$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אבארט 595 סקורפיונה - גור עקרבים סימפטי

עם תיבה ידנית, צנרת ווקאלית וביצועים אחוזי תזזית, אבארט סקורפיונה היא האנטי תזה לאלחוש החשמלי

בועז קורפל
בועז קורפל  19.05.22 - 16:17

תגיות: אבארט

בעידן חילופי המשמרות של מערכות ההנעה למכוניות, עם שעון חול ברור שהולך ואוזל ותאריך יעד שיסתיים ב-2035, כל מכונית בהנעת בעירה פנימית ותיבת הילוכים ידנית זוכה להכרה מרגשת ולמעמד מיוחד. לא רק בזכות הנתונים האלה, אך יש כאלה שמציעות אף יותר וזה הופך אותן לבולטות. אם היינו מגלגלים את השעון לאחור כמה שנים, הסיפור היה שונה בתכלית אבל המציאות המוטורית בת ימנו כופה עלינו לחלץ תובנות אחרות ולקטלג במקומות אחרים כל מני מכוניות שבדרך טבע והיגיון לא היו מקבלות במה מרכזית. כל זה עובד ביג טיים בקרבב דגמי אבארט הידניים, אבל לא לכל אחד יש אפשרות כלכלית להוציא סכום נכבד של 200 אלף שקלים או יותר (תלוי בתוספות שתבחרו). אבל אז, הגיעה האבארט סקורפיונה שקיבלנו למבחן של כמה ימים כאשר הכותרת שמתנוססת מעליה היא די ישירה: “מקסימום כיף במינימום מחיר”, וכל זה בתנאי שאתם מתחברים לנהיגה רועשת ותיבת הילוכים ידנית בנסיעות יומיומיות כולל פקקי תנועה.

בפעם האחרונה שנהגנו באבארט זה היה לפני כמה שנים עם דגם הקומפטיציונה 180 כוחות סוס שסיפק לנו שפע של רגעי אקשן תוססים, יחד עם תזכורת לכמה מקומות בגוף שבדרך כלל לא הרגשנו בחיי היומיום בגלל ביצועי המכונית שהיו מכוונים למהירות כמו עקרב מהיר וארסי שיוצא להתקפה על טרפו. “הפעם זהו סיפור שונה מדגמי הקצה שלנו” הסבירו לנו באבארט. “שימו לב לבולמים ולקפיצים, למושבים הנוחים ולצמיגים וחישוקי הגלגלים” המשיכו להסב את תשומת ליבנו לכך שאכן זאת גרסה רכה יותר שמשלבת נוחות פרקטית יומיומית יחד עם DNA ספורטיבי שאיננה מסתפקת רק ברעשים וצלצולים ועיטורים קרביים אלא גם יודעת לזגזג בחדווה בכבישים ולגדוש את מגדש הטורבו שלה לרמה נאה של לחץ חיובי ולהמיר את הלחץ הזה לסיוע למנוע להגיע ל-145 כוחות סוס ב-5,500 סל”ד ולמומנט מרבי של 21 קג”מ ב-3,000 סל”ד. בשורה התחתונה, היא צריכה שיביאו אותה לנקודות השיא הללו בכוונה תחילה ובתוספת לחיצה על לחצן Scorpion  במרכז הדשבורד, התהליך מגיע בליווי קולני נאה.

ארסית לייט
מבין כל מיני העקרבים בעולם, יש כמה שאינם קטלניים בארסיותם והאבארט סקורפיונה בהחלט נמנית עליהם. העיצוב החיצוני עבר עדכונים מינוריים ובעיקר שמירה על מה שהיה כמו עיטורים מיתולוגיים של מורשת עם המיתוג 595, ספחיטר קדמי באדום, מדבקות צבעוניות לאורך המכונית, כנפון אחורי מפואר ודיפיוזר סופר ספורטיבי עם 4 פתחי פליטה. אין כאן שום פנסי LED בוהקים או תצוגה אור קולית כשלוחצים על המפתח החכם כי תכלס, אין לה מפתח חכם. חישוקי הגלגלים אמנם קטנטנים אבל הם מעוצבים וצבועים בגוון גרפית נאה ומתוכם מציצים הקאליפרים הצבועים באדום שמשלימים את העיצוב החיצוני בצורה הולמת ומחמיאה ואיש לא יכול לפספס שמדובר במכונית ספורטיבית.

בליבו של הצעצוע המקסים הזה שסוחט חיוכים וקריצות חיבה פועמת יחידת כוח וותיקה של פיאט בנפח 1.4 ליטר עם ארבע בוכנות בטכנולוגיית T-JET מתוגברת במגדש טורבו רגיל (בשונה מהקומפטיציונה שמצויידת בשבלול גדול) שמשודכת לתיבת הילוכים ידנית בת 5 מהירויות שאפשר לחיות איתה בשלום ואפילו להשיג צריכת דלק טובה, אלא שלפעמים הרגל השמאלית נדרכת ללחיצה נוספת על דוושת המצמד בדרך להילוך גבוה יותר ואז נזכרים שזה מה שיש ועם זה אפשר וצריך להסתפק למרות שזה לא היה ממש נורא למצוא הילוך נוסף, אבל מהנדסי אבארט החליטו שזה מספיק.

שימושיות בזעיר אנפין
בשונה ממכוניות מיני ננסיות שמתהדרות בחסכנות מופלגת באנרגיה, האבארט סקורפיונה לא נמצאת בטווחים של 5 ליטרים ל-100 ק”מ והיא שייכת לטווחים של 7 ליטרים ל-100 ק”מ אם תקפידו לנהוג בצורה חסכונית וזהו אתגר לא פשוט כי סף הפיתוי ללחוץ על דוושת התאוצה והאזין לה נמוך מאוד. גם תא המטען שלה מזערי והיא מציעה נפח של 185 ליטרים אבל באופן די מפתיע, מרחב המחייה בשורה הראשונה טוב וגם הכניסה למושבים האחוריים לא דורשת הצטיינות בתרגילי גמישות ופיתולי גוף ושמחנו לגלות שהסטת המושב הקדמי וקיפולו משאירים מקום טוב לעשות את זה וגם כאשר התיישבנו במקובים האחוריים לא חשנו קלסטרופוביה מוגזמת והמקום מספיק (באופן יחסי לגודלה הננסי) לשני מבוגרים ולא יותר.

המושבים הקדמיים ספורטיביים בעיצובם ברוח המיתוג של המכונית אבל בה בעת מצאנו אותם רכים ונוחים עם תמיכות טובות בצידי הגוף שהוכיחו את יעילותן בנסיעה זריזה בכבישים מפותלים, משימה שהמכונית אוהבת לעשות במיוחד. לוח השעונים העגול והגדול ברור ואינטואיטיבי וכאשר מעבירים את המכונית למצב קרבי, הוא משנה את עיצובו לאדום ספורטיבי כאשר מד לחץ הגדישה שבצידו מתעורר לחיים ומציג את מידת רמת הגדישה בכל לחיצה על הדוושה שמתורגמת לנביחה במערכת הפליטה מדגם מונזה.

מסך המולטימדיה ברוחב 7 אינץ’ פועל בטכנולגיית UCONECT של כל המכוניות מבית  FCA (פיאט קרייזלר) והחיבור לטלפון (אנדרואיד או קארפליי) באמצעות כבל יוצר שיקוף שימושי לכל התכונות והאפליקציות והמעבר בין המסכים השונים של המדיה לניווט והרדיו היה פשוט ויעיל. כמו בכל דגם של אבארט, גם כאן המתגים לפתיחת וסגירת החלונות נמצאים במרכז הקונסולה ולא בדלתות וצריך כמו פעם להתרגל לכך, אבל קצת יותר קשה להתרגל לגודל של ההגה שבאופן פרופורציונאלי לתא הנהג הוא גדול ורחוק מלהיות ספורטיבי באופיו למרות שבחלקו העליון במרכז מופיע הסימון של מרכז ההגה כשהגלגלים ישרים (תכונה שקשורה למכוניות ראלי בעיקר). בעיה אחרת שקשורה בהגה היא האפשרות המאוד מוגבלת לכוון אותו לנוחות הנהג ותצטרכו להתפשר על הזווית הכי קרובה למה שנוח לכם או להיות ברי מזל ולמצוא את הזווית לטעמכם חרף העובדה שההגה זקוף מדי בזווית שלו.

שורת הבטיחות של המכונית מציעה מצד אחד 7 כריות אוויר וזה מצוין במכונית כה קטנה, אך מצד שני היא זכתה רק ל-3 כוכבים במבחני ריסוק ומשרד התחבורה שלנו העניק לה את הציון 0 ברמת הבטיחות, ולכן מומלץ לבדוק אפשרות להתקנת מערכת מקומית להתרעה על סטיה מנתיב והתרעת התנגשות קדמית וזיהוי הולכי רגל וכלי רכב דו גלגליים.

פיתולים זה החיים
כל מי שמחפש מכונית חמודה וחדשנית ימצא עניין בגרסה החשמלית, וכל מי שיחפש נסיעה רגועה ושקטה מומלץ לו לעבור למכוניות אחרות - כי האבארט סקורפיונה מצטיינת בדבר אחד בלבד: הנאה מנהיגה.

פרט ללחצן העקרב בקונסולה הראשית, יש לאבארט סקורפיונה כפתור קסם נוסף במרכז הקונסולה שנקרא TTC (Torque Transmission Control) ותפקידו לנהל את חלוקת הכוח לגלגלים באמצעות הפעלות רגעיות של הבלמים בדומה לפעולה של דיפרנציאל מוגבל החלקה. החיבור בין שני הלחצנים הללו יחד עם צלילי המפלט יוצרים את האווירה שכל אבארט חייבת לטמון בחובה, אווירת ספורט מוטורי תוססת. ניתן להניח כי רוב הנהגים והנהגות בישראל לא מרבים להשתמש במכוניות עם תיבת הילוכים רגילה אז אם אתם נמנים עליהם מומלץ לחמם כמו שצריך את רגל שמאל שתצטרך לעבוד שעות נוספות בלחיצות על דוושת המצמד להחלפת הילוכים מרובה וגם לתפעל את יד ימין במעלה או מורד תיבת ההילוכים תוך תמרון מדויק של טווח הפעולה של מוט ההילוכים בכדי למצוא בדיוק את ההילוך המבוקש. כל אלה תכונות נרכשות ואין לחשוש מהן כי ככל שחולף הזמן יחד עם המכונית זה הופך לטבע שני. תוסיפו לזה גם את חוויית ההתנעה באמצעות מפתח וסוויץ’ כמו פעם ותקבלו משהו ספרטני חביב שאפשר להתרפק עליו.

צלילי מערכת הפליטה כאשר המכונית במצב סרק נעימים לאוזן של כול חובב נהיגה והם מעלים את האדרנלין ושולחים איתותי נוכחות לכל מי שנמצא ברדיוס של כמה עשרות מטרים, אבל דווקא כאשר נמצאים בתנועה, עוצמת הרעש יורדת והתסיסה הספורטיבית הופכת למשהו עדין יותר.  עם נתוני תאוצה של 7.8 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש (8.8 שניות במבחן) ומהירות מרבית של 210 קמ”ש (120 במבחן בגלל מגבלות החוק) עזבנו את תחומי העיר הפקוקה ונסענו צפונה לכבישים המפותלים באזור משגב ומשם לגליל המערבי שאותו אנחנו אוהבים בעיקר בגלל הכבישים המפותלים באזור שלומי וכביש הצפון ליד גדר הגבול עם לבנון.

שינויי הכיוון התזזיתיים באספלט המפותל והיציאות הזריזות מהפניות אחרי הבלימות החזקות סחטו מאיתנו קריאות שמחה והתפעלות. נכון, היא נמצאת מדרגה מתחת לגרסת הטוריסמו שמציעה 165 כוחות סוס ומדרגה וחצי מתחת לקומפטיציונה אחותה העצבנית עם 180 כוחות סוס שהייתה מתנפלת על אותם כבישים בחדווה יתרה וצהלות מערכת פליטה אבל היי, העקרבית לייט שלנו עולה 130 אלף שקלים וזה גרם  לחיוך שלנו להישאר מתוח על הפנים כי המשקל הצנוע שלה (1,035 ק”ג) עם יחס ההספק 145 כוחות סוס יצר נוסחה מצוינת שלא דומה לשום מכונית אחרת בקטגוריה שלה כי אין שום מכונית אחרת בקטגוריה שלה. יבואניות הרכב וויתרו על הקטגוריה הזאת שכבר לא ממש מציעה יותר מדי אפשרויות ואם יש כבר משהו, אז זאת הקיה פיקנטו GT Line שאין לה כלום בתחום הביצועים אלא רק חבילת עיצוב ואבזור שיוצרת תחושה של מכונית ספורט. לפיכך, הגזרה נשארה פנויה לאבארט ולא צריך לשבור תכניות חיסכון עתירות שקלים בכדי להגיע אליה ולהשיג חלום קטן.

חיפשנו בכל מיני מקומות מה עשוי לקרות בהמשך דרכו של המותג הבוטיקי האיטלקי המיוחד הזה ולא ממש הצלחנו להבין או לקושש ידיעות מוצקות כי ככל הנראה אין כאלה והאיטלקים מנסים לסחוט את הלימון (במקרה הזה ליים) עד לטיפה האחרונה ולייצר כמה שיותר מכוניות עם מנועים מהדור הקודם ותיבות הילוכים ידניות לפני שסוגרים את השאלטר ומכבים את האור על עולם מנועי הבעירה הפנימית.

השורה התחתונה

יש הטוענים כי אבארט תהיה חשמלית בהמשך ל-500 החשמלית המוצלחת אבל צריך לחכות עד שתהיינה סוללות עתירות אנרגיה במשקל קל כי אחרת, המשקל של מארז הסוללות יהרוג את החוויה של המכונית. אחרים טוענים שאבארט תעבור לספרי ההיסטוריה או שתישאר פעילה במקומות שאין בהם מגבלות זיהום אוויר קשות אבל בסופו של דבר מדובר בכדאיות כלכלית ולא יותר. אם המפעלים לא יהיו רווחיים, לא תהיינה יותר מכוניות מהסוג הזה ויצרנים אחרים כבר מניפים כמה דגלים ומוותרים על מכוניות קטנות בקטגוריית מיני בכלל לראייה רנו טווינגו, פיג’ו 108, סקודה סטי גו, סיאט מי וסיטרואן C1 וגם פיאט 500 שהפכה לחשמלית בכדי לשרוד את המהפכה.

אם מסתכלים על ההיסטוריה של היקום, אז רואים שדינוזאורים גדולים וחזקים במיוחד לא שרדו ומי שנשאר כאן גם אם בגלגול מסויים, הם אותם יצורים קטנים עם שרידות גבוהה שעברו את כל המהפכות והם נשארו עד עצם היום הזה. ברור לכולנו שמכוניות מפלצתיות עתירות מנועים ורבות עוצמה תעלמנה מהמפה ולא תחזורנה עוד ולא משנה אם הן אירופאיות, אקזוטיות, אמריקאיות או אוסטרליות: המהפכה החשמלית-מימנית תשלח את כולן לספרי ההיסטוריה. לא ברור אם הקטנטנות החזקות תשרודנה את התהליך אבל אם יש חלון זמן מצוין לקחת אחת ולשמור אותה לעצמכם לימים של אושר וצחוק עם קורטוב נוסטלגי של מנוע בנזין ותיבת הילוכים ידנית - בלי למשכן את הבית שלכם, אז הסקורפיונה היא המכונית שכדאי לכם לבחון מקרוב. תבדקו אותנו בעוד 10 שנים כשתצאו איתה לסיבוב, וכולם יקנאו בכם על החוויה.

פיאט אבארט 595 סקורפיונה
אורך: 3.660 מטרים
רוחב: 1.627 מטרים
גובה: 1.485 מטרים
בסיס גלגלים: 2.300 מטרים
משקל: 1,035 ק”ג
נפח תא מטען: 185 ליטרים

מנוע: טורבו בנזין 4 בוכנות
הספק: 145 כ”ס ב-5,500 סל”ד
מומנט: 21 קג”מ ב-3,000 סל”ד
תיבת הילוכים: ידנית 5 מהירויות
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 7.8 שניות (מבחן 8.8 שניות)
מהירות מרבית: 210 קמ”ש
הנעה: קדמית
ציון בטיחות משה”ת: 0
כוכבי ריסוק: 3

מחיר: 130,000 שקלים