סקודה סקאלה ספורט: אלגנטית וספורטיבית באריזה אחת

היורשת של הפאביה והראפיד מציעה גרסה ספורטיבית עם קריצה לאאודי במחיר 142 אלף שקלים

בועז קורפל
בועז קורפל  30.07.20 - 15:59
תחילת כתבה

ביקור באחד מאולמות התצוגה הממוזגים של סקודה בשבועות האחרונים מלמד אותנו שדברים רבים מתרחשים שם ובקצב מהיר. זה מזכיר לנו קצת את שיטת המיטה החמה בצוללות, שם יש מספר מוגבל של מיטות שמחושב עבור אנשי הצוות ורק מי שאיננו במשמרת יכול לישון בהן. ככה השטח של אותו אולם של סקודה שמציע לא מעט דגמים כשבדרך ארצה נמצאים דגמים וגרסאות חדשות לאוקטביה החדשה, קודיאק RS, סופרב היברידית וגם לדגמים שיושקו באירופה בשנה הקרובה. זה דומה למסלול דוגמנות שהדוגמנים והדוגמניות מהלכים עליו ויודעים שיש להם זמן קצר לצוד את העין ולרגש את הצופה.

אחת הכוכבות החדשות והמאוד מעניינות בסקודה היא הסקאלה שנחשפה לעולם כאן בישראל בחורף 2018. או אז שוגרו לחלל האוויר באירוע המכובד כל מיני אמירות מעניינות אודות התפקיד שמיועד למכונית הזאת שמגיעה כמחליפה של לא פחות משני דגמים מאוד משמעותיים: סקודה פאביה וסקודה ראפיד. שתי מכוניות מאוד פופולאריות לקהל גדול של משתמשי סופר מיני שחושבים על פרקטיות, חיסכון בדלק ומחיר בגובה העיניים. הסקאלה כיוונה גבוה כבר ביום לידתה כמי שקוראת תיגר על אחיות גדולות במשפחת פולקסוואגן כדוגמת סיאט לאון ואפילו פולקסוואגן גולף. כן, זאת מכונית שהמתכננים שלה סימנו כמטרה כל פרמטר פרקטי של השתיים הנ”ל ודאגו לספק בסקאלה קצת יותר מהכל, פשוטו כמשמעו, ולהישאר במחיר שיציב במקום גבוה את המכונית ברשימת השיקולים של הנהגים שמחפשים מכוניות סופר מיני.

לצד העיצוב והאיכות שסקודה ממשיכה לטפח בשנים האחרונות, זוכה היצרן הצ’כי לגישה פתוחה וקלה יותר למאגר המערכות והחלקים של תאגיד האם, פולקסוואגן, ויותר מכך. בסקודה עברו להשתמש במכלולים שנמצאים באאודי (באישור בעלת הבית) בלי לדרוך על הבהונות של מותג הפרימיום ובלי לגרום למחיר להשתגע מאוד כלפי מעלה. הסקאלה הכי פרקטית וזולה לתפעול מגיעה עם מנוע בנפח 1.0 ליטר אולם הפעם קיבלנו לידנו את “גרסת הקצה” של הסקאלה והכוונה היא לגרסת הספורט.

ספורטיבית עם כמה קבלות
הסקאלה ספורט מוצעת במחיר של 142,000 שקלים כולל אגרת רישוי שנתית. המחיר הזה והקטגוריה שלה לא ממש הולכים יד ביד בכל מה שקשור לעממיות ושימושיות, אבל זה בדיוק מה שיהפוך את החץ הצ’כי הנמרץ הזה למשהו מיוחד בשוק הרכב בישראל כי אם פרקטיות לבדה היא הדבר שמעניין אתכם, זאת לא המכונית עבורכם, הסקאלה ספורט מבטיחה גם חוויית נהיגה וביצועים משמחים לאותן שעות נהיגה ונסיעה שלא קשורות למשימות משפחתיות. עם מנוע בנפח 1.5 ליטר בן 4 בוכנות ומגדש טורבו חזק שמפיק 150 כוחות סוס ומומנט של קצת יותר מ-25 קג”מ ותיבת הילוכים כפולת מצמדים בטכנולוגיית DSG עם 7 מהירויות שמצליחה להטיס את הסקאלה ספורט ממנוחה מוחלטת למהירות של 100 קמ”ש תוך 8.3 שניות. אז יהיו שיאמרו כי מדובר בנתונים מרשימים במידת מה שאכן מעידים על דינמיות הרבה יותר טובה של המכונית בהשוואה לאחיות שלה עם מנוע 1.0 ליטר בהספק 115 כוחות סוס בלבד. אבל אז תעלה ותבוא השאלה המעניינת: “היכן מתבטאת הספורטיביות שלה?” ובסקודה הכינו היטב את התשובות לשאלה הזאת.

תופעת המיתוג הספורטיבי שמשדר סגנון ומספק אלמנטים בודדים של ניראות ותחושה תוך שמירה על מחיר הגיוני ולא כמו המחיר הגבוה במכוניות ספורט אמתיות, איננה חדשה. רק לאחרונה לקחנו למבחן את הפורד פוקוס ST Line שהמחישה זאת בצורה טובה והנה אנחנו עם עוד נציגת הז’אנר הזה שמנסה בזכות העיצוב והסגנון ועוד כמה תוספות אתלטיות, לקסום ולהרשים אך האם יש בהן מספיק בכדי לקרא לדגם “סקאלה ספורט”? מעצם השאלה כבר ברור כי על מנת שהמכונית תהיה ספורטיבית באמת, היא צריכה להציג מנוע סופר חזק שמתקרב ל-200 כוחות סוס ולהזניק אותה ל-100 קמ”ש בתוך 6 שניות בקירוב ואל הנתונים הללו לספק חיזוקי שלדה, בולמים, בלמים, מערכת פליטה משודרגת, צמיגים דביקים, תיבת הילוכים רגיזה וקצרה ועיצוב שלא ישאיר אף אחד אדיש כשהיא חולפת ברחוב או משוגרת מהרמזור בדגש על פגוש קדמי אגרסיבי וכנפונים בכל פינה.

אם נקרא לזה אנטי קליימקס זה לא יחטא למציאות כי בהיבט העיצוב החיצוני לסקאלה ספורט אין את רוב האלמנטים הללו למרות שהיא מתהדרת במערכת פנסים סופר חדישים עם תאורת LED מלאה בפנסי החזית ועם תאורת איתות דינאמית בפנסים האחוריים וגם בחישוקי גלגלים מודרניים. הסקודה סקאלה קיבלה את הקרדיט של היצרן להיות המכונית הראשונה שמציעה את האבזור הזה בסקודה בכלל, עוד לפני שנראה את זה בדגמי הקצה כמו סקודה סופרב או בדגם הכי פופולארי סקודה אוקטביה. אבל כאן יש לנו עסק עם אחת שקוראת לעצמה ספורטיבית, אז היצבנו מחדש את סולם הספורט והתחלנו את סקירת העיצוב הפנימי ומערכות הרכב וגילינו בה כמה דברים חשובים וטובים אחרים שכן מאפשרים לנו למקם אותה מהצד החיובי של הגבול הספורטיבי ולכן במקום לסווג אותה כמכונית ספורט אמתית, בחרנו לסווג אותה בראש סולם קטגוריית אתלטיקה קלה.

לא די בחישוקי גלגלים ספורטיביים במידה 18 אינץ’ שיעשו את העבודה (חבל שהיבואן בחר להביא עיצוב אחד ויחיד ולא כמה אופציות לבחירה). לרכב ספורטיבי דרושים בולמי זעזועים ומתלים איכותיים שניתן לכייל אותם בהתאם לעוצמות של המנוע ואם אפשר לקבל אותם במצבים משתנים, אז אדרבה ואדרבה. מהנדסי סקודה אמנם לקחו את המנוע החזק במשפחה שמציע 150 כוחות סוס ושתלו אותו בדגם הזה וגם כיילו אותו למומנט טוב מאוד ויכולת זינוק מרשימה מעמידה למאה קמ”ש ב-8.3 שניות וטיפוס עד למהירות לא חוקית של 220 קמ”ש בקצה הטווח. כטוב ליבם בנתונים האלה, הם התקינו בולמים שמידת קשיחותם משתנה בין מצב נסיעה רגיל ורך למצב ספורטיבי קשיח (אין כיול פרוגרסיבי) ובעת הנסיעה בדרכים עירוניות ובכבישים מהירים, הם עשו את העבודה היטב. האווירה בתוך המכונית עושה את ההבדל בזכות המושבים הקדמיים והאחוריים שעצם העיצוב שלהם גורמים לנוסעים ברכב הזה לחוש נמרצים במיוחד או לפחות לשאוף לזה. תוסיפו את לוח השעונים הדיגיטלי שמשנה את העיצוב שלו בכל פעם שתעברו למצב נסיעה אחר או אם סתם בא לכם לשחק עם זה, ותנמצאו עד מהרה גם את התצורה הספורטיבית במסך הנתונים.

בסקודה מתחו קו ברור בי הדגם הזה לדגמי VRS שמקבלים הרבה יותר דגש ספורטיבי. אחד מהם אולי יגיע ארצה בקרוב, הכוונה היא לקודיאק שמצויד במנוע דיזל בלבד, ואולי הוא יחכה לשעת כושר אחרת, אבל הוא באמת ספורטיבי להבדיל מהסקאלה החביבה שלנו שיש לה הבזקים שכאלה שמטרתם לשמח את ליבו של מי שאוהב את עולמות הנסיעה הדינמית ואת האריזה שעוטפת אותם, אבל בלי לשלם מחיר יקר בהעברה בנקאית ביום סגירת העסקה. בטח תגידו: “ללכת עם ולהרגיש בלי” אבל זה לא בדיוק כך, זה יותר קרוב ללכת עם ולהרגיש עם קצת. במחשבה על הקהל שהמכונית מיועדת לו, אנחנו מאמינים כי רק בעלי אופי צעיר ברוחם שמבינים דבר או שניים יוכלו להשלים עם התמורה למחיר ולהבין שיש כאן מכונית טובה מאוד. לו תג המחיר שלה היה נמוך יותר, היא הייתה הופכת ללהיט אבל בסקודה ישמרו על אחיותיה הבסיסיות והפופולאריות יותר והזולות יותר וישאירו את האתלטית הזאת למביני דבר.

גימיקים או לא?
כמו כל סקודה מודרנית, גם בסקאלה ספורט תמצאו כמה פטנטים מדליקים ממחלקת Q (סימפלי קלבר) למשימות מיוחדות. זה מתחבר לפרקטיות של הסקאלה באשר היא וזה הופך אותה לחביבה במיוחד כמו אותו אחד שמגיש לך את כלי העבודה שאתה צריך ברגע הנכון. חוויית הנסיעה במכונית מתחברת לעיצוב ולאבזור שלה. הנטייה להשאיר את מצבי הנסיעה על מצב “ספורט” חזקה מאוד וזה משאיר את הרכב בסטטוס “קרבי”. נציין כי כמו בפוקוס ST-Line שעברה הנמכה לשם העיצוב והנוכחות בכביש, גם הסקאלה ספורט הונמכה ב-15 מ”מ והקרבה לכביש רק מוסיפה לה. תיבת ההילוכים האוטומאטית פועלת בצורה מהירה וזריזה ומטפסת במהירות להילוכים הגבוהים. בנסיעה בין עירונית ארוכה וקבועה, המנוע “מוותר” על שתי בוכנות ומסתפק בתפעול השתיים האחרות לטובת שיפור צריכת הדלק שבמקרה הזה אפילו טובה במעט מזו של המנוע בנפח 1.0 ליטר בגרסאות הבסיסיות. ההיגוי טוב בכל המהירויות ותגובות הדוושה טובות אף הן, למרות שבמקרים אחרים העדפנו את המשחק עם החלפת ההילוכים באמצעות ידיות ההילוכים הקטנות שמאחורי ההגה. שינוי האופי של המתלים/בולמים במצב ספורט לדרגת קשיחות גדולה יותר מורגשת והופכת את החיבור לכביש לחזק יותר וההתנהגות אכן מושפעת מהמצב הספורטיבי אם כי לא מדובר בפאביה R5 ממחלקת הספורט המוטורי של סקודה בצ’כיה.

שורה תחתונה

המחיר של הסקאלה ספורט איננו עממי וזאת הסיבה שרוב המכוניות על כבישי ישראל תהיינה מהגרסה הרגילה והיומיומית שהמחיר שלה מתחת ל-120 אלף שקלים בכדי להיות מספיק אטרקטיבית. הסקאלה ספורט לא מחלקת הנחות וגובה מחיר תרתי משמע עבור כל האיבזור ועבור הטכנולוגיה. זה מתחיל במנוע גדול וחזק, דרך המושבים הספורטיביים, תוספות מיוחדות כמו גג פנורמי וכמובן גם מתלים ספורטיביים ועיצוב חיצוני שונה במקצת. חשבנו על קהל היעד של המכונית והגענו למסקנה כי מדובר בנהגים שלא מסתפקים בנהיגה יומיומית רגילה והם זקוקים לזריקות מרץ ולאווירה תומכת ברוח הנעורים שלהם, כאלה שלא מוכנים להיכנע לשגרה אפרורית.

למרות שמכונית המבחן שלנו הגיעה בצבע לבן, אנחנו ממליצים למי שיבחר בה ללכת על צבע כחול או ירוק שמזוהים עם מחלקת הספורט, הצבעים הללו מתאימים לאופי שלה והם רק יוסיפו לאנרגיות החיוביות שלה. במאזן של תמורה למחיר, אנחנו סבורים שהמכונית שנראית “רגילה” במבט ראשון, מציעה את מה שצריך בלי להשתגע יתר על המידה והיא מצליחה להיות שימושית במקומות הנכונים ודינמית בהחלט במקומות אחרים ואנחנו אהבנו אותה.

סקודה סקאלה ספורט
אורך: 4.36 מטרים
רוחב: 1.79 מטרים
גובה: 2.65 מטרים
מרווח סרנים: 2.52 מטרים
מרווח גחון: 19.5 ס”מ
נפח תא מטען: 429 ליטרים
חישוקים: 18 אינץ’

מנוע: טורבו בנזין 1.5 ליטר
הספק מנוע: 150 כוחות סוס
מומנט: 25.4 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומטית כפולת מצמדים (יבש) עם 7 יחסי העברה
הנעה: קדמית
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.3 שניות
מהירות מרבית (יצרן): 219 קמ”ש
צריכת דלק: 13.8 ק”מ לליטר במבחן
ציון בטיחות משרד התחבורה: 7
דרגת זיהום אוויר: 6
מחיר: 140אלף שקלים (ללא אגרת רישוי וללא חבילת קונקטד)