יונדאי סנטה פה 2021 - הג’וב הקוריאני המושלם

יונדאי מחזקת את הסנטה-פה בהופעה, טכנולוגיות וביכולת הובלה. בדקנו אם ה-5+2 הקוריאני עדיין ממלא את משימותיו כהלכה

בועז קורפל
בועז קורפל  07.02.21 - 08:03

תגיות: יונדאי

תחילת כתבה

מעט מאוד דברים קורים בתזמון מקרי בשוק הרכב בישראל. רוב המהלכים, הפעולות, המבצעים והשינויים מתרחשים בתזמונים מתוכננים ומדויקים ואין מדויק מהמהלך של יונדאי שנעשה בימים האחרונים של השנה החולפת בהצגת הסנטה פה החדש, המכונית שהייתה עד לאחרונה ספינת הדגל של המותג הקוריאני בישראל באופן בלתי מעורער. 

גם כאשר הגיעה הסונטה ההיברידית המהודרת, ואפילו עם הגעתו של הפליסייד המפלצתי, כל אלה לא הצליחו להדיח את הסנטה פה ממעמדו וזאת בזכות השדרוגים והעדכונים שהוכנסו למכונית שמגיעה עם מנוע דיזל בלבד ותיבת הילוכים חדשה ומעניינת בשתי רמות גימור: הראשונה שמציעה הנעה קדמית נקראת SUPREME  והגרסה היקרה והמאובזרת בהנעה כפולה נקראת ELITE ואותה קיבלנו לנסיעת מבחן ארוכה במיוחד שלימדה אותנו כמה דברים חשובים אודותיה ובידיעה שיצאנו לדרך עם רכב שמחירו 300 אלף שקלים ולכן המכונית נבדקה בקפדנות יתרה גם מההיבט הזה בניסיון להבין האם יש סיבה מוצדקת לכך.

רגע לפני שלחצנו על לחצן הנעת המנוע, הנה משהו שחשבנו שכדאי לדעת; מדובר ב”מתיחת פנים” של הדור הרביעי של המכונית שהוצגה בגרסה הקודמת שלה רק ב-2018, אבל ביונדאי לא חיכו יותר מדי וכבר ביצעו מהפכה טכנולוגית מסוימת בסנטה פה, מהפכה שתושלם בהמשך עם מערכות הנעה מחושמלות ולמרות שמידותיה של המכונית לא השתנו, מי שכבר נסע בסנטה פה בעבר, ירגיש שהוא נכנס למכונית אחרת מהיבטים רבים ובמיוחד בתחום העיצוב ובטכנולוגיה שהועמסה עליה כמעט עד הסוף (כי צריך להשאיר משהו גם לשלב הבא).

הופעה
אם הסנטה פה הקודמת הייתה מאופקת בעיצובה, הרי שהמכונית החדשה נראית כמעט כמו כלה ביום חופתה. החזית עברה שינוי מלא והגריל הפך לענק ונוצץ כאשר פנסי החזית הוחלפו ובתוכם יחידות תאורה בטכנולוגיית LED בעיצוב מיוחד שלא משאיר מקום לספק כי מדובר בדגם חדש. גם זנב המכונית השתנה והפנסים האחוריים הוחלפו אף הם והמראה הכללי שלה עם חישוקי הגלגלים המעוצבים בגודל 20 אינץ’ שמעוררים מחשבה נוספת מפאת יופיים אם כדאי להיכנס איתה לשטח, הם פשוט הולמים את העיצוב הכללי כמו המסילות על הגג שעשויות אלומיניום. הסנטה פה החדשה נראית פשוט מצוין מכל זווית.

אם אהבנו את העיצוב החיצוני בהחלטה גורפת פה אחד, אז העיצוב הפנימי שכולל כמה אלמנטים מהעבר בשילוב כמה אלמנטים מהעתיד, זכה אף הוא לציון גבוה. מושבים העור ואיכות החומרים שמהם החלק הפנימי של המכונית עשוי פשוט טובה מאוד. כמו שלמדנו בשנים האחרונות, יונדאי העלו את סטנדרט איכות ההרכבה וזה ניכר גם כאן כאשר המכונית ממש מוצקה והרכיבים שלה עשויים היטב. כל מה שקשור לשורת המושבים השנייה והשלישית וגם תא המטען, נותר ללא שינוי בהשוואה לדגם הקודם אבל (וזה אבל גדול) כל החלק הקדמי הוא הצגה אחרת פרט למסך המולטימדיה ש”נגרר” מהדגם הקודם ללא שום שינוי וזה עומד בניגוד לכל אווירת ההיי טק שנמצאת בתא הנהג. ביונדאי טוענים כי ללא חבילת המפות המעודכנת של היצרן, אין טעם בהצמדת מסך גדול יותר ברוחב 10 אינץ’ ואולי זה יקרה בעתיד. מערכת המולטימדיה עובדת בשקוף לטלפונים הסלולאריים בצורה טובה כפיצוי כלשהו על העניין הזה.

הנדסת אנוש
העיצוב של הקונסולה המרכזית ולוח השעונים הדיגיטלי החדש שמשולבות בו תצוגות של מצלמות האיתות שפגשנו כבר בסונטה, פשוט יותא מן הכלל. יש הטוענים כי האלמנטים הללו של ביטול ידית ההילוכים, חוגת בחירת מצבי הנסיעה לכביש ולשטח יחד עם לוח השעונים הם השפה החדשה של יונדאי ופגשנו אותם כבר באיוניק החשמלית, בסונטה ובפליסייד ובקרוב גם בטוסון. שפת העיצוב הזאת טובה ומדויקת והיא רק מעצימה את החיסרון של מסך המולטימדיה. הקונסולה בין המושבים הקדמיים מרחפת והמכונית זוכה להרבה תאי אחסון בהשוואה לגרסה הקודמת לרבות טעינה אלחוטית אנכית לטלפון הסלולארי, מערכת בקרת אקלים נהדרת כולל לחלק האחורי של המכונית וכמובן, גג פנורמי ושלל נקודות טעינה לנוסעי הרכב.

דיזל חכם
הסנטה פה מגיע עם יחידת ההנעה אחת ויחידה: מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטרים ובהספק של 202 כוחות סוס ומומנט נאה של 45 קג”מ. מדובר במנוע שחלקים רבים בו הוחלפו ברכיבי אלומיניום והוא לא רק קל יותר במשקלו מהקודם אלא גם הרבה יותר יעיל ממנו בזכות שדרוג הניהול הממוחשב שלו בכמה מתחומי הפעולה שלו. לראשונה ביונדאי, הסנטה פה מציג תיבת הילוכים אוטומאטית כפולת מצמדים בת 8 מהירויות עם מצמדים רטובים שתפקידם להחליק את פעולת החיבור בין המנוע לתיבה עצמה והחלפת ההילוכים מבוצעת בצורה מדויקת, חלקה ומהירה שמאיצה את המכונית מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 9.2 שניות מרשימות עד למהירות מרבית של 205 קמ”ש. מאחורי ההגה נמצאים שני מנופים להעלאה והורדת הילוכים לאלה שאוהבים להרגיש קצת יותר את פעולת הנהיגה ולא פחות חשוב מכך, להיעזר בפעולת בלימת מנוע כתחליף לתפעול ידית הילוכים.

מהמורות
שינוי וכיול מערך המתלים והבולמים כפועל יוצא משינוי הפלטפורמה שמיועדת לשרת גרסאות נוספות של הסנטה פה בעתיד, בוצע אף הוא כהלכה. המכונית מגהצת את הכבישים עם המהמורות והגבשושיות בלי בעיה ואפשר להוסיף את פעולת המנוע השקטה ובידוד הרעשים החיצוני המוצלח של המנוע והגלגלים והתוצאה של חוויית הנסיעה טובה מאוד. מערכת העברת הכוח לארבעת הגלגלים עובדת כל הזמן והיא דואגת לשלוח את הכוח לחלק הקדמי והאחורי על פי הצורך. בנסיעות רצופות בכבישים פתוחים, הכוח מועבר לגלגלים הקדמיים בלבד לצורת חיסכון בדלק. נסיעת שטח מחייבת הכנה מדוקדקת להכרת פני השטח. למרות ההנעה הכפולה וזוויות הגישה והנטישה הנדיבות, מרווח הגחון של הסנטה פה יוצר מגבלה לנסיעה בשבילים עם קוליסים גבוהים וזה גם מנטרל כל מחשבה על נסיעה מעל סלעים קטנים מחשש פגיעה בגחון עצמו שאיננו מוגן בצורה מיוחדת וייעודית לכך. המסקנה שלנו הייתה אחת: עדיף כמה שיותר בכביש ולכל היותר, שבילי קק”ל רגילים ולא מאתגרים במיוחד.

טכנולוגיות
מערכת הבטיחות של הסנטה פה החדש בטכנולוגיית SmartSense  מקבלת את הציון המקסימלי: 8 וזאת בזכות מערכת למניעת שכחת ילד או בעל חיים ברכב והתראה לנהג. משרד התחבורה הכיר בחשיבותה והעניק לה ציון משמעותי והיא מועדפת על פני זיהוי תמרורים למשל. שינוי בטיחותי חשוב נוסף שמצאנו במכונית הוא מניעת פתיחת דלתות אחוריות במקרה שרכב חולף בקרבת הדלת. מדובר בשיפור של התפעול של המערכת בהשוואה לעבר, אז הייתה ניתנת התראה בלבד. פרט לאלה תמצאו בה את כל המערכות לסיוע לנהג החל בהתראה ותיקון סטייה מנתיב, שמירה על מרכז נתיב, בלימת חירום, זיהוי רכב בשטחים מתים עם התראה בולטת יותר במראות, מצלמות וחיישנים וגם תזוזה אוטומאטית של המראות בנסיעה לאחור כלפי מטה ובזווית מתכנסת פנימה לזיהוי חפצים קטנים או חס וחלילה ילדים צמודים לרכב בעת נסיעה אחורה.  כמו שאנחנו מכירים את יונדאי, אלמנטים רבים שמוצגים בסנטה פה, יגיעו לדגמים אחרים בעתיד, אבל בסיכום כל רשימת המערכות והאבזור ניתן לומר בוודאות כי הסנטה פה הוא הרכב הטכנולוגי ביותר של יונדאי בישראל (בלי מערכות מנוע הבירידיות/חשמליות) ואם אפשר היה לשדרג את המולטימדיה, להוסיף תצוגה עילית וגם לשדרג את דלת המטען האחורית בפתיחה חשמלית, ספק אם הייתה עוד מכונית מאובזרת שכזאת בקטגוריה שלה ואולי אף למעלה ממנה.

שורה תחתונה
בתום מבחן נסיעה ארוך שנמתח לאורך של 800 ק”מ, הגענו למסקנה הסופית כי הסנטה פה היא הביטוי הטוב ביותר לג’וב הקוריאני לרבות צריכת הדלק הסופית שעמדה על 13 ק”מ לליטר סולר. לדעתנו, הסנטה פה נותר המלך הבלתי מעורער של יונדאי כי הסונטה והפליסייד נוטים ליתר אמריקניות בעוד שהקרוסאובר המשפחתי עם 7 מקומות ישיבה, מציע חבילה קלאסית ושכלולים לרוב כמו שהנהג הישראלי אוהב. אם כן, התחלנו את המבחן עם סוגיית המחיר והשאלה "האם הוא מספק תמורה ראויה ל-300 אלף שקל", והתשובה היא בהחלט כן. לא מדובר במכונית עממית וגם הסנטה פה הקודם היה כזה. אך אם לוקחים את רשימת האבזור שנוספה, הרי שהיחס הולם. אלה שלא זקוקים להנעה הכפולה (בעיקר) יוכלו להסתפק בגרסת SUPREME שמחירה 270 אלף שקלים ורשימת האבזור שלה קצת יותר צנועה.

יונדאי סנטה פה ELITE 4X4
אורך: 4.785 מטרים
רוחב: 1.900 מטרים
גובה: 1.710 מטרים
מרחק סרנים: 2.765 מטרים
נפח תא מטען: 571 ליטרים

מנוע טורבו דיזל: 2.2 ליטר 202 כוחות סוס
מומנט: 45 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים עם 8 מהירויות
הנעה: כפולה
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 9.2 שניות
מהירות מרבית: 205 קמ”ש
צריכת דלק במבחן: 13 ק”מ לליטר

מחיר: 300,000 שקלים

https://www.hyundaimotors.co.il/models/santafe/