$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ניסאן מיקרה N-Sport: מהפך ביופי, אבל האם גם באופי?

עיצוב דינמי ורמת אבזור גבוהה אבל עם מנוע קטן וחסכוני, עד כמה המיקרה ספורטיבית באמת?

בועז קורפל
בועז קורפל  13.09.20 - 08:57

תגיות: ניסאן

הגעתה של המיקרה N-Sport לאולמות התצוגה של ניסאן בישראל, איפשרה לנו לסגור עניין קטן שביקשנו לסגור מזה כמה חודשים, לבחון את הניסאן מיקרה החדשה שהגיעה באיחור מוצדק ארצה כי הדגמים הראשונים שיוצרו במפעלים בצרפת, כן בצרפת, היו דגמים ידניים עם מנועי דיזל וזאת במטרה לשלוח כמה שיותר מכוניות לכבישי אירופה לפני המחשבה על מדינות רחוקות שחובבות מנועי בנזין ותיבות הילוכים אוטומאטיות ע”ע ישראל. עד לימים האחרונים ההיצע של המיקרה בישראל כלל שלוש רמות גימור החל בגרסה ידנית ומעליה שתי גרסאות אוטומאטיות ברמות איבזור שונות, אולם כעת הגיעה הגרסה היפה, המאובזרת והיקרה מכולן: ניסאן מיקרה N-Sport שמושכת מבטים ולא ניתן להתעלם מנוכחותה. 

קרלוס גון, נשיא רנו-ניסאן באותם ימים של סתיו 2016 עמד אז באולם התצוגה העצום של מרכז הירידים בפריז כשהוא נרגש ונפעם. היו אלה ימי התקשורת המיוחדים של תערוכת פריז ולפניו ניצבה המכונית שכוסתה בלוט גדול עשוי סאטן אטום ושום פרט מהמכונית שהייתה מתחתיו לא נחשף לעיניהם הסקרניות של עשרות העיתונאים שהתייצבו בדיוק במועד לאירוע החשיפה. הבמה המוגבהת איפשרה לכולם לראות את המכונית בלי בעיה, אבל העיתונאים והצלמים לא התאפקו והתקרבו אל קדמת הבמה כאילו שבעוד רגע הם יוכלו לראות את כוכב הרוק הגדול והנערץ עליהם למרות שבסך הכול היה מדובר בניסאן מיקרה החדשה, אבל אם מסתכלים על ההיסטוריה של המכונית ושל החברה אליה היא שייכת, מסתבר שלקטנטונת של ניסאן יש תפקיד חשוב מאוד בפורטפוליו של החברה והיא אחת המובילות במכירות העולמיות לצד הקשקאי, הג’וק והאיקסטרייל.

הדור החמישי של המיקרה שנולדה אי שם בשנת 1982 כמחליפה של ניסאן צ’רי שהגיעה בעצמה לשוק היפני במטרה להתמודד בטויוטה סטרלט ובדייהטסו שרייד,  מיועד להמשיך ולהישאר כאן עוד שנים רבות. פרט טריוויה חביב מההיסטוריה של המיקרה הוא שהמרכב של המכונית הראשונה עוצב על ידי ניסאן דווקא עבור פיאט כדגם שיחליף את ה-127 בשם פיאט אונו, אבל האיטלקים בחרו בסוף בעיצוב של סדנת ג’וג’ארו והחתונה עם פיאט נגמרה עוד לפני שהתחילה וניסאן נשארה עם המיקרה בידיים והיא בהחלט ידעה מה לעשות איתה.
נקפוץ קדימה בזמן לדור הרביעי, הדור הקודם, העגלגל והחביב שהעלה חיוך לכל מי שראה אותו והוא שימש כקלף בטוח בזכות פשטותו, יעילותו, אמינותו, חסכנותו בדלק ובמיוחד מחירו הנגיש, הדור הקודם היה מאוד מוצלח אבל הוא כבר לא איתנו.

בניסאן לא חשבו בכלל על מכונית שתמלא את מקומה של המיקרה הקודמת אלא על מכונית שתמחק את הקודמת בכל ההיבטים הטכנולוגיים והעיצוביים ותוציא את המיקרה לדרך חדשה. הם רצו מכונית שתציב סטנדרט חדש לצעירים בכל העולם שמחפשים רכב בעיצוב מודרני ומרגש עם טכנולוגיה טובה תוך שמירה על מחיר נוח וצריכת דלק ידידותית. הנוסחה הזאת יכולה לעבוד בהצלחה במידה מסוימת באירופה חרף העלייה במחיר שלה כי המכונית כאמור מיוצרת בצרפת ולא בהודו כמו הקודמת, והעליה במחיר של הדגם החדש נובעת במיוחד מפאת הדרישה לעמידה בתקני הזיהום וגם בגלל שעלות הייצור באירופה תמיד תהיה יקרה יותר מאשר עלות העבודה בהודו.

הדגם הנמכר ביותר בישראל מאז הגעתה של המכונית החדשה הוא ACENTA PLUS שמחירו 105 אלף שקלים והוא מציע אבזור סביר ורמת בטיחות בציון 4 עם מנוע בנפח 1.0 ליטר טורבו בהספק של 100 כוחות סוס ומומנט של 15 קג”מ. הדגם החדש שקיבלנו למבחן בעיצוב הספורטיבי, יקר בעשרת אלפים שקלים מהדגם הנ”ל ורשימת האבזור שהוא מציע לרבות העלייה בציון הבטיחות ל-5 (מתוך 8) מניחה בהחלט את הדעת ופונה לקהל צעיר שאוהב את הרמיזות לעיצוב ספורטיבי ומוכן לשלם בעבור הנראות החיצונית כי בימנו אנו, לנראות החיצונית ולעיצוב יש הרבה יותר חשיבות ומשמעות מכל אלמנט אחר.

בניסאן פגעו בול בפוני בעניין הזה עם שינוי אחד חיצוני ביחס ל-ACENTA PLUS והמון שינויים בתוך המכונית. כלפי חוץ השינוי בא לידי ביטוי בגלגלים, חישוקי הגלגלים ליתר דיוק, החישוקים הספורטיביים הקלים והמעוצבים עושים את ההבדל בקטע של הנראות הספורטיבית הכללית של המכונית ומסגירים מיד את העובדה שמדובר בגרסה ה”ספורטיבית”. מדהים לגלות כיצד פריט אחד מצליח ליצור את השינוי.

מי את מיקרה N-Sport?
זאת מיקרה אחרת לגמרי, היא אמנם מיישרת קו עם אחיותיה למותג בהיבטי עיצוב החל בחרטום עם הגריל המזוהה עם ניסאן, דרך קווי העיצוב של צללית הצד שלה בפרופיל ועד לזנב עם הפנסים האחוריים והתאורה הבוהקת שלהם. המיקרה החדשה קשוחה ודינמית הרבה יותר מכל מיקרה שהיכרנו עד עתה. בתוך המכונית, הסיפור מקבל תגבור משמעותי עם מושבי ספורט מצוינים (אמנם לא של רקארו או ספארקו, אבל עדיין טובים מאוד) בריפודים ותפירות של מכונית ספורט, שילוב של רמקולים במשענת הראש של הנהג, קונסולה ראשית עם ציפוי אלקנטרה וכל החבילה הזאת מצליחה ליצור את התחושה שהמכונית רחוקה מאוד מאבותיה ויש בה דם צעיר וחדש. המיקרה החדשה ארוכה יותר והיא נמתחת לאורך של 4 מטרים (פחות מילימטר למדקדקים) ורוחבה של המכונית הוא 1.74 מטרים. מדובר בצמיחה משמעותית בשני הנתונים הללו בהשוואה לדור הקודם כי המיקרה החדשה בנויה על פלטפורמה אחרת. מרחק הסרנים השתפר אף הוא והנתון החדש הוא 2.52 מטרים וזה מורגש היטב ליושבים במושבים האחוריים כי מדובר ב-7.5 ס”מ יותר מהמכונית הקודמת. הצמיחה במידות משפיעה ישירות על נפח תא המטען שמציע 300 ליטרים יעילים למידות של מכונית סופרמיני.

בניסאן הבינו היטב כי על מנת שהמכונית תדבר לליבם של הלקוחות באירופה, הם חייבים להמציא מכונית שתוכל להתמודד עם קלפים חזקים אחרים בשוק כמו רנו קליאו, פיג’ו 208, פורד פיאסטה, סיאט איביזה ורבות אחרות כי סגמנט B  הוא הסגמנט המשמעותי בשנים האחרונות יחד עם קרוסאוברים קטנים באותה קטגוריה. על פניו יש למיקרה החדשה קלפים הרבה יותר טובים מהדורות הקודמים בכל האלמנטים אבל משום מה זה עדיין לא הופך אותה ללהיט מכירות מטורף.

יחידת כוח אחת ויחידה
לא משנה איזו מיקרה תבחרו בישראל או באירופה, ידנית או אוטומאטית, ספורטיבית או רגילה, תמיד תקבלו את אותו המנוע בנפח 1.0 ליטר טורבו בהספק של 100 כוחות סוס שמתקבלים ב-5,000 סל”ד ומומנט של 15 קג”מ בקירוב שמתקבלים ב-2,000 סל”ד שאליו משודכת תיבת הילוכים אוטומאטית רציפה או תיבה ידנית בגרסת הכניסה. תיבת ההילוכים הרציפה בטכנולוגיית CVT היא הכוכבת הבלתי מעורערת והיא שולחת את הכוח של המנוע לגלגלים הקדמיים ומאיצה את המכונית מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 13 שניות. משקלה של המכונית קצת יותר מ-1,100 ק”ג דומה מאוד לסיאט איביזה, אך הספרדייה שמצוידת במנוע בנפח דומה, מזנקת מעמידה ל-100 קמ”ש ב-9.5 שניות, שהם שלוש שניות וחצי מהר יותר מהמיקרה בזכות תיבת ההילוכים וזה נתון מעניין בפני עצמו שמעיד יותר על היעוד של המכונית. בשונה מאותה איביזה שהוצגה כאן לדוגמה, המיקרה מנצחת אותה בצריכת הדלק בצורה משמעותית עם קצת יותר מ-16 ק”מ לליטר (בתקן WLTP) וכאן בעצם נחשף האופי האמיתי שלה למרות התלבושת הספורטיבית המקסימה שלה. יחידת הכוח היא שמגדירה את האופי ובמקרה הזה של המיקרה, זאת מכונית עירונית חסכונית בעיצוב מודרני שמהווה מקפצה מצוינת לדור הבא שלה שיגיע בעוד שנתיים לפחות.

ציון ראוי בהתנהגות
לא ניסינו להשתגע ולהעמיס עליה או לבקש מהמיקרה החדשה לעשות דברים שהיא לא מיועדת. למרות שיש בה מקום לחמישה נוסעים, הסתפקנו בשני נוסעים מבוגרים מלפנים ושניים מאחור ויצאנו לדרך. מערכת המיזוג פעלה בשיאה ביום החם שבו המכונית נבחנה ולמרות צבעה השחור מבחוץ וגם בפנים, מערכת המיזוג הסתדרה מצוין עם נוסעי המכונית והנסיעה הייתה באוויר קריר ונעים ובאווירה נעימה. יותר מכל דבר אחר, רצינו להבין את התנהגות המנוע בעיר ומחוץ לעיר, וגם את מערכת ההיגוי ואת האיכות של ההתמודדות עם הכבישים המהירים והעירוניים. המיקרה ספורט מרגישה הרבה יותר קלה מכפי שהיא באמת, היא שמחה להאיץ ולטפס במהירות כשתיבת ההילוכים הפתיעה לטובה במיוחד בכיול שלה מול המנוע והיא שיחקה בתוך מערך ההילוכים בלי לגרום למיקרה להשתהות או לבזבז אנרגיה מיותרת וההרגשה הייתה שכל מה שהתיבה יכולה להעביר לגלגלים, אכן עובר אם כי לא כמו במכונית ספורט שם יחסי העברה קצרים במיוחד.

כיול המתלים והבולמים עבד היטב במהירויות עירוניות וגם במהירויות גבוהות. ההגה לא היה קל או כבד מדי ותחושת השליטה וההתמצאות של הגלגלים הקדמיים בכל רגע הייתה טובה. בידוד הרעשים מהמנוע היה יעיל כל עוד לא ביקשנו להוציא מתוכו את כל הסוסים, אבל בעת הטיפוס בסל”ד כאשר המנוע התאמץ, יכולנו לשמוע אותו עובד וגם את קולות הרוח אם כי לא בצורה מטרידה ולא נעימה. הבלמים האחוריים של המיקרה הם בלמי תוף ולא דיסקים כמו בגלגלים הקדמיים וזה עמד בניגוד טכנולוגי קל למה שמצאנו במקומות שונים במיקרה ואנחנו מאמינים כי מדובר בבחירה בבלמים כאלה רק כי מדובר בשלב זה במנוע קטן ולא נדרשת מערכת בלמים חזקה ואלימה שתתמודד עם המהירות של המכונית. האפשרות למנוע בנזין גדול יותר בהספק רציני מונחת תרתי משמע על המדף עם יחידת הכוח בנפח 1.33 ליטר של רנו-ניסאן אך כעת לא מדברים על זה כי ניסאן צריכה להישאר מתחת לרדאר הזיהום באירופה ואפילו הג’וק לא מוצע עם מנוע אחר פרט ליחידת הכוח בנפח ליטר טורבו שלו.

הנקודה המשמעותית שניסאן יצטרכו לטפל בה במתיחת הפנים הקרובה שמחייבת שדרוג, היא חבילת הבטיחות של המיקרה החדשה. עולם הרכב נשען היום על שני עמודים מאוד רציניים וקהל הלקוחות הופך למודע יותר ויותר בכל יום שחולף לתחומים הללו והכוונה היא לתחום הזיהום והנעה חשמלית ולתחום הבטיחות האקטיבית שמחלחלת לכל מכונית באשר היא לרבות דגמי לואו קוסט, והמיקרה שאיננה כזאת בוודאות, חייבת להשתדרג מהותית בתחום הבטיחות.

שפשפנו את העיניים כשראינו שהמיקרה מקבלת ציון בטיחות 2 עבור הגרסה הידנית ואותו ציון נמוך גם ברמת הגימור האוטומטית הנמוכה. המצב השתפר עם ציון 4 ברמת הגימור ACENTA PLUS. הציון עולה ל-5 ברמת הגימור היקרה ביותר שאותה בדקנו וזה מבחינתנו רק מניח את הדעת ולא יותר מכך. תהינו האם יש כאן ניסיון לצמצם אבזור ולהקטין עלויות? בדקנו את המפרט של המכונית באירופה וגילינו שמדובר במפרט זהה לישראלי ולפיכך ידיו של היבואן המקומי קשורות בעניין הזה וכשם שהרנו גראנד קופה הגיעה ערומה מציוד בטיחותי בתחילת דרכה והשתפרה עד מהירה, אנחנו מאמינים כי גם המיקרה תעבור את התהליך הזה ואולי גם תקבל מנועים חזקים יותר בהמשך.

עכבר העיר המודרני
ממכונית חביבה, זולה, פשוטה, חסכונית ואמינה אבל רחוקה מלהיות מודרנית, הניסאן מיקרה החדשה עשתה קפיצת מדרגה גדולה והיא משווקת בישראל בלא פחות מ-4 רמות גימור ואבזור. מחירן של הגרסאות הגבוהות (לפני מבצעים והנחות) הופכות את המיקרה ליקרה ממתחרותיה שמיוצרות במדינות שונות ובמיוחד כשמדובר במדינות אסיאתיות אבל לא רק. אולי השקל המתחזק ושער המטבע בתקופת הקורונה יוכלו לסייע ליבואן להוזיל את מחיר המכונית שנחתה כאן שלוש שנים אחרי שהוצגה באירופה ויש לה פוטנציאל נפלא להיות חביבת הקהל הצעיר, מועדפת על משפחות קטנות או זוגות שמחפשים פתרון לרכב עירוני קטן וחסכוני שלא יעיק על חשבון הבנק במחירי הדלק מדי חודש עם תחזוקה פשוטה ולא מסובכת מדי בטיפולים השוטפים.

המיקרה החדשה (במיוחד בצבע השחור והמבריק של מכונית המבחן) זכתה למחמאות רבות על הופעתה החיצונית המרשימה ועל הנוכחות היותר בולטת שלה בכביש בזכות העיצוב המודרני. הצמיחה במידות מביאה איכות חיים טובה יותר בתוכה, איכות החומרים מהם המכונית עשויה השתפרה עד מאוד וגם הנסיעה בה טובה ונעימה בעיר ומחוץ לעיר כל עוד תשמרו על מגבלות הביצועים שלה בלי לבקש ממנה להיות מכונית מסלול כי היא רק לובשת בגדי ספורט ומתחתיהם היא אותה מיקרה פרט לחישוקי הגלגלים והצמיגים הספורטיביים שגם הם לא יסייעו לה להיכנס לגראנד פרי הקרוב אלא נחשבים לפריטי סטייל. נציין לטובה את איכות הנסיעה למרות החישוקים הגדולים בקוטר 17 אינץ’ והצמיגים בחתך הנמוך וזה הפתיע אותנו לטובה. עם מפתח חכם, מערכת מולטימדיה משוכללת, מושבי ספורט וריפוד אלקנטרה וגם מערכת שמע של BOSE, אין ספק שעכבר העיר של ניסאן עושה את העבודה היטב.

במישור הפרקטי לנסיעות יומיומיות, המנוע קטן ונמרץ ותיבת ההילוכים הפתיעה לטובה בחיבור בין השניים בלי שהיא “הורגת” את המנוע. אם לא תתפתו להיכנס לאשליות ספורטיביות מאתגרות, תוכלו להתנייע בצורה נעימה וקלה ולפעמים גם לטפס למהירות ולהרגיש אותה משייטת על טיפות דלק בלבד. בתוך העיר זאת מכונית פרקטית במידה רבה יותר מהדגם היוצא, תא המטען גדול משמעותית ומצלמת הנסיעה לאחור יחד עם החיישנים יסייעו לכם להרגיש בטוחים יותר בסביבה האורבנית. האבזור טוב ואיכות ההרכבה של המכונית טובה אף היא. מערכת המולטימדיה מקורית בעברית ופועלת ללא דופי ובסך הכל המכונית מהנה לנסיעה, היא תחייב אתכם לפקוח עיניים כי חבילת הבטיחות שלה איננה מלאה אבל אם באתם מהמיקרה הקודמת, תחושו את השדרוג ללא ספק.

ניסאן מיקרה N-SPORT
ארץ ייצור: צרפת
אורך: 3.999 מטרים
רוחב: 1.743 מטרים
גובה: 1.455 מטרים
בסיס גלגלים: 2.525 מטרים
נפח תא מטען: 300 ליטרים (ללא קיפול מושבים אחוריים)
חישוקים: סגסוגת קלה 17 אינץ’
מנוע: טורבו בנזין בנפח 1.0 ליטר עם 3 בוכנות
הספק: 100כוחות סוס ב-5,000 סל”ד
מומנט: 14.7 קג”מ  ב-2,000 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומטית רציפה מדגם CVT
הנעה: קדמית
משקל עצמי: 1,155 ק”ג
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 13 שניות
צריכת דלק משולבת יצרן: 4.9 ליטר ל-100 ק”מ
צריכת דלק במבחן: 5.6 ליטרים ל-100 קילומטרים בנסיעה משולבת
ציון בטיחות משרד התחבורה: 5
מחיר: 115,000 שקלים