$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ריינג׳ רובר איווק במבחן: הנסיך הקטן שהלך לקניון

מתיחת הפנים לריינג׳ רובר איווק מוותרת על יחידת הנעה מחושמלת ומתרכזת בעדכונים לסבכה הקדמית ולתא הנוסעים. האם זה מספיק כדי להתמודד עם התחרות הגואה?

עמית מרצ'לי  26.09.24 - 15:00
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: ליזה בוטורלין
צילום: ליזה בוטורלין

בתחילת דרכו, בשנת 2011, הוא כונה ״אגדה אורבנית״ ומספר שנים לאחר מכן ״בייבי וולאר״ על שם אחיו הגדול שהוצג ב-2017, אבל בפועל ריינג׳ רובר איווק נושא בחרדת קודש בטייטל רב-משמעות: ״כרטיס הכניסה״ לעולמות היוקרה של המותג הבריטי. בשנותיו הראשונות, ויקטוריה בקהאם, צלע בלהקת ה״ספייס גירלז״ ואשתו של הקשר האגדי דייוויד בקהאם, השיקה מהדורה מוגבלת שעוצבה במיוחד על-ידה, וגם בארץ כחלק ממהלך יח"צני הדוגמנית בר רפאלי והקומיקאי ציון ברוך רכשו את האיווק ונראו לצידו באירועים נוצצים.

אחרי כל ההקדמה המפוארת הזאת, ברור מה עמד בראשם של אנשי לנד רובר כשהחליטו על המהלך, ומיהרו לנעוץ את ציפורניהם בדיוק בקהל המטרה. דור שני למכונית הושק ב-2018 ולאחר מכן בשנת 2023, הגיעה מתיחת הפנים שנחתה אצלינו בחודשים האחרונים. היא אינה חשמלית ואפילו לא היברידית, אז מה יש לה להציע בשוק היוקרה התחרותי של העת הנוכחית? יצאנו לבדוק.
 
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: מיישר קו עם יתר ליין הדגמים של ריינג׳ רובר. תא הנוסעים נקי מכפתורים ופקדים, והנדסת האנוש מסורבלת. איכות החומרים טובה ברובה.
איכות נסיעה ואבזור: בידוד הרעשים ושיכוך המתלים מצטיין, אך מספר פרטי אבזור בולטים בהיעדרם.
ביצועים והתנהגות: למנוע יש מספיק כוח ברוב תנאי הדרך, תנוחת הישיבה גבוהה ושולטת, אך שדה הראייה מוגבל. ההיגוי חד והיכולת הדינמית גבוהה.
למי מתאים: דוגמניות על, נשותיהם של שחקני כדורגל או גברים מהעידן החדש.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-389,000 שקל

עיצוב ותא נוסעים
במסגרת מתיחת הפנים העיצוב החיצוני יישר קו עם יתר משפחת הדגמים של המותג, בדמות עדכונים לסבכה הקדמית וליחידות התאורה. גרסת המבחן נועלת חישוקי גלגלים בגודל ״18, אך יש גם כאלו גדולים ומעוצבים יותר עד לגודל של ״21 בתוספת תשלום כמובן.

תא הנוסעים עבר את העדכון המשמעותי ביותר ובמסגרתו צמד המסכים, בגודל ״10 כל אחד, ששלטו על מערכת המדיה, על בקרת האקלים ועל תפריטי השטח אוחדו לכדי מסך אחד בגודל ״11.4 השולט על כל פונקציות המכונית. תגובתיות הפקודות בממשק נאותה, אך עומס האפשרויות מסרבל את חווית השימוש, ויותר מפעם אחת נדרשנו לחצות מספר רב של תפריטים כדי לבצע פעולות פשוטות. שיקוף לטלפון הנייד אגב, מתבצע בעזרת כבל בלבד ולא באופן אלחוטי כפי שמקובל אצל מרבית היצרנים בימינו.

גם בחלקה התחתון של הקונסולה תמצאו עיצוב נקי, המאכלס את בורר ההילוכים החדש ולא הרבה מעבר לכך. אזור זה חושף נקודת תורפה נוספת בתא הנוסעים והוא היעדר שטחי אחסון. איכות ההרכבה מנגד,  מצוינת ואיכות החומרים טובה מאוד בחלקה העליון של הקונסולה, וברוב האזורים בהם סביר שידכם תיגע ביומיום. מערכת השמע בעלת שישה רמקולים, אינה ממותגת ("מרידיאן" בתוספת תשלום) ובכל זאת מספקת חווית האזנה מצוינת.
 
המושבים עטופים בעור אמיתי שמרגיש נפלא ומציעים שפע של כוונונים לגב התחתון ולכריות הצד. תנוחת הישיבה גבוהה ושולטת, אולם שדה הראייה מלפנים ומאחור הוא נקודת תורפה כואבת עבור האיווק; זה מתחיל משמשות צרות ולזה תוסיפו קורות קדמיות ואחוריות עבות שוודאי לא תורמות לאווירה. הדבר משפיע בעיקר בנסיעות עירוניות, שם האיווק צפוי לבלות את מרבית זמנו.
 
מאחור בסיס המושב שקוע וזווית הישיבה כפופה למדי. מרווח הברכיים גם הוא אינו מצטיין אבל מרווח הראש מעולה. בין המושבים תוכלו למצוא משענת יד עם מחזיקי כוסות, ויש גם פתחי מיזוג אם כי הם אינם מציעים שליטה על עוצמת המאוורר ואזור מיזוג נוסף. נקודה נוספת היא קו החלונות הגבוה שלא יאפשר לילדים להשקיף על המתרחש בחוץ. גג פנורמי גדול עם וילון נגלל חשמלית, מפצה על כך ומכניס אור לחלל הפנימי. הוא גם כהה יחסית ובחודשי הקיץ החמים הצליח להגן מפני קרינת השמש.
 
נפח תא המטען מסתכם ב-591 ליטר מרשימים על הנייר. נתון זה נדגם מרצפת ההטענה ועד לגג, כך שהמצב בפועל פחות מלהיב; שלוש מזוודות טרולי שוכבות או עגלת תינוק וצידנית יכנסו, אך לא הרבה מעבר לזה. מתחת לרצפה תמצאו גלגל חלופי וזה כבר משהו שאי-אפשר להקל בו ראש בימינו.

איכות נסיעה ואבזור
בשונה מאחיו הגדולים, לא תמצאו כאן מתלי אוויר שמסוגלים להגביה ולהנמיך את המכונית ולגהץ את תחלואי הדרך, ובכל זאת כיול המתלים של האיווק עושה עבודה טובה. כושר התמרון לא מצטיין עם קוטר סיבוב גדול של 11.9 מטר. בידוד הרעשים במהירויות עירוניות מצוין ומחוץ לעיר במהירויות תלת-ספרתיות יחדרו מעת-לעת רעשי דרך בהתאם לאיכות האספלט, אך לא בצורה שתפר את שלוותם של הנוסעים.
 
האיווק מוצע ברמת גימור אחת ״S״, עליה תוכלו להוסיף חבילות אבזור לבחירתכם. במפרט התקני תמצאו בין היתר: כניסה והנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית, זיכרונות למושב הנהג, מערך מצלמות 360 מעלות ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל ״12.3. בולטים בהיעדרם פרטי אבזור אותם אנו רגילים לפגוש בדגמים זולים מהאיווק וביניהם תצוגה עילית, חימום וקירור במושבים, ותאורת אווירה. יש גם 6 כריות אוויר ואת כל מערכות הבטיחות המקובלות כיום למעט מערכת להתרעה על שכחת ילדים ברכב.

ביצועים והתנהגות
לפני מתיחת הפנים הוצע האיווק עם מערכת הנעה פלאג-אין היברידית, כמו גם עם יחידת הנעה בנפח 1.5 ליטר טורבו-בנזין והנעה קדמית. היבואנית מספרת כי הייתה זו החלטה מצוינת אשר פתחה בפני המותג קהלים חדשים שלא חשבו לקנות ריינג׳ רובר קודם לכן. כיום לעומת זאת, משווקת המכונית בהנעה כפולה בלבד ועם יחידת כוח אחת בנפח 2.0 ליטר טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, בהספק 200 כ״ס ועם מומנט מרבי של 32 קג״מ, המשודכת לתיבת הילוכים אוטומטית 9 הילוכים של ZF ואלו מאיצים אותו ל-100 קמ״ש ב-8.6 שניות.

במבחן העירוני האיווק הצטיין; העברת ההילוכים הייתה חלקה והוא מרגיש חזק בכל מצב. מחוץ לעיר, כשהקצב עולה והרצון לעקוף מזנב, המנוע על 200 סוסיו במעטפת של 1.8 טון, התקשה לספק את הסחורה. השהיית הטורבו הייתה ניכרת גם היא וכאשר הטורבו התעורר, הדבר נעשה לא באופן המעודן שהיינו מצפים מהמותג האריסטוקרטי. הריסון גם הוא אינו מיטבי ונרשמו מדי פעם נדנודי מרכב, במיוחד על פסי האטה גדולים.

היכן בכל זאת הוא גרף לזכותו נקודות? ההיגוי של האיווק מדויק בזכות הגה שמתקשר מצוין עם הגלגלים, ותורם להתנהגות הכביש, שבמקטעים מסוימים גרמה לנו לשכוח שאנו יושבים ברכב פנאי גבוה וכבד. התחושה ההדוקה המשיכה גם כשירדנו מהכביש הסלול אל דרכי עפר ארעיות, שם גם ההנעה הכפולה הצדיקה את קיומה ואפשרה לצבור קצב גבוה.

צריכת הדלק הושפעה מאופי הנהיגה, אך לכל אורך ימי המבחן שכללו נסיעות עירוניות ובין-עירוניות בדרגות מאמץ שונות, לא הצלחנו לשפר את הנתון וסיימנו את המבחן עם 9.7 ק״מ לליטר בלבד.

סיכום
ריינג׳ רובר איווק הוא אחד מרכבי הפנאי היפים והאלגנטיים ביותר שמשווקים כיום בישראל. בנוסף, הוא ריינג׳ רובר אמיתי, לטוב ולרע, וככזה מעבר לסמל סטטוס נוצץ הוא מציע גם איכות נסיעה מלכותית וקיתונות של סטייל. להפתעתנו, בכביש המפותל הוא התגלה כפרטנר אמיתי עם יכולות דינמיות טובות והנעה כפולה המאפשרת יכולת שטח מסוימת לאמיצים מביננו.

עם זאת הוא אינו מושלם. יחידת ההנעה לא תמיד עמדה בקצב שרצינו ודווקא ממותג מסורתי כמו ריינג׳ רובר היינו מצפים שלא ליפול לטרנדים הדוגלים בצמצום כפתורים תמורת מסכי ענק מסורבלים. אבל אולי בעצם כל זה לא משנה, כי מי שירצה באיווק על-פני מתחרים מחושמלים ומאובזרים יותר, לא יסתנוור מהמגרעות שלו ויפתח את הלב, ואת הארנק, לנסיך הקטן של ארמון המלוכה הבריטי.