קופרה פורמנטור VZ - רוחות של ריגוש

קרוסאוברים לא נבראו לספק את היצרים. עד שקופרה נכנסו לתמונה עם מנה גדושה של חריף בצינורות הפורמנטור VZ

בועז קורפל
בועז קורפל  14.04.21 - 20:00

תגיות: קופרה

תחילת כתבה

מעבר למסורת הארוכה ולרוח הספורטיבית שנשבה בעבר בדגמים של סיאט עם המיתוג קופרה, החליטו מעצבי הקופרה פורמנטור לשמור גם על מסורת נוספת, המסורת של מיתוג שמות המכוניות על שם אתרים ומקומות בספרד. זאת הסיבה שהמכונית המקורית הראשונה תחת המותג קופרה קיבלה את השם פורמנטור על שם האזור הצפוני של האי מיורקה שידוע בכינוי שלו על ידי המקומיים: “מפגש הרוחות”.

אחרי שנת הקורונה והמהפכה המטורפת שהעולם עבר, אחרי כמה וכמה מועדים שבהם הקופרה פורמנטור הייתה צריכה להיחשף בתערוכות רכב חשובות, הנה מגיעה שנת 2021 ומביאה איתה מותג רכב חדש, הזרוע הספורטיבית-אקזוטית של סיאט שהופרדה (כמעט) לחלוטין מהיצרן הספרדי למרות שהמפעלים במרטורל ספרד מייצרים את המכוניות החדשות. המותג המסקרן הזה “קופרה” עושה את צעדיו הראשונים באירופה ובישראל ממש בימים אלה ואי אפשר להתעלם משלטי החוצות הענקיים שפוזרו בכל מקום לבשר על נחיתתו אצלנו.

לצד הקופרה אטקה והקופרה לאון שמשווקות כאן בסיכול מילים מהדגמים שהכרנו תחת סיאט, הושקה המכונית המעניינת ביותר במגוון המכוניות, הפורמנטור. לפורמנטור שתי גרסאות: הראשונה היא גרסה רכה ופחות חזקה ומאובזרת לאלה שמחפשים מיתוג ועיצוב. הגרסה השנייה שנקראת VZ היא זאת שהגיעה אלינו למבחן עם מננוע סופר עוצמתי, טכנלוגיה גבוהה ומערכת הנעה כפולה כשהספק המנוע חולף על פני ה-300 כוחות סוס ויש האומרים כי הדגמים הבאים ציעו הרבה מעבר לפורמנטור הנוכחית שמבוכנותיה פורצים 310 סוסים.

עוד נגיע לסוגיה “למי היא מיועדת?” אבל הרבה לפני שצוללים פנימה אל מה שמסתתר מתחת למרכב שלה, אי אפשר להיות אדישים לעיצוב של הפורמנטור VZ וזאת מסיבות רבות. העיצוב שלה פשוט שונה בכל פרמטר מכל מה שנוסע כאן בכבישי ארצנו ואין לה אחות בעניין הזה. הפורמנטור מקבלת נקודת זכות גדולה בזכות העיצוב החיצוני, בזכות הייחודיות ובעיקר בזכות האופי שהיא מציגה עם רוח ספורטיבית, אתלטיות שרירית, נגיעות של יוקרה ובעיקר חדשנות ואפנתיות עם צבעים בגוון אפור מאט שמשתלבים בצורה מושלמת עם חישוקי הגלגלים ועיטורי הנחושת שמקשטים אותה בתוספת מחיר כמובן.

פרופורציות
המידות של המכונית גדולות בחלקן מהקופרה אטקה ובעיקר כשמדובר בבסיס הגלגלים שלה, אבל הצללית הארוכה שלה מזכירה חיה דרוכה לקראת זינוק עם שרירים וקווי אופי בולטים שרק מחכים להתפרץ. חישוקי הגלגלים לא נותנים מנוחה לעיניים המביטות בהם וגם החזית והזנב של המכונית יוצרים את התדמית הספורטיבית חדישה שלה. זהו עיצוב ספורטיבי מזן חדש שלא ידענו והאפקט הסביבתי על כל מי שמביט בה פשוט דרמטי וחתימת האור שלה מלפנים ומאחור מדגישה את זה בלילה.

בתוך המכונית מגלים שהדרמה מתחלפת באלגנטיות וחדשנות אבל אם העיצוב החיצוני מציע אופי מקורי ומיוחד הרי שהמקוריות נשארת בחוץ כי החלק הפנימי נשען רובו ככולו על הלאון החדשה לגרסאותיה אך יחד עם זאת, כל דבר שנמצא בחלק הפנימי של המכונית שודרג פלאים ביחס לסיאט לאון והמושבים קיבלו ריפודי עור אפורים או כחולים, הקונסולה ופתחי המיזוג עוצבו בגוון מיוחד עם עיטורים רבים בפס נחושת שמתכתב עם העיצוב החיצוני. המסך המרכזי רחב ומלא בפונקציות של תפעול מערכות המכונית, עיצוב תא הנוסעים בתאורות שונות, הפעלת מערכת המיזוג וכל שאר האלמנטים כמו מערכת הבידור וכו’. בשונה מהדגמים האחרים, הפורמנטור מקבלת מסכי מידע עשירים יותר במידע, מצב נסיעה “קופרה” לצד המצבים האחרים ושורה של תצוגות גרפיות בלוח השעונים עם תצוגות של תאוצות G, סטטוס גדישה של הטורבו ועוד.

כמו בכל הדגמים החדשים של קונצרן פולקסוואגן גם בפורמנטור אין שקעי USB אלא שקעי טעינה טייפ C בלבד שמאפשרים לעשות את העבודה מהר יותר אבל מגבילים את השימוש לטלפונים עם כניסה זהה. מערכת המולטימדיה יודעת לשקף את הטלפונים ולנוסעים מאחור יש פתחי מיזוג משלהם כולל אפשרות שליטה בטמפרטורה וגם זה מגיע מהלאון הנ”ל. רמת הבטיחות של המכונית גבוהה והיא זוכה לציון 7 של משה”ת ויחד עם מערכת הנעה כפולה ובולמים אדפטיביים, התחושה בעת הנסיעה בה טובה מאוד.

שבירת מחסום ה-300
במשך שנים ביקשו אנשי צ’מפיון מוטורס ממהנדסי סיאט לקבל את הקופרות עם הספקים מלאים של 300 כוחות סוס והתשובה הייתה שלילית מסיבות שונות שקשורות בעיקר לחשש מפני אי עמידה בתפקוד המערכות מפאת החום הגבוה בישראל המזרח תיכונית. אבל קופרה (כבר עם הגעתה של קופרה אטקה) שברה את המחסום והפורמנטור VZ מעלה את הרף גבוה יותר ל-310 כוחות סוס ולמומנט של 41 קג”מ בקירוב. כבר חווינו את נחת זרועם של המהנדסים שיודעים לחלץ הספקים אדירים ממנועי 2.0 ליטר מוגדשי טורבו ובקופרה עשו את אותו קסם בדיוק; המנוע הזה משודך לתיבת הילוכים כפולת מצמדים בת 7 מהירויות בטכנולוגיית DSG ששולחת את הכוח לכל הגלגלים ומאיצה את המכונית שמשקלה 1,644 ק”ג (כולל נהג) מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 4.9 שניות בדרך למהירות מרבית של 250 קמ”ש. מערכות הבקרה של המנוע מאפשרות לשגר אותה מהמקום והתאוצה מורגשת היטב והאחיזה פשוט מצוינת בזכות מערכת ההנעה הכפולה, הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה, המתלים המוקשחים, מערכת הבלמים המחוזקת, הצמיגים הספורטיביים וגם הנמכת המרכב שתורמת את חלקה.

להתקשר לאורטופד?
איכות הנסיעה טובה מאוד, התאוצות מורגשות ומרגשות כשצלילי המנוע בוקעים בעיקר מתוך מערכת השמע של BEATS ופחות ממערכת הפליטה ולכן החגיגה הווקאלית שמורה במיוחד לנוסעי המכונית. המכונית מגיבה בשמחה לכל פעולת תמרון אל תוך פניות הדוקות או עיקולים רחבים ומהירים, הפורמנטור מוכיחה את האופי האמתי שלה עם התנהגות הכביש הספורטיבית לצד שמירה על איכות הנסיעה מבלי שהיא תוותר על הנוחות לטובת הביצועים. גם בכבישים פחות חלקים ומלאים בטלאים של אספלט, הפורמנטור גיהצה את השטח בלי בעיה והבולמים עשו את העבודה נאמנה. ניתן לכייל את הפרמטרים השונים של מערכות הנהיגה לפי העדפות אישיות אבל אנחנו מצאנו את הכיולים המוגדרים יעילים וטובים.

בהיבט השימושיות והבטיחות מצאנו כי הפורמנטור יכולה להיחשב כמשפחתית ספורטיבית. עם תא מטען (נפתח חשמלית) בנפח 420 ליטרים, מרחב מחייה טוב בשורת המושבים השנייה וגם צריכת דלק משולבת של 10 ק”מ לליטר במבחן,הפורמנטור איננה מכונית חסכונית (גרסה הברידית תגיע בעתיד) אבל פרט לכך יש לה פרמטרים רבים בהיבט הזה ואין לשכוח את חבילת הבטיחות שלה.

ללא מתחרות
לפורמנטור אין מתחרות בשוק הרכב הישראלי מכמה סיבות. העיצוב שלה מיוחד ובעל אופי שרירי עם סממנים של SUV לרבות מסילות על הגג (מיותר לטעמנו). רשימת נתוני הביצועים שלה שמה אותה מול מכוניות ספורטיביות חזקות כמו רנו מגאן RS אבל כל זאת רק כשמדובר בנתוני מנוע. אפקט הנוכחות שלה מהמם ובעיקר כשמדובר במכונית בצבע מאט (תוספת 13,000 שקלים לכחול מאט) והעיצוב הפנימי משרה אווירת פרימיום בזכות החומרים הטובים והעיצוב המוקפד עם אבזור ברמה גבוהה.

הפורמנטור אמנם מאפשר כמה דברים פרקטיים לטובת המשימתיות המשפחתית אבל מעל לכל מדובר בחבילה מעוצבת וחזקה שמיועדת לאלה שמחפשים מכונית עם אופי מיוחד וביצועים ברמה גבוהה, וכל זאת בלי להתפשר על בטיחות וחדשנות בזכות שורת מערכות תפעול טובות ואווירת פרימיום. הפורמנטור עולה על האח הקטן שנקרא קופרה לאון בעיקר בזכות העיצוב והתנהגות הכביש אבל בקופרה כבר חושבים קדימה על גרסה חזקה יותר מעל VZ לאלה שלא מסתפקים ברשימת הביצועים ויכולים להרשות לעצמם לא רק לחצות את קו 310 כוחות סוס אלא גם את קו 310 אלף שקלים. עד שזה יקרה, הפורמנטור היא אחת המכוניות הכי מרגשות לנהיגה בכבישי ישראל. 


קופרה פורמנטור VZ

אורך: 4.450 מטרים
רוחב: 1.839 מטרים
גובה:1.528 מטרים
מרחק בסיס גלגלים: 2.679 מטרים
נפח תא מטען: 420 ליטר
משקל עצמי: 1,644 ק”ג (כולל נהג)


מנוע: טורבו בנזין
נפח מנוע: 2.0 ליטר
הספק: 310 כוחות סוס ב-5,450 סל”ד
מומנט: 40.8  קג”מ ב-2,000 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית 7 מהירויות
הנעה: כפולה
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 4.9 שניות
מהירות מרבית: 250 קמ”ש
צריכת דלק במבחן: 10 ליטר ל-100 ק”מ

ציון בטיחות: 7

מחיר: 260,000 שקלים (ללא תוספות חבילות עיצוב)