רנו קפצ’ור החדש במבחן: סקס אפיל מוטורי

הקרוסאובר הקטן של רנו חוזר בדור חדש, משודרג מלמטה ועד למעלה ומעוצב לתפארת. בדקנו

בועז קורפל
בועז קורפל  28.12.20 - 15:08

תגיות: רנו

תחילת כתבה

13 חודשים חלפו מאז שהקפצ’ור החדשה הושקה באירופה. מאז ועד היום זרמו בנהר הסיין בפריז המון מים והעולם התהפך לגמרי. תעשיית הרכב העולמית נעצרה בחריקת בלמים מטורפת, המפעלים נסגרו, התערוכות בוטלו, ההשקעות נבלמו והמחשבות העולמיות הופנו למקום אחד ויחיד, המאבק בנגיף. אז באותם ימים של נובמבר 2019 כאשר הדור השני של הקפצ’ור נחשף במלואו, התחושות היו שונות לגמרי מאלה שהגיעו כמה חודשים לאחר מכן. אז הרגשנו שתעשיית הרכב נמצאת בשיאה והיא בדרך לשיאים חדשים על סף הכניסה משמעותית לתחומי ההנעות האלטרנטיביות. אז היה ברור שתעשיית הרכב היא הקטר הכלכלי העולמי ושלא ניתן לעצור אותו אולם המציאות הוכיחה אחרת, לפחות עד לקיץ 2020 כי בחודשים האחרונים שב הקטר הכלכלי העולמי לדהור קדימה והתעשייה ממשיכה לשחרר לעולם עוד ועוד דגמים וטכנולוגיות.

כאשר מדברים על תעשיית הרכב העולמית, מדברים כמובן גם על יצרנית המכוניות הצרפתית רנו שהיא אחד היצרנים החשובים בעולם כולו עם שווקים ענקיים באירופה, דרום אמריקה ובאסיה הרחוקה בזכות סמסונג.

החברה שהפכה לתאגיד עולמי ענק יחד עם ניסאן ומיצובישי, עברה זעזוע גדול בגלל משבר קרלוס גון, נשיא החברה שנראה היה כל יכול ברמה עולמית, שנכלא ביפן באשמת מעילה בכספים לכאורה. חרף הזעזוע הזה שמשמעותו גדולה והשפעתו עצומה, קברניטי החברה המשיכו את התכניות של החברה והשקת הדור השני של הרנו קפצ’ור היא ההוכחה הכי משמעותית לכך. הקרוסאובר העירוני שנחשב לדגם הכי פופולארי באירופה בקטגוריה שלו עם מכירות עולמיות מצטברות של מיליון וחצי מכוניות עם מנועי בנזין ודיזל ובגרסאות ידניות ואוטומטיות מאז הופעתה ב-2013 כמחליף של רנו מודוס ועד היום, לא נח על זרי הדפנה וגם לא נכנס להרפתקה חדשה או כמו שהתקשורת אוהבת לקרא לזה “מהפכה צרפתית”, ממש לא. מעצבי רנו ומהנדסי החברה הצרפתית לקחו את הקפצ’ור הקודמת והפכו אותה למכונית הרבה יותר מעוצבת, נחשקת, משוכללת, פרקטית ובטוחה. התהליך שעברה הקפצ’ור זהה לזה שעברה הרנו קליאו שהתקלפה מהקליפה הקודמת שלה והפכה נוצצת ומשוכללת יותר בגרסתה החדשה.

קלפים טובים ובטוחים
יחידת הכוח המרכזית של רנו-ניסאן כוללת את אותו מנוע טורבו בנזין בנפח 1.33 ליטר שפותח בשיתוף עם מרצדס והחברות עושות בו שימוש נרחב בשורה ארוכה של דגמים החל ברנו קליאו ועד לניסאן קשקאי וגם מרצדס GLA (נתון שאנשי רנו מתגאים בו). מדובר ביחידת כוח חדישה ומודרנית שמגיעה בקפצ’ור בשני רמות הספק שונות של 131 כוחות סוס ומומנט של 24.5 קג”מ כבר ב-1,600 סל”ד במכונית בגרסת הכניסה, ובהספק גבוה של 154 כוחות סוס ומומנט של 27.5 קג”מ ב-1,800 סל”ד שהופך את המכונית לדינמית וחזקה במיוחד עם תיבת הילוכים כפולת מצמדים בת 7 מהירויות שמעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים והיא עובדת מצוין יחד עם המנוע ומגיעה לתוצאה של זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 8.6 שניות במנוע החזק מבין השניים עם הבדל של שנייה אחת בין הגרסאות. המהירות המרבית של שני הדגמים היא 193 ו-202 קמ”ש בהתאמה. בשני המקרים, תצרוכת הדלק המשולבת המוצהרת על ידי רנו היא מעט יותר מ-17 ק”מ לליטר, אך בתנאי המבחן של הדגם המכונית שקיבלנו (דגם פירסט אדישן עם המנוע החזק) הגענו לתצרוכת משולבת של 7.2 ליטרים ל-100 ק”מ  שהם 13.9 ק”מ לליטר. אם ניקח בחשבון שלא ממש הקפדנו להישאר על מצב נסיעה חסכוני, מדובר בנתון טוב מאוד. 

הקפצ’ור החדש סוגר פערים במידות על מכוניות מקטגוריה גדולה יותר למרות שהוא בנוי עדיין על הפלטפורמה של הקליאו, כלומר קטגוריה B. אורכה הכולל של המכונית עלה ל-4.23 מטרים ובסיס הגלגלים צמח אף הוא ל-2.63 מטרים. הנוכחות של המכונית בזכות גודלה הפכה לבולטת יותר והעיצוב החיצוני שנאמן לעקרונות של הדגם הקודם, רק השתפר והפך אותה לאולטרה מודרנית עם פגושים ספורטיביים, חישוקי גלגלים מעוצבים במידה 18 אינץ’, צביעה בשני גוונים (תוספת של 2,000 שקלים) ופנסים קדמיים ואחוריים ענקיים עם גופי תאורה בטכנולוגיית LED שיוצרים חתימת אור מובחנת היטב מלפנים ומאחור כאשר האפקט המתקבל הוא של מכונית עם חזית וזנב רחבים עוד יותר. כאמור, העיצוב החיצוני לא עבר מהפכה, אבל בדומה לקליאו, נראה שהמעצבים הפעם התמקדו בצורה הרבה יותר מוקפדת על כל אזור במכונית הן בחלק החיצוני ובמיוחד בחלק הפנימי והחלקים עולים על השלם כי התוצאה זוכה לקונצנזוס רחב: הקפצ’ור היא המכונית היפה ביותר של רנו (אולי פרט לגראנד סניק, לטעמנו) ואם צריך תמיכה לנתון הזה, אז המחקרים הראו כי למעלה מ-40% מרוכשי המכונית מאז ומעולם עשו זאת בזכות העיצוב שלה. יש כאן סטייל שנוגע במספר יותר גדול של מקומות מכמה מכוניות גם יחד.

דייט
כבר פגשנו בעבר מכוניות קומפקטיות עם עיצוב חיצוני מהמם, אלא שהסיפור קיבל תפנית בעלילה בין החלק החיצוני לחלק הפנימי. דוגמאות לכך אפשר לראות ביונדאי קונה שלטעמנו היא אחת המכוניות היפות ביותר בכבישי ישראל, וגם בפורד פוקוס אקטיב X החדשה. כל הסופרלטיבים אודות העיצוב המודרני המצוין מצטמצמים כשנכנסים לתוך המכוניות וניכר כי העיצוב וההשקעה בחומרים בתוך המכוניות הנ”ל רחוקים מהציפיות וחבל על כך. במקרה של הקפצ’ור מדובר בסיפור אחר לגמרי; דגם המבחן שקיבלנו בצבע ברונזה עם גג בצביעה שחורה, קיבל גימור פנימי תואם עם צבעים חמים במושבים ובדלתות. איכות החומרים נוגעת בקטגוריות גבוהות מאוד והתכנון הפנימי שמסתייע בצמיחה במידות הופך את השהיה בקפצ’ור ליותר מהנה ופחות קלסטרופובית מבעבר.

תוספת גג השמש הנפתח והחלון הקדמי שמכניס כמות גדולה של אור מעצימים את התחושה. נפח אזורי האחסון ברכב עלה אף הוא וכמכונית פרקטית, היא מציעה מקומות לפריטים אישיים בדלתות אבל המהפך בעיצוב סביבת הנהג בולט במיוחד בזכות הקונסולה המרחפת של ידית ההילוכים הקטנה והחדישה שמתחתיה יש מקום מיוחד ונסתר לטלפון עם טעינה אלחוטית, רעיון מצוין שלדעתנו לא יישאר בלעדי לקפצ’ור.

הקונסולה הראשית חדשה לגמרי ובמרכזה טאבלט אנכי בגודל 9.3 אינץ’ עם מסך קריסטלי של מערכת המולטימדיה בטכנולוגיית מולטיסנס של רנו שמציע רזולוציה גבוהה לכל התוכן שמוצג עליו והוא בעצמו מחולק לשלושה אזורים של ניווט, מוזיקה וטלפון. כל אחד מהאזורים ניתן להגדלה למצב מסך מלא או 3/2 בנגיעה ואחרי יומיים וחצי עם המכונית, הפעולות הפכו לידידותיות ואינטואיטביות בסיוע כל כפתורי קיצור הדרך בתחתית המולטימדיה וגם בתפריטים שבתוכה אם כי מדובר בכמות גדולה של תפריטים ומצבים ונדרש זמן ללמוד את הממשק ואת דרכי ההגעה להפעלת התפריטים השונים שמופיעים בעברית מקורית מהיצרן. מסך המולטימדיה כולל גם תצוגת מצלמות 360 (בדגם אדישן 1 היקר מכולם) ופרט לתצוגת מצלמת נסיעה לאחור, ניתן להפעיל בנפרד את המצלמות כולל מבט מעוף הציפור על כל המכונית אך התצוגה מפוצלת וממלאת רק 3/2 מהמסך והרזולוציה של המצלמות איננה חדה במיוחד אם כי ניתן לשלוט בצבעים ובבהירות הצילום כמו גם בסוג צליל ההתרעה ובעצמתו.

אבזור
לוח השעונים הדיגיטלי הצבעוני והוירטואלי הוא בין היפים ביותר שראינו, והתצוגות בו ברורות ואינפורמטיביות כאשר מאפייני התצוגה משתנים בהתאם למצב הנסיעה (חסכוני, רגיל או ספורטיבי) וגם סטטוס מערכות הבטיחות הפעילות מתעדכן בצבעים שונים לפי רמת הבטיחות של הרכב בכל רגע ורגע. שיטוט בתפריטים השונים הביא אותנו גם לתצוגת ניווט משולבת בתוך לוח השעונים כמו גם סולמות ניצול מנוע בתצוגת ספורט או אנימציה מצוינת לעידוד החיסכון בדמות עלה וירטואלי במצב נסיעה ECO. תוסיפו את תאורות האווירה שבדלתות ובתחתית הקונסולה שמשתלבות לסגנון אחיד עם לוח השעונים ותקבלו חוויה אולטרה מודרנית יפה שמעידה על כך שהמכונית אכן עשתה את קפיצת המדרגה הנדרשת מול יריבותיה מבית ומחוץ ושהיא מתכוונת לתת להן מאבק בשוק הרכב למרות שבראשית דרכה הייתה לה יריבה אחת בדמות ניסאן ג’וק וכיום מדובר ביריבות מכל כיוון ומכל עבר. לסיכום תא הנהג נציין את מערכת בקרת האקלים שמתופעלת באמצעות שלושה מסכים עגולים וקטנים מתחת לטאבלט וביניהם מסתתרים מתגי עזר להשלמת התפעול. היינו שמחים לו אותם מתגים היו נגישים יותר וכך גם כל פתחי האוורור שהצטמצמו במידותיהם והגישה לכוונון של פתח האוורור בין הטאבלט לבין ההגה דורשת תמרון מיוחד למציאת זווית פיזור האוויר האופטימלית.

עולם של פרקטיות
אם הקפצ’ור הקודם היה רכב שני במשפחה או רכב למשפחות קטנות, הרי שברנו הלכו על כל הקופה והקדישו מחשבה בהפיכתו לרכב עיקרי במשפחה וזה מגיע בזכות השימושיות של המכונית בחיי היום יום וגם לנסיעות ממושכות יותר. הצמיחה במידות הביאה לצמיחה בנפח תא המטען שמגיע עד ל-536 ליטרים בזכות האפשרות להסיט קדימה את המושבים האחוריים שנעים על מסילה. במצב הכי מרווח, מצטמצם נפח תא המטען, אבל אם אין בו צורך, הרי שהנוסעים מאחור זוכים למרחב מחייה מצוין בכל הפרמטרים. שימושיות נוספת ומעודכנת מצאנו בפתחי מיזוג לנוסעים מאחור שמסייעים בקירור או חימום חלקה האחורי של המכונית וזה יאפשר לנסועים לקבל מיזוג נעים יותר בקיץ גם אם גג השמש חשוף ללא וילון ההצללה. מלפנים יש שקעי חיבור USB ואפשרות הפעלה ושיקוף של הטלפון בכל סוג קישוריות לאנדרואיד או קארלפיי, ומאחור מצאנו עוד זוג שקעי טעינה ולצידם שקע 12 וולט פרקטי וחשוב. כעת, המשימה של אנשי רנו היא לנסות ולהביא את בשורת הפרקטיות והמשפחתיות של המכונית לכל אלה שחיפשו מכוניות גדולות יותר והקפצ’ור לא הייתה ברשימה שלהם.

איכות וחוויית נסיעה
סיפור המכוניות הצרפתיות ואיכות הנסיעה שלהן איננו חדש. הקפצ’ור החדש שומר על המסורת של איכות נסיעה גבוהה והפעם, עם רמה משודרגת של דינמיות בזכות המנוע החזק. המושבים תומכים ומעוצבים כך שלא חשנו עייפות או בעיה כלשהי גם בנסיעה ארוכה, תגובות המנוע היו טובות ללחיצה על הדוושה וכאשר רצינו להשתעשע מעט בנסיעה דינמית, העברנו את מערכת ההילוכים למצב ידני על ידי לחיצה ארוכה על המנוף השמאלי מאחורי ההגה והמכונית הגיבה במהירות ללחיצות להעלאת והורדת ההילוכים. בשונה ממכוניות אחרות בהן מערכת ההילוכים חוזרת לעצמאות אוטומאטית אם לא מפעילים את ההילוכים מאחורי ההגה לפרק זמן מסוים, כאן נדרשנו לגלות כי רק משיכה נוספת של ידית ההילוכים החדשה למצב D  תחזיר את המכונית למצב האוטומטי המלא. נסיעה “ידנית” בהילוך גבוה שבסופה עצירה, תוריד הילוכים אוטומאטית למרות המצב ה”ידני” אם כי לא לגמרי עד להילוך הראשון והתערבותו של הנהג נדרשת לחידוש בחירת ההילוך.

הקפצ’ור החדש שקט להפליא ביחס לגודלו ולגודל חישוקי הגלגלים של הדגם הנבחן, 18 אינץ’. חתך הצמיגים הגבוה סייע בשיכוך הנסיעה ובהשקטת רעשי הכביש. עם פריצתם של כלי הרכב החשמליים לחיינו, למדנו להכיר סטנדרט חדש של נסיעה שקטה ואין מכוניות עם מנועי בנזין שמגיעות למינימום הדציבלים של החשמליות, אבל ברנו עשו עבודה טובה של בידוד הרעשים לרבות רעשי הרוח והתוצאה הכללית אכן טובה. פתחי כניסת האוויר בפגוש הקדמי תורמים אף הם לניקוז יעיל של הרוח בחלק התחתון של המכונית והם תורמים את תרומתם. נסיעה בכבישים מפותלים ביום גשום, סיפקה לנו תשובה טובה על איכות הנסיעה ותפקוד המערכות של הרכב ואיכותן. הקפצ’ור לא היסס להתמודד עם הפניות בלי זוויות גלגול חריפות, תגובות המנוע ללחיצות הדוושה היו טובות והביטחון העצמי שהמכונית סיפקה לנו היה גבוה.

חבילת בטיחות מקיפה
בעולם המודרני של מכוניות חדשות שנבחנות על ידי מכון הבטיחות EURO-NCAP באירופה, אפשר לצפות שרנו תצייד את הקפצ’ור בכל מה שנמצא באמתחתה וזה אכן מה שקורה כאן. במנם ברמת הגימור הראשונה שנקראת INTENSE אין חיישנים לזיהוי כלי רכב בשטחים מתים וגם מערכת התאורה לא מחליפה בין אור דרך לאור גבוה באופן אוטומאטי, אבל פרט לאלה מדובר ברשימה טובה של מערכות לרבות בקרת שיוט מסתגלת עם תיקון אקטיבי לסטיה מנתיב, בלימה בחירום, זיהוי תמרורים וגם זיהוי הולכי רגל וכלי רכב דו גלגליים לרבות מצלמת נסיעה לאחור. ברמת האבזור הגבוהה תוסיפו את ההתראה על נוכחות כלי רכב בשטח מת, בלימה בחירום גם בנסיעה לאחור ושליטה באורות גבוהים.

בצד הפסיבי, רנו נשארו עם 6 כריות אוויר בזמן שבעולם אנחנו מתחילים לראות פיתוחים וחידושים בתחום הללו עם כריות חכמות נוספות בין הנוסעים מלפנים ועוד. כך או אחרת, ציון הבטיחות שהמכונית מקבלת הוא 7 בכל רמות הגימור שלה ואין ספק כי גם בתחום הזה שמקושר לתצוגות וההתראות ברכב, ניכרת עלייה בטכנולוגיה והקפצ’ור מצויד היטב.

מסקנה
בשוק הרכב העולמי החדש מאז 2013 ועד היום, קשה לראות כיצד הרנו קפצ’ור ימשיך למכור עוד מיליון וחצי יחידות בשש השנים הבאות עד שיגיע הדור הבא שלו, כי ההיצע והמגוון בקטגוריה שנפרצה בזמנו על ידי הקפצ’ור והג’וק כבר מזמן אינם נחלתן של המכוניות הללו בלבד. אולי גרסאות הפלאג אין שתגענה בהמשך לקראת אמצע-סוף 2021 תסייענה לרכב הזה להגיע למספרים הגדולים שרנו רוצים לראות בקווי הייצור שלהם, אבל ימים עוד יגידו והכל בהתאם לטווחי הנסיעה שיהיו ולמחירי המכוניות. אבל אם נשאיר את המחשבות של רנו מחוץ לעניין ונתרכז במסקנות שלנו מהקפצ’ור החדש, הרי שבסיכומו של דבר התוצאה הסופית מצוינת. כמו אז בדור הראשון של המכונית ובמתיחות הפנים שלה, העיצוב החיצוני נותר הקלף החזק ביותר של הקפצ’ור ואפשר לומר בנימה אישית כי אם לדגם הקודם היה עיצוב מעודן יותר ועגלגל שדיבר קצת יותר לנהגות ופחות לנהגים, הרי שהקפצ’ור החדש פוזל חזק למרכז הבמה המטרוסקסואלית והמכונית משדרת עיצוב באופי ספורטיבי כשכל אחד יכול למצוא בו את המאפיינים שהוא אוהב.

הפרקטיות הפכה לערך חשוב מאוד לצד העיצוב ויש בקפצ’ור החדש מכל טוב בעניין הזה. כשם שיצרניות אחרות עושות ומבקשות לטשטש את הגבולות בין הקטגוריות, כך גם רנו שמציעים מכונית פנאי משימתית ובטוחה עם אלמנטים חזקים של מודרניזם טכנולוגי ועיצוב מעט מצועצע, אבל כזה שיורד חלק בגרון. לקפצ’ורים הקודמים היו צרות. מערכות בקרת האקלים היו עקב אכילס נוראי במיוחד בארצנו החמה והעצבנית, גם מערכת המולטימדיה סבלה מתקלות חוזרות ונשנות. מנועי הדיזל היו מוצלחים ואלה שהספיקו לרכוש קפצ’ורים כאלה, לבטח עוד יהנו מהם בשנים הבאות כי כעת ירד המסך על המנועים המזהמים והמכונית מגיעה רק במנועי בנזין.

דומה כי זאת שעתה הכי יפה של היפה במכוניות של רנו מהיבטים רבים. הטכנולוגיה שהתבשלה שם במשך השנים האחרונות יחד עם התבגרותו של הדגם הגיעו במועד הנכון, אלא שצרות הקורונה והשוק הרווי בדגמים הם האתגרים האמתיים שהמכונית צריכה להתמודד איתם. לאלה שמסתפקים במכונית ממש עירונית שרוב ימיה תבלה בפקקים או ביניהם, אפשר להמליץ על גרסת הכניסה עם מנוע בהספק 131 כוחות סוס במחיר 125,000 שקלים ובחישוב של צביעה דו גוונית ואגרת רישוי המחיר הוא 128,750 שקלים.

שורת המחיר

דומה כי זאת שעתה הכי יפה של היפה במכוניות של רנו מהיבטים רבים. הטכנולוגיה שהתבשלה שם במשך השנים האחרונות יחד עם התבגרותו של הדגם הגיעו במועד הנכון, אלא שצרות הקורונה והשוק הרווי בדגמים הם האתגרים האמתיים שהמכונית צריכה להתמודד איתם. לאלה שמסתפקים במכונית ממש עירונית שרוב ימיה תבלה בפקקים או ביניהם, אפשר להמליץ על גרסת הכניסה עם מנוע בהספק 131 כוחות סוס במחיר 125,000 שקלים ובחישוב של צביעה דו גוונית ואגרת רישוי המחיר הוא 128,750 שקלים.

הקפצ’ור החזקה עם המנוע בהספק 154 כוחות סוס מוצעת בשתי רמות גימור: אקזקיוטיב ופירסט אדישן. האקזקיוטיב תעלה 133,000 שקלים ועם חבילת התוספות ואגרת הרישוי היא עולה 136,750 שקלים. בקצה העליון, עם כל מה שהמכונית יכולה להציע לשוק הישראלי ברמת פירסט אדישן, המחיר יעלה ל-140,000 שקלים ואחרי התוספות של הצביעה הדו גוונית ואגרת הרישוי, המחיר הסופי 143,750 שקלים.
 
רנו קפצ’ור פירסט אדישן
אורך: 4.227 מטרים
רוחב: 1.797 מטרים
גובה: 1.576 מטרים
מרווח גלגלים: 2.639 מטרים
נפח תא מטען: 536 ליטרים (מושבים אחוריים דחוקים לכיוון השורה הראשונה)
משקל כולל: 1,811 ק”ג

מנוע: טורבו בנזין
נפח: 330 ליטר, 4 בוכנות
הספק: 154 כוחות סוס ב-5,500 סל”ד
מומנט: 27.5 קג”מ ב-1,800

תיבת הילוכים: אוטומאטית
סוג: כפולת מצמדים 7 מהירויות 
הנעה: קדמית
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.6 שניות (יצרן)
מהירות מרבית: 202 קמ”ש (יצרן)
דרגת זיהום אוויר: 8
ציון בטיחות משרד התחבורה: 7

צריכת דלק (יצרן): 5.6 ליטרים ל-100 ק”מ נסיעה
צריכת דלק משולבת במבחן: 7.2 ליטרים למאה ק”מ