הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הנאה כפולה - יונדאי איוניק-5 במבחן

הגרסה החזקה ביותר של המכונית החשמלית של יונדאי מגיעה למבחן. אבל האם היא שווה את המחיר?

בועז קורפל
בועז קורפל  05.05.22 - 17:14

תגיות: יונדאי

בואו וניפטר מהקוף הזה על הגב של האיוניק (או אולי רק קופיף לאחדים) שנקרא מחיר. הגרסה החזקה והמאובזרת ביותר של האיוניק 5 עולה 240 אלף שקלים וזה רחוק מלהיות מחיר עממי-נגיש. אבל מסתבר שבעידן הנוכחי יש לא מעט ישראלים שמעדיפים ללכת על הגרסאות היקרות יותר שמוצעות באולמות התצוגה השונים ברחבי הארץ וכנראה שגורלה של הגרסה הזאת של יונדאי יהיה דומה כי הנהג הישראלי אוהב את המכונית שלו יותר ב-2022 מאשר בכל שנה אחרת ויש כבר עשרות אלפי עדויות לכך מאז תחילת השנה שהתחילה בסיסמאות של “משבר שבבים” וגם “מחסור בחומרי גלם” ובהמשך “מלחמה באוקראינה”.

אבל למרות החוסרים האמתיים במכוניות חדשות (חלק מהדגמים של כמה מותגים אפילו ירדו מאתרי המכירות ויבואנים מסוימים מזמינים את הלקוחות לבוא ולקבל את הפיקדון הראשוני שהם שילמו כי אין צפי אמתי להגעת חלק מהדגמים לישראל) מצאו היבואנים שיטות שיווק מעניינות שגורמות לנהג הישראלי לחשוב יותר בכיוון של “מגיע לי להתפנק וליהנות, ומה זה בכלל תוספת של 300 שקלים בחודש בתמורה למכונית מאובזרת יותר?” וכך מוצאות את דרכן לכבישי ישראל יותר ויותר מכוניות מהודרות, מאובזרות ומשוכללות ואם תרצו גם יותר בטוחות לנסיעה ולנהיגה.  לפי כללי ההיגיון הנ”ל, יש מקום ראוי לאיוניק 5 הנעה כפולה בכבישי ישראל ואחרי המבחן הקצר שערכנו לה, אנחנו מאמינים שזה יקרה במהירות כי גם אנחנו וגם כמה אורחים שלקחנו לדרך על סיפונה של המכונית סיכמו אותה במילה אחת: וואו.

מהתערוכה לכביש
איש לא שיער ובטח לא האמין במלוא מובן המילה שאותה מכונית קונספט שעוצבה לפני כמה שנים במחשכים והוצגה לכבוד יום ההולדת ה-45 של יונדאי בתערוכת רכב גדולה בסין, תישאר כפי שהיא ותגיע לכבישי העולם בחלוף שנתיים אבל זה מה שקרה. האיוניק 5 הוכתרה לפני כמה שבועות בתואר “מכונית השנה בעולם לשנת 2022” וגרפה על הדרך כמה פרסים נוספים בעיקר על עיצוב וחדשנות וזה קרה ברוב גדול של שופטי התחרות שהגיעו מ-33 מדינות בעולם ואנחנו ביניהם. כעת, כלמוביל מנחיתה כאן את הקצה העליון של הגרסה הזאת עם שני מנועים ותוספת נכבדת של הספקי ומומנט בהשוואה לגרסה בעלת ההנעה האחורית, מה שמעיד על חוויית נהיגה משופרת וזינוק מטורף מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 5.2 שניות שהם שיפור של 2.2 שניות בהשוואה לגרסת הנעה אחורית.

אבל כמו כל דבר בחיים, אין שום דבר מושלם ולתוספות המרתקות הנ”ל יש מחיר הלכה למעשה שמתורגם לכסף אמתי. ראשית זה מחיר של המכונית שהוא יקר בלמעלה מ-20 אלף שקלים מגרסת עילית הנעה אחורית שהייתה כאן עד עכשיו והיא עצמה איננה נופלת מגרסת ההנעה הכפולה בצורה משמעותית באבזור ובהידור. שנית, אין כאן תוספת “נפח” לסוללה וזה אומר שצריכת החשמל הבסיסית של המכונית שהמנועים שלה תמיד עובדים יחד גדולה יותר (18.5kw/h במבחן) והטווח מתקצר תיאורטית ב-20 עד שלושים ק”מ בהתאם לסגנון הנסיעה שלכם וזה אומר שתצטרכו לטעון אותה בתדירות שונה מהמכונית הצנועה יותר בצריכת חשמל וגם זה עניין של כסף כידוע.

אם נגענו עניין הטעינה, גם פה יש אליה וקוץ בה. המכונית מציעה מערכת טעינה סופר משוכללת כי היא פועלת על סוללות במתח 800 וולט וזה מאפשר לה להתחבר למטעני אולטרה מהירים בשיעור 350 קוט”ש ולמלא מיץ חשמל בסוללות תוך דקות, הבעיה היא שאין הרבה מטענים כאלה בשלב זה וגם מחיר הטעינה יקר בהשוואה למטענים ציבוריים רגילים או לטעינה ביתית וצריך להביא גם את זה בחשבון. אם ניגע בשטח הפרקטי בתחום נוסף, הרי שבגלל התוספת של המנוע הקדמי, תצטרכו לוותר על 4/3 מנפח האחסון שהיה בחלק הקדמי תחת מכסה המנוע ולאחסן מלפנים שקית קניות אחת או אולי שקית וחצי ולא יותר.

גולדן טיים
התקופה הנוכחית היא עידן הזהב של יונדאי איוניק 5 משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא עצם היותה מכונית מצוינת על כל ההיבטים שלה והסיבה השנייה והיותר חשובה היא היעדר תחרות אמתית. האיוניק 5 היא זן אחר של מכונית חשמלית שדומות לה תגענה בעתיד מקוריאה בדמות קיה EV6 ומיפן בדמות ניסאן אריה וגם מארה”ב בדמות קדילאק ליריק אם כי האחרונה תהיה כנראה יקרה בגלל המיתוג שלה וצפוי לה קרב עם ג’נסיס, וולוו, לקסוס, מרצדס ואחרות. ומה עם תחרות מול חשמליות אירופאיות אחרות כמו סקודה אניאק או פולקסוואגן I.D 5? זה לא ממש קורה כי הן אינן בנמצא, זה רק עניין תיאורטי. גם טסלה איננה מתחרה אמתית כי מדובר במכונית מזן אחר ומכוניות סיניות מוצלחות ככל שתהיינה כדוגמת US או סקאייוול צריכות להתמודד עם תדמית ומיצוב בשוק, מה שיונדאי כבר עברה מזמן ואינו עומד למבחן. אלה שיחפשו רמת ביצועים ספורטיבית (לא ברור למה) ישמחו לדעת כי היא מתוכננת לאיוניק 5 בגרסת N מסקרנת אבל זאת תצטרך להתמודד עם סקודה אניאק RS או עם גרסת GTX של פולקסוואגן.

חוויית הנסיעה באיוניק 5 הנעה כפולה היא פשוט הוליסטית והכול מתחבר שם בצורה הרמונית מצוינת. תגובות נפלאות של הדוושה, שקט ובידוד רעשים ברמה מאוד גבוהה למרות גלגלי 20 אינץ’ עם צמיגים בפיתוח מיוחד למכונית הזאת, מינימום רעשי רוח חיצונית ממבנה המכונית ומראות הצד וכל זה כשחלל המכונית גדול, מרווח ומפנק כמו שאין בהרבה מכוניות פרימיום שנמצאות במחירים יקרים ממנה וזאת עוד סיבה טובה לנהג הישראלי להתפנק למרות המחיר. האיוניק 5 הנעה כפולה איננה מיועדת בשום תנאי לנסיעת שטח למרות הביטוי הנעה כפולה שמשליך באופן ישיר על ביצועי הנסיעה מעבר לכביש, אולם כאן מדובר בסיפור אחר שזוכה להנעה הכפולה בגלל שני המנועים בציר הקדמי והאחורי ללא שום שינוי בגובה הגחון או יכולת אחרת שלא הייתה בה קודם לרבות מצב SNOW שבו הכוח עובר לגלגלים בצורה פחות דרמטית וזה מונע סחרור גלגלים במקום ובעיות במקרה שנוסעים בדרכים רטובות או חלקות מכפור או שלג.

מערכות הבטיחות של המכונית מציעות כמעט את כל מה שיש ליונדאי להציע למעט שכחת נוסעים מאחור מה שמאתגר את המהנדסים למציאת פתרון של מיקום חיישנים במכונית גם גג פנורמי מלא. מבלי להיות קטנוניים, היינו שמחים לקבל ולו באופציה מערכת תצוגה עילית וגם מערכת שמע יותר משוכללת ואיכותית אך לדברים הללו יש מחיר והוא לא יהיה זול. בעידן שבו יותר ויותר מכוניות מגיעות עם מערכות של פקודות קוליות, אנחנו מקווים שגם ביונדאי מתעסקים בעניין הזה וכמובן גם תצוגת ניווט ומפות מקומיות הייתה מתקבלת בחיבוק כמו חיבור אלחוטי לטלפונים מכל הסוגים.

סיכום
יונדאי איוניק 5 היא המכונית החשמלית הטובה ביותר בישראל בתקופה הזאת, אם לא מכניסים למשוואה מותגי פרימיום שמחירם הרבה יותר גבוה - וכל המתחרים הטובים שנמצאים כיום באולמות השונים מנסים להוות אופוזיציה בעיקר בזכות המחיר וגם הם משתמשים באיוניק 5 כבסיס להשוואה. גרסת ההנעה הכפולה שמצטרפת להנעה האחורית שנמצאת במחוזותינו כשנה, משלימה את המימד של הביצועים למי שחש בצורך עז בתגובות דוושה חדות יותר וביצועי עקיפות אולטרה מהירים.

אנחנו מאמינים כי התוספת הזאת שנושאת על גבה תג מחיר מאתגר, תמצא במהירות את דרכה לכבישים ותתקבל בברכה רבה אצל כל חובב נהיגה שיהנה ממרכז כובד נמוך והתנהגות כביש מצוינת עם זינוקים במומנט של 62 קג”מ בקירוב יחד עם חיסכון משמעותי בתשלום חודשי על הוצאות אנרגיה, וכל זאת מבלי לוותר על פרקטיקה, הידור איכותי וחדשנות עם רעיונות שהופכים את חווית הנסיעה למהנה לכל מי שנמצא במכונית ולא רק למי שמחזיק בהגה.