$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סוזוקי ויטארה היבריד: צו האופנה במהדורה מינימלית

איזה יתרון מעניק מנוע היברידי קל לרכב הכביש שטח המשפחתי של סוזוקי? חסכון? ביצוע? בדקנו

בועז קורפל
בועז קורפל  24.06.21 - 14:45

תגיות: סוזוקי

יש מקומות שבהם הזמן מתקדם בקצב שונה מהרגיל ובמקרה של יצרנית המכוניות סוזוקי מדובר בקצב איטי ומדוד כשבאופק הלא רחוק נראה הזינוק הזינוק הטכנולוגי הגדול ביותר, גדול אפילו מהימים בראשית ימי המפעלים של סוזוקי והכוונה היא המעבר לעולם החשמלי. אי אפשר שלא לאמץ את האמירה של ניל ארמסטרונג, האסטרונאוט הראשון שדרך על אדמת הירח: “צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות”, כי ברוח הדברים הללו מתחוללת המהפיכה ההיברידית הקלה של סוזוקי, מהפיכה שהתחילה באיגניס ובסוויפט וכעת זה נודד הלאה אל שני הדגמים הגדולים של המותג, הויטארה והקרוסאובר שנחשבים לפופולאריים ביותר בשוק הישראלי.

עניין של אופי
מבט בעיצוב החיצוני של הויטארה המעודכנת מאפשר לזהות שני שינויים: העיצוב של הפנסים הקדמיים עם מוטיב כחלחל לרוחב הפנסים והשינוי הנוסף הוא תוספת העיטור HYBRID בצידי המכונית. רגע לפני שנתהה כאן על מהות ההיברידיות של הויטארה ותרומתה לעולם הגדול ולנהג הפרטי, נדגיש כי המכונית נמצאת בקטגוריית “מיקרו היברידי” והיא שונה ממערכות ההנעה ההיברידיות הקלאסיות עם מנוע חשמלי שפועל לצד מנוע הבנזין ושניהם פועלים בצוותא להגברת ההספק הכולל ושמירה על ביצועים גבוהים יחד עם פליטת מזהמים נמוכה במיוחד כי המכונית ההיברידית הרלאסית יודעת לנוע על חשמל בלבד בתנאים שונים, דבר שהויטארה ואחיותיה למותג אינן יודעות לעשות וגם לא מיועדות לכך.

תקנות משרד התחבורה בישראל אינן מבדילות באופן קטגורי בין המשפחות הטכנולוגיות של העולם ההיברידי והיצרן עצמו מגדיר את הויטארה ואחיותיה כהיברידיות וזאת הסיבה שהמכונית ממותגת, מסווגת ברישיון ואף נמכרת תחת המותג “היברידי” כשלמעשה, המטרה העליונה של המערכת שהושתלה בה היא הורדת סף הזיהום שלה. הויטארה הקודמת עם מנוע טורבו בנזין בנפח  1.4 ליטר והספק 140 כוחות סוס, הייתה מסווגת ברמת זיהום 8 בעבר, ולא הצטיינה בתחום הזה וזה גם לא הפריע לה להימכר כאן במספרים גדולים. כעת, המערכת המיקרו היברידית שלה, הופכת את המנוע לרך יותר בהספק והוא מפיק 129 כוחות סוס בלבד, אבל בסוזוקי איזנו את עניין ההתנהגות של המנוע עם תוספת של 1.5 קג”מ במומנט של המנוע וכעת הוא מספק 24 קג”מ ב-2,000 סל”ד.

כל העניין הזה שומר על התנהגות כמעט זהה למנוע בתצורה הקודמת ובמקומות מסוימים בגראף הביצועים שלו יש אפילו שיפור קל, כמו למשל בכל פעם שמתחילים בנסיעה הן בהיבט תגובת המנוע שמקבל דחיפה קטנה נוספת ממנוע הגנרטור הקטן שנוסף לו וממערכת החשמל החדשה בשיעור 48 וולט שהופכת את עניין ההתנעה מחדש בתחילת נסיעה (Start/Stop) לנעים יותר עד בלתי מורגש בעליל. שני השינויים הללו הופכים את הנסיעה באופן כללי לשקטה ורכה יותר כשהתוצרים החשובים הנוספים הם שיפור משמעותי בפליטת מזהמים וירידה מקבוצת זיהום 8 לקבוצת זיהום 4 ולא פחות חשוב מכך, יעילות ונצילות גדולים יותר של הדלק כשבסוזוקי טוענים שזה מקטין את תצרוכת הדלק ב-3 ק”מ נוספים לכל ליטר, מה שבמבחן המציאות של החיים עצמם לא בדיוק עולה בקנה אחד והמבחן שלנו הראה תוצאה של 13 ליטרים וחצי לכל ליטר בנסיעה רגילה ולא מאומצת.

מחיר הטכנולוגיה
הויטארה המעודכנת עם המערכת המיקרו היברידית מגיעה בשתי רמות אבזור. קיבלנו למבחן את המכונית עם רמת האבזור הגבוהה מבין השתיים, ופרט למערכת המנוע שכוללת כעת סוללה נטענת בנסיעה בשיעור 48 וולט שממוקמת מתחת למושב הנהג (מיועדת להניע את מנוע הגנרטור) וממיר 12 וולט שתפקידו לספק מתח למערכות הרכב כשהמכונית דוממת בעמידה וכמובן את אותו מנוע גנרטור, יש במכונית מערכת חדשה נוספת שקשורה לאבזור שלא הייתה קודם והכוונה למערכת המולטימדיה שכעת היא מקורית מבית היצרן.

למרות שהיא קטנה יותר במידותיה מהמערכת המקומית שמותקנת בגרסה הראשונה של הויטארה, מדובר במערכת איכותית ויציבה בגודל 7 אינץ’ עם תגובה מהירה ללחיצות על מסך המגע ועם חיבור (באמצעות כבל) לטלפונים חכמים מכל הסוגים בתנאי שהם בגרסאות המעודכנות ביותר. כל השינויים הללו לרבות חישוקי גלגלים מעוצבים בקוטר 17 אינץ’ מתורגמים לתוספת מחיר בהשוואה לדגם הקודם ואם תקחו את הצביעה הדו גוונית, המחיר החדש מגיע ל-142,000 שקלים.

איכות נסיעה
מי שיחפש פריצת דרך בכל מה שקשור להתנהגות כביש בויטארה ההיברידית לא ימצא את זה במלוא מובן המילה. אבל מי שיחפש שיפור באיכות הנסיעה בהחלט ירגיש את העידון והריכוך שהמערכת המיקרו היברידית מעניקה למכונית ובמיוחד זה יבוא לידי ביטוי בהפעלת מערכת Start/Stop שהפכה להיות רכה ובלתי מורגשת (מה שגרם לסוזוקי להחזיר לתא המנוע את המצבר המוכר ללא חיזוקים מיוחדים) וגם כאשר המכונית “גולשת” לקראת עצירה ב-1,000 סל”ד, אז המנוע נכנס למצב נמנום, הסוללה ההיברידית נכנסת למצב טעינה (כמו בכל פעם שלוחצים על הבלמים) ורק הממיר שומר על פעולת מערכות הרכב השונות על מנת שגם בעת עצירה כל מערכות החשמל תפעלנה כרגיל לרבות מערכת המולטימדיה והניווט אלא שהמזגן ינתק את המדחס ורק האוורור ימשיך לפעול.

 ניתוק יזום של מערכת Start/Stop או התחממות של תא הנוסעים יביאו להתעוררות של המדחס ומנוע הבנזין יחזור לפעולה אף הוא. יש שיעדיפו לשמור על פעולת מזגן רצופה על חשבון צריכת הדלק וזיהום האוויר, אבל זה נתון לשיקול אישי. הויטארה ההיברידית שומרת על תאוצות והתנהגות מנוע כבעבר למרות הירידה בהספק בזכות שיפור המומנט של המנוע. כל התכונות שפגשנו בדגם הבנזיני בהנעה קדמית (הבירידית 4X4 לא מיובאת ארצה בשלב זה) קיימות גם במכונית הזאת ומההיבט הזה הצליחו בסוזוקי לעבור את השינוי בלי זעזועים ובלי “לשגע” את הלקוחות המסורתיים של הרכב וזה אולי המסר העיקרי.

סיכום
לצד הגרסאות המוכרות עם מנועי הבנזין, הסוזוקי ויטארה מקבלת עוד שתי גרסאות חדשות עם מערכת היברידית קלה, גרסאות שקורצות לאלה שמחפשים מכונית יעילה, אופנתית, חסכונית שלא מזהמת את הסביבה אבל גם ללא יומרות הרפתקניות וטכנולוגיה פורצת דרך. הדגם החדש ממשיך את מה שפגשנו בדגמי הבנזין שאימצו לתוכם את מערכות הבטיחות והפעם זה קורה עם מערכת המולטימדיה ומערכת הסאונד מרובת הרמקולים בגרסת GLXV שקיבלנו למבחן, כל זה עונה בדיוק על המיתוג של הקטגוריה “ג’יפון עירוני” והוא מייצג שלב נוסף בסולם של סוזוקי לכיוון החשמלי המלא שיגיע בשנים הבאות.

ההתקדמות המדודה (יהיו שיאמרו מדודה ושמרנית מדי) של היצרן היפני עם הפנים לשוק באירופה ובישראל שומרת את הויטארה בקפסולה שלה עם השינויים הנדרשים לפי צו האופנה ותקנות הזיהום שאליהם ההתאמה בוצעה בצורה משמעותית אך בלתי מורגשת. אין כאן קריצה לקהל חדש, שונה או צעיר מזה שהכרנו בסוזוקי אלא חיזוק של הקהל הקיים והשמרני והבוגר שמחפש ערכים של יעילות ואמינות עם קורטוב טכנולוגי.

מעניין כיצד ידלגו בסוזוקי בשנים הבאות אל עולמות החשמל, וכיצד הם יצליחו למשוך את הקהל אל המכוניות החשמליות המלאות בשנים 2025-2030. אבל עד אז, מיקור היברידיות הנוכחיות וההיברידיות שתגענה באדיבות טויוטה בשנים הבאות יעשו את העבודה על הצד הכי טוב - ובעיקר הכי בטוח ואמין שהמותג מספק.

סוזוקי ויטארה GLXV מיקרו היברידי
אורך: 4.175 מטרים
רוחב: 1.775 מטרים
גובה: 1.610 מטרים
בסיס גלגלים: 2.500 מטרים
נפח תא מטען: 375 ליטרים

מנוע: טורבו בנזין 1.4 ליטר
הספק: 129 כוחות סוס
מומנט: 24 קג”מ
הנעה: קדמית
תיבת הילוכים: אוטומטית רגילה 6 מהירויות
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 9.5 שניות
מהירות מרבית: 190 קמ”ש
צריכת דלק נתון יצרן: 5.7 ליטר ל-100 ק”מ (17.5 ק”מ לליטר)
צריכת דלק במבחן: 7.1 ליטר ל-100 ק”מ  (14.1 ק”מ לליטר)
מבחן ריסוק: 5 כוכבים
ציון בטיחות משה”ת: 7
זיהום אוויר: 4

מחיר: 142,000 שקלים (לפני אגרת רישוי)