אאודי RS Q3 - הצד הקיצוני של הפרקטיות

במחיר שמתקרב לחצי מיליון שקלים תקבלו את הקרוסאובר הקומפקטי הכי חזק בישראל

בועז קורפל
בועז קורפל  28.07.20 - 09:17
(צילום: כפיר כשריאן)
(צילום: כפיר כשריאן)
תחילת כתבה

יש מישהו במחלקת הפיתוח של אאודי שעובד בימים אלה על גרסה קיצונית (ואולי חשמלית) של מכונית נוספת שעשיה להפתיע בנתונים שלה ולקרוץ לכל המרובעים שזקוקים למכונית טובה ואמינה אבל יש בהם גם ניצוץ של שיגעון. אלה בדיוק אותם אנשים שנוהגים ב-RS Q3 וגם ב-RS6 שמתהדרות בתג אי שפיות מובהקת בזכות עוצמת המנועים שלהן ורמת הביצועים שלהן. המכנה המשותף לשתי המכוניות הוא השאלה “למה?”. למה בכלל צריך לקחת קרוסאובר קומפקטי חביב ועגלגל שנולד להיות ג’יפון עירוני לצעירים עם תג מחיר סביר שיפתה אותם להיכנס לעולמו תהקרוסאובר של אאודי ולהפוך אותו למפלצת אלימה וקיצונית של כוח וביצועים וברבות השנים אפילו לקחת את נתוני הביצועים הללו ולהחריף אותם עוד יותר.

זה כמו לאכול את המאכל האהוב עליכם עם תבלינים אקזוטיים שנשארים על הלשון אחרי שכבר סיימתם, ולחזק את התבלינים הלוהטים בתוספת קטנה שתגרום לחריפות להישאר שם ולגרום לכם להתמכר, זאת בדיוק ההרגשה שקיבלנו כשלחצנו על הדוושה של האאודי RS Q3 החדשה שמוצעת גם בגרסת קופה אופנתית ויפה, מאוד יפה, גם אם יש בה פגיעה בפרקטיות בגלל הגג המשתפל לאחור. מה זה בכלל משנה לנהג שהגג משתפל, הרי הוא מכור להגה ולדוושה כשהוא יושב במושב הקדמי והוא גם מתענג על העיצוב החיצוני כשהוא מביט במכונית שלו מבחוץ. חוויית הנסיעה מאחור והמחשבה על פרקטיות יומיומית נמצאת אי שם למטה במורד השיקולים וככל שנוסעים בה יותר, המחשבות הללו מאבדות גובה עוד ועוד כי מדובר במכונית שיש לה מטרה מובהקת אחת ויחידה: הנעה מנהיגה על גבול ההתמכרות.

הסיפור של מכוניתנו החל אי שם בשנת 2013 עם לידתה של גרסת ה-SUV הזאת שחולקת את יחידת הכוח שלה בנפח 2.5 ליטרים עם 5 בוכנות בשורה ומגדש טורבו חזק עם שתי אחיות נוספות: אאודי TT ועם האחות הקומפקטית אאודי RS3. ההבדלים היחידים בינה לבין האחיות שלה באו לידי ביטוי בנתוני ההספק והמומנט. דגם RS Q3 התהדר בתחילת הדרך בהספק של 367 כוחות סוס (למה?) ומומנט של 46.5 קג”מ (למה?) וכמובן שבכולם מנגנון אחיזה נפלא שרוב דגמי אאודי משתמשים בו, מערכת הנעה כפולה בטכנולוגיית קוואטרו.

דגם ה-RS לא נועד להפוך בין לילה לכוכב מכירות מפאת מחירו היקר, הוא נועד לשמש כדגם על שצריך לשאוף אליו, כדגם שרירי שמיועד להוכיח עד כמה רחוק אפשר להגיע. יחד עם זאת יש בו מידה עצומה של טסטוסטרון ואגו מול היצרניות הגרמניות האחרות ועל כך אין בכלל עוררין. גזרת הג’יפונים הקומפקטיים של התעשייה הגרמנית הפכה לג’ונגל של כוחות סוס עתירי מומנט ובקרוב גם בגרסאות מחושמלות. כעת, 7 שנים מאז לידתה של ה-RS Q3 מגיעה גרסה חדישה ומחוזקת (למה?) של אותה מכונית ולמרות שהמנוע שמר על נתוני הנפח ומספר הבוכנות, הוא השיל ממשקלו 26 ק”ג בזכות שימוש בכמות נכבדת של רכיבים עשויים אלומיניום מחוזק וגם העלה את הספקו ונתוניו האחרים תחת טכנולוגיית TFSI עם 400 כוחות סוס ומומנט חדש של 49 קג”מ בקירוב.

בולע את הכביש
אם מישהו הרגיש כי ה-RS Q3 הקודמת הייתה דומה מדי לגרסה השקטה והרגילה, הרי שבדגם החדש נפתח פער משמעותי שלא יותיר שום ספק כי מדובר במשהו אחר. הפגוש הקדמי עבר עיצוב מחדש עם פתחי כניסת אוויר גדולים שמועילים לקירור המנוע שיונק כל טיפה של אוויר מהסביבה, הלהבים והזוויות שמקיפים כל פתח כניסה כזה והגריל המושחר והמודגש משלימים את התחושה יחד עם פנסי החזית שמגיעים בטכנולוגיית LED ורק מכסה המנוע נשאר קצת מאחור בעניין הזה והיה רצוי שהמעצבים יכניסו גם בו מידה של נוכחות מרושעת.

גרסת הקופה נמוכה ב-45 מילימטרים מהגרסה הרגילה וזה משליך כמובן גם על קו הכתפיים בעיצוב הצדדי שלה. עבודת המעצבים גרמה לעיצוב הצדדי של שתי הגרסאות להיות מדויקת בזכות משחק חדש בגובה של בתי הגלגלים ובמיוחד עם חישוקי הגלגלים הענקיים בקוטר 21 אינץ’ בעיצוב מיוחד שדרכו מבצבצים הקאליפרים הצבעוניים שנראים כמו אבן חן משובצת בתוך הגלגל. להשלמת העיצובתמצאו על הגג את המסילות האורכיות אם כי רק בגרסה הרגילה ומאחור מגיע הזנב שמתהדר אף הוא בפגוש אחורי חדש שבתחתיתו שני פתחי הפליטה של המנוע (לראשונה בגרסת RS Q3) וחלון אחורי נמוך יותר גרסת הקופה עם נוכחות הרבה יותר רחבה של המכונית מעבר למידות האמתיות שלה וזה קריטריון מובהק לכך שהעיצוב מוצלח. בחלק העליון משולב אותו ספוילר מיתולוגי והפנסים האחוריים כמובן בתאורת LED עם אפקט זרימה של האור בזמן האיתות.

מסרים ברורים
אם העיצוב החיצוני משדר חוזק וספורטיביות בסגנון הייטק, הרי שהעיצוב הפנימי מכניס את הנוסעים לאווירה הנכונה של הביצועים של המכונית. אין שום מצב בעולם שבו מכונית עם 400 כוחות סוס וזינוק ל-100 קמ”ש מעמידה מוחלטת תוך 4.5 שניות, תציע מושבים שאינם מושבים מחושמלים וספורטיביים שיעטפו את הנוסעים ויתמכו בהם בזמן שהמכונית מתפתלת במהירות ובזריזות בכבישים מפותלים. לפיכך מצאנו במכונית מושבי עור ספורטיביים מהודרים בעיצוב מיוחד שכולל משענות ראש אינטגרליות וגימור של אלקנטרה בצבע כחול עם תנוחת ישיבה מעולה שנסכה בנו ביטחון שההגה נמצא בידיים הנכונות. ההגה החדש שזכה לשיבוץ של כפתורי מצבים וקיצורי דרך למאפייני הספורט של המכונית משתלב היטב ונעים לאחיזה ויותר מכך לתפעול כי הפעם מדובר במכונית שכל נגיעה ולו הקלה ביותר בהגה, מתורגמת לתזוזה של הגלגלים ותגובה סופר מהירה.

לוח השעונים הוירטואלי המוכר של אאודי קיבל תצוגת RS נוספת וכמות התצוגות שמאפשרות לראות כל נתון של המנוע, מדידת תאוצות G בכל הצירים ועוד שפע של נתונים, לא היה מבייש שום מכונית מסלול אמיתית. מישהו באאודי כנראה אמר: “אם אנחנו בכל מקרה מודדים את הנתונים ומשתמשים בהם, אז למה שלא נציג אותם לנהג?” והוא בהחלט צודק. הקונסולה הראשית עשויה פלסטיק אבל היא חסרה את האלמנטים המתבקשים של עיטורים ותפרים וכל האזור של ידית ההילוכים נלקח מהמחסנים של אאודי ממכוניות אחרות וזה לא הולם את הרמה הגבוהה של המכונית. הגדיל לעשות המעצב של אזור ידית ההילוכים ששיבץ מסגרת פלסטית מיושנת עם מצבי ההילוכים וגם ידית ההילוכים עצמה לא מכבדת את הדגם המטורף הזה. איכות ההרכבה מצוינת בסך הכל למעט נקודת תורפה אחת בכל הקונסולה שמפרידה בין המושבים הקדמייים, שם גילינו התרופפות של ההרכבה והחשש שעם הזמן והשימוש הרב זה עוד עלול להחריף.

מה בפנים
מסך התצוגה הצבעוני כולל את כל מה שאפשר להעלות על הדעת ומעבר לכך בהיבטי תפעול מערכות המיזוג, המוזיקה ושאר האפשרויות של מערכות הרכב לרבות בחירת צבעים לתאורת אווירה והתאמות אישיות של כל האיבזור העשיר ובמיוחד של מאפייני המנוע, תיבת ההילוכים, ההגה, הבולמים ומערכת הפליטה תחת בחירת מצבי נהיגה עם תת תפריט “אינדיבידואלי” שמציע שני זכרונות אישיים שמוגדרים RS1 ו-RS2 שבאופן מאוד הגיוני מאפשרים לשני נהגים שונים לשמור את המאפיינים האהובים עליהם בנהיגה ספורטיבית ולא להיכנס בכל פעם מחדש לתפריט ולשחזר את התכנות של כל הפרמטרים מחדש. כדאי היה להעשיר את האפשרויות הנ”ל ולהרחיב את מגוון התכונות לרבות שינוי זווית הגה, מראות, תאורה ועוד אבל נשאיר משהו לאאודי לשדרוג הבא. כל התפריטים הם באנגלית ויש גם כמה תפריטים שלא מתאימים לשוק שלנו כמו לוח כתיבה דיגיטלי שמאפשר מציאת יעד בכתב יד חופשי והפעלת מערכת הניווט וגם אפשרות אנדרואיד לא קיימת אלא רק שיקוף של הנייד באפלקאר.

לנוסעים מאחור מצפה חוויה מצוינת. שני נוסעים יוכלו להנות מהתנהגות המכונית בלי לחוש יותר מדי בטלטולים ושאר תופעות רעות כי המושבים עושים את העבודה גם עבורם. מאחור תקבלו אפשרות לאזורי מיזוג לכל נוסע וחיבור לטעינת מכשירים סלולריים וגם החלונות השחורים מאפילים את התחושה כמקובל בכל רכב מודרני אבל אפשרות פתיחת הגג מבטלת את זה ואפשר לנסוע למרחקים ולהנות מתחושת המרחב והאור הטבעי שמגיע מלמעלה.

חבילת הבטיחות של המכונית יכולה להיות מושלמת ואבל היא איננה כזאת. אחד הפרמטרים החסרים במכונית מהסוג הזה כסטנדרט ולא כתוספת, הוא התראה לרכב בשטח מת. במכונית המבחן שקיבלנו זה לא היה והנציג שמסר לנו את המכונית ציין כי מדובר בתוספת תשלום ועל כך הגבנו בהרמת גבה. מערכת הבטיחות לא כוללת זיהוי תמרורים ועם זה אפשר לחיות בשלום, אבל אי זיהוי כלי רכב דו גלגליים נחשב בעינינו להחמצה ובסה”כ המכונית מקבלת ציון 6 בדירוג הבטיחות של משרד התחבורה. ברשימת הציוד הבטיחותי ניתן לציין את מערכת הבלמים המשופרת שמטפלת היטב במסה שנעה בזריזות ובמהירות ובולמת ביעילות גבוהה במיוחד. את תאורת ה-LED היעילה ואת מערכות העזר כמו התראה ותיקון סטייה מנתיב, זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בחירום ובקרת שיוט אדפטיבית שהפכה בשנים האחרונות מאביזר נוחות למערכת תומכת מערכות בטיחות אחרות.

יחידת הכוח, הסיפור האמתי
עיצוב חיצוני, עיצוב פנימי, רמות גימור ואיבזור עשיר הן עניין של טעם וסגנון וכמספר יצרני הרכב ובמיוחד בעולמות הפרימיום כך מספר הטעמים והגוונים שמנסים לקלוע לטעמם של הנהגים. אם יש משהו שמכוון לעומק ולא לרוחב, זהו נתון הביצועים של המכונית ויחידת הכוח האגרסיבית שמשודכת לתיבת הילוכים אוטומאטית כפולת מצמדים בטכנולוגיית DSG היא הדבר הכי מיוחד במכונית לטעמנו ואליה חייבים לצרף את מערכת ההנעה הכפולה, מערכת הפליטה, המתלים, מערכת הבלימה הסופר חזקה עם בלמים קרמיים, בולמי הזעזועים, ההגה הפרוגרסיבי וחבילת האלקטרוניקה הענקית שעוטפת את כל הסיפור על שלל האופציות שלה שהופכות את ה-RS Q3 למוצר בהתאמה אישית לנהגים בסגנונות ספורטיביים רבים.

כניסת המומנט לשיא הפעולה כבר ב-1,950 סל”ד משאירה את כל מי שאוחז בהגה (וגם את שאר הנוסעים ברכב פעור פה. הדבר הכי קרוב שאפשר לתאר אותו בתחושות התאוצה הקיצונית הוא האאודי אי טרון החשמלית שמנועיה החשמליים החרישים מזניקים אותה מהמקום בהרף עין או להבדיל, האאודי R8 שנובחת ונוחרת וקופצת כנשוכת נחש עם כל ליטוף של דוושת התאוצה. התנגשות העולמות הזאת ב-RS Q3 בין קרוסאובר קומפקטי לבין נהיגה קיצונית היא כה גדולה וזה עובד כמו מעשה כשפים. המכונית מטפסת חיש מהר במעלה ההילוכים והסל”ד לא מספיק להגיע למגבלה וכבר היא דוחפת קדימה להילוך הבא כאחוזת שיגעון. חוסר הביטחון ממנה והלאה בזכות האחיזה הנפלאה וההיזון המדויק שמגיע מההגה. בכל מצב שבו נהגנו היא שמרה על אותן התכונות של שיגעון וקיצוניות מצד אחד ואחיזה גבוהה ודיוק בנהיגה לצד המהירות שמטפסת בקצב מסחרר.

הספק של 400 כוחות סוס איננו משהו רגיל ויומיומי ובוודאי כשאין מצב ביניים שיכול להכין אותך לזה וכל הסוסים משתחררים יחד מהחווה ודוהרים קדימה בפראות יתרה. ההיגיון יאמר שהעוצמה הזאת גדולה על המכונית ולראייה אפשר לנסוע וליהנות בלי בעיות באאודי Q3 הרגילה, אבל מערכות הרכב תוכננו בקפידה להתמודד עם הכוח הגדול הזה ורשימת השיפורים שתומכים בעוצמה האדירה שמתפרצת מהמנוע ארוכה כאורך הגלות ולא נלאה אתכם במפרטים המעודכנים. נאמר רק כי אאודי הכניסה לקרוסאובר החביב הזה את כל מה שיש לה בארסנל הטכנולוגי בכדי לשפר את החוויה ולהעצים את הריגוש ובשורה התחתונה ניתן לומר כי הם הצליחו בגדול.

סיכום: יותר ספורט, יותר אלגנט, יותר כסף
מחירה של המכונית ללא חבילת RS הוא 463,000 שקלים וזה באמת לא תענוג זול. תוספת של אותה חבילה שתעניק לרכב רשימה נאה של תכשיטים ושיפורים כמו חישוקי 21 אינץ’, בולמים אדפטיביים ומערכת פליטה משופרת תהיה במחיר של 33,000 שקלים נוספים והמס של המדינה על אגרת הרישוי הוא 4,700 שקלים נוספים בכל מקרה. בשורה התחתונה זהו צעצוע חזק, יפה ויקר שמחירו חצי מיליון שקלים (אלא אם יש לכם יכולת מיקוח חזקה ומכונית טובה לקבל עליה טרייד אין) וקשה לתרגם כאן כל שקל לתמורה אמתית אבל גם קשה לתמחר את כמות ההנאה מהנסיעה והנהיגה בה כי האאודי RS Q3 הייתה אחת המכוניות שלא רצינו להפסיק לנהוג בה וכמות התדהמה שהיא מייצרת עם דרמה גדולה במיוחד מגיעה עם כיסוי מלא לכל שאגת שמחה או חיוך של הפתעה. לא יכולנו לקחת את המכונית למסלול המירוצים בכדי לשחרר קצת יותר את היכולת מעבר למגבלות המותרות בכביש ציבורי אבל אין לנו ספק כי כל מי שרוש אותה יהיה חייב להגיע למסלול כלשהו אחת לחודש ולשחרר את הסוסים לחופשי ולמצות את היכולות של המכונית הזאת.

האאודי RS Q3 איננה מושלמת ויש לה כמה פספוסים במפרט של העיצוב והגימור וחבל על כך. המעצבים כנראה רצו לשדרג את המפלצת לכל אורך הדרך אבל מישהו ממחלקת הלוגיסטיקה כנראה הצליח לנצח אותם ולהכניס יותר פריטים מפלסטיק מכפי שהמעצבים רצו באמת. זה לא ישנה את ההחלטה של מי שיבקש לנהוג בה, אבל זה לא הולם את הרמה הגבוהה שהמכונית משדרת לכל אורך הדרך. חוויית הנסיעה באור יום מרגשת וסוערת, אבל החוויה הלילית הייתה יפה יותר בעינינו בזכות חתימות האור שלה מלפנים ומאחור, התאורה הפנימית וגם תאורת קבלת הפנים עם פתיחת הדלת.

יש באאודי RS Q3 המון דברים טובים ברמה הטכנולוגית וזה בא לידי ביטוי ביחידת הכוח, מערכת ההנעה ותיבת ההילוכים שמתחברות יחד למנגינה מצוינת עם תצוגות מרשימות בלוח השעונים שהופכות אותה מחיה רעה לחיה עוד יותר רעה בלחיצת כפתור או שניים (תלוי כיצד כיילתם את מצבי RS). קצת קשה לנו לקבל את זה שחבילת הבטיחות במחיר הזה לא כוללת שטחים מתים וכפועל יוצא מכך גם בלימת חירום לאחור ואנחנו משוכנעים כי ברמת מחיר שכזאת, חייבים להכניס את כל מערכות הבטיחות הקיימות לרכב הזה ולא רק בשביל לקבל ציון גבוה של משרד התחבורה אלא כי במכונית קיצונית שכזאת, זה פשוט מתבקש מאליו.

תפריטי מערכות הרכב מגיעים באנגלית ואינם מתורגמים ולכן האופציה הכי טובה להפעיל מערכות ניווט ומאגרי מוזיקה היא לשקף את הטלפון שלכם אם אתם מחזיקים בסלולארי שפועל בטכנולוגיית אפל קאר. פתרונות אנדרואיד עדיין לא קרובים למימוש בישראל ואנחנו מקווים שזה יגיע בקרוב לכל שוק הרכב כאן בארץ באופן רשמי ומסודר. לא מצאנו שום בעיה ברשימת האיבזור של המכונית ויש בה שפע מותרות כמו שמכונית פרימיום צריכה להכיל כמו לדוגמא מערכת שמע עם 16 רמקולים, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, מערכת בקרת אקלים אלקטרונית מפוצל לאזורים שונים, מראות צד חשמליות מתקפלות, מצלמת נסיעה לאחור, שלל חיישנים לסיוע בחניה, מראה אחורית מתכהה ועוד כהנה וכהנה. היינו שמחים לקבל גם משטח טעינה אלחוטי ועוד כמה שקעים בחלק האחורי, אבל נשאיר משהו למתיחת הפנים שתגיע בסיבוב הבא. צריכת הדלק הרשמית של היצרן איננה ידידותית במיוחד בעיר וניתן להבין זאת לנוכח הנתונים.

באאודי מדברים על 11.4 ליטרים של דלק לכל 100 ק”מ בעיר ועל 7.4 ליטרים בכל נסיעה מחוץ לעיר. הממוצע הרשמי הוא 8.9 ליטרים לכל 100 ק”מ אבל, ויש כאן אבל גדול מאוד, הפיתוי לנסוע במכונית ברמות ביצועים שונות הרבה יותר גדול ומעניין מאשר להשאיר אותה במצב Eco ולפיכך צריכת הדלק תהיה הרבה פחות ידידותית. במבחן שלנו הגענו לנתון משולב של 10.6 ליטרים ל-100 ק”מ כי רוב הנסיעה הייתה על מצבי RS ולא על המצב החיסכוני. יש האומרים כי גרסת הקופה יפה יותר ומושכת את העין ועל כך נאמר כי מדובר בטעם אישי בלבד כי הנתונים זהים בין שני הדגמים ורק רמות האבזור שונות מפאת תצורת הרכב (מסילות על הגג למשל) ובכל מקרה, מדובר במכונית סופר חזקה שתהיה נדירה במחוזותינו. אנחנו סבורים שהיא צריכה להגיע עם מדבקת אזהרה מאירת עיניים בנוסח הבא: “חובבי נהיגה עלולים להתאהב בה ברגע ויסרבו להרפות ממנה בכל מחיר”. רק אמרנו.

אאודי RS Q3 קוואטרו
מנוע: טורבו בנזין 2.5 ליטר 5 בוכנות
הספק: 400 כוחות סוס ב-5,850 סל”ד
מומנט: 49 קג”מ ב-1,950 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים 7 מהירויות בטכנולוגיית S טרוניק
הנעה: כפולה קוואטרו
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 4.5 שניות
מהירות מרבית: מוגבלת ל-250 קמ”ש
צריכת דלק עירוני/בין עירוני (יצרן): 11.4/7.4  ליטר ל-100 ק”מ
צריכת דלק משולבת (יצרן): 8.9 ליטר ל-100 ק”מ
צריכת דלק במבחן: 10.6 ליטר ל-100 ק”מ

אורך: 4.506 מטרים
רוחב: 1.851 מטרים
מרווח סרנים: 2.680 מטרים
נפח תא מטען: 530 ליטרים
ציון בטיחות משרד התחבורה: 6
דרגת זיהום אוויר: 15
אגרת רישוי 4,700 שקלים
מחיר: 463 אלף שקלים ללא חבילת ה-RS
מחיר חבילת RS: 33,000 שקלים