הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

קיה ספורטאז' החדש במבחן: לא לוקח שבויים

הדור החמישי של קיה ספורטאז' נוחת בארץ עם עיצוב נועז, חידושים עמוקים בתא הנוסעים וברמות האבזור. אבל האם זה מספיק כדי להשקיף על כ-ו-ל-ם מלמעלה?

בועז קורפל
בועז קורפל  14.04.22 - 16:57
(צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

תגיות: קיה

אנחנו לא זוכרים רמה כזאת של דריכות וציפייה להגעתה ארצה של מכונית חדשה כפי שחווינו במקרה של הקיה ספורטאז’ החדש. זה לא סוד שברבות השנים כבש הספורטאז’ מקום של כבוד בשוק הרכב הישראלי מסיבות רבות ובעיקר בזכות התמורה למחיר שפגעה “בול בפוני” לטעמם של הנהגים והנהגות בישראל והמכונית הפכה לפופולארית במיוחד כשהיא חוצה מגדרים. בחברת טלקאר יבואנית קיה לישראל, לא הפסיקו להכות על הברזל שנותר תמיד חם והדרישה הבלתי נגמרת לספורטאז’ בשוק הפרטי ובחברות הליסינג זכתה לגרסאות רבות עם מנועי בנזין ודיזל וברמות גימור מגוונות, החל ברמת גימור אורבן עם מחיר נגיש ועד לגרסת GT Line שלא התביישה להציע מנוע עוצמתי ושורה ארוכה של תוספות שגרמו לנהגים להרגיש שהם שייכים למועדון יוקרתי ולשלם מחיר של 187,500 שקלים עבור SUV שהפך להיות מדורת השבט.

הדור החמישי של הספורטאז’ שנחת כאן לאחרונה והגיע אלינו למבחן ב”עולם הרכב של ערוץ הספורט” לא נולד ערב חשיפתו בתערוכת המכוניות של מינכן 2021 באוקטובר שעבר וגם לא שנה קודם לכן. הדור החמישי של הספורטאז’ נולד לפני כמה שנים הרחק מהעין בסדנת העיצוב של קיה ובמחלקת הפיתוח הטכנולוגי מתוך כוונה להתקיף את שוק הרכב העולמי עם מוצר עדכני בעיצוב ובחומרים, בטכנולוגיה של מערכות ההפעלה ובמערכות מנוע חדישות ולספק חוויית נסיעה ושימוש שתסייע לו לשמור על מיקומו, מה שאומר כאן בישראל מקום ראשון במכירות SUV משפחתי. חברות הרכב משלמות סכומי עתק למעצבים ומהנדסים על מנת שאלה יפצחו את טעם הקהל ויפתיעו בעיצובים וטכנולוגיה חדשנית כאשר המכוניות החדשות תחשפנה, האם הספורטאז’ החדש באמת יכול להמשיך ולהוביל את הקטגוריה חרף העליה במחיר שלו ולאור העובדה שהוא עדיין נשען על מערכות מנוע בעירה פנימית של בנזין ודיזל כאשר הגרסאות המחושמלות תגענה מאוחר יותר השנה ואולי בשנה הבאה?

תופעת העוד יותר
מבט אל נתוני המכירות של שוק הרכב בישראל בשלוש השנים האחרונות מלמדת כי הנהג הישראלי ששאף בעבר לקבל עוד יותר תמורה ואבזור מכל מותג ובכל גרסה, לא ממש היה מוכן לשלם עבור כך והיבואנים נאלצו ליצור פתרונות יצירתיים יחד עם היצרנים מעבר לים ולגבש רעיונות כיצד ליצור עוד ועוד רמות גימור ואבזור על מנת שהלקוחות לא יעזבו את האולמות בלי לסגור עסקה ולמצוא את המכונית המדויקת או הכי קרובה לכך לפי צורכיהם ויכולתם הפיננסית של הלקוחות והעיקר שלא ייצאו בידיים ריקות מאולמות המכירה. נכון לשנים האחרונות, תופעת ה”עוד יותר” איננה נשארת כגחמה או נחלתם של בעלי ממון. כל יבואן בישראל יאמר לכם כי באופן מפתיע, העלייה במכירות של גרסאות הקצה ורמות האבזור והגימור בפלח רכבי היוקרה וגם בפלח השוק העממי צמחו ועלו בעשרות ואף במאות אחוזים וההסברים לכך רבים, החל בתקופת קורונה שהותירה כסף בכיסם של האנשים שחיפשו פיצוי על התקופה הבעייתית וגם אפשרויות המימון השתכללו והליסינג הפרטי והמימוני הפכו לנתיבים פופולאריים ברכישת מכוניות.  אם אפשר להוסיף כמה מאות שקלים בלבד בכל תשלום ולרכוש את רמת הגימור הגבוהה ביותר, אז למה לא?

מסתבר כי תופעת ה”עוד יותר” ממשיכה ביתר שאת גם בתחילת 2022 כי ימים ספורים אחרי פתיחת המכירות של הספורטאז’ החדש בישראל, חצה מספר ההזמנות את אלף הרוכשים הראשונים כאשר הרוב המוחלט של המכוניות שנרכשו שייך לרמת הגימור היקרה מכולן שנקראת פרימיום והמחיר שלה הוא 195,000 שקלים שמהווים התיקרות של 7,500 שקלים בהשוואה לגרסה הכי יקרה הקודמת שנקראה GT Line. לנוכח העובדה שאין עדיין חידושים פורצי דרך במערכות המנוע שהגיעו ארצה והמכוניות מוצעות כעת רק עם מנועי 1.6 ליטר בבנזין ודיזל (גרסת 2.0 ליטר לא הגיעה בשלב זה וגרסאות מחושמלות תגענה בעתיד) הרי שהלקוחות בישראל צריכים להסתכל על שני דברים עיקריים שאותם גם אנחנו בדקנו מקרוב והם השדרוג באבזור ובאיכות הנסיעה וההתאמה של המכונית לציפיות עם רף המחיר בהיבטי עיצוב ושימושיות.

קפיצת דרך משמעותית
מעצבי ומהנדסי קיה שעבדו הרחק מהעין בשנים האחרונות פיתחו קו חדש ושפה חדשה למוצרים שלהם והספורטאז’ הוא הראשון שנוחת כאן עם כל אותם מוטיבים חדשניים ואחריו יגיעו הנירו החדש וגם קיה EV6 החשמלי המלא. הדור החמישי של הספורטאז’ לא דומה לקודמו בשום אופן ואם תרצו, גם המיתוג שלו עבר שינוי בצורת האותיות של שם הדגם שמוכיח כי מדובר פה במשהו אחר עם כוכבית, כוכבית מערכות ההנעה המוכרות מפעם. הספורטאז’ החדש גדול בסנטימטרים בודדים מקודמו באורך וברוחב וגם בבסיס הגלגלים, אך ראו זה פלא כי תא המטען שלו צמח משמעותית בנפחו ל-591 ליטרים בהשוואה ל-466 ליטרים בדגם הקודם וכעת מדובר מכונית עם תכונות שימושיות משפחתיות טובות יותר. אכן, נתוני המידות שלו יכולים להצביע כי מרחב המחייה בתוכו השתפר אף הוא אבל רק באופן צנוע ולא מורגשת התנפחות של ממש, אך מנגד, מה שכן השתפר משמעותית הוא חוויית הנסיעה בגרסה הזאת שמשדרת יוקרתיות מעל למתחרות שלה בקטגוריה כולה.

זה בא לידי ביטוי בעיצוב החדש של החלק הפנימי ובאיכות החומרים ממנה המכונית עשויה. למרות שקיבלנו לבמחן את הגרסה היקרה מכולן, ראינו בהשקה את שאר רמות הגימור לרובות גרסת הכניסה שנקראת אורבן, וגם שם התרשמנו כי בקיה השאירו מאחור את הפריטים שהותירו רושם זול והתקדמו הלאה. הדבר בולט בחלק הקדמי בעיקר, שם תא הנהג עבר מהפכה גדולה והקונסולה הראשית הפכה לסיפון רחב ואלגנטי עם מסך מולטימדיה ענקי במידה 12.3 אינץ’ במרכז הדשבורד  והוא מחובר ללוח השעונים הדיגיטלי במידה 12 אינץ’ בעצמו וזה מעניק תחושה של חדר פיקוד חכם.

העבודה והמחשבה על סידור האפליקציות והפונקציות המוצעות לנהג במסך התצוגה מוכיחות את עצמן כי הכול מתורגם כיאה לעברית וגם גודל הסמלים של האפליקציות השונות הוקפד להיות פרופורציונאלי ואחיד. השימוש בפונקציות מהיר וטוב, אבל דורש פרק זמן של לימוד והתנסות כי מספר האופציות המוצעות ומגוון התפריטים גדול מאוד שמחייב לימוד קפדני ומדוקדק. בתחתית מסך המולטימדיה נמצא סרגל לחצנים למערכת המיזוג החכמה ולמערכת השמע עם לחצנים בעלי כפל תפקידים וזאת במטרה לצמצם את מספר הכפתורים והלחצנים בתא הנהג. גם כאן נדרש לימוד מדוקדק של סדר פעולות ושל תפקודו של כל לחצן וכפתור כי באותו בוחר עוצמת המוזיקה משתמשים גם למערכת המיזוג ולהיפך ולעיתים זה מבלבל.

הרעיון של צמצום מספר הלחצנים והכפתורים מקבל טוויסט נוסף עם כפתורי כוכב שמאפשרים קיצורי דרך בהתאמה אישית להפעלה מהירה של תכונות שכיחות במיוחד וכל הסיפור הזה מקבל כפילות עם הפעלה בכפתורים נוספים על ההגה. להשלמת האווירה של החדשנות בחרו בקיה לצייד את הספורטאז’ בחוגה לבחירת מצבי הנסיעה במקום בידית הילוכים. האלמנט הזה יחזור גם ב-EV6 כאשר היא תגיע אם כי בעיצוב מחומרים יוקרתיים יותר בדומה לג’נסיס GV60 האחות החשמלית היוקרתית מבית יונדאי.

איכות ההרכבה טובה מאוד וכל התחושה בתוך המכונית משדרת עליית מדרגה. אם זאת ההתחלה של העידן החדש של הדגמים בקיה, אז יש בהחלט רף צפיות גבוה להמשך בשנים הבאות למרות שבעידן הזה חסרים האלמנטים של איכות הסביבה והקיימות אותם אנחנו פוגשים במכוניות אחרות ולכן אין פה פריטים ממוחזרים וגם לא מנועים מחושמלים אלא רק יחידת כוח יעילה שמצמצמת במעט את פליטת המזהמים והופכת את הנסיעה לחלקה.

חוויית נסיעה אקסלוסיבית
הספורטאז’ החדש בנוי על פלטפורמה שנקראת N3 שעליה בנויות מכוניות נוספות מהקונצרן הקוריאני. הפלטפורמה עצמה הוצגה כבר ב-2019 ומאז הגיעו לכן מכוניות חדשות שבנויות עליה כמו למשל הקיה סורנטו, אבל עבור הספורטאז’ זהו חידוש מעניין שמעיד על מגוון מערכות הנעה רחב (כמו בסורנטו) ועל עבודה מעודכנת שביצעו מהנדסי המוצר בתחום חוויית הנסיעה והתנהגות הכביש של המכונית שהייתה אמנם טובה בעבר אך מעט קשיחה לטעמנו בכל מה שקשור לכיול המתלים והבולמים בדור הקודם.

הכנסתם של מנועי טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר בטכנולוגיית סמארט סטרים שכבר הכרנו במכוניות של הקונצרן יחד עם תיבות ההילוכים האוטומאטיות כפולות המצמדים הופך את הנסיעה לחלקה מתמיד. תגובת הדוושה מורגשת היטב (8.8 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש) לנוכח עוצמת המנוע עם 180 כוחות סוס ובעיקר המומנט שלו 27 קג”מ ובשום שלב לא הורגש כי המכונית מתאמצת לעמוד בדרישות. מהירות התגובה טובה בתאוצות ביניים ולמרות שהיא מצוידת בחישוקי גלגלים גדולים במידה 19 אינץ’, היא איננה קשיחה וגם בנסיעה עירונית אפשר להנות ממנה.

מערכות הבטיחות בספורטאז’ פרימיום הן מהגבוהות בקטגוריה ויש בה את כל מערכות הסיוע לנהג לרבות תאורת מטריקס LED (בגרסת פרימיום בלבד) אך אין בה את מערכת ההתראה על שכחת נוסע או בעל חיים במושבים האחוריים וחבל שבקיה לא ניצלו את ההזדמנות לכלול את זה במכונית החדשה. דגם המבחן שלנו כלל מערכת בקרת אקלים נפרדת ליושבים מאחור, אך בקיה הדגישו כי המכוניות שתגענה ארצה תהיינה ללא המערכת הזאת (כנראה משיקולי עלות או אולי כמויות ייצור מצומצמות בגלל מחסור בשבבים אלקטרוניים) אך לא חשנו בבעיה במיזוג ובחימום מאחור גם כאשר כיבינו אותה.

רשימת האבזור ארוכה ויש בה בין היתר גג פנורמי, מפתח חכם, מושבי עור מחוממים עם זיכרון, דלת תא מטען חשמלית, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חנייה ועוד.  למעט מכלולי יוקרה מובהקים כמו תצוגה עילית או בולמי אוויר היא באמת כוללת כל מה שניתן להעלות על הדעת במכונית משפחתית בסטנדרט גבוה שמחירה נושק ל-200 אלף שקלים ולמרות שלא קיבלנו למבחן את הדגמים האחרים (חמש רמות גימור בסה”כ) ניכר כי יש עליית מדרגה וגם עלייה במחיר בכולם.

סיכום
ההיגיון מלמד כי למחיר המכונית יש השפעה לא קטנה על מידת ההצלחה במכירות - כולנו רוצים לקבל מכונית טובה ומאובזרת יותר במחיר נמוך יותר ובדרך כלל זה לא מה שקורה. בעידן הנוכחי למדנו שהיגיון לחוד ומציאות לחוד ולנהגים בישראל אין יותר מדי מעצורים כאשר הם פוגשים באולמות התצוגה את הדגמים החדשים והמכירה האמוציונאלית הפכה להרבה יותר משמעותית בשלוש השנים האחרונות. אין שום סיבה לחשוב שזה לא יהיה במקרה של הספורטאז’ ואולי אף להיפך כי המכונית רשמה לעצמה מעמד מאוד חשוב בשוק הישראלי והיא מהמובילות במכירות של שוק הרכב בתחום הפרטי ובפלח הליסינג שנים רבות והמוניטין שלה גדול.  על בסיס כל הדברים הנ”ל, ובתוספת כל החידושים והעיצוב המעודכן והאלגנטי החדש שלה, נראה כי הספורטאז’ החדש לא הגיע לקחת שבויים והוא מכיל את כל האלמנטים הנכונים להמשיך ולהיות ה-SUV הדומיננטי בישראל כאשר כניסת המערכות ההיברידיות בהמשך השנה (לדברי טלקאר) תסייע לו אף יותר.

הדור החמישי מציע מכונית חדשה וטובה שפותחת את העתיד של קיה שתגיע עם עשרות דגמים חדשים בשנים הבאות, ורובם ככולם יהיו מעוצבים בצורה נועזת ועדכנית יותר כמו הספורטאז’ והנירו שיגיע ממש בקרוב ועם מערכות הפעלה וטכנולוגיה שפגשנו בספורטאז’ בתוספת מערכות ניהול אנרגיה שתהיינה בגרסאות החשמליות. איכות הנסיעה בספורטאז’ החדש טובה מאוד, רמת הבטיחות גבוהה כפי שמקובל כיום וככל שמטפסים ברמות הגימור מקבלים עוד ועוד אבזור בטיחותי ובמכונית שלנו זה ניכר עם תאורת הפנסים הקדמיים החכמה בטכנולוגיית מטריקס לד. 

הפעלת המכונית ובחירת ההעדפות האישיות, מחייבת הקפדה ולימוד דקדני בכדי להנות מארסל האפשרויות שהיא מציעה ומומלץ להשקיע זמן בלימוד התפריטים וביצוע ההתאמות. הספורטאז’ החדש שימושי יותר בזכות תא המטען הגדול ומרחב המחייה שהשתפר, אבל הוא איננו רכב חסכוני באנרגיה בהגדרה וצריכת הדלק המשולבת המוצהרת שלו עומדת על קצת יותר מ-13 ק”מ לליטר למרות שאנחנו הצלחנו לסחוט 11 ק”מ לליטר בנסיעה משולבת. אנו מניחים כי בגרסאות עם חישוקי הגלגלים הקטנים יותר זה עשוי להשתפר, אך לא באופן מהותי. כך או אחרת, נתוני המכירות מעידים כי הישראלים ממשיכים לרכוש את הדגמים היקרים והכי מאובזרים בכדי למצות עד תום את התמורה ביחס למחיר וליהנות גם ממערכות בטיחות רבות ככל האפשר. וטוב שכך.

קיה ספורטאז’ פרימיום
אורך: 4.515 מטרים
רוחב: 1.865 מטרים
בסיס גלגלים: 2.680 מטרים
גובה: 1.650 מטרים
נפח תא מטען: 591 ליטרים

מנוע: טורבו בנזין 1.6 ליטר
הספק: 180 כ”ס ב-5,500 סל”ד
מומנט: 27 קג”מ ב-1,500-4,500 סל”ד
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.8 שניות
מהירות מרבית: 201 קמ”ש

תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים 7 מהירויות
הנעה: קדמית
צריכת דלק יצרן: 7.4 ליטר ל-100 ק”מ
צריכת דלק מבחן: 9.1 ליטר ל-100 ק”מ
ציון בטיחות משה”ת: 7

מחיר מכונית מבחן: 188 אלף שקלים.