מבחן: מרצדס EQC - האלקטריק פרימיום הראשונה של דיימלר

האחות של ה-GLC פותחת דלת לעולם החשמלי עם עוצמה וטכנולוגיה במחיר של חצי מיליון שקלים

בועז קורפל
בועז קורפל  07.01.21 - 17:44

תגיות: מרצדס

תחילת כתבה

קרוסלת הזמן מסתחררת מהר כל כך, עד שבלהט האירועים שהיו בשנה האחרונה, נראה כי החשיפה של המכונית הראשונה של משפחת דגמי EQ של מרצדס שנערכה בתערוכת המכוניות של פריז בשנת 2016 נראית כל כך רחוקה בפרספקטיבת הזמן עד שהיא כמעט ונשכחה מהזיכרון.

המכונית החשמלית העתידנית של מרצדס שהוצגה בתערוכה ושנצבעה באדום בוהק הייתה אחת מכוכבות התערוכה בין כל הדגמים הצרפתיים של פיג’ו, רנו וסיטרואן שהקהל המקומי נהר במאות אלפים בכדי לראות אותם. מרצדס לא הציגה באולם המרכזי כי אולי הם רצו לקבל תשומת לב במקום אחר ואולי כי חשמל וטכנולוגיה עתידנית נראו אז ממש רחוקים מהמציאות היומיומית אבל קרוסלת הזמן המשיכה להסתובב במהירות והנה כיום זאת כבר לא עתידנות אלא עכשיוונות (מילה שהמצאתי במיוחד לכתבה הזאת).

גם אם אפשר היה לאמץ את הזיכרון ולעוף אחורה בזמן, מי בכלל יכול לזכור שמרצדס הצהירה כבר אז ב-2016 כי עד שנת 2022 היא תשיק עשרה דגמים חשמליים שימלאו את כל האפשרויות של משפחת הדגמים החשמליים? לפי אותו חזון של מרצדס, הדגמים ימלאו קשת מלאה של קטגוריות החל בסמארט חשמלית, דרך מכוניות מקבילות לדגמי E Class וגם GLC כמו המכונית שהגיעה אלינו למבחן מסקרן וגם דגמים מסחריים כמו EQV ועד לקצה העליון שם תגיע הגרסה היוקרתית מכולן שתיקרא EQS שהיא האחות החשמלית של S Class.

שורשים
ה-EQC שהחלה להגיע לכאן ביבוא סדיר של חברת כלמוביל לפני חודשים ספורים, עלתה לכבישי אירופה די מזמן במושגים של “מכונית חדשה”. הנחישות של האיחוד האירופאי להחיל את תקנות הזיהום כבר בראשית 2021 ולגרום ליצרניות הרכב לצמצם את פליטת המזהמים תחת איום הקנסות הכבדים שישלמו היצרנים שיגיעו לעשרות מיליוני יורו, אותה נחישות היא זו שגרמה למרצדס (ולא רק לה) למלא את סוכנויות הרכב באירופה בדגמים דלי זיהום אוויר ככל האפשר עד לכאלה שלא פולטים זיהום בכלל. להפתעתם הרבה של יצרניות הרכב, הנהגים באירופה לא רק שלא דחו את התוצרת המחושמלת אלא להיפך, הם גילו התלהבות יתרה וכל מה שמפעלי הרכב סיפקו, נמכר מבעוד מועד אולי כאפקט שיצרה טסלה ואולי סתם בגלל אהבה לכדור הארץ ודאגה לשלומו וקיימת אפשרות שהם גם לא אוהבים לשלם מחיר יקר על הבנזין והסולר בדיוק כמונו כי המיסים באירופה כמו בישראל, גבוהים מאוד.

למרות שנת הקורונה המעצבנת שהסתיימה לה, הבשורה המחושמלת הטובה הזאת מגיעה גם אלינו וכעת הקרוסאובר החשמלי הראשון של מרצדס נקלט גם כאן ואיתו הגיעה חבילה גדולה של סקרנות ושאלות רבות אודות תכונותיו, יכולותיו, יעילותו, רמת האבזור ועוד כהנה וכהנה. חייב להיאמר כאן עוד לפני שננסה לענות על השאלות מתוך מבחן הנסיעה שערכנו לרכב, כי דווקא היריבים מבית אאודי ויגואר עשו עבור מרצדס עבודה מסוימת והכשירו את הלבבות בקרב לקוחות הפרימיום לטובת המכוניות החשמליות היוקרתיות. במקרה הזה, במרצדס חייבים לשלוח זרי פרחים לאאודי e-Tron וליגואר I-Pace שנמכרים כאן כבר למעלה משנה ובהצלחה לא רעה.

מה קיבלנו
המכונית שהגיעה אלינו למבחן היא האמצעית מתוך שלוש רמות גימור: אלקטריק, אלקטריק ארט והיקרה והמעוצבת מכולן היא אלקטריק AMG Line עם מאפייני עיצוב ספורטיביים. המכנה המשותף לכל השלוש הוא רחב, כולן מקבלות את אותה מערכת הנעה חזקה עם 408 כוחות סוס מאוד מרשימים ומומנט חסר שפיות בשיעור 77.5 קג”מ שהופך את התחושות בעת הלחיצה על הדוושה כמו שיגור של טיל במלוא הכוח מעמדת השיגור שלו אל השמיים. אלמנט משותף נוסף בין כל הדגמים הוא חבילת הבטיחות. במרצדס החליטו (וטוב שכך) לצייד את כל המכוניות בחבילת הבטיחות הרחבה ביותר ו”לסגור פינה” בעניין הזה במיוחד לנוכח העוצמה של המכונית שפשוט מחייבת את מרב האמצעים הללו על מנת שהנהג יחוש ביטחון עצמי מלא.

העיצוב החיצוני של ה-EQC מאופק ואפשר לומר כי במידה מסוימת הוא “מעלים” את היותה מיוחדת וראשונה במשפחת החשמליות של דיימלר. זה לא שציפינו לקבל משהו סופר נוצץ וחריג עם חבילות של פתיתי קונפטי שמתפזרים באוויר בכל פעם שהפעלנו את המנוע או כשהתקרבנו אל המכונית והמפתח החכם שלה פעל, אבל מידת ההצנעה הגדולה של המעצבים יצרה כאן דמיון רב לאחותה הבנזינית ולא נשאר לטעמנו מספיק מקום לגאווה על היותה פורצת הדרך. נציין באופן כללי כי קיימת תפיסה במחלקות העיצוב בעולם הרכב שקובעת כי המעבר בין דגמי בנזין לדגמי חשמל צריך להיות חלק וקל עד כדי שקוף ובלתי מורגש בשום תחום ולא רק בעניין טווח הנסיעה אלא גם בעיצוב החיצוני והפנימי ואפילו במיקום פתח הטעינה שזהה לפתח מילוי הדלק והכל על מנת שהנהג לא יצטרך לשנות כמעט כלום בהרגלים היומיים שלו וההסתגלות במעבר ממכונית בנזין למכונית חשמלית חייבת להיות פשוטה וקלה.

מרחיבת אישונים
יש כאן היבט פסיכולוגי מובהק של ביטול מהפכים כי טבע האדם הוא להתרחק משינויים ובטח ממהפכות גדולות ולכן אנחנו מבינים ומקבלים את התפיסה הזאת שמתבטאת כאן ב-EQC, תפיסה שבאה לידי ביטוי גם בעיצוב הפנימי שלה עם סידור תא הנוסעים ובמיוחד בתא הנהג ולוח השעונים, אבל יחד עם זאת, לו העניין היה בידינו היינו יוצרים קצת יותר “אפקטים מיוחדים” שבכל זאת יבחינו אותה מהמכונית בהנעת הבנזין שהייתה מוכרת לנו עד היום.

מידותיה של ה-EQC מציעות אורך של 4.761 מ’ שהם 10 סנטימטרים יותר מהמכונית בגרסת הבנזין, אבל מידות הרוחב והגובה דומות מאוד ואין כאן הבדל מהותי או משמעותי לרבות בסיס הגלגלים שנמתח ל-2.873 מטרים. רשימת המידות הפרקטיות לוקחות אותנו תמיד אל נפח תא המטען וגם כאן מצאנו נתון דומה לדגם הרגיל עם 500 ליטרים, אבל ההבדל הבולט נמצא בשורת המשקל, שם גילינו תוספת של קצת יותר מ-600 ק”ג וזה מגיע ממארז הסוללות של הרכב שנמצא ברצפה. לתוספת המשקל מצאו במרצדס פתרונות יעילים כמו קפיצים שונים בזנב במכונית שמרככים ומשככים את המשקל והדרך הנוספת להתמודדות עם המשקל מצאה יותר חן בעיניינו עם מומנט סופר עוצמתי שמעיף את המכונית בכל לחיצה על הדוושה ומבטל כל מחשבה על משקל או משהו אחר בכלל.

כל מה שתבקשו
במרצדס כמו במרצדס, רשימת האבזור ארוכה  ואיכות המכלולים מהגבוהה ביותר בתעשייה. נציין כי חבילת הבטיחות רחבה וטובה מאוד כבר ברמת הבסיס (Electric) ובמרצדס מתגאים במיוחד בציונים הגבוהים שהמכונית קיבלה במבחני הריסוק, שם היא פשוט הצטיינה בהגנה על הנוסעים עם ציון 96 להגנה על נוסעים מבוגרים וציון 90 בהגנה על נוסעים ילדים. חבילות האבזור מתרחבות ככל שתאפשרו לעצמכם וזה מגיע מקצה לקצה החל בחישוקי גלגלים, מערכות מיזוג חכמות וכמובן מערכת סאונד איכותית וגם אביזרים מבית AMG לגרסה היקרה מכולן במחיר 590,000 שקלים.

תשכחו מנסיעה ועברו לחשוב על טיסה
בכניסה למכונית היא חווייתית ובמיוחד אפקט השקט שמשתרר בתוכה כשהיא מותנעת. אין ולו בדל של שריקה או זמזום כשהמנועים שלה פועלים והשאלה הראשונה שכל אחד ישאל אתכם כשהוא ייכנס למכונית תהיה: “המנוע שלה עובד?” רק לחיצה על הדוושה תשכנע את הנוסעים (ואולי גם אתכם) שהיא באמת פועלת ומוכנה לנסיעה, אבל המושג נסיעה מתחלף כאן במושגים מעולם התעופה כמו ריחוף וטיסה. עוצמת המנועים אמנם גדולה וההספק מגיע ל-408 כוחות סוס, אבל הפקטור המשמעותי כאן הוא המומנט העצום שמטפס ל-77.5 קג”מ זמינים מהרגע הראשון וזה דרמטי.

“לא צריך בשום אופן לעבור למצבי נסיעה דינמיים כשיש לך מומנט כזה” אמר לי אחד הנוסעים שהצטרף לנסיעה. התחושה של השיגור שמגיעה בכל פעם שיוצאים לנסיעה פשוט מטורפת. לעיתים זה מחלץ תגובות של צחוק בלתי נשלט, לעיתים השתאות והפתעה ולפעמים גם קצת ניתוק מהמציאות ולא כל אחד מתרגל לזה במהירות, כמו למשקפיים עם עדשות מולטיפוקל. אנחנו למדנו מהר את רזי ההתנהגות של ה-EQC שלנו ומהם שאבנו המון הנאה בנסיעה וגם ביטחון גדול ביציאה לעקיפות. איכות הנסיעה הייתה ללא דופי ומערכת 4Matic שהושאלה מדגמים אחרים עשתה את שלה והציון המלא של איכות הנסיעה הוא מצוין.

מיץ חשמלי
המרצדס EQC לא פותרת לגמרי את הסוגייה האקוטית של טווח הנסיעה. הסברה הרווחת היא כי מכוניות עם מארזי סוללות לטווח נסיעה יעיל של 500 ק”מ בין הטעינות הן המכוניות האידאליות וכל תוספת מעבר לכך, מבורכת. ה-EQC שלנו איננה שייכת למשפחת ה-500 ומארז הסוללות שלה מגיע בקיבולת של 80 KWh שמתורגמים תיאורטית לנסיעה של 412 ק”מ. אז כמה זה באופן מעשי? התשובה תלויה בנהג ורק בנהג אבל אין מה לצפות לטווח שמגיע לנתון המוצהר כי בנתוני נסיעה עדינים ושימוש מוגבר בטעינה רגרנטיבית וצמצום צרכנים חשמליים אפשר להגיע לאזור 350 ק”מ בין הטעינות ואם תצטיינו בזה אז אולי תצליחו לסחוט עוד 20 ק”מ (בנסיעות בירידות).

אינטיליגנציה מלאכותית
למכונית הנבחנת יש מערכת חכמה שלומדת את הרגלי הנהיגה שלנו ומציגה את טווח הנסיעה בזמן אמת בהתאם לאופי שלנו. אם הסגנון הוא דינמי במיוחד, הטווחים ינועו בסביבות 270-300 ק”מ ואם הסגנון יהיה סלחני וחסכוני יותר, הטווח יגדל בהתאם ממש כמו נס פך השמן בחנוכה. ניסנו לשחק עם המערכת לנסות לסחוט כל שביב של אנרגיה ממארז הסוללות וגילינו שזה באמת עובד, אבל מצד שני, זה מייגע להשתעבד למירוץ הטווחים הזה ואנחנו ממליצים להקפיד ולשמור על רזרבות. במרצדס אומרים כי ניתן לחבר את הרכב למטען מהיר במיוחד בשיעור 110KW בזרם ישר (DC) ולמלא את הסוללות ל-80% מהקיבולת תוך פרק זמן מהיר יחסית של 40 דקות.

טעינה ביתית רגילה תביא למילוי מלא של הסוללות תוך 11 שעות. ההמלצה שלנו היא להתנהג אל הסוללות של המכונית באותו אופן שבו אתם מטעינים את הטלפון הנייד שלכם. הרי לעולם לא תגיעו למצב שאתם נשארים בלי סוללה וכך צריך לעשות גם במכונית (ללא קשר למותג שלה) ולכן לא חייבים להגיע למצב של סוללות ריקות כמו שאין חובה למלא אותן עד הסוף אם המרחק של הנסיעה שלכם איננו כה גדול מדי יום. ההמלצה היא להסתובב עם סוללה מלאה בטווח של 40-80 אחוזים בדרך כלל וכאשר תתאפשר ההזדמנות למלא את הסוללה במטען הביתי, צריך לעשות את זה אבל לא להשתעבד לכך לגמרי כי צריך לזכור שהמכונית מתנהגת נוסעת במיטבה בכל טווח כל עוד יש מיץ חשמלי בסוללה.

סיכום
המרצדס EQC היא מכונית מצוינת ויש בה את כל מה שצריך להילחם על מיקומה ומקומה בקטגוריית הפרימיום החשמלית לצד יריבות כמו אאודי e-Tron, יגואר I-Pace וגם BMW X3 החשמלית ואולי גם הלקסוס UX 300 החשמלית החדשה אם כי היא לא נמצאת באותה קטגוריה אך עדיין שייכת לדגמי הפרימיום המחושמלים לגמרי. יתכן ומרצדס שומרים על איפוק כלשהו עם המכונית הזאת כי יש בה עדיין שעטנז עם ה-GLC ורק בדגמים החשמליים הבאים נקבל מכונית חדשה עם פלטפורמה אחרת. אבל בכל מקרה, מרצדס עשו כאן עבודה נפלאה בכל התחומים ובמיוחד בשני מקומות שאהבנו במיוחד לצד האבזור ורמת הגימור שלא שונה ממכוניות אחרות של דיימלר.

הדבר הראשון הוא מעבר חלק בין דגם הבנזין לדגם החשמלי והדבר השני הוא חוויית נהיגה ונסיעה שממירה את ההנאה ממנועי בנזין מרגשים רבי הספק למנועי חשמל רבי מומנט שממוקמים בחלק הקדמי ובחלק האחורי ומאפשרים גם נסיעה עם הנעה כפולה (התערבות של המנוע האחורי על פי הצורך) ואיכות מצוינת בזכות מתלים ובולמים מצוינים. מערכת הילוכים, ביצועי מנוע והתנהגות כביש מתחלפים לדברים אחרים כשעולים על רקטה חשמלית שקטה שכזאת. טווחי הנסיעה לא אמורים להטריד את מי שנוסע עד 200 ק”מ ביום אם ימצא את הזמן המתראים להטעין את הסוללות, לאלה שנוסעים פחות מכך, חרדת הטווח לא ממש תטריד אותם. אירחנו על סיפונה של המכונית כמה נוסעים מזדמנים בכדי ללמוד מהתגובות שלהם את מה שהמכונית מנסה להעניק והתגובות כולן היו מלאות בסקרנות, התרגשות וחוויה ממכרת.

 


מרצדס EQC דגם אלקטריק פלוס
אורך: 4.761 מטרים
רוחב: 1.884 מטרים
גובה: 1.624 מטרים
מרחק סרנים: 2.873 מטרים
נפח תא מטען: 500 ליטרים

הנעה: שני מנועים חשמליים
הספק מנועים משולב: 408 כוחות סוס
מומנט: 77.5 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומאטית
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 5.1 שניות
מהירות מרבית” 180 קמ”ש

מחיר: 540,000 שקלים