מבחן בפורד פוקוס ST-Line - שוברת את הקו האופנתי

עיצוב ספורטיבי וביצועים דינמיים במחיר מפתה במיוחד

בועז קורפל
בועז קורפל  24.06.20 - 15:15
(צילום: כפיר כשריאן)
(צילום: כפיר כשריאן)

תגיות: פורד

תחילת כתבה

נפתח את הסקירה של המכונית הספורטיבית לייט של פורד שנחתה לאחרונה בישראל עם אזהרה: שימו לב, הנבדקת איננה קרוסאובר, וגם לא SUV ואפילו אין בה שום רמז לסימון X או משהו דומה לזה. ואחרי ששמנו את זה על השולחן ונפטרנו מכל הענין האופנתי של קרוסאוברים שמתנפלים על כבישי העולם, אפשר לחזור אל הסיפור של המכונית הזאת שהגיעה עם עוד 3 אחיות לישראל כשהתפקיד שלה במשפחה הוא לספק את הצרכים הפרקטיים היומיומיים של רכב משפחתי עם 5 דלתות (לא סטיישן, אלא האצ’בק) בתוספת נאה של תבלינים חריפים בעיצוב ספורטיבי ועקצוץ נוסף באזור הדינמי באבזור ובביצועים.

הפוקוס ST-Line איננה הוט האץ’ אמיתית עם מנוע רב עוצמה וביצועים מסמרי שיער תחת מעטפת תמימה. הפוקוס הדינמית הזאת מציעה בסופו של יום את אותה יחידת כוח כמו בכל הגרסאות האחרות ואין שום הבדל בנתונים בינה לבין אחותה הקרוסאוברית למשל או אפילו לבין זאת שמתהדרת בזנב ארוך בגרסת טורר. לכולן יש את אותה יחידת כוח בדיוק עם מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר עם 3 בוכנות מוגדש טורבו בהספק מצוין של 182 כוחות סוס שמגיע למלוא ההספק ב-6,000 סל”ד, ויחד איתו מומנט נאה של 25 קג”מ בקירוב שמגיע כבר ב-1,600 סל”ד והוא זה שאחראי ישירות למדד החיוכים של הביצועים כשרגל ימין ננעצת בדוושה; המנוע דוחף את המכונית חזק קדימה ומספק הרגשה שהיא הרבה יותר חזקה מכפי שהיא באמת, למרות שהנתונים על הנייר פשוט מצוינים. תוסיפו לסיפור את תיבת ההילוכים הפלנטרית החדשה בת 8 המהירויות שניתן לבחור בה את מצב “ספורט” ואת מנופי החלפת ההילוכים מאחורי ההגה שמצטרפים לאווירה הספורטיבית ותקבלו מכונית עם הילה ספורטיבית ממשפחת דגמי ST וטעמים חריפים במקצת בקצוות של המעטפת.

בין ההבדלים המשמעותיים שניכרים בינה לבין הוט האץ’ אמיתית הוא מערכת בלמים מחוזקת (שאיננה מחויבת המציאות במקרה הזה) בגלל מנוע חזק וגם מערכת פליטה שיודעת לנגן בטונים אחרים בדיוק מאותה סיבה (וגם היא איננה מחויבת המציאות במקרה הזה).

שעתם היפה של דגמי ה-Line
שבועות מספר לפני הגעת הפוקוס ST-Line אלינו למבחן, פורסם כי פורד תפסיק לייצר את הפוקוס RS המופלאה מפאת מחירה היקר והירידה במכירות. לצערם של חובבי הנהיגה הספורטיבית במכוניות שיודעות להיות גם פרקטיות, השיקול הכלכלי גבר על השיקול האמוציונאלי והטכנולוגי שבעטיים פורד ייצרה את המכונית בעבר, מכונית שרכשה לעצמה מעריצים רבים וסיפקה אתגר לא קטן להוט האץ’ הכי לוהטות באירופה כמו גולף GTi או רנו מגאן RS וגם ליריבות היפניות המושבעות מבית סובארו והונדה. לצורך הפרוטוקול נאמר כי פורד טרם גזרו את דינה של הפיאסטה הספורטיבית בגרסת ST, אבל אם גם היא תפסיק להיות מבוקשת הרי שגורלה יהיה זהה והיא תעלה על מזבח הדגמים החשמליים.

עד שיגיעו אותם דגמים חשמליים קיצוניים, כל שנותר ליצרניות הרכב באשר הן, זה לנסות ולשמר את הדגמים החזקים עד כמה שאפשר (עד גבול הריווחיות) וחלקן עושות זאת תוך חריקת שיניים בעוד שאחרות לא מנסות להתחכם עם מגבלות הזיהום ועם מאבקי המחירים ובמקום לייצר מכוניות יקרות ללא ביקוש בשוק, הן מספקות מכוניות במיתוג סקסי עם חוויה ויזואלית נאה בסגנון ספורטיבי הן מבחוץ והן מבפנים ומתרכזות בשיווק הדגמים הרגילים בגרסאות Line שונות עם קידומת ספורטיבית של RS או GT ובמקרה של פורד, קידומת ST.

אל תוך הגל החדש והמתגבר הזה, משתבצת הפוקוס ST-Line שהוצגה באירופה לפני שנתיים בניסיון לתפוס מקום טוב באמצע ולהציע חוויה ויזואלית ופרקטית ולדעתנו היא מצליחה בכך. העיצוב החיצוני שהתרגלנו לסקור בשנתיים האחרונות התבסס על קרוסאוברים בכל מיני גדלים וסוגים אולם כעת, העין שמחה לראות משהו אחר, נמוך וקרוב לפני הכביש שמציע קווים שמבטאים אגרסיביות ונוכחות ראויה החל מהחרטום עם הגריל הענק והמושחר ועם הפגוש הקדמי הספורטיבי שכולל פתחי אוורור נמוכים יחד עם פנסי חזית גדולים בתאורת LED שמחבקים את החרטום מהצדדים ותוחמים את מכסה המנוע שגם הוא קיבל קימורים ראויים שמדגישים את אופיה הדינמי של המכונית. במבט צד נראים בבירור השקעים העמוקים בתחתית הדלתות, המראות שצבועות בצבע הגוף והחלונות האחוריים הכהים שמוסיפים נופך ספורטיבי לזנב עם הכנפון העליון והפגוש האחורי ופנסי איתות שמשלימים את הסיפור.

התוספת של חישוקי הגלגלים המיוחדים לדגם הזה בקוטר 17 אינץ’ ובעיצוב וצביעה מיוחדת יכולה היתה להיות הרבה יותר מעניינת אם הקליפרים היו נצבעים בצבע שונה ולא באפור אנמי שנעלם בתוך הגלגל. בחירת הצמיגים מהמשפחה הספורטיבית של קונטיננטל תורמת את שלה בעיצוב וגם בנסיעה והמראה החיצוני הכללי בהחלט נאה אבל הסימן היחידי שמעטר את הדגם מופיע באזור בית הגלגל הקדמי בדמות סמל קטן ולא יותר. אנחנו חושבים שתוספות חיצוניות מכובדות נוספות היו תורמות לנוכחות של המכונית מעבר למרכב הרחב שלה שמספק בעצמו את הסחורה.

אם מצאנו כמה נקודות חן יפות בודדות בחלק החיצוני שמבדילות את הגרסה הזאת מהאצ’בק רגילה, אזי שבתוך המכונית יש אף פחות סממנים לכך וזהו פספוס נוסף. ההגה אמנם חתוך בבסיסו ומאחוריו נמצאים שני מנופים קטנים להחלפת ההילוכים במצב ידני שפועלים בצורה טובה ומשכנעת שמשפיעה באופן מהיר על ביצועי המכונית, אבל פרט לאלה, לתפרים במושבים ולמדבקה בסף הדלת לא מצאנו שום סימן נוסף שישמח את ליבם של היושבים בתוך המכונית ובמיוחד את הנהג, התחושה היא כי מחלקת העיצוב הייתה מאוד מאופקת וחסר שם משהו שיתסיס את ליבו מעבר לעוד דגם האצ’בק אחר. לו היו מתאמצים קצת יותר בפורד, אפשר היה להציג מסך כניסה ספורטיבי יותר במולטימדיה עם התנעת הרכב. אפשר היה לשנות את לחצן ההתנעה לצבע אדום, להוסיף כמה תפרים בחגורות הבטיחות ולהדביק את אותו סמןל שנמצא על הכנף, גם מעל חוגת ההילוכים. חפירה באתר של פורד העולמית מגלה כי קיימת גרסת ST-Line X עם חלק מהדברים שהזכרנו לעיל, אבל זאת לא נמצאת בישראל ואולי אף תעלה יותר ולא משתלם ליבואן להביא אותה.

חוויית נסיעה עם ניחוחות של התרגשות
בפורד מעידים ביושר כי אין ולו נתון אחד שונה במפרט הטכני ובכיול המנוע ותיבת ההילוכים בין הדגם הזה לבין דגמים אחרים. שינוי המרכב לתצורת האצ’בק 5 דלתות והתוספת ברוחב והנמכתו לקרקע בסנטימטר אחד עם מרווח גחון של 12.3 ס”מ, חייב כיול שונה של המתלים וזה נעשה לצד הנוקשה יותר ובהצלחה רבה שלא גורמת למכונית להרגיש נוקשה בנסיעה ובמעבר על אזורים שאינם חלקים. בדומה לאחיותיה, המכונית באמת מציגה אופי שונה במצבי הנסיעה העירוניים הרגילים והחסכוניים מול תחושת נמריות דרוכה ושלוחה במצב ספורט. לא, אין כאן מקום לטעות ושוב יש לזכור לא מדובר בגרסת ST הספורטיבית החזקה וגם לא ב-RS השרירנית וזאת איננה מכונית ספורטיבית טהורה כפי שכבר אמרנו קודם, אולם תנוחת הישיבה, תצורת ההגה, מידות הרכב, המושבים הנמוכים והגובה מהכביש יחד עם המנוע החזק והצלילים הטובים והשונים של מערכת הפליטה מבחינים אותה מכל משפחתית אחרת, וכל אלה תורמים להרגשה שיש בה משהו באמת עם DNA דינמי והיא אכן מתנהגת כמו דייר בבית האח הגדול, היא מתנהגת בהתאם.

היא יודעת להיות עירונית ולדלג על מהמורות ופסי האטה ולתמרן בנוחות ברחובות העיר והיא יודעת להגיב היטב ללחיצות הדוושה ולטפס מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 8.4 שניות (נתון יצרן) ולהגיע עד 220 קמ”ש (נתון יצרן) כשהכוח יורד לגלגלים הקדמיים בצורה טובה והאחיזה כמו גם התנהגות הכביש שלה טובות מאוד. נסיעה בכביש מהיר ומפותל כמו גם יציאות לעקיפות במהירויות ביניים בין 80 עד 110 קמ”ש, ימחישו בצורה טובה את הנמרצות של המנוע ואת התנהגותה הזריזה. לו היו מידותיו של גלגל ההגה קטנות יותר, זה היה משאיר יותר מקום לנוכחות של מנופי העברת ההילוכים שממש מסתתרים מאחוריו וגם תחושת השליטה הייתה ככל הנראה משתפרת.

תפקוד תיבת ההילוכים והמנוע נעשה בצורה טובה מאוד ללא היסוסים או “חורים” בתגובות עד שהמנוע התחבר להילוכים הגבוהים. צריכת הדלק התנהגה בהתאם, אבל לא נרשמה חריגה לרעה או הצטיינות יתרה כי רוב הזמן נהגנו במצבים היותר דינמיים שלה. נתוני היצרן טוענים כי צריכת הדלק היא 7 ליטרים ל-100 ק”מ בנסיעה עירונית והצריכה יורדת ל-4.6 ליטרים ל-100 ק”מ מחוץ לעיר. המרחק שעשינו וכמות הדלק שהושקעה בו בעיר ומחוץ לעיר מתורגמת ל-14.4 קילומטרים לליטר אך כאמור, ברוב שלבי הנסיעה היינו במצב ספורט כאשר יצאנו מחוץ לעיר.

לפעמים גם נוסעים לסופרמרקט
הנוסעים במושב הקדמי זוכים לישיבה מרווחת ונוחה ולוח השעונים של הנהג זהה לזה של הדגמים האחרים עם מחוונים עגולים וגדולים כשביניהם מסך דיגיטלי קטן להצגת כל הנתונים אודות ביצועי הרכב. במרכז הדשבורד מותקנת אותה מערכת המולטימדיה שפגשנו בדגם אקטיב X באותן מידות, עיצוב ותכונות עם תפריטים קלים וברורים לתפעול כשהגוון השולט בכל האלמנטים בתצוגות הוא כחול בהיר. המושבים הקדמיים זוכים לציון גבוה בזכות העיצוב שלהם ורמת התמיכה הטובה בירכיים ובגב. כאשר עוברים למושבים האחוריים, כדאי לצמצם את מספר הנוסעים לשניים בלבד (למרות שהמכונית מיועדת לחמישה נוסעים) על מנת שלא ייווצר דוחק. המושבים מאחור עשויים חומרים סינטטיים בריפוד נוקשה במקצת ואולי ישיבה לאורך זמן תהפוך אותם לרכים ונעימים יותר. היושבים מאחור יצטרכו להסתדר ללא פתחי מיזוג יעודיים ועם שקע 12 וולט אחד שאליו אפשר לחבר מטען נייד לטלפון.

האבזור צנוע מאוד ביחס למכונית מודרנית שכזאת, אבל בהתחשב בעובדה שהיא מגיעה לכאן שנתיים אחרי עלייתה לכביש באירופה, ייתכן שכבר במתיחת הפנים זה יטופל. לעת עתה, היעדר גג פנורמי ובזכות חלונות אחוריים כהים, אפשר להסתדר קצת יותר טוב. סעיף אחזקת המכונית בתקציב המשפחתי החודשי הוא אחד המשמעותיים. מעבר לצריכת הדלק שהוזכרה לעיל שאותה ניתן לשנות אם תמעיטו בשימוש במצב הספורטיבי (לא הגיוני לגרסת ST-Line) הרי שמחיר הרכב, עלות הטיפולים השנתיים והשימושיות היומיומית שלו כתמורה לכל אלה, זה הדבר המשמעותי ביותר בהיבט הכלכלי. בדלק מוטורס לא ניסו לשחק פה עם גרסאות ורמות גימור שונות ומשונות לכל דגם ולכן המכונית מגיעה רק בתצורה אחת ומחירה 130,000 שקלים, בהחלט מחיר שלא ניתן להתעלם ממנו מול המכוניות האחרות בשוק מה גם שהתחזוקה השוטפת של המכונית מדברת על טיפול דו שנתי או 30,000 ק”מ (הראשון מבין השניים).

עם תא מטען סביר בגודלו בנפח 341 ליטרים (לפני קיפול מושבים) וציון 7 מתוך 8 בסולם הבטיחות של משרד התחבורה, כאשר מדד הזיהום הוא 5 מתוך 15, כל הנתונים הללו מצטברים יחד ומציבים כאן מכונית מוצלחת  שתספק מענה לאלה שקצות האצבעות שלהם מדגדגות.

בשורה התחתונה
לסיכום ניתן לומר כי הפורד פוקוס ST-Line היא מכונית טובה מאוד שמצד אחד מציעה את הערכים שגילינו כבר בגרסה האחרת מבחינת נתוני מנוע, תא נוסעים, איכות חומרים ואיכות הרכבה יחד עם מערכת מולטימדיה זהה ומערכות בטיחות דומות בסטנדרט טוב עם ציון גבוה. דגם שמעיד על רמזים ספורטיביים, צריך לדעתנו לספק יותר סממנים מהסוג הזה מעבר למה שה-ST-Line בצבע כחול מירוצים של פורד מציעה. קהל היעד שלה הוא אותם אנשים שאוהבים נהיגה ספורטיבית אך אין באפשרותם לרכוש מכוניות מהסוג הזה שמחירן מתחיל ב-230 אלף ומטפס גבוה מעבר ל-300 אלף שקלים.

אם כבר בחרו בפורד להציע גרסה כזאת, רצוי היה שישקיעו עוד קצת מעבר לקיים גם אם המחיר יעלה בעוד אלף עד 1,500 שקלים והתמורה הויזואלית שבה המכונית משחקת יותר מכל דבר אחר, הייתה טובה יותר בין אם מדובר בעיצוב החיצוני וגם בעיצוב הפנימי. אם רק היו צובעים את הקליפרים בגוון שונה, התמונה הייתה נראית אחרת וטובה הרבה יותר וזאת רק דוגמה אחת. למרות הנ”ל, אין בכך לפגוע בשבירת הקונספט האופנתי שהפוקוס ST-Line מציעה לנהגים שלה. היא נמוכה ורחבה, מעוצבת באגרסיביות וכוללת מאפיינים טובים עם רמת בטיחות גבוהה ושימושיות יעליה וחסכונית במקרים נוספים. כל אלה במחיר שלה ותנאי התחזוקה, יכולים להפוך אותה ללהיט בקרב צעירים שמחפשים מכונית ראשונה עם מראה ספורטיבי בהתאם לאופי שלהם.

פורד פוקוס ST-Line
אורך: 4.387 מטרים
רוחב: 1.825 מטרים
גובה: 1.440 מטרים
בסיס גלגלים: 2.700 מטרים
נפח תא מטען: 341 ליטרים
חישוקים: 17 אינץ’
מנוע: 1.5 ליטר טורבו בנזין עם 3 בוכנות
הספק: 182כוחות סוס
מומנט: 24.5 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומטית פלנטרית  8  מהירויות
הנעה: קדמית
משקל עצמי: 1,444 ק”ג
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.4 שניות
מהירות מרבית: 220 קמ”ש
מחיר: 130,000 שקלים