הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אלפא רומיאו טונאלה - נושא הבשורה

הקרוסאובר החדש של אלפא רומיאו מביא לעולמות ה-SUV עיצוב איטלקי וחווית נהיגה, ובעתיד גם הנעה חשמלית

בועז קורפל
בועז קורפל  28.07.22 - 15:59
(צילום: בועז קורפל, יצרן)
(צילום: בועז קורפל, יצרן)

תגיות: אלפא רומיאו

הזיכרון של הנסיעה באלפא טונאלה במעמד ההשקה באיטליה היה עדיין טרי. ולא רק הפגישה הראשונה עם המכונית והנסיעה בכבישים ההרריים בצפון איטליה, כי אם גם זיכרון פגישה עם צוות הפיתוח של המכונית החשובה ועם נשיא אלפא רומיאו בכבודו ובעצמו, ז’אן פיליפ אימפראטו שהגיע לאלפא רומיאו ממשרדו שבפריז כנשיא יצרנית המכוניות הצרפתית פיג’ו, שם הוא רשם הצלחה היסטורית שהעלתה את פיג’ו על דרך המלך עם דגמי ה-SUV החדשים ובעיקר ה-3008 שחוללה את המהפך מול רנו.

זה בדיוק הדבר שנשיא תאגיד סטלנטיס, קרלוס טבארס ביקש מאימפראטו לעשות בלפא רומיאו, להציל את המותג האיטלקי ולהחזיר עטרה ליושנה. “המטרה היא להיות רווחיים ולמכור מכוניות. הדרך לעשות זאת עוברת בעיצוב ושימור הנקדות החזקות של המכוניות של אלפא רומיאו שפועלות על הרגש של חובבי המותג אבל אי אפשר לבנות רק עליהם, אנחנו צריכים להרחיב את מגוון הלקוחות למכנה משותף רחב יותר וזאת המשימה של הטונאלה החדשה” הסביר אימפראטו במפגש הישיר עם נציגי התקשורת שנכחו באירוע.

פחות ג’ולייטה ויותר סטלביו
השמועות סביב לידתה של הטונאלה הגיעו יחד עם הידיעה על סיום דרכה של הג’ולייטה. בין חובבי המותג הקנאים היו שהאמינו באמת כי הטונאלה תהיה היורשת של הג’ולייטה שביחד עם האלפא רומיאו מיטו ניסו למשוך את העגלה אבל המשימה נכשלה וחרב התליין ריחפה מעל המותג כל העת וחובבי אלפא ציפו לכל מילה מפיו של הנשיא לשעבר, סרג’יו מרקיאונה שחרץ את דינו של המפעל וקבע: מה שלא ימכור, יימכר.

ואז התחילו להגיע צילומים, שרטוטים, תמונות ריגול אמתיות וכאלה שהיו מבוימות על ידי היצרן, והכל בכדי להכשיר את השטח ולהכין את האווירה להגעת המכונית הכי חשובה של אלפא רומיאו בעידן המודרני ואולי החשובה בהיסטוריה שעל כתפיה הנאות הונחה המשימה לשאת את הבושרה ולהפוף את אלפא רומיאו ממפעל שמייצר 80,000 מכוניות בשנה ליצרן לגיטימי משמעותי עם שורה של דגמים ובעיקר עם טכנולוגיה חדשה וקורטוב של רומנטיקה נוסטלגית.

הסנוניות
הקלישאה הלשונית “בואה של הסנונית הראשונה איננה מבשרת את בוא האביב” עברה עדכון והפעם הסנונית (ע”ע טונאלה) בהחלט מבשרת את האביב ומיד אחריה, מעכשיו ועד 2030 תגענה סנוניות נוספות מידי שנה כאשר כבר ב-2027 הסנוניות הללו תהיינה חשמליות. האלפא רומיאו טונאלה כוללת מרכיבים רבים שנמצא בלהקת הסנוניות האלה בעתיד הקרוב והיא המכונית הראשונה של אלפא רומיאו עם מערכות רבות שפותחו עבור המותג האיטלקי ושאר המותגים העמיתים בסטלנטיס, אבל הטונאלה נבחרה להיות הראשונה שתציג זאת בזכות מחשבה אסטרטגית עמוקה של קברניטי התאגיד.

למכונית יש 4 רמות גימור שנקראות “ספרינט” (מנוע 130 כוחות סוס), Ti, “וולוצ’ה” (מנוע 160 כוחות סוס) והגרסה האחרונה והחזקה עם מנוע פלאגאין הייבריד עם מערכות הנעה בהספק 275 כוחות סוס. המחירים מאתגרים למדי וזכוכיות המגדלת תעבודנה שעות נוספות בכדי להבין היטב מה מקבלים עבור 230 אלף שקלים לגרסה הראשונה ו-270 וגם 290 אלף שקלים לגרסאות שמעליה.

בישראל ינחתו בתקופה הקרובה כמה עשרות מכוניות ראשונות של הטונאלה ברמת גימור מיוחדת שונה מהמכוניות הסדרתיות הנ”ל, רמת גימור שככל הנראה לא תהיה בעתיד והיא משלבת את המנוע הראשון בקצה אחד ואת רמת האבזור היוקרתית מהקצה השני וזה מיועד לשים את המכונית בחלון ראווה מאוד תחרותי ויוקרתי מול יריבותיה מגרמניה בעיקר. רמת הגימור הזאת נקראת SPECIALE והיא מוגדרת כמהדורה ראשונה ומוגבלת של הייצור שלה עם תג מחיר של 265 אלף שקלים. אין ספק שרמת המחירים של המכוניות דורשת התייחסות ועוד נגיע לסוגיית התמחור בהמשך, אבל ראשית נתחיל לתהות על מה שיש בתוך הקנקן המיוחד שנחת לנסיעת מבחן והחליף את הכבישים ההרריים של הדולומיטים האיטלקיים בכבישי רמת הגולן הלוהטים של הקיץ הישראלי.

פירוק לגורמים
יש משהו קצת מורכב ומאתגר בנסיעת מבחן במכונית שתגיע במהדורה מוגבלת של כמה עשרות מכוניות שככל הנראה יירכשו במהירות מסיבות רבות, החל בעצם זה שיש מלאי וגם בזכות העובדה שהישראלים אוהבים להיות הראשונים (אפילו במחיר יקר) ועד לעובדה כי זה דגם נדיר ומיוחד שאולי בעתיד הרחוק תהיה לו חשיבות היסטורית מיוחדת בפני עצמו. לפיכל נדרש לפרק לגורמים את מה שרמת גימור SPECIALE מציעה ולהבין מה יש בה ומה יהיה בגרסאות האחרות ואיך זה מרגיש כאן אצלנו כי למכונית הזאת יש סיפור ענק ונדרש כאן שטח נדל”ן רחב על המסך שלכם בכדי לספר אותו.

עיצוב ואבזור
זה תמיד יהיה עניין של טעם והמטרה של המעצבים של כל מכונית היא לקלוע לטעם הקהל שאליו המכונית מכוונת. הטונאלה מכוונת לכולם ופוגעת בכולם. אמנם יהיו הבדלים חיצוניים בין הגרסה הזאת לגרסאות האחרות עם חישוקי גלגלים שונים ועיטורים חיצוניים אבל העיצוב הכללי זהה והוא עושה את העבודה ואף אחד לא יכול להישאר אדיש למידות של המכונית שגדולות מהג’ולייטה ז”ל ואפילו מהג’יפ קומפאס שתרם לטונאלה את הפלטפורמה עליה היא בנויה.

החרטום האופייני שמציג את המאפיינים של האחיות לבית אלפא קרי הג’וליה והסטלביו, עיצוב הגוף הארוך עם הקווים החלקים עם קו כתפיים גבוה ושרירי וכמובן עד לזנב עם העיצוב המיוחד ופנסי האיתות האחוריים בחתימת אור מיוחדת שמתכתבת עם חתימת האור הקדמית בהומאז’ לדגם זגאטו וגם עם התצוגה בלוח השעונים כאשר המכונית מתעוררת לחיים. האם הטונאלה היא ג’יפון או לא, זה עניין של פרשנות ולדעת הכותב היא איננה ג’יפונית ולא קשורה לעולמות הפנאי אלא דגם SUV משפחתי יוקרתי ואם תחפשו את הסממן המובהק של הג’יפונים בדמות מסילות על הגג, לא תמצאו אותן בטונאלה.

החלק הפנימי של המכונית שבסיס הגלגלים שלה נמתח ל-2.64 מטרים איננו מביא בשורה חדשה ונצטרך לחכות לה כשהמותג יעבור לחשמל על מלא. כאן מדובר במרחב מחייה טוב מלפנים ומאחור, אין תחושת קלסטרופוביה ואיכות המושבים שמצאנו טובה מאוד והישיבה נוחה ותומכת למשך שעות רבות של נסיעה שביצענו במבחן. ריפודי העור והאיכות המוקפדת בייצור ובהרכבה תורמים לתחושת היוקרה ואם תוסיפו את האורמנטיקה במושבים הקדמיים זה מייצר את האווירה שאלפא רומיאו רצו להעניק בחוויית התחושה בנסיעה. לצד אלה, סביבת הנהג עמוסה בכפתורים, לחצנים, מתגים ומנופים וזה בניגוד לתפיסת העיצוב המודרנית של מינימליזם.

כאן נראה שהמעצבים החליטו לשים את כל מה שיש להם בנחישות רבה ובסוף הם גילו שהשטח המיועד לכל הציוד מצומצם ביחס לעושר האבזור. קחו לדוגמה את ידיות החלפת ההילוכים הענקיות מאחורי ההגה או את ידית ההילוכים שאפשר היה בקלות להפוך אותה למוט פיקוד מודרני חדיש במקום הידית שקיבלנו שמסתירה חלק מהכפתורים בצד הימני שלה, מסתירה את משטח הטעינה בחלקו ומקשה על הגישה לטלפון ושקעי הטעינה.

מסך המולטימדיה במידה 10.25 אינץ’ ולוח השעונים במידה 12.3 אינץ’ הם רוח רעננה וחדשה ובעיקר מערכת ההפעלה המהירה המעודכנת בטכנולוגיית UCONECT שמשאירה את החוויה של המכוניות האחרות במשפחה (אלפא או ג’יפ) מאחור והכול עובד מהר יותר ויש גם פקודות קוליות שניתן להפעיל ולתפעל את המכונית. בורר מצבי הנסיעה של הטונאלה עם מצבי dna זהה למה שקיים במכוניות האחרות וגם התפקוד שלו זהה לחלוטין והעיצוב של מסכי התצוגה משתנה בהתאם למצב הנסיעה ויש גם פאנל קדמי בעיצוב מיוחד שכולל תאורת אווירה בגוונים נעימים שניתן להתאים אותם לצבע המכונית ולימור חווייה יפה יותר שמתכתבת בין הצביעה החיצונית לבין מה שקורה בתוך המכונית.

בשורה התחתונה, העיצוב החיצוני של המכונית שכולל אלמנטים קלאסיים פשוט מצוין וקולע למכנה רחב של אנשים שמחפשים משהו Fresh עם קורטוב נוסטלגי ושימושיות טובה בזכות תא מטען בנפח 500 ליטרים ומנוע מחושמל קלות לשיפור צריכת דלק והקטנת מזהמים בנסיעה עירונית. העיצוב הפנימי של מכונית המבחן עשיר ולרגע נראה לנו קצת יותר מדי עמוס. יכול להיות שהמחשבה מאחורי זה היא להציג משהו אחר מהעיצוב של היריבות הגרמניות והשבדיות או היפניות והצרפתיות אבל לטעמנו כדאי למעצבי אלפא רומיאו להתחיל לזוז לכיוון המינימליזם המודרני ופחות להיות בעיצוב מרובה הכפתורים של פעם שאומר “תראו כמה פונקציות מגניבות יש במכונית”.

חשוב לזכור כי בימנו יש יותר חשיבות רבה למשל לחיבורי הטלפון מכל הסוגים וכאן הם אלחוטיים ומהירים, לטכנולוגיה מסקרנת כמו שמירה בענן של היסטוריית הרכב (NFT) וזה מוצג לראשונה בטונאלה וגם פקודות קוליות (לראשונה בטונאלה). דגם ה-SPECIALE מציע הכול מהכל ואל תצפו לפגוש את כל זה ברמות גימור ספרינט למשל כי אם רק בגרסאות הגבוהות יותר עם מנוע בהספק 160 כוחות סוס.

האם הרוח של אלפא מגיעה ב-130 כוחות סוס?
בבואנו לבחון את סוגיית איכות הנסיעה וחוויית הנהיגה, קופצים לנגד עיניינו נתוני המנוע המאוד מסקרנים. גם כאן, לראשונה באלפא רומיאו וגם בסטלנטיס, מוצע מנוע 4 בוכנות מוגדש טורבו בנפח 1.5 ליטר שמהנדסי החברה יודעים לסחוט ממנו 130 כוחות סוס בסיוע מגדש טורבו רגיל או 160 כוחות סוס בסיוע מגדש טורבו עם מניפה גיאומטרית משתנה שמרחיבה את טווח היעילות של המגדש. לשניהם יש מומנט דומה של 24 קג”מ ובגרסה הראשונה הזינוק מעמידה ל-100 קמ”ש עצל במקצת עם 9.6 שניות אבל המהירות המרבית מטפסת ל-200 קמ”ש במקומות שאפשר מחוץ לגבולות ישראל או במסלול המרוצים.

תיבת ההילוכים כפולת המצמדים מציעה 7 מהירויות והתפקוד שלה טוב בתנאי שתקפידו לבחור במצב נסיעה דינמי כי בשני המצבים האחרים המנוע יישאר בתחום השליו והרגוע והתגובות ללחיצה על דוושת התאוצה יענו בקול ענות חלושה. לראשונה באלפא רומיאו יש במכונית מערכת היברידית חשמלית קלה עם מנוע נוסף שממוקם מתחת לידית ההילוכים שתפקידו להזיז את המכונית בכוח חשמלי קטן בנסיעה עירונית איטית או בפקקי תנועה מזדחלים ולהקטין את צריכת הדלק ואת זיהום האוויר. זאת יריית הפתיחה החשמלית הראשונה של אלפא רומיאו ולמרות שזה נחמד להרגיש שאנחנו משתתפים בהצלת כדור הארץ מפני זיהום האוויר, עדיף לחכות לגרסת הפלאג אין החזקה שתגיע בשנה הבאה בכדי שנוכל להשוויץ בחוויה הזאת וגם ליהנות מהנסיעה עם עוצמה של 275 כוחות סוס כי עם מנוע 130 כוחות סוס, קולות הקרב אינם נשמעים כלל.

אם חשבנו לרגע שנוכל להתפוצץ על תאוצות וריגושים בלחיצה על הדוושה בהתאם לחוויה שקיבלנו עם העיצוב החיצוני והפנימי, רמת הגימור הגבוהה ומושבי העור, מסכי המידע וחישוקי הגלגלים וגם פנסי המטריקס לד מלפנים והפנסים האחוריים המיוחדים, אז עד מהירה גילינו שזה לא המצב כי המנוע הזה ישאיר את החוויות הנ”ל במקום אחר ובדגם אחר של הטונאלה. לא מדובר במכונית חלשה להחריד והמומנט של המנוע שלה (להזכירכם 24.5 קג”מ ב-1,500 סל”ד) תומך בכך, אבל בבואנו לתקוף את העליות ברמת הגולן, אז נחשפו חולשותיו של המנוע שזקוק להורדה של הילוך או שניים בכדי לשמור על קצב טיפוס טוב ולא יותר. כמובן שצריכת הדלק השתנתה באותם רגעים וזה לקח אותנו בסיכומו של מבחן לצריכה ממוצעת של 11.6 ק”מ לליטר בנסיעה דינמית חזקה וצריכה של 18.8 ק”מ לליטר בנסיעה במהירות קבועה וגם כאשר נסענו לעיתים במצב עירוני חסכוני וזכינו לסיוע המנוע החשמלי בפקקים של גוש דן במהירויות של עד 30 קמ”ש.

הפיצוי שבהיגוי
אם המנוע הזה רחוק מהמורשת האלפיסטית הרועשת (שלא תחזור יותר) הרי שהתנהגות הכביש של המכונית לוקחת את החוויה למקום גבוה מאוד. המכונית מגיעה בהנעה קדמית בלבד, אבל ההיגוי שלה חד ומדויק תודות לעבודת כיול מצוינת של ההגה וגם הנדסת מתלים ובולמים חדשה שמתאימה בדיוק לנתוני המידות והמשקל שלה. העליות המפותלות של רמת הגולן לא הצליחו לסחוט ולו חריקה אחת ואפילו לא ציוץ קל מהגלגלים גם כשתקפנו את הפניות בזוויות חדות עם כניסות מאוחרות והעמסה מוגזמת על הגלגלים. החוויה הזאת מעניקה ביטחון עצמי בביצועי המכונית ומשאירה טעם טוב מאוד וגם סקרנות לנסיעה בדגמים החזקים יותר באותם מקומות לצורך השווואה.

סיכום
הקסם של הטונאלה שהגיעה למבחן בצבע הירוק המהמם (למרות שקיווינו לקבל את הגוון כחול מיזאנו שהוא הצבע הרשמי שלה) נמצא בעיקר בעיצוב החיצוני והפנימי, בעושר האבזור ובחידושים המעניינים שהמכונית הזאת מביאה למותג בעיקר ולסטלנטיס בכלל (מנוע דומה בקרוב בג’יפ ומערכת מולטימדיה בשאר הדגמים).

למרות שלא מצאנו בה חוויית נסיעה תוססת כמו אפרול שפריץ איטלקי שככל הנראה תגיע בגרסאות החזקות יותר עם תאוצות טובות ותגובות דוושה רגישות ובעיקר צלילי מנוע מרטיטים, הרי שלמדנו כאן משהו שבאלפא מכוונים אליו בעידן החדש: החיים אינם 0-100 ויש שיאהבו את המכונית בזכות כל מה שיש ויתעלמו ממה שאין ואלה הלקוחות החדשים שאליהם אלפא רומיאו מכוונת והטונאלה תעשה את העבודה בצורה מצוינת להביא אותם לשם. חשוב לציין את רמת הבטיחות הגבוהה שאלפא רומיאו לקחה את הטונאלה עם שפע מערכות סיוע לנהג בבטיחות אקטיבית וגם ציון 5 כוכבים במבחני הריסוק באירופה וציון 7 של משרד התחבורה לדגם הנבחן.

הבטחנו לדון בסוגיית המחיר והיא אכן מורכבת וחשובה מהיבטים רבים. אם נניח לרגע בצד את מצוקת המכוניות שדוחקת בלקוחות לשלם מחירים גבוהים על כל דבר, כולל מכוניות יד שנייה שגרתיות, הרי שתג מחיר התחלתי של 230 אלף שקלים לגרסת ספרינט, הגרסה הראשונה שתהיה פחות מאובזרת מה-SPECIALE העמוסה בכל טוב, אזי המחיר יציב אתגר מעניין לאנשי סמלת. עם זאת, ייתכן כי הלחם והחמאה האמתיים יהיו דווקא בגרסת Ti או בגרסת וולוצ’ה עם המנוע החזק יותר והמטרה של גרסת הספרינט היא ליצור את הגירוי הראשוני ולהכניס למשפחה האיטלקית את מי שמחפש משהו שונה מב.מ.וו דגם X1 או וולבו XC40 ומרצדס GLA וגם אאודי Q3. משהו מודרני עם קורטוב נוסטלגי בניחוח ספורטיבי יוקרתי, התשובות תהיינה בחודשים הבאים.

אלפא רומיאו טונאלה גרסת SPECIALE

אורך: 4.530 מטרים
רוחב: 1.840 מטרים
גובה: 1.600 מטרים
בסיס גלגלים: 2.635 מטרים
נפח תא מטען: 500 ליטרים

מנוע: טורבו בנזין 1.5 ליטרים
הספק: 130 כוחות סוס
מומנט: 24.5 קג”מ
מנוע חשמלי: 20 כ”ס לנסיעה עירונית לא מצטרף למנוע הבנזין
תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים 7 מהירויות
הנעה: קדמית
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 9.6 שניות
מהירות מרבית: 200 קמ”ש
צריכת דלק משוקללת במבחן: 11.8 ק”מ לליטר

מחיר: 265,000 שקלים