים מתפקדים בצורה טובה בכל רשימת המצבים הנ”ל וגם כאשר עברנו ממצב נסיעה ספורטיבי לנסיעת שבילים באחד הפארקים שבהם ניתן לנסוע ברכב למרות שאיכות השביל איננה משובחת, הפוקוס אקטיב X לא הביעה מחאות והרגישה בבית.

אם איכות הנסיעה ומרחב המחייה מלפנים נחשב לטוב ונוח במיוחד, הרי שמרווח הגלגלים במידה 2.70 מטרים, עונה בדיוק על הקריטריונים לקטגוריה ותו לא. שני מבוגרים יוכלו לשבת בצורה מרווחת מאחור, ותוספת של מבוגר שלישי תדחק מעט את האווירה. המושב עצמו צר אבל מנגד, תמיכת הגב טובה. המושבים כולם הן מלפנים והן מאחור מגיעים בריפוד בד עם עיצוב ספורטיבי ואלגנטי ולא מעבר לכך. המושבים הקדמיים ניתנים לשינוי באמצעות גלגלת המטפלת בזווית הגב והמסילות לשינוי המרחק מאפשרות למצוא בקלות את תנוחת הישיבה והנהיגה הרצויות.

במרכז הקונסולה הראשית ממוקם מסך התצוגה הצבעוני ברוחב 8 אינץ’ עם אייקונים גדולים וברורים ועליו האפליקציות ולחצני קיצור הדרך למערכת השמע, הטלפון, הניווט וכל השאר. המערכת שצבועה בתכלת דומה לצבעים של האלמנטים האחרים בתא הנהג, פועלת בטכנולוגיית SYNC של פורד כולל חיבור לטלפונים סלולאריים באנדרואיד אוטו ובאפל קארפליי. אנחנו תמיד ממליצים לבצע את ההתאמות טרם הנסיעה ולחבר את הטלפון וכל המידע שברשותכם ובמיוחד מערכת הניווט Waze למערכת המידע והבידור ולשקף את כל מה שאתם מכירים ואוהבים גם למכונית.

זוללת עליות סדרתית
עם מנוע חזק בטכנולוגיית אקובוסט בנפח 1.5 ליטר והספק של 182 כוחות סוס (משקל עצמי 1,442 ק”ג) ומונט מצוין של 24.5 קג”מ, המנוע הוא בהחלט הכוכב הדינמי של המהפכה של הפוקוס. תאוצה רשמית מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 8.4 שניות מסתייעת היטב בתיבת הילוכים פלנטרית בת 8 מהירויות שמתפקדת בנמרצות במצב ספורט והמכונית משגרת את עצמה לתוך הפניות ומזנקת בישורות בתמרוני העקיפה תוך ביטחון עצמי לנהג שיוכל להשלים את העקיפה ולא להיתקע לצד המכונית הנעקפת ולסכן את עצמו. לצד האופי הנמרץ יש לה גם את הפרצוף האחר, החסכוני והרגוע שאותו גילינו בשיוטים בכבישים מהירים וריקים בשעות ערב מאוחרות ובנסיעה עירונית רגועה במצבים “נורמל” ו-Ecco.

השילוב בין המנוע לתיבת ההילוכים עבד מצוין בכל הדיספלינות ולא הרגשנו השתהות בגלל הטורבו. להשלמת התחושה הספורטיבית היינו שמחים לקבל זוג מנופים מאחורי ההגה שיפעילו את המכונית במצב “ידני” אבל לצערנו זה לא קיים. הנסיעה עברה במגוון גדול של כבישים באזורים שונים בארץ לרבות העליות לרמת הגולן בימי הקיץ הכי חמים שהיו כאן מאז ועד היום, אולם הפוקוס שלנו הייתה גיבורה אמתית ושמה ללעג את החום וביקשה רק דבר אחד: דלק. בסופו של דבר הצלחנו לסחוט ממנה 13.5 ק”מ לליטר בנסיעה מגוונת ולעיתים מאומצת וזה נוטע בנו את המחשבה על נתון יותר ידידותי לכרטיס האשראי במהלך התנהלות יומיומית רגילה שם המתלים והבולמים מצליחים לטפל בצורה טובה במפגעי הכביש ופסי ההרעדה בלי סימני קריסה או טענות.

7  בסולם משרד התחבורה
לו רק היו לה חיישנים של זיהוי כלי רכב באזורים מתים, זה היה מעניק לה ציון מושלם של 8 מתוך 8 במדרג משרד התחבורה. אבל האקטיב X שלנו קיבלה ציון 5 כוכבים במבחן הבטיחות EuroNcup עם ציון מיוחד של 96 בהגנה על נוסעים ברכב אולם כאן אצלנו היא נעצרה על ציון 7 למרות שיש בה שפע של אבזור בטיחותי החל מ-6 כריות אוויר וחבילה של מערכות עזר וסיוע לנהג בטכנולוגיית Co-Pilot 360+ וברשימת התכונות תמצאו גם שמירה על מרכז נתיב בנסיעה בעזרת בקרת שיוט אדפטיבית (במקום נדנוד מקו הפרדה לקו הפרדה שחווינו במכוניות אחרות שמחפשות את מקומן בתוך הנתיב וגם מערכת אקטיבית לסיוע התחמקות מתאונה והתנגשות.

סיכום: לא אותה גברת וממש לא אותה אדרת
זה נכון שלקח לדלק מוטורס שנתיים להביא את המכונית ארצה מאז הוצגה באירופה. בלי להיכנס לשיקוליהם, היא נמצאת כאן והיא מוצגת בימים הראשונים של היציאה ממשבר הקורונה ומוצעת לקהל הפרטי וגם לחברות ליסינג באותה רמת גימור, בלי התחכמויות; זאת חבילה טובה עם עיצוב מרענן, איכות גבוהה של חומרים בהשוואה למה שהכרנו בעבר. אכן, יש בה מעט איפוק וקורטוב של שמרנות בעיצוב, אבל אין בה שום טעם לפגם ואלה שיבקשו יותר בשורת העיצוב, יצטרכו לחכות לגרסת ST Line. העיצוב החיצוני קורץ מאוד והאווירה בתוך המכונית מודרנית ונעימה. רמת האבזור נדיבה למדי והבטיחות טובה מכל מה שהיה בפוקוס בעבר.

גם ביצועי המנוע טובים בפרמטרים שנבדקו ומצבי הנסיעה מתאימים ברובם לתנאים שלנו ויכולים לגרום למנוע לפעול גם בהיגיון וחיסכון דרך תיבת הילוכים נורמלית - בלי הרפתקאות והתחכמויות שעלו לפורד ביוקר וגם במוניטין בסיבוב הקודם. עם מחיר של 132,000 שקלים ומשטר טיפולים דו שנתי או 30,000 ק”מ בין הטיפולים, נראה כי נתפרה כאן חליפה טובה מאוד ולפחות מהצד של המכונית יש את כל הסיבות הטובות להראות נוכחות מוגברת בכבישים, אבל עכשיו זה הזמן של הנהגים להחליט האם זה אכן יפה ומשכנע.

פורד פוקוס אקטיב X
מנוע: 1.5 ליטר אקובוסט
הספק: 182 כוחות סוס ב-6K סל”ד
מומנט: 24.5 קג”מ ב-1.6K עד 4.5K סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית רגילה 8 מהירויות
הנעה: קדמית
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.4 שניות
מהירות מרבית: 211 קמ”ש

אורך: 4.397 מטרים
רוחב: 1.844 מטרים
גובה: 1.515 מטרים
בסיס גלגלים: 2.70 מטרים
נפח תא מטען: 341 ליטרים
מס’ דלתות: 5
משקל עצמי: 1,442 ק”ג
אחריות יצרן: 3 שנים או 100,000 ק”מ
ציון בטיחות משרד התחבורה: 7
רמת זיהום אוויר: 5
מחיר: 131.900 (ללא אגרות רישוי)