סיאט לאון החדשה - האריה שאהב סטייל

הלאון החדשה פותחת שער לעולמות החדשים של סיאט בלי לוותר על האופי, אבל רק בגרסת FR

בועז קורפל
בועז קורפל  21.01.21 - 16:32

תגיות: סיאט

תחילת כתבה

קונצרן פולקסוואגן ממשיך לייצר קסמים בכל דגם חדש שיוצא מתחת לשרוול שלו. הפעם זהו תורה של  יצרנית המכוניות הספרדית סיאט שמקבלת במה גדולה לטובת הדור הרביעי של הלאון, המכונית הקומפקטית של היצרן הספרדי שהחלה את דרכה אי שם לפני 22 שנים כאחות הצנועה (במחיר) של הפולקסוואגן גולף ואאודי A3. למען האמת, היא נותרה עדיין האחות של הדגמים הללו, אבל עם יד על הלב אפשר לומר שלפחות כאן אצלנו זה קורה במידה צנועה כי גם הנהגים בישראל כמו באירופה, שם המכירות של סיאט מטפסות בכל שנה, למדו להבין שהג’וב הספרדי לא נופל באיכותו מהג’וב הגרמני והמכונית מרגשת לנהיגה לא פחות. ענייני איכות והנדסה טופלו לאורך השנים וכעת מגיעה המכונית לפרק של בשלות ובגרות כשהמשימה שלה היא להעביר את המשוכה הזאת גם את לקוחותיה הנאמנים ולצרף אליהם נהגים אחרים שמחפשים את המיקס של כל הערכים המודרניים החל בעיצוב, איכות, טכנולוגיה עדכנית בלי לוותר על הנאה מנהיגה דינמית.

בראשית דרכה של המכונית ייצרו את המכלולים שלה במפעלי סיאט במרטורל שבקטלוניה, אבל בעלי הבית מפולקסוואגן החליטו שאת משימת ההרכבה ההרכבה של המכונית יקבלו מפעלי החברה בעיר בריסל שבבלגיה ומשם המכוניות הופצו לשווקים הרלוונטיים  ברחבי אירופה וגם אלינו לישראל. בשנה הראשונה אחרי לידתה של הלאון, עלו על כבישי אירופה 13,401 מכוניות. מספר צנוע ביותר שלא העיד על מה שעתיד לקרות עם הדגם החשוב של סיאט שנמצא במרכז השדרה של הדגמים שלה לצד האיביזה והארונה ולצד האטקה שהגיעו רק בשנים האחרונות.

איך זה נראה?
הכוכבת הספרדייה שעוצבה בראשית ימיה בסדנת איטלדיזיין האיטלקית על ידי המעצב האגדי ג’ורג’טו ג’יוג’ארו עברה ארבעה גלגולים במהלך חייה והכיוון שלה ביחס למתחרות בשוק היה ברור: איכות וביצועים במחיר שפוי. כמו כל דבר בעולם הרכב, גם במקרה של הלאון היו עליות ומורדות בשנים הראשונות והסטטוס שלה כמכונית לצעירים הלך והתקבע. למרות זאת, הלאון הגיעה גם בגרסאות נוספות כמו גרסת סדאן שנקראה טולדו וגם גרסת סטיישן פרקטית שלא זכתה כאן להצלחה מסחררת במיוחד. מי שכן זכתה כאן לפופולאריות עצומה ולסטטוס אייקוני היא לא אחרת מהסיאט לאון קופרה הספורטיבית שקראה תיגר וגם הצליחה לגבור על יריבות ספורטיביות קומפקטיות אחרות בשוק שלנו לרבות אחיותיה הגרמניות ובמיוחד הגולף GTi וכך היא בעצם הפכה למלכה הבלתי מעורערת של ההוט האץ’ (בתקציבים שפויים) וככזאת היא סימנה את מרד הנעורים ומושא חלומותיו של כל נהג צעיר ונמרץ שחיפש מכונית ספורטיבית עם נוכחות וביצועים טובים לרבות אופציות לשיפורים רבים במנועים ובמערכות הרכב המכאניות האחרות.

הלאון החדשה שנחתה כאן לאחרונה היא סיפור אחר ואף יותר מכך, היא סנונית ראשונה בתחומים חשובים עבור סיאט שמסמנת באמצעותה את האלמנטים שנראה מדגמים נוספים של סיאט בשנים הקרובות מבחינה טכנולוגית. היבואנים בישראל הנחיתו לאחרונה משלוח ראשון של מכוניות ברמת גימור “סטייל” עם מנוע בנפח 1.5 ליטר וסיוע חשמלי קל שנועד לחסוך דלק והספק של 150 כוחות סוס, תוך הבטחה כי בהמשך השנה תגענה שתי גרסאות נוספות, האחת עם אותו מנוע אך ברמת גימור ספורטיבית FR שתציע נוכחות בולטת יותר ורשימת אבזור ארוכה יותר כולל כמה שינויים חיצוניים שיבחינו בינה לבין דגם הכניסה המשפחתי, והגרסה השנייה היא לאון FR אמתית שתגיע עם מנוע חזק בנפח 2.0 ליטרים טורבו בהספק 190 כוחות סוס והיא תביא איתה ניחוח אחר של רמת אבזור ורמת ביצועים.

הבאתה של לאון FR אמתית היא מהלך מעניין כי עד עתה סיפור ה-FR נותר רק בחזקת שיפורים חזותיים ולא מעבר לכך ובקרוב זה ישתנה ויחזור להיות מה שהכרנו בעבר. ואם תרשו לנו להרהר לרגע על העבר המפואר של הלאון, פתאום עלה בזיכרון שלנו שהייתה ללאון אפילו גרסת מנוע VR6עוצמתית בהספק 200 כוחות סוס אי שם בראשית ימיה. השיפורים הטכנולוגיים שהתרחשו לאורך הזמן רק מעידים כי את אותו הספק נפלא, סיאט יקבלו היום ממנוע קטן, חדיש וחסכוני הרבה יותר. ומה באשר לגרסת ביצועים טהורה, כזאת שתוכל להביט ישירות בלובן הבוהק של פנסי ה-LED של המתחרות שלה בלי למצמץ? זאת אכן תגיע בעתיד ונצטרך לחכות לקופרה לאון החדשה שתהיה ככל הנראה עם מנוע בעוצמה של 300 כוחות סוס ותוספות ספורטיביות מעניינות אחרות, אבל אתם יכולים לקחת אוויר כי יחלפו עוד חודשים עד שזה יקרה.

שפה חדשה
הלאון החדשה מביאה איתה שפה חדשה במובנים רבים והבולטים שביניהם הם העיצוב החיצוני והפנימי, הטכנולוגיה השימושית היומיומית וגם מנועים מחושמלים קלות להקטנת פליטת המזהמים. הלאון החדשה שבנויה על פלטפורמת MQB המוכרת של פולקסוואגן (כמו אחיותיה פולקסוואגן גולף, אאודי A3 וגם סקודה אוקטביה) כבר לא קרבית כקודמתה שהלכה וצמצמה פערים לאורך השנים לכיוון אאודי A3. אם פגשנו בלאון הקודמת כמה מערכות ואביזרים שבאו ממשפחת פולקסוואגן, הרי שהלאון החדשה היא הראשונה במשפחה שמקבלת הפעם כמה אביזרים מעניינים בקטגוריה שלה וזה רק אומר עד כמה אנשי סיאט מאמינים במכונית שעבודת העיצוב שלה מספרת הפעם סיפור אחר. תשכחו מאקזוטיקה או טמפרמנט ים תיכוני עם שעטנז גרמני ותגידו שלום למכונית בוגרת ואלגנטית יותר מכל לאון שהייתה עד היום.

הדור החדש מציע מכונית ארוכה יותר ב-9 ס”מ מקודמתה וגם בסיס הגלגלים שלה התארך משמעותית בעוד 7 ס”מ למידה של 2.690 מטרים שמספקים מרחב מחייה טוב לנוסעים מאחור בלי לדחוק את הנהג והיושב לצידו לכיוון השמשה הקדמית. הרוחב של המכונית דווקא הצטמצם ב-16 מילימטרים וכעת היא מציעה רוחב של 1.80 מטרים בנקודה הרחבה ביותר שלה. למרות שהיא ארוכה יותר, תא המטן נותר זהה בנפחו לדור הקודם וזה אומר שהתכניון הפנימי באמת שם את הנוסעים במרכז ולא את שקיות הקניות שלהם. כשם שנפח תא המטען נותר זהה, כך גם גובהה של המכונית שמר על מימדיו עם 1.46 מטרים. לכשתגיע גרסת ה-FR, יהיו בה שינויים קלים ולא מורגישם כמעט והם הנמכה של המרכב ב-1.4 ס”מ וקיצור בסיס הגלגלים בשני מ”מ זניחים משיקולי כיול מתלים.

מחכים לקוסמטיקה כבדה יותר 

אם מעצבי המכונית יצאו מנקודת הנחה שהמכוניות האחרות בכביש יפגשו יותר את הזנב של הלאון ולכן הם עיצבו אותו בצורה מעניינת וחצופה, אז הם צדקו. החלק האחורי של המכונית הרבה יותר מעניין ומרתק בעיצובו. “כאשר תגיע גרסת FR זה יהיה עוד יותר דרמטי” הבטיחו לנו בסיאט והראו לנו את סרטון התדמית של המכונית שקיבלה פס מלא של תאורה אחורית לכל רוחב תא המטען שמתחבר לפנסים האחוריים החדשים שגם הם מוארים בגופי תאורה חדשים. מלפנים הסיפור פחות מסעיר והמכונית משדרת אלגנטיות בחלקה הקדמי עם החרטום המוארך שלה. יתכן כי הגרסאות הבאות יביאו איתן אלמנטים עיצוביים מעניינים לגריל ולפגוש הקדמי ולפנסי החזית, אבל עד אז מדובר בעיצוב נאה ולא יותר כאשר הגריל חוטא למכונית וגם חישוקי הגלגלים לא תורמים את מה שעושים בדרך כלל חישוקי גלגלים מעוצבים ממתכת קלה. גם כאן הבטיחו בסיאט שהשינויים יהיו ראויים והוסיפו כי “לכל דבר יש מחיר” ולכך עוד נגיע.

סביבת היי טק
המפגש שלנו עם החלק הפנימי של המכונית לקח אותנו למחוז שונה ממה שהכרנו בסיאט ועוד במכונית ברמת הכניסה. איכות החומרים ושפע האבזור המודרני לא הגיעו במתנה לכבוד תחילת השנה האזרחית החדשה. הלאון סטייל עולה על כבישי ישראל כשנת מודל 2021 והמחיר של כל השדרוגים הללו מטפס ב-5,000 שקלים ביחס למקבילה הקודמת שלה וכעת היא עולה 135,000 שקלים. שמחנו לגלות בה מערכת מולטימדיה חדישה בגודל 8.25 אינץ’ עם תמיכה לכל סוגי הטלפונים ובעברית מלאה. זאת הפעם הראשונה שאחת המכוניות של סיאט מקבלת מערכת מולטימדיה שכזאת וככל הנראה שהיא מקדימה את זמנה כאן בארץ מול פולקסוואגן גולף שעוד תגיע. זה לקח לנו כמה דקות לפענח ולפצח את עניין התפעול שלה ואחרי עוד כמה דקות של התוודעות והתנסות בה, גילינו את הפונקציות הרבות שטמונות בה.

המסקנה היא שצריך להתרגל לשיטת התפעול החדשה שלה שמבוססת רובה ככולה על מסך נגיעה, אבל ככל שהתמדנו, כך גילינו עוד פונקציות שהמיקום הגיאוגרפי החדש שלהן במסך שונה ממערכות שפגשנו עד היום בסיאט. לסיכום אנחנו יכולים לומר שמדובר במערכת ידידותית וטובה מאוד ומתוך כל הדברים שהיא כוללת, דווקא תפריט המיזוג היה חביב עלינו במיוחד כי לראשונה בקטגוריה הזאת בכלל, הלאון מקבלת אזור מיזוג נפרד ליושבים מאחור וכיף לשחק בכל האפשרויות עם 3 אזורי מיזוג שונים ולאזורים שונים מפתחי המיזוג מלפנים ומאחור. פרט למערכת המולטימדיה, המכונית מגיעה עם לוח מחוונים אנלוגי (יהפוך לדיגיטלי ב-FR) ועם שלל פינוקים כמו חלון שמש במופעל בליטוף של חיישן ההפעלה שלו, תאורת אווירה (בחירת צבעים ותואורה דינמית יהיו בדגמים היקרים יותר), תאורה פנימית מופעלת במגע קל, מערכת בטיחות רחבה עם שמירה על נתיב ותיקון סטייה, בקרת מהירות מסתגלת עד עצירה, התראה לפני התנגשות ובלימה בחירום וגם חיישנים ומצלמת נסיעה לאחור. ההגה החדש ו“ידית” ההילוכים בטכנולוגיית “שיפט ביי וואייר” משמלימים את איכות החיים במכונית ומצטרפים לאווירת ההיי טק המודרנית. מרחב המחייה במושבים מאחור טוב מאוד בזכות התוספת בבסיס הגלגלים וגם איכות המושבים עצמם טובה. בתחתית הקונסולה הקדמית זכינו לקבל משטח טעינה אלחוטי, אבל בצ’מפיון מיהרו לצנן את ההתלהבות ואמרו שבמכוניות הסדרתיות שתגענה ארצה זה לא יהיה, חבל.

ארבע מאות ק”מ ללא עצירה (לפני החלת הסגר השלישי)
שמנו לעצמנו יעד, לנהוג בלאון החדשה 400 ק”מ בלי הפסקה ולספוג את מקסימום הדברים שאפשר בנסיעה באזורים שונים בעיר ומחוץ לעיר, בכבישים קטנים ובכבישים מהירים, במהירויות עירוניות ובמהירות בין עירונית עם שימוש בבקרת שיוט, עם עמידה בפקקים ועם תמרונים בעיר. הצבע של המכונית שקיבלנו למבחן סייע לנו לקבל התיחסויות אוביקטיביות מהסביבה כי לו היינו במכונית עם צבע קיצוני, העניין היה עלול להסיט את תשומת הלב, אבל הגוון האפור כהה שקיבלנו דווקא עשה את העבודה ומי שהבחין בה, לא סתם החמיא או חלף על פניה בלי להתעכב כי אם בא לבחון מקרוב או לעיתים נסע במקביל אלינו לכמה שניות ארוכות תוך שהעיניים סוקרות את העיצוב שלה שכבר קיבל את הכותרת שלנו “אלגנטי בוגר”.

המשימה הייתה לנסות ולהבין האם גם המכונית מתנהגת בבגרות אלגנטית או שיש כאן מקרה של זאב בעור של כבש? לו היינו קושרים את העיניים ונוהגים בה, לא היינו מהמרים בשום מקרה שמדובר בסיאט לאון החדשה. תהליך “ההתגרמנות” (הפיכה לגרמנית) של סיאט עלה מדרגה בלאון החדשה וזה כבר לא הרצון להיות כמו אאודי או פולקסוואגן, יש כאן משהו עם אופי אחר שסיאט מצאה. איכות הנסיעה טובה מאוד, המכונית פשוט שמחה לנוע קדימה. יחידת הכוח מספקת 150 כוחות סוס עם מומנט טוב של 25.5 קג”מ והחיבור לתיבת ההילוכים פשוט מעולה. גם במקומות בהם דחקנו בה, היא לא התרגשה מהלחיצה על הדוושה והוכיחה שהשיטה הזאת של סחיטת מרב המומנט בין 1,500 ל-3,500 סל”ד לבין טיפוס להספק המרבי ב-5,000 סל”ד פשוט עובדת טוב מאוד וחלוקת המשימות בין המומנט להספק משאירה את המכונית כל העת בטווח דינמי יעיל. התוספת של מערכת החישמול לצורך חיסכון בדלק עובדת בצורה חלק בלי שהתנעת המנוע תורגש בכלל. הנסיעות במהירות אחידה או ברגעים שמרפים מהדוושה, המנוע פשוט “נרדם” וזה מוצג על ידי מחט הסל”ד בלוח השעונים שצונחת ל-0.

המכונית ניזונה באותן שניות מסוללה שנמצאת מתחת למושב שלצד הנהג ולמרות שמרפים מדוושת התאוצה, היא לא נבלמת מכוח המנוע אלא פשוט נכנסת למצב גלישה נעימה עד שחוזרים לדוושת הגז או כשנוגעים בבלמים. ברגע הזה המנוע מתעורר לחיים אם כי פעולת ההתנעה שלו עוברת בצורה שקטה וחלקה ואיננה מורגשת כלל.

איכות הנסיעה בעיר הייתה סבירה, אבל המתלים והבולמים התגלו כמכויילים מעט בנוקשות (הנדסה גרמנית, כבר אמרנו?). המכונית אמנם לא מקפצת בקשיחות על פסי ההרעדה אבל הרגשנו את האספלט העירוני ואת הכביש ברוב המקרים. לא מדובר במשהו שהיה למטרד,  אך אל תצפו שם למכונית רכה שתגהץ את הרחובות. יתכן כי מכונית עם חישוקי גלגלים בגודל 16 אינץ’ וצמיגים בחתך גבוה יותר היו משפרים את העניין הזה. הקשיחות הזאת של הבולמים שיוצרת למכונית אופי מסוים בנסיעה עירונית, משנה את האופי שלה למכונית טובה הרבה יותר בנסיעה מהירה מחוץ לעיר וכאן אנחנו יכולים לבשר שהעניין הרבה פחות מורגש עד בכלל לא.

הנסיעה שקטה וזה משלים את תחושת ההיי טק שבתוכה. בידוד רעשי המנוע מצוין וגם רעשי הכביש נשארים בחוץ. ההיגוי טוב מאוד ותחושת הביטחון העצמי בנהיגה גבוהה מאוד ויש מי שעבורם זהו המפתח החשוב ביותר, להיכנס למכונית ולהרגיש בבית בלי תקופות הסתגלות. פגשנו לאורך הדרך כמה דגמים ישנים יותר כולל גרסאות קופרה חזקות. נציין כי כל מי שהיה שם קיבל את פניה של הלאון החדשה בחיוך גדול והשאלה השנייה אחרי “האם זאת הלאון החדשה?” הייתה: “מתי תגיע הקופרה לאון?” צריך לזכור שבסיאט כיוונו ללקוחות משפחתיים שדגמי האצ’בק תואמים לדרישות שלהם ולתקציב שלהם.

זאת לא מכונית שקוראת תגר על הקרוסאוברים וגם לא מתעכבת על דגמים קטנים ברמת סופר מיני או אפילו קרוסאוברים קומפקטיים. יש לה סגנון ואמירה משלה וככזאת, היא עושה את העבודה בצורה טובה מאוד. בחלוף יום של נסיעה מפרכת, צריכת הדלק המשולבת שסיאט מדברים עליה היא 16.9 ק”מ לליטר (כל הכבוד על הנתון המדויק) אבל מחשב צריכת הדלק שלנו אפילו לא גירד את הנתון הזה, אנחנו חזרנו הביתה בשלום עם 14.1 ק”מ לליטר וזה נתון לא רע בכלל (לא מעט בזכות משחק הסיוע החשמלי) אם כי יש להביא בחשבון שהמכונית לא הייתה עמוסה באנשים ו-70% מהנסיעה היו בכבישים בינעירוניים. בסיאט בחרו להשיק את המכונית בישראל ממש בימים האחרונים של שנת 2020 עם הצהרה כי המכוניות תימסרנה ללקוחות הראשונים בינואר 2021 וכבר בחודשים הבאים תגענה גרסאות נוספות ברמת גימור FR וגם קופרה לאון, אלא שבעניין הזה יהיו לצ’מפיון מוטורס כמה חידושים מעניינים לשוק הישראלי השנה. יתכן ונראה כאן גרסאות רבות של הלאון כי היא אחת מרבי המכר של היצרן הספרדי, החל בגרסאות מנוע של 1.0 ליטר טורבו ועד לגרסאות פלאג אין הייבריד. המטרה היא להתאים את המוצר ללקוחות ולתת לכל אחד הזדמנות למצוא את הלאון שלו בכל תקציב שבנמצא.

מבחן הנוכחות
החודשים הבאים יספרו את סיפור האהבה בין הלאון החדשה לנהגים בישראל ומעניין יהיה לדעת מה תהיה מידת הנוכחות של המכוניות הללו על כבישי ישראל. זה תלוי במידה רבה בכמות שבית החרושת יקצה לשוק הישראלי שאיננו מושפע מגזרות איכות הסביבה אבל אם יהיה כאן עניין גדול סביב המכונית, אנחנו מניחים שהיבואן ימצא דרך לתרגם זאת להקצאות גדולות. העיצוב של הלאון החדשה ימשיך להיות פתוח לדיון ולפרשנות של טעם וסגנון, כל אחד וטעמו. אין בלאון את הטמפרמנט שהיה בדורות הקודמים וגם לא את העיצוב החד שהציב אותה קרוב לאחיות הגרמניות. היא מכוונת למכנה משותף רחב יותר ובעיקר לא מוגזמת לשום כיוון. כשתגיע הקופרה פורמנטור שהיא האחות של הלאון, או אז נמצא את האלמנטים הקרביים הבולטים שכל חובב סיאט אוהב. הצצה בעיצוב של גרסאות FR מלמדת שיש פער לא קטן בעיצוב בין גרסת סטייל הנבחנת לבין האחרות גם כשהמנוע הוא אותו מנוע בדיוק. הלאון החדשה מודרנית יותר, טכנולוגית וחדישה במערכות שלה ולכן אפשר לומר בוודאות כי היא בהחלט מכונית של העידן המודרני.

יש בה את התכונות הפונקציונאליות הדרושות לכל מי שזקוק לקומפקטית בתצורת האצ’בק וגם את הציוד המתאים עם מולטימדיה חדישה וסגנון חדש של תפעול כמו גם ידית הילוכים שנעלמה, כפתור התנעה שממוקם במקום חדש ועוד. היא קיבלה משימה להגדיר את שפת העיצוב הפנימית של הדגמים הבאים של סיאט בשנים הבאות והיא עושה זאת בצורה טובה. איכות הנסיעה שלה איננה מאכזבת אך קשיחות המתלים והבולמים מורגשת בנסיעות העיקריות שלה בעיר. התכונות הדינמיות מצוינות וצריכת הדלק טובה בהתחשב בהספק הגבוה יחסית שמגיע בסל”ד גבוה. בעלי לאון קודמות יצטרכו להתרגל לעולם החדש של סיאט אבל הלאון החדשה פותחת דלת לאלה שלא החשיבו אותה למועמדת עבורם כי האופי שלהם היה מאופק ופרקטי יותר, שלא לומר משפחות צעירות של הייטקיסטים בורגניים. המחיר של המכונית הבסיסית (לפני שדיברנו על גרסת 1.0 ליטר) הוא 135,000 שקלים והוא מושפע מהאבזור הטכנולוגי שנוסף לצד אבזור הנוחות (גג שמש למשל) וגם מעדכוני המיסים של משרד האוצר שנכנסו לתוקף בתחילת השנה, ועדיין התמורה ביחס למחיר טובה מאוד.


סיאט לאון Style
אורך: 4.368 מטרים
רוחב:  1.779 מטרים
גובה: 1.456 מטרים
מרחק סרנים: 2.686 מטרים
נפח תא מטען: 380 ליטרים

מנוע: טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר 4 בוכנות
הספק מנוע מרבי: 150 כוחות סוס ב-5,000 סל”ד עד 6,000 סל”ד
מומנט: 25.5  קג”מ ב-1,500 סל”ד עד 3,500 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים 7 מהירויות
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.4  שניות
מהירות מרבית: 217 קמ”ש

מחיר: 135,000 שקלים