$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

טויוטה יאריס במבחן דרכים: מהפכנית קטנה

עם עיצוב נועז וחיסכון בדלק, הדור הרביעי של הבייבי של טויוטה מעלה את הרף

בועז קורפל
בועז קורפל  26.11.20 - 15:43

תגיות: טויוטה

הדור הרביעי של טויוטה יאריס נחשף חודשים רבים לפני שהגיע ארצה וגם כאשר בחברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, הציגו את המכונית לתקשורת המקומית, הם עדיין לא מילאו את אולמות התצוגה שלהם במכוניות המדוברות למרות שרשימת ההזמנות נפתחה. בחלוף כמה שבועות ארוכים נחתו המכוניות ביעד ואנחנו מיהרנו לקחת את המכונית למבחן של 48 שעות בכדי לתהות על קנקנה במטרה להבין מהו השיפור בינה לבין הדגם היוצא שהיה כאן להיט מבוקש במיוחד בזכות היותה של המכונית היברידית עם חיסכון מובהק בדלק.

הדגם שקיבלנו הוא ברמת גימור פרמייר, אחת המכוניות הבודדות שנותרו ברמת הגימור הזאת שצבועה בשני גוונים עם גוף בגוון “אדום טוקיו” וגג בצבע שחור מטאלי עם חישוקי גלגלים מעוצבים בגודל 16 אינץ’ שתורמים תרומה משמעותית לנוכחות ולעיצוב החדש של המכונית שפרט לפיג’ו 208 החדשה, היא אחת המכוניות היפות ביותר בכביש ובמיוחד בקטגוריה שלה, סופר מיני. אין לנו אלא לחזור בכל פעם מחדש להחלטה של נשיא טויוטה, אקיו טויודה, שקבע לפני כמה שנים שהמכוניות של טויוטה לא תהיינה משעממות יותר בעיצובן ובחוויית הנסיעה שלהן וכל דגם חדש שמגיע לכביש מבטא היטב את המדיניות הזאת והיאריס החדשה בתוכה.

החלטנו לבחון את מידת הנוכחות שלה בעיצוב החדש במשאל רחוב אקראי ונסענו לאחד ממגרשי החניה של רכבת ישראל במרכז ושאלנו כמה עוברים ושבים לדעתם אודות העיצוב של המכונית ועד כמה היא “מדברת אליהם”. הצלחנו לקושש כמה עוברי אורח ששיתפו פעולה והיו גם 4 אנשים שלא הסתפקו בעניין החיצוני וביקשו להציץ פנימה כאשר אחד מהם אף הרהיב עוז וביקש לקחת אותה לסיבוב. תוצאות המשאל האקראי הצביעו חד משמעית כי המכונית אכן “יפה מאוד” מתוך ארבע אופציות שביקשנו מהם לסווג אותה. כאן נציין כי גם החלק הפנימי של הגרסה הזאת עבר מהפכה עיצובית  והיא קיבלה מושבים חדשים בשילוב בד ועור, קונסולה חדשה ומעוצבת, מערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ’ שיודעת לתקשר עם הטלפונים הניידים בכל הטכנולוגיות ולשקף את המידע על המסך ולוח שעונים דיגיטלי בעיצוב מעניין שכולל 3 מסכים לצד תוספות שלא היו עד אז ביאריס כמו בלם חניה חשמלי ולראשונה ביאריס גם תצוגה עילית. היאריס החדשה בנויה על פלטפורמה חדשה של טויוטה, הפלטפורמה הגלובלית שתשמש את כל הדגמים בשנים הבאות.

פרופורציות

היאריס החדשה גדולה רק בחלק ממידותיה מהדגם היוצא. זה לא בא לידי ביטוי באורכה של המכונית שנותר זהה ובנפח תא המטען שעדיין מציע את אותו נפח, 286 ליטרים צנועים אבל במקומות אחרים כמו ברוחב הכללי ובמרחק הסרנים, היא רחבה יותר ומרווחת יותר מקודמתה ויש גם מקום למילה טובה למהנדסי החברה שיצרו את הקסם הזה שבאותו אורך אפשר ליצור יותר מקום בלי להתפשר על כלום פרט לעניין אחד: הנוסעים במושבים מאחור הם אלה שישלמו את מחיר הנוחות והאבזור של הנוסעים במושבים הקדמיים. זה מתחיל בפתיחת הדלתות האחוריות בזווית קטנה מדי לטעמנו, מה שהשאיר מעט מקום לכניסה למושבים האחורים ונדרשנו להשתחל פנימה דרך פתח צר מידי. הנה אתגר לטויוטה בגרסה הבאה של היאריס, לייצר רעיון שיאפשר לדלתות להיפתח בצורה רחבה יותר שתאפשר כניסה ויציאה נוחים מהמכונית. לאחר שנכנסנו פנימה, גילינו שחרף הצמיחה בבסיס הגלגלים, מרחב המחייה מאחור סביר ולא מעבר לכך וההמלצה שלנו היא לא לדחוק 3 מבוגרים למושב האחורי אם כי שלושה ילדים יכולים להסתדר בצורה ראויה. נציין גם את היעדר שקעי הטעינה לסלולאריים ליושבים מאחור, מה שחייב להיות עניין סטנדרטי ברמות גימור נמוכות יותר ועל אחת כמה וכמה ברמת הגימור היקרה והמאובזרת מכולן.

שרת החיסכון וגברת ביטחון
לצד העיצוב והאבזור שיכולים להיות תמיד נתונים לפרשנות אישית ולטעמם של כל אחד מהנהגים ביאריס, הרי שסעיף החיסכון בדלק ומערכות הבטיחות אינם נתונים לשום פרשנות ובעולם הנוכחי יש לתחומים הללו משמעויות הרבה יותר גדולות מבעבר וזה רק ילך ויעלה כלפי מעלה עוד ועוד בשנים הבאות. היאריס החדשה ממשיכה לעשות שימוש במערכות הנעה היברידיות (דור רביעי של טויוטה) בשונה מהמתחרות שלה באירופה וישראל פרט להונדה ג’אז החדשה שחזרה לעולמות החשמליים היברידיים בדגם החדש שלה. יש שנותרו נאמנים למנועי בנזין קטנים וחסכוניים עם פליטת מזהמים קטנה ככל האפשר ויש שכבר עשו את הדילוג הגדול קדימה עם גרסאות חשמליות מלאות ואחרות עוד תגענה לכאן בגרסאות היברידיות בקרוב.

בתוך כל התחום הנפלא הזה של מערכות ההנעה והמשמעות החסכונית שלה עם שמירה על טווחי נסיעה ארוכים ועלויות תחזוקה סבירות מול מחירה של המכונית, אין ספק כי המכוניות ההיברידיות הן המתאימות ביותר לשיקול הצרכני הרחב ביותר ובמיוחד כאשר המערכת החשמלית שמחה להופיע בכל הזדמנות ולצמצם את פעולת מנוע הבנזין ולחסוך כסף ובטויוטה טוענים כי בשימוש יומיומי הסוללה תהיה מעורבת בלמעלה מ-90% מהנסיעות ואם נוסיף את הנתון המרשים של מנוע הבעירה הפנימי שפועל בעיקרון אטקינסון ומנצל 40 אחוזים מהאנרגיה הטרמית שלו, נקבל נוסחה מצוינת שתרחיק אותנו מתחנות הדלק מרחק רב אם רק נדע לחוס על הדוושה במידה הנכונה.

מערכת החשמל של היאריס החדשה נשענת על מארז סוללות ליתיום איון שנטענות בנסיעה ומקבלות תגבור טעינה (או שימור אנרגיה) באמצעות מצב B בתיבת ההילוכים שמיועד לבלום אותה בצורה חזקה יותר עם הרפיה מדוושת התאוצה וזה משפיע מידית על רמת הטעינה הרגנרטיבית. אילוץ מצב חשמלי מלא EV יוכל לקרות בתנאי שיש מספיק אנרגיה בסוללה ושהמהירות שלה תואמת את מצב הנסיעה החשמלי. המכונית מותנעת חרישית באמצעות החשמל וזזה ממקומה באלגנטיות עד שלוחצים על הדוושה ומטפסים למהירות של 50 קמ”ש בקירוב. שיחקנו עם האפשרות החשמלית בניסיון לרפרף עם הרגל על הדוושה בכדי להגיע למהירות הכי גבוהה שנצליח בלי להעיר את המנוע הרגיל. המשחק תמיד הסתיים באזור 55 קמ”ש, מה שהתאים מאוד לאחת הנסיעות שלנו בפקקי תנועה ארוכים במטרופולין דן. למדנו כי הפקק שזוחל באיטיות יכול להיות החבר הכי טוב של מכל הדלק שלנו וזה גרם לנסיעה האיטית להיות יותר פוזיטיבית. ניצול חשמלי נוסף במנועים ההיברידיים של טויוטה ניתן לקבל גם בשיוט במהירויות גבוהות אבל רק אם דוושת הבנזין תקבל ליטוף עדין ביותר ואז המערכת תפעיל את מערכת החשמל בלבד באותו שיוט.

האוטונומיה מתקדמת
על מערכת הבטיחות בטכנולוגיית “סייפטי סנס 2” כבר נאמר הכל ואין מה להכביר במילים אודותיה כי היא באמת מצוינת והתגובות של המכונית לחיים הדינמיים בכבישים מעידות על כך. היאריס שלנו קיבלה מערכת ברמה 2.5 שזה אומר שהיא כללה עוד כמה מערכות עזר לסיוע לנהג החל בקריאת התמרורים, דרך זיהוי שותפים לדרך בתנאי יום ולילה ועד ללקיחת אחריות על המכונית במקרים קיצוניים ובלימות חירום בעת הצורך אחרי התראות שונות. אחד השדרוגים הטובים ברמת הגימור היקרה שקיבלנו היא התצוגה העילית שפגשנו עד היום רק במאזדה 2, אבל בטויוטה קיבלו החלטה טובה ומנגישים את הטכנולוגיה הזאת גם למשתמשי היאריס. למרות שלא מדובר בעושר מידע, התצוגה יעילה ומדויקת ומספקת את הנתונים החשובים ביותר ומסייעים לנהג להשאיר את העיניים על הכביש וזה הרבה יותר מאשר מערכת טכנולוגית גימיקית, כי אם מערכת שתורמת להגברת הבטיחות.  בטויוטה הוסיפו מימד נוסף גם לבטיחות הפאסיבית עם לא פחות מ-8 כריות אוויר ושתיים מהן ממוקמות בין המושבים הקדמיים.

זה יקח זמן עד שטויוטה תחליף את המנוע של היאריס החדשה כי דומה שהמכונית זוכה למנוע האידאלי עבורה שמהנדסי המנועים של טויוטה מתהדרים בו בזכות נצילות טרמית של 40% ביחידת כוח בנפח 1.5 ליטרים בעלת 3 בוכנות שנתמכת במנוע חשמלי וביחד הם מספקים 116 כוחות סוס שהם שיפור של 17 כוחות סוס מהמנוע הקודם.  גם תיבת ההילוכים נשארה כשהייתה, אוטומאטית רציפה וזה נאמן לתפיסת העולם של תעשיית הרכב היפנית. המכונית מאיצה מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 9.7 שניות בדרך למהירות מרבית של 175 קמ”ש. ביצועי המנוע טובים ותגובתו זריזה. התיאום עם תיבת ההילוכים טוב מאוד אם כי הנסיעה איננה שקטה כפי שציפינו שתהיה ואנחנו מקווים שסעיף בידוד הרעשים יעלה שלב בעתיד.

מדידת צריכת הדלק בעולם האמיתי במהלך הנסיעה שלנו הגיעו למעט יותר מ-22 ק”מ לליטר וזה רחוק למדי מהנתון שטויוטה הצהירה עליו שהוא 33 ק”מ לליטר (לא בתקן WLTP) ועדיין, אנו טוענים כי מדובר במכונית חסכונית כי חלק מהנסיעה שלנו היה מאומץ ודחקנו במכונית מעבר לנסיעה רגועה בפקקים היומיומיים, שם היא צפויה להצטיין ולנסוע על חשמל בעיקר. איכות הנסיעה טובה מאוד, המכונית סופגת את המהמורות ושאר גבשושיות הכבישים ואין רעשים וחריקות בתוך תא הנוסעים.

מערכת המולטימדיה עשירה במידע אינפורמטיבי והתפעול שלה אינטואיטיבי. יחד עם המסך הקטן שבלוח השעונים שמתעדכן כל העת אודות תפקוד המכונית, ובזכות אלה יוכלו חובבי תפריטי מידע ותרגילים ומשוואות בנושא צריכת דלק כמו גם חישובי טווחים וכו’ לקבל שפע מידע שעבורנו באופו אישי היה עמוס די ולכן החלטנו לוותר עליו ולהישאר בעולם המינימליסטי שכולל רק נתונים חשובים. הטויוטה יאריס החדשה מוצעת בלא פחות מ-6 רמות גימור החל ברמת גימור “סול” ועד לרמה שקיבלנו למבחן שנקראת פרמייר.

טווח המחירים נע בין 106 אלף שקלים ועד 120 אלף שקלים

העלות הנקובה נובעת בשל הכמות המוגברת של הטכנולוגיה שהושקעה במכוניות הללו. ריבוי הגרסאות ורמות הגימור והאבזור מאפשר על פניו לכל אחד להתאים את היאריס לתקציבו ובטויוטה טוענים כי המנועים ומערכות הבטיחות תהיינה בכל הדגמים ורק סיווג וכמות האיבזור, הם אלה שעושים את ההבדל. אם אתם לא בקטע ירוק קיצוני ואין בכם סלידה מתדלוק בתחנות הדלק, אז הפתרון ההיברידי באשר הוא, תפור עליכם. טויוטה עבדו קשה להגיע לנוסחה הנוכחית שתתאים ותקלע לטעמם של רבים באירופה וגם בישראל אחרי שהיא ידעה כאן עם היאריס עליות ומורדות בהתאם לכח דור או מתיחת פנים כזאת או אחרת. גם הם מבינים היטב את דרישת הקהל ובקנה נמצאת כבר גרסת ג’יפון קטן וחמוד של אותה יאריס אבל תחלוף כשנה לפחות עד שזאת תגיע לעולם ולכבישי ישראל בהתאמה.

מצד שני, יצרניות רכב אחרות ממשיכות לתהות היכן נמצאת הנוסחה הנכונה? בעוד הקוריאנים מתמהמהים בעניין והאירופאים מתנדנדים בין חשמל (פיג’ו, אופל ופיאט) להיברידי (רנו קליאו היברידית תגיע לפסי הייצור) בטויוטה מכים על הברזל החם בכל הכוח. לטכנולוגיה יש מחיר תרתי משמע אז אל תצפו לירידה במחיר כי אין שום מוצר בעולם המשתכלל שלנו שמוסיף טכנולוגיה ויורד במחיר ואם אתם זקוקים לדוגמה, תבדקו את מחירי המחשבים והסלולארים. שיטת המיסוי הישראלית מתחילה לחוש אי נוחות סביב המחשבה על ירידה במיסים בגלל הקטנה של צריכת הדלק העתידית והשינויים הגדולים בסולמות המיסוי בדרך. בטויוטה יכינו גם חשמלית אחת או שתיים לעתיד לבוא אבל מה שמכינים שם בעתיד עם מכוניות מימן עוד יגיע בגדול אבל עד אז, היאריס האדומה בגוון אדום טוקיו, חזרה לחניון שלה בתל אביב עם חיוך גדול בידיעה שהמורשת שלה תימשך ואולי אף תתחזק.

בהערת שוליים, אנחנו חבים לכל מעריצי המותג תשובה רשמית לגבי יאריס GR, כמעט רפליקת ראלי לכביש הציבורי שגורפת ביקורות אוהדות מקיר לקיר ברחבי אירופה (גיר ידני, 260 כ"ס והאצה ל-100 קמ"ש ב- 5.2 ש'). היות ומדובר במכונית שונה בתכלית מהיאריס הבסיסית, טכנולוגית וגם מבנית ואף תהיה יקרה מאוד בתרגום שקלי (תומחרה בגרמניה ב-33 אלף יורו), היבואנית לא מעוניינת להנחית אותה בישראל, בין היתר משום שתהיה כפופה להקים שירות מיוחד שכולל הדרכות צוותים, מלאי של חלקי חילוף ייחודיים וכדומה. תשובה זו תקפה גם לגבי הזמנה מיוחדת, שאף היא לפי יוניון מוטורס איננה אפשרית מאותן סיבות שצוינו (ניר בן טובים).

טויוטה יאריס הייבריד פרמייר
אורך: 3.940 מטרים
רוחב: 1.745 מטרים
גובה: 1.500 מטרים
מרחק סרנים: 2.560 מטרים
גובה גחון מהקרקע: 13.5 ס”מ
תא מטען: 286 ליטרים ו-947 ליטרים עד גובה הגג כששורת המושבים השנייה מקופלת

מנוע: היברידי בנזין-חשמל
הספק מנוע: 116 כוחות סוס
מומנט: 12 קג”מ למנוע הבנזין ו-14 קג”מ למנוע החשמלי
תיבת הילוכים: אוטומאטית רציפה
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 9.7 שניות
מהירות מרבית” 175 קמ”ש

ציון בטיחות משרד התחבורה: 7
דרגת זיהום אוויר: 2
צריכת דלק במבחן: 22.4 ק”מ לליטר
מחיר: 120,000 שקלים