מרצדס AMG A45S - קפסולה אולטימטיבית של אנרגיה קיצונית

הדגם הקטן במשפחה של מרצדס מפוצץ בכוח ובטכנולוגיה והמחיר בהתאם

בועז קורפל
בועז קורפל  05.11.20 - 16:26

תחילת כתבה

בחודש יולי 2019 ערכו במרצדס השקה עולמית לשתי המכוניות הקטנות במשפחה שלהן. הראשונה היא המשפחתית הקטנה קרי, C-Class והאחרת הייתה הקטנה שבדגמים הלא היא A-Class. האירוע המכובד לפי הסטנדרטים של היצרן הגרמני, נערך במסלול המירוצים  הספרדי Jarama  שנמצא בסאן סבסטיאן דה לוס רייס, לא רחוק מעיר הבירה, מדריד.

המסלול המיתולוגי אירח בעבר מירוצי פורמולה 1 והגראנד פרי של ספרד נערך שם בין השנים 1968 עד 1981, ובנוסף למירוצים האלה, גם אליפות העולם במירוצי אופנועים MotoGP ערכה את המירוצים שלה לסירוגין במסלול המדהים בין השנים 1969 עד 1988. המסלול שתוכנן על ידי ג’ון הוגנהולץ, אחד מאדריכלי המסלולים הטובים בעולם שחתום גם על מסלול סוזוקה האגדי ביפן, עבר שני שדרוגים והאחרון שבהם היה ב-2015.

האם ההיסטוריה הנפלאה של המסלול במירוצי פורמולה 1 ומירוצי MotoGP היא הסיבה הישירה שגרמה למרצדס לערוך שם את ההשקה של המכוניות שלה? לדעתנו זאת לא הסיבה הישירה, כי אם דווקא מירוץ אחר בקטגוריה אחרת, הוא זה שגרם למתכנני האירוע לחשוב כי התוואי של המסלול הקומפקטי שנמתח לאורך 3.850 ק”מ ויש בו 11 פניות בסה”כ, הוא הסיבה המובהקת יותר לעריכת נסיעות המבחן באתר הזה והכוונה היא למירוץ באליפות העולם למכוניות טורינג ב-1987 שנערך במסלול הזה, מירוץ שהוכיח כי המסלול תפור למידותיהן של מכוניות ספורטיביות בגרסת מסלול ובגרסת כביש-מסלול בדיוק כמו המרצדס AMG A45S.

צעצוע של מהנדסים
האם באמת מכונית בקנה מידה כזה זקוקה לכמות אדירה של כוח? כנראה שהתשובה לשאלה הזאת היא “לא ממש” ועדיין, היא הפכה לנחשקת כבר בתהליך הפיתוח שלה כאשר מרצדס הודיעו כי מהנדסי AMG קיבלו אישור לשחק עם הצעצוע הזה בניסיון להפיק ממנו את כמות הכוח הגדולה ביותר, והם אכן עשו את זה והתוצאה לא פחות מאשר מהממת. נתוני המנוע שייכים לעולם מוטורי אחר, עם 420 כוחות סוס ומומנט של 51 קג”מ שמתפרצים ממנוע קטן נפח באופן יחסי של 2.0 ליטרים בסך הכל. הנוסחאות ההנדסיות שנבחנו על מתקן הבדיקה והפיתוח של המנועים ב-AMG  הראו כי יש התנגשות בין רצועת ההספק לרצועת המומנט ונדרשה פשרה בכדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר.

הם כבר הצליחו להוציא מהמנוע הספק אחר של 390 כוחות סוס בקירוב, אבל האתגר היה גדול והם היו חייבים להגיע לפשרה בכדי להציג את המספרים המטורפים בכל מחיר. אם תנסו לדייק ולהגיע לנתונים הנ”ל באמצעות הדוושה הימנית, רוב הסיכויים יהיו נגדכם וההסבר לכך פשוט למדי: קצה מגבלת הסל”ד נמצאת אי שם ב-7,200 סל”ד אולם ההספק מגיע לשיא ב-6,750 סל”ד והמומנט יגיע לשיא בין 5,000 סל”ד ל-5,250 סל”ד. אם הנתון הראשון של ההספק עוד בר השגה, הרי שרצועת מומנט כה צרה היא בחזקת בלתי אפשרית לנהג להתייצב עליה ולקבל את מירב הדחיפה מהמנוע עד לנקודת שכרון חושים מוחלט. החלום הרטוב הוא אחד ויחיד: לנעול את המנוע בנתונים האלה ולהרגיש את העוצמה כמה שיותר זמן.

במסגרת היכולות

אנחנו לא ניסנו לאתגר את המכונית פעם אחר פעם בניסיון להגיע לזה כי שום נהג אחר שינהג בה לא ינסה זאת ובנוסף, זה חסר טעם לחלוטין כי גם בתחום שמתחת לשיא הכוח היא פשוט מ-ט-ו-ר-פ-ת ואי אפשר לצעוק את זה אחרת. שלל מצבי הנהיגה שלה יעבירו אתכם ממצב של סחף אדרנלין בדם עד למצב Race שבו כל הדם שלכם יהפוך לאדרנלין, באחריות. בשונה ממכונית קיצונית אחרת שנהגנו בה בחודשים האחרונים ובה הרגשנו שהיא חסרת רחמים ואין לה נקודה שמאפשרת נסיעה “שפויה” הרי שדווקא כאן, במרצדס הקטנה והחזקה מכולן, מצאנו כמה נקודות כאלה שאיפשרו לנו לנהוג בה בנסיעה רגילה ולהישאר מרוגשים ומאופקים בה בעת.

זה לא מנע מאיתנו לשחרר את הסוסים מהאורווה בהזדמנויות אחרות, אבל התובנה הסופית הייתה שלמרות שהיא תרגיש הכי טוב במסלול, עדיין יש חיים גם מחוץ למסלול ושהיא תשמח לבזבז את ה-98 אוקטן שלה אפילו בנסיעה בסל”ד נמוך ובשיוט של 110 קמ”ש בהילוך שמיני ועדיין להישאר דרוכה לכל ליטוף של הדוושה. ב-AMG יאמרו חכם שהיא מאיצה מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 3.9 שניות בדרך למהירות מרבית מוגבלת של 250 קמ”ש. לנתון הראשון הצלחנו להתקרב בשיגורי הניסוי הלא מדעיים שלנו, אבל הנתון השני יישאר תיאורטי בלבד.

טכנולוגיית קצה היקפית
מכונית ביצועים שכזאת לא תוכל בשום אופן להסתדר עם מערכות תמיכה ובקרה שאינן תואמות את הסטנדרטים והעוצמה של המנוע. זה מתחיל בגלגלים ובצמיגים ומגיע למערכת הבלמים המחוזקת, לתיבת ההילוכים הסופר חכמה ומהירה שמעבירה את הכוח לגלגלים בהבזקי זמן בלתי נתפסים תוך שהיא משתמשת במערכת פורמטיק פלוס שהותקנה בה והיא פשוט מחוייבת המציאות ולא עוד מערכת שכמה טוב שהיא שם. ארכיטקטורת האלקטרוניקה של מערכת המנוע ותיבת ההילוכים חייבת להיות סופר מהירה ויציבה ורק דחיקה למצבי קיצון כמו שיגור או נהיגת מסלול מאומצת יוכיחו זאת ואנחנו לא ממליצים אפילו לבדוק את זה במקום אחר פרט למסלול. אז אם יש לכם את המכונית ויום חופשי, תנו קפיצה לאחד ממסלולי המירוצים בארץ (כמה כיף להגיד את זה) והצטרפו ליום מסלול עם מדריך ותסחטו את הדוושה עד הסוף.

עיצוב ופרקטיקה
עורך עולם הרכב שפגש את המכונית במסלול המירוצים בספרד, חזר כולו נלהב ולא הפסיק לתאר את החוויה תוך שהוא מקווה שהמכונית הקיצונית תגיע ארצה ברמת הגימור הגבוהה ועם העיצוב הקיצוני שהוצע לנהיגת המבחן כשהיא חמושה בכנפונים קרביים וצבועה בגוון צהוב עז או שחור מאט שהולם אותה. אלא שלמרבית ההפתעה, בחברת כלמוביל שמו את הידיים על מכונית פחות מוחצנת בנוכחותה וזה חוטא לה במידה מסוימת כי המרצדס AMG A45S ראויה לכבוד על הכביש. מידותיה לא השתנו מהגרסה הקודמת וכך גם נפח תא המטען כך שכל הנתונים השימושיים היומיומיים נותרו כשהיו פרט לצריכת הדלק שכעת היא 7.2 ליטרים ל-100 ק”מ על פי היצרן ובאופן נדיר למדי, נתון זהה לחלוטין גם שלנו וזה בעיקר בגלל קטעי נסיעה לא קצרים במצב “רגיל” שהתקזזו בכמה שיגורים מעוררי פלצות וצמאי בנזין.

בפנים
מערכת המולטימדיה בטכנולוגיית MBUX איננה חדשה עבורנו, הכרנו אותה במרצדס GLS הענקית שנהגנו בה לפני חודשים ספורים, אבל זה רק הזכיר לנו כמה שהמפתחים של מרצדס ירדו לפרטים שהופכים את השימוש בה להרפתקה. היא אמנם לא מצליחה לתקשר איתנו בעברית והפקודות הקוליות פועלות באנגלית, אבל אולי בדור הבא שיגיע בעתיד הלא רחוק, היא כבר תדע את שפת אברהם אבינו ותהפוך לידידותית יותר.

על שמירה על איכות הסביבה יהיה קשה לנו לדבר כאן כי מדד זיהום האוויר שלה הוא 15 ולמרות שעוצמת הרעש של מערכת הפליטה צומצמה, היא עדיין תעיר את כל השכונה אם תיכנסו לרחוב בלילה במצב ספורט. אם הזכרנו את מצבי הנהיגה, אז הקליע החזק הזה מציע שפע של מצבים שניתן לקבל מהמנוע, תיבת ההילוכים, מערכת הפורמטיק פלוס ופעולת הדיפרנציאל שיודע לשלוח את הכוח לכל גלגל בנפרד בחלק האחורי והמכונית יודעת להיכנס למצב דריפט למרות שאין בה אפשרות של העברת הכוח כולו לגלגלים האחוריים ובכל אלה יש לזכור בכל פעם שנכנסים לתחנת הדלק כי משאבת הדלק שלה יונקת אוקטן 98 ותצטרכו להקפיד בעניין הזה כי כל מערכות המנוע עלולות להיות רגישות לבנזין פחות מזוקק. תא המטען שלה קטן ולא כדאי להזמין 3 אנשים למושב האחורי כי הם יצטופפו ולא יחושו בנוח כי המרווח שם מיועד לשני אנשים בלבד. המימד הפרקטי שלה מוצנע הרבה יותר בזכות הזינוק במימד הביצועים בהשוואה לכל מכונית קומפקטית ספורטיבית אחרת בין אם מדובר בקטגוריה דומה או בקטגוריה אחרת.

השורה התחתונה
המחיר של המכונית, 570 אלף שקל, איננו זול בכלל והטענה הברורה לכך היא כמות הטכנולוגיה שיש בה, סוג החוויה שהיא מעניקה לנהג וכמובן, הנתח השמן של רשות המיסים בישראל על כל אלה ביחד. זאת איננה מכונית ספורטיבית כי אם מכונית מסלול שמצוידת במערכות אינטליגנטיות ואיבזור פרימיום ש”מרככות” את היצר החזק של כל מי שנמצא מאחורי ההגה ללחוץ על הדוושה בכל הזדמנות.

המרצדס AMG 45S FORMATIC+ היא לא פחות מאשר חוויה נפלאה והיה לנו קשה להיפרד ממנה בכל פעם מחדש. כמות ההנדסה והידע והניסיון של סדנת AMG שהושקעו בה אינה דומה לשום מכונית אחרת של היצרן הגרמני כי האתגר היה עצום והם עמדו בו בכבוד. אם אתם זקוקים למכונית ספורטיבית שימושית, לכו לגולף GTi או ללאון קופרה או כל דבר דומה לזה. אם אתם חיים ונושמים נהיגה ספורטיבית ומגרד לכם הגוף כשאתם עומדים ברמזור או בפקק ולא כי אתם מאחרים לפגישה, זאת המכונית שלכם.


מרצדס AMG 45S FORMATIC+
אורך: 4.445 מטרים
רוחב: 1.850 מטרים
גובה: 1.412 מטרים
מרווח גלגלים: 2.729 מטרים
נפח תא מטען: 370 ליטרים
משקל כולל: 2,100 ק”ג

מנוע: טורבו בנזין
נפח: 2.0 ליטר, 4 בוכנות
הספק: 421 כוחות סוס ב-6,750 סל”ד
מומנט: 51 קג”מ ב-5,000 עד 5,250 סל”ד

תיבת הילוכים: אוטומאטית
סוג: ספידשיפט 8 מהירויות כפולת מצמדים
הנעה: כפולה
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 3.9 שניות (יצרן)
דרגת זיהום אוויר: 15
ציון בטיחות משרד התחבורה: 7

צריכת דלק: 10.2 ליטרים למאה ק”מ בנסיעה עירונית ו-7.2 ליטרים בנסיעה בין עירונית (יצרן)
צריכת דלק משולבת במבחן: 9.7 ליטרים למאה ק”מ