$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

טויוטה ראב 4 פלאג אין הייבריד - הקצה העליון

הקרוסאובר המשפחתי של טויוטה מגיע למבחן דרכים עם הרבה סוסים בצנרת ומערכת פלאג-אין לחסכון ניכר בצריכת הדלק

בועז קורפל
בועז קורפל  27.05.21 - 15:40

תגיות: טויוטה

אם מישהו היה יוצא למסע בזמן מאז הופעת הטויוטה ראב 4 הראשון אי שם בשנת 1994,ונוחת כאן עכשיו ופוגש את המכונית הכי חדישה בז'אנר ה-SUV הקומפקטי של היצרן היפני, ספק אם היה מצליח לעכל את גודל השינוי ואת המרחק העצום שהמכונית הזאת עשתה מאז ועד היום. למרות שמדובר במכונית עם מסורת של 27 שנים, אין מחלוקת כי מדובר בדגם שיישאר איתנו עוד שנים ארוכות וברבות הימים הראב 4 יהפוך לאייקוני כמו הקורולה והלנדקרוזר ואולי גם כמו הפריוס, שהייתה מכונית פורצת דרך של טויוטה ושינתה את המפה בזכות הטכנולוגיה ההיברידית שלה.

אותה טכנולוגיה היברידית שעוברת כחוט השני בכל הדגמים של טויוטה, למעט הלנדקרוזר והמחלקה המסחרית מגיעה גם לראב 4. אלא שמכל שבע הגרסאות שהמכונית נמכרת בישראל (אחרי שהמספר הצטמצם), הגרסה החזקה והמשוכללת ביותר הגיעה לכאן רק לאחרונה, והיא מצטרפת בדיוק בזמן לחגיגת דגמי ג’יפוני פלאג אין ומציעה טווח נסיעה חשמלי של 75 קילומטרים עד התרוקנות - שבמובנים מסוימים נחשב ל-Deal Breaker מול האופוזיציה בקטגוריה של הקרוסאוברים הקומפקטיים שמציעים טווחים של 50-60 ק”מ. הספק המנועים המשולב של הראב 4 הוא 306 כוחות סוס וזה מה שמציב אותה כמכונית החזקה ביותר והחסכונית ביותר בקטגוריה אם משקללים את מקסימום הטווח של הסוללה ומוסיפים עוד טווח של ליטר בנזין כשהיא עוברת להיות היברידית. אז מגיעים לערכים די מפתיעים: 100 קילומטרים לאותו ליטר ראשון שמגיע אחרי שהמיץ בסוללה אוזל.

כאשר העידן החשמלי הפך להיות הדבר האמתי במישור הטכנולוגי ובעולם שמתעסק בקיימות, ורגע לפני שרשות המיסים שלנו מנחיתה מכה נוספת על הנחות המיסוי לרכבים שאינם מזהמים בתחילת השנה הבאה, עכשיו מגיעה ארצה הגרסה שמציעה על פניה את החבילה היקרה והמצוידת ביותר מכל הגרסאות של הקרוסאובר המשפחתי (7 רמות גימור כבר אמרנו?) בהיבטי עיצוב, טכנולוגיה, בטיחות, חיסכון וביצועים בכביש, ויש בה רחמנא לצלן קורטוב פרימיום בנקודות כאלה ואחרות למרות שלמורת רוחם של חלק מהאנשים היא לא כוללת גג פנורמי שהיה מעמיס על 1,930 הק”ג שלה עוד כ-150 ק”ג לפחות וזה היה עלול לשנות פרמטרים רבים בתחום הביצועים ובמיוחד בצריכת הדלק והחשמל.

הראב 4 עצמו בתצורתו ועיצובו הנוכחי איננו חדש במחוזותינו. זהו הדור החמישי של הראב 4 שהוצג בתערוכת ניו יורק ב-2018 כשהוא נח על במה מסתובבת באולם המרכזי של ג’אביץ סנטר שם נערכה תערוכת המכוניות הבין לאומית של ניו יורק, וכולם נעצו מבט במכונית שנראתה כשיבוט מסוים של לקסוס ואז גם נחרטה האימרה של אקיו טויודה, נשיא החברה שאמר: “לא עוד מכוניות משעממות” וללא ספק, הראב 4 האדומה שהגיעה אלינו כעת למבחן רחוקה מלהיות משעממת כמרחק מזרח ממערב. איננו משוכנעים שזה יהיה הצבע הפופולארי בקרב רוכשי המכונית אבל הדוגמנית הדינמית שלנו קיבלה ציון גבוה במשיכת תשומת לב כאילו הייתה מכונית ספורט קיצונית. 

המשחק החשמלי
לפיכך, הסיפור של הדגם הזה מסתתר מתחת לכסות החיצונית, ואין הבדלים מהותיים אם בכלל בין נתוני הפתיחה של מידות הראב 4 על שלל רמות הגימור כולן והפלאג אין בתוכן. האורך והרוחב, הגובה ומרחק הסרנים. נפח תא המטען אמנם הצטמק לטובת הסוללה החדשה בקיבולת 18.1 קילו-וואט והמנוע האחורי שנוסף, אבל כל הנתונים האלה נותרו טובים ופרקטיים. אבל, ויש כאן אבל גדול, המשקל של המכונית טיפס ל-1,930 ק”ג בגלל תוספת המשקל של הסוללה הנטענת שמוסיפה 265 ק”ג והיא גורמת להגבהת הרצפה אבל מנגד מסייעת להנמכת מרכז הכובד של הרכב וזה גורם שמשפר את יציבותה אבל גם מחייב לחזק את המנוע שלה בכדי לשדרג את הסחיבה כשהרגל פוגשת את דוושת התאוצה. אם אתם שייכים לדור שגדל על הגרסאות ההרפתקניות של הראב 4 לדורותיהם, ואם אתם מחפשים משהו מכל אלה בפלאג אין הנוצצת הזאת, תשכחו מזה. המכונית הזאת איננה אותה ג’יפון משנות ה-90 בגרסה ארוכה או קצרה עם מנוע בנזין חזק שטייל פה על כל סלע רענן. הראב 4 פלאג אין היא מכונית אופנתית, פרקטית, חסכונית עם עיצוב מוחצן ועדכני וצביעה בשני גוונים, עם חישוקי גלגלים מעוצבים בגודל 19 אינץ’ ופנסים בתאורת LED בוהקת וגריל שחור ענק שסוגר את עניין העיצוב והנוכחות שלה אבל לא רומז על אופייה של המכונית.

תעודת זהות
אז מי את ראב 4 פלאג אין? מצד אחד היא קורצת לכל מי שאיכות הסביבה יקרה לו (בלי להיכנס לדיון האקדמי מה יותר ירוק, מנוע חשמלי או ייצור סוללה?) ולאלה שעושים חשבון למחיר האנרגיה שהם משלמים מדי חודש בחודשו יחד עם נסיעה במכונית עם טאץ’ יוקרתי. על אלה היא מוסיפה את עוצמת המנועים ומצבי הנסיעה השונים לרבות הנעה כפולה וכך היא מגיעה לתג מחיר של 255,000 שקלים כשהיא ניצבת ראש בראש מול כוכבות הקטגוריה כמו מיצובישי אאוטלנדר PHEV, הפיג’ו 3008 פלאג אין שמציעה טווח קצר יותר (63 ק”מ) ועוצמת מנועים מעט חלשה יותר (300 כ”ס) או ה-MG HS הזולה בקטגוריה. הפער בין הראב 4 פלאג אין לגרסה ההיברידית היקרה ביותר שלה שנקראת E MOTION SKY הוא 27 אלף שקלים ואין ספק שנדרשים קילומטרים חשמליים רבים לאזן את הפרש המחיר, אבל מסתבר שיש בה עוד כמה אלמנטים שצריך להביא בחשבון כי לא הכול זה עולם של חיסכון.

אחד האלמנטים הבולטים הוא חוויית הנהיגה ושיכרון התאוצות שלה. עם 3 מנועים (כמו בטויוטה היילנדר) בהספק זמין של 306 כוחות סוס, כל נגיעה בדוושת התאוצה שולחת את המכונית קדימה בתגובה נפלאה ונתון התאוצה שלה, 6 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש שב ומופיע בכל פעם כשיוצאים לדרך בעיר בין הרמזורים או בעקיפות בכבישים בין עירוניים וטיפוס בעליות תוך שהיא מדלגת בקלילות ומעלימה את עניין המשקל העצמי בזכות המומנט החזק שלה.

פריים

הראב 4 המחושמל למחצה יודע לנוע בחרישיות כל עוד החשמל זורם בעורקיו, אבל לחיצה על הדוושה מעוררת את מנוע הבנזין וזה כהרגלם של מנועי טויוטה, דואג להטיס את הסל”ד למעלה ורק אז לעבור למצב שיוט והתוצאה של זה היא צלילי מנוע חזקים יותר בכל פעם שלוחצים על הדוושה ועיניין בידוד רעשי המנוע לא טופל כאן עד הסוף. רעשי הרוח ואפקט הגלגול של הצמיגים בכביש אינם חריגים וכל עוד נסענו במהירות של עד 100 קמ”ש, הכל היה רגוע ושקט. חוויית הנהיגה לא מסתכמת רק בתאוצות, היא מתחילה באווירה בתוך המכונית עם מושבים בריפודים דמויי עור בעיצוב תואם לצבע המכונית, לוח שעונים ברור וגדול עם מחוונים לטעינה ומחשב דרך סופר אינפורמטיבי. מסך מולטימדיה עמוס במידע ותצוגה עילית שתורמת את חלקה.

הגנה וצעצועים

רמת הבטיחות שלה מצוינת והציון מקסימלי, אבל היינו שמחים אם טויוטה היו לוקחים ברצינות את איכות המצלמה של הנסיעה לאחור והופכים אותה למצלמה מודרנית יותר (הם לא היחידים אגב שחוטאים בממד הזה). כמו כן, ציפינו לקבל מאחורי ההגה ידיות להחלפת הילוכים או מערכת שליטה ברגנרציה (אגירת אנרגיה מבלימה) אבל זה לא קיים וחבל. אלה שאוהבים לחוש את תפעול המכונית בצורה אקטיבית יותר ימצאו את ידית ההילוכים שמאפשרת מצב “טיפטרוניק”. אמנם ניתן לאלץ את מנוע הבנזין הגדול בנפח 2.5 ליטר לטעון את הסוללה הפנימית שמשמשת את המערכת ההיברידית, אבל שמירה על אנרגיה ואיחזור שלה לסוללה הנפרדת היו מועילים מעבר לבלימת המנוע שמורגשת מעט מאוד במצבי הנסיעה שפועלים באמצעות חוגה בין המושבים ליד ידית ההילוכים.

רשימת האבזור עשירה אבל איננה מושלמת, וזה קצת מציק כשמדובר במכונית לא זולה. יש לה מספיק שקעי טעינה לטלפונים אבל ניכר חוסר במשטח טעינה אלחוטי. מסך המולטימדיה מקבל את כל סוגי הטלפונים אבל התצוגה הגראפית שלו עצמו הן בהיבט הפונטים והאיורים של מערכת האנרגיה, כל אלה מיושנים ולא מייצגים את חדשנותה של המכונית. פרט לעושר המידע ניתן לציין לחיוב כי הכל מגיע בעברית מקורית. תאורת האווירה שלה מצטמצמת לכמה נקודות קטנות בקונסולה הראשית וחבל שאין עוד כמה מקומות כאלה בדלתות הקדמיות והאחוריות. אם קיבלנו את העובדה שלא ניתן לצייד אותה בגג פנורמי בהיבט המשקל, הרי שקשה היה לנו לקבל את רמת הגימור של דלתות התדלוק והטעינה שנשכחו על ידי המהנדסים. במיוחד הדלתית של הטעינה שנמצאת בשימוש יומיומי שאיננה מחמיאה למכונית הטכנולוגית הזאת.

מחשבות אחרונות

הראב 4 פלאג אין היא מכונית מצוינת. נקודות התורפה הקטנות אינן מהוות נימוקים הרי גורל לפסילתה, מאחר ובתחומים המשמעותיים גילינו כי הבטיחות, הפונקציונאליות, החיסכון והעיצוב, לרבות האבזור העשיר וכמובן הנסיעה המחושמלת שהופכת אותה ממכונית אפורה למכונית שכיף להיות בה, מצדיקים את מיקומה בצמרת משפחת ראב 4, שם כאמור תוכלו לבחור בין שבע רמות שונות.

הנקודות שזקוקות לעבור שיפור אינן קריטיות. אבל, יש בהן פוטנציאל להציק למי שנהנה מהליטוף הפרימיומי שלה ומקבל צביטות מהמולטימדיה, מצלמת הנסיעה לאחור, הטעינה האלחוטית, תאורת אווירה צנועה, חוסר אפשרות פתיחת תא מטען במחוות רגל ולסיום פתחי מילוי אנרגיה שלא מחמיאים לה.. חוויית הנסיעה שלה טובה מאוד והתנופה שלה מספקת ריגושים שדוחקים כל דבר הצידה. חוויית האבזור באיכות הגבוהה לא משאירה ספק כי טויוטה עשו כאן עבודה טובה בתחומים המרגשים והטכנולוגיים.

השורה התחתונה

על המאזניים, נמצא המחיר שלה: 255,000 שקלים כולל מיסים וזה סכום לא קטן בכלל. בטויוטה החליטו להביא אותה ארצה כמענה לקטגוריה שמתמלאת במתחרים ומסתבר כי יש כאן קהל לא קטן שעבר את מחסום הפלאג אין בין אם הוא יקר או מגרד "יוקרה", וכמובן לאותם אנשים שיכולים להתקין בביתם עמדת טעינה שכן הראב 4 הזאת כמו כל פלאג אין איננה ניתנת לטעינה במטענים מהירים שפזורים בדרך (טעינה מהירה מתבצעת בשעתיים ובקופסא ביתית בסביבות ה-7 שעות).

בקרוב, יגיעו דגמים נוספים של טויוטה במשפחת דגמי הקרוסאובר וסביר כי מה שאנחנו מוצאים בפלאג אין של הראב 4 יחלחל גם לדגמים הבאים וברבות הימים זה יהיה הסטנדרט. ההמלצה שלנו היא לא להיכנס לחשבון האנרגיה ולערוך גיליון אקסל שבסופו הנוסחה “מתי ההשקעה תוחזר”. לנוסחה האמתית צריך להוסיף את שאר האלמנטים שהראב פלאג אין מציע, ואז מגלים שזה קורה הרבה יותר מהר מכפי שתחשבו.

טויוטה ראב 4 פלאג אין הייבריד

אורך:  4.600 מטרים
רוחב: 1.855 מטרים
גובה: 1.690 מטרים
בסיס גלגלים: 2.690 מטרים
מרווח גחון: 19 ס”מ
נפח תא מטען: 490 ליטרים

מנוע: בנזין
נפח: 2.5 ליטר
הספק: 185 כוחות סוס ב-6,000 סל”ד
מומנט: 23.1 קג”מ ב-3,200 סל”ד
מנוע: חשמלי
הספק: 180 כוחות סוס
מומנט: 27.5 קג”מ
מנוע חשמלי אחורי
הספק: 54 כוחות סוס
מומנט: 12.3 קג”מ
הספק משולב: 306 כוחות סוס
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 6.0 שניות
הנעה: כפולה

סוללה נפרדת: 18.1 קווט”ש
טווח נסיעה חשמלי (יצרן): 75 ק”מ

ציון בטיחות: 8