וולוו XC40 PHEV - התוספת החשמלית שעושה את ההבדל

וולוו ממשיכים בעלייה מתמדת במכירות בעולם וגם בישראל. דגם ה-XC40 פלאג-אין מביא לחובבי המותג את הבשורה החשמלית בחבילה מצוינת

בועז קורפל
בועז קורפל  04.02.21 - 18:27

תגיות: וולוו

תחילת כתבה

צופי וגולשי “עולם הרכב של ערוץ הספורט” בחרו ברוב מוחץ את הוולוו XC 40 PHEV למכונית השנה בקטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים לשנת 2020 וזה חייב אותנו לקחת לסיבוב בזק את המכונית שצברה קילומטראז’ גדול בשוק המקומי, ולבדוק מקרוב מה בדיוק עשה את ההבדל עבור האנשים שבחרו בה על פני יריבות חדשות אחרות שנחתו כאן בשנה שחלפה, והיו כמה מועמדות רציניות מולה כמו מרצדס GLA או אאודי Q3 החדשה ולא רק אלה.

נתוני המכירות של וולוו בשנת 2020 הסתיימו בעליה למרות שנת הקורונה המפחידה והדגמים שנחתו כאן בשליש האחרון של השנה החולפת בהחלט סייעו להם בעניין. מבין כמה דגמים שהושקו כאן יחד כולל הוולוו V60 קרוס קאנטרי המסקרנת, הייתה גם הגרסה המחושמלת של הקרוסאובר הקטן במשפחה שהרחיב את מספר הגרסאות באופן משמעותי לארבע רמות אבזור כשבין הגרסאות עצמן הפער במחיר איננו כה גדול וזה איפשר ללקוחות שלהם למצוא תשובה לכל תקציב. אנחנו קיבלנו למבחן את הגרסה הכי יקרה של משפחת החשמל שקיבלה את המיתוג RECHARGE הלא היא רמת גימור R Design  הידועה.

בוולוו הכריזו על רענון למיתוג הדגמים שלהם ובמקום רמת גימור מומנטום הוכנסו לשימוש רמות גימור שנקראות אינסקריפשן ואקספרשן כל אחת לחוד וגם ביחד כולל תוספת של ריצ’ארג’ וגם אר דיזיין, התבלבלתם? גם אנחנו, לפחות בהתחלה כי כמות כה ארוכה של מילים ותיאורים (ועדיין לא הוספנו את המיתוג T3 או T5) לא פגשנו בשום מכונית אחרת. אולי במדינות אחרות זה מתגלגל בקלות על הלשון, אבל כאן זה קצת מבלבל. ועדיין, העיקר הוא המכונית עצמה ולא השם שלה, ארוך ככל שיהיה.

על פניו, הגרסה החשמלית זהה כמעט לגמרי ל-XC40 המוכרת שהפכה ללהיט מכירות בזכות העיצוב החיצוני שלה, הנוכחות המצוינת על הכביש, הביצועים המצוינים ואיכות החומרים והטכנולוגיה שבתוכה למרות שהיא עדיין לא מדברת בעברית מקורית אלא רק בשיקופי סלולאר. ובכל זאת, מצאנו שתי נקודות חיצוניות קטנות שמבדילות בין הדגמים: הראשונה היא כמובן דלתית פתח הטעינה החשמלית בחרטום, שם מסתתר שקע הטעינה בזרם חילופין (AC) בלבד והבדל נוסף מצאנו בזנב, שם המיתוג הקטן T5 Recharge עם מדבקת תקע חשמלי קטן מסמנים אותה כרכב מחושמל שונה משאר הגרסאות ותו לא.

הופעה סקנדיבית קלאסית
מידותיה החיצוניות לא השתנו בגלל העניין החשמלי וכך גם העיצוב הכללי לרבות החזית והזנב וכמובן החלק העליון שצבוע בגוון אחר מגוף המכונית. מדובר באותה מכונית בדיוק גם כאשר בוחנים את  הנתונים הפנימיים שלה שנותרו גם הם ללא שום שינוי. התוספת של הסוללה החשמלית שמציעה 10.7 קוט”ש עם טווח נסיעה תיאורטי על חשמל של 47 ק”מ, אחראית על המנוע הנוסף לצד מנוע הבנזין והיא איננה גוזלת שום דבר מנתוני השימושיות של המכונית ולראייה תא המטען שלה שנותר כשהיה עם 460 ליטרים. לאלה שתוהים היכן נמצאת הסוללה, נספר כי מהנדסי החברה השבדית מצאו מקום מצוין לאורך רצפת המכונית וזה רק תורם להנמכת מרכז הכובד שלה ולשיפור ההתנהגות באופן כללי. הטכנולוגיה הקיימת באחיותיה הגדולות של ה-XC40 יובאה גם לכאן וניתן לכפות על מנוע הבנזין לטעון את הסוללה במהלך הנסיעה וגם לנעול את הכמות שבסוללה לטובת נסיעה באזורים בהם עדיף לנוע על חשמל כמו בתוך העיר או בפקקי תנועה.

העיצוב הפנימי ואיכות החיים לא מפתיעים באיכותם, החל במושבים בריפודי עור לרבות תוספת של מנועים חשמליים במושב שלצד הנהג. הקונסולה המרכזית מינימליסטית בסגנון העדכני של וולוו ובמרכזה מסך מולטימדיה אורכי עם כל הפונקציות של מערכות הבידור והתפעול של המכונית, לרבות מערכת המיזוג האלקטרונית. המסך איננו מדבר בעברית וחבל על כך, אולם שיקוף של הטלפון פותר את העניין אבל אז מאבדים את העיצוב המקורי.

לחצני קיצור הדרך של מצבי הנסיעה בין היברידי לחשמלי או ספורטיבי (לא בדיוק ספורטיבי אמתי). פתחי המיזוג האורכיים האופייניים לכל דגמי ה-SUV של וולוו וגם ההגה עם הריבוע הגדול במרכזו כמו גם לוח השעונים האלקטרוני שמשנה את עיצובו בהתאם למצב הנסיעה, הכל מוכר מהדגמים האחרים והגרסאות השונות של ה-XC40 והשוני היחידי הוא בעדכון של מצב טעינת הסוללה וניהול מערך האנרגיה כפי שמתבקש במכוניות עם מערכות היברידיות. האווירה מהודרת ומשדרת סגנון סקנדינבי ברור והגג הפנורמי המלא תורם לכניסת האור כמו בחדרי השמש בסקנדינביה, שם המשפחות מתכנסות להתחמם מקרני האור בימי חורף.

לאונג'
מערכת השמע של המכונית מבית הרמן קרדון מצוידת בלא פחות מ-10 רמקולים ואיכות הצליל טובה מאוד אך מנגד, לו הייתה אפשרות לקבל אותה עם מושבים בהירים ורחבים כמו ברמת הגימור שמתחת לרמת הגימור שקיבלנו, יתכן שהאווירה הייתה חמימה הרבה יותר. לצד כל אלה, יש לא מעט מקומות שבהם הפלסטיק מורגש יותר מאשר החומרים האחרים וגם העדר תאורות אווירה, הגה מתכוונן חשמלית או תצוגה עילית מורגש לאלה שמבקשים לפגוש את האיכות והטכנולוגיה בשיאם. בעתיד הלא רחוק יצטרכו בוולוו להעביר את המכונית מתיחת פנים ורענון טכנולוגי לעדכון העיצוב הפנימי והאבזור כי בדגמים המתחרים זה כבר קיים. אחד הרעיונות המצוינים שמצאנו במכונית הוא “מפתח ספורט” שמאפשר לנעול את המכונית וללכת איתו לפעילות פנאי גם אם הוא נרטב בלי לחשוש וזאת בזמן שהמפתח המשוכלל המלא נשאר במכונית (פתרון מעולה לפעילות בים/בריכה או פעילות רכיבת אופניים וכו’).

ניצוצות טכנולוגיים ראשונים
אם תשאלו את אנשי וולוו על מה שצפוי בעתיד, הם יביטו רחוק ויספרו לכם על הנעה חשמלית מלאה ועל מדינות שאפילו מעניקות סובסידיות משמעותיות למשתמשי רכב חשמלי וגם על המדיניות של היצרן באותן מדינות נאורות לממן את החשמל לבעלי הרכב ולעודד את כל האוכלוסיה לנדוד לחשמל, אבל העתיד הזה עוד רחוק ממימוש משמעותי ובוודאי שהוא רחוק הרבה יותר עד שיורגש כאן אצלנו. ובכל זאת, הדגם הקטן שבמשפחה מביא איתו כמה חידושים מעניינים מתחת למכסה המנוע והשפעתם על המכונית מצוינת בהיבטי איכות הנסיעה והתנהגות הכביש שלה.

ה-XC40 היא הראשונה במשפחה שמציעה תיבת הילוכים אוטומאטית כפולת מצמדים בשונה מתיבת ההילוכים האוטומאטית הפלנטרית שנמצאת בכל הדגמים האחרים. אולי זהו ניסוי כלים ואולי לא, אבל התוצאה טובה מאוד ותיבת ההילוכים עובדת נפלא יחד עם שני המנועים גם יחד והניהול שלה מדויק וחלק. המכונית מזנקת חרישית בתחילת הנסיעה על הכוח החשמלי ומיד לאחר מכן מתעורר מנוע הבנזין והתאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש נמשכת 7.3 שניות שמעניקות חוויה ביציאה מהמקום וגם בתאוצות הביניים לעקיפות יחד עם מידה גדולה של ביטחון עצמי לנהג על השלמת העקיפות בצורה בטוחה בלי להיתקע בנתיב העקיפה יותר מהדרוש.

עם מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים ושלוש בוכנות בסה”כ, ההספק שלו פשוט נפלא ומתקבלים ממנו לא פחות מ-180 כוחות סוס. המנוע החשמלי שממוקם בחלק הקדמי תורם את העוצמה שלו וההספק המשותף של שני המנועים מגיע ל-262 כוחות סוס ומומנט משוקלל של 43.3 קג”מ כבר בסל”ד נמוך והכוח עובר לגלגלים הקדמיים בלבד. הנתונים הללו פשוט תפורים על מידותיה של המכונית ומשמשים אותה בצורה מצוינת. אין בה חוסר של עוצמה וזמינות הכוח טובה מאוד בכל שלב, יחד עם זאת אין בה עודף כוח כמו למשל באחותה הגדולה XC60 T8 וזה בהחלט לא בעוכריה. התיאור הכי מתאים לכל מערכת ההנעה ולהתנהגות שלה הוא יעילות וזמינות כוח. בחירה במצב נסיעת שטח איננו תורם לשום דבר ואיננו מורגש אולם כיול המתלים בגרסה הזאת לכיוון הנוקשה נותר חידה ולא ברור מדוע החליטו מהנדסי הפיתוח לעשות זאת. אחת ההשערות היא תוספת המשקל של הסוללה שיכולה להשפיע אולם גם במקרה הזה, הקשיחות של הבולמים מורגשת כשנוסעים בדרכים פחות חלקות ואז המכונית לא מצליחה לשכך כראוי עד הסוף את תחלואי הדרך וגם חישוקי הגלגלים הגדולים אינם מסייעים בכך.

אחד הנושאים המדוברים ביותר כשדנים במכונית מחושמלת הוא נושא צריכת הדלק ועניין טעינת הסוללה. נפתח בכך שמדובר בסוללה קטנה יחסית עם טווח נסיעה חשמלי מוצהר של 44 ק”מ במהירות מרבית של 130 קמ”ש אבל בפועל, הטווח יכול להיות 30-35 ק”מ כך שנסיעות עירוניות קצרות או נסיעה לעבודה במרחק שאינו עולה על הטווח הנ”ל, ישאירו אתכם עם חיוך בכל פעם שתחלפו על פני תחנת הדלק ביציאה מהעיר שלכם. תהליך הרגנרציה יסייע לכם לשמור מעט על רמת הטעינה של הסוללה אך לא מעבר לכך. הסוללה נטענת ממטען ביתי תוך 3 שעות דרך כבל טעינה בזרם חילופין בלבד. נתוני היצרן יספרו על צריכת דלק של 50 ק”מ לליטר אבל בכדי להגיע לזה תצטרכו לנסוע רוב הזמן במצב חשמלי ולכן לא היינו מזדרזים לחבק את הנתון הזה. יותר חשוב להבין כי בעידן הזה של מכוניות פלאג אין יש לכל אחד את תצרוכת הדלק שלו בהתאם לשימוש ברכב ואנחנו המצאנו את הביטוי “תהיו נחמדים לסוללה והיא תהיה נחמדה אליכם בחזרה” וזה גם ישתלם לכם בסופו של דבר.

שורה תחתונה

דגם הפלאג אין כמעט וסגר את ליין הדגמים והגרסאות של ה-XC40 כי גרסה חשמלית מלאה עדיין לא נמצאת בהיצע של וולוו. ההבדל המהותי החיובי בזכות תוספת הסוללה נמצא בשני מקומות: הראשון כמובן בצריכת הדלק שתיטיב אתכם ככל שתהיו ירוקים יותר ובחשבון שנתי זה בהחלט יורגש. השינוי החיובי השני הוא בשורת הביצועים של המכונית שנהנית מעוצמה בשיעור של 262 כוחות סוס ותיבת הילוכים כפולת מצמדים. הנסיעה נעימה, חלקה ושקטה למעט עניין הקשחת השלדה והמתלים מסיבות לא ממש ברורות ברמת גימור R Design.

רמת הבטיחות הולמת את ערכי המותג ואהבנו במיוחד את המפתח הרזרבי שאפשר לקחת אותו לפעילות ספורט ולהשאיר את המפתח המקורי ברכב. העיצוב החיצוני מצוין לטעמנו בזכות הפורפורציות הטובות של המכונית ואילו בתוכה, גילינו שחלה התיישנות מסוימת על עיצוב הקונסולה הראשית, מסך המגע ונראה כי סביבת הנהג תשמח לקבל רענון. רמת האבזור טובה מאוד, אבל היינו מוותרים על פסי הקישוט החיצוניים בעלות מוגזמת של 20 אלף שקלים.

וולוו XC40 R-Design פלאג אין
אורך: 4.425 מטרים
רוחב: 1.863 מטרים
גובה: 1.652 מטרים
מרחק סרנים: 2.702 מטרים
נפח תא מטען: 460 ליטרים

הנעה: שני מנועים בנזין + חשמל
מנוע בנזין: 1.5 ליטר טורבו 180 כוחות סוס
מנוע חשמלי: 82 כוחות סוס
הספק מנועים משולב: 262 כוחות סוס
מומנט משולב: 43.3 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים עם 7 מהירויות
הנעה: קדמית
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 7.3 שניות
מהירות מרבית: 180 קמ”ש (מוגבלת)

מחיר: 278,000 שקלים