$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סובארו פורסטר החדש במבחן: היערן במסיכה

דור חדש לפורסטר הוא תמיד סיבה טובה לפגוש ברכב הפנאי-שטח שהפך למוביל בתחומו. מה באמת השתנה, מהן נקודות התורפה ובמה הוא ממשיך להצטיין?

רן סגל  02.10.24 - 10:56
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל

בסוף 2023 הכריזו בסובארו על דור חדש לפורסטר, רכב פנאי-שטח שלא ויתר לאורך שנותיו, מאז הגיח לעולם ב-1997, על רוב מאפייניו – המבנה הקובייתי בתצורת הסטיישן, מנוע הבוקסר, ההנעה הכפולה וכמובן יכולות השטח. נראה שבסובארו מתייחסים לפורסטר כאל 911, אסטרטגיית ליטוש היהלום - הדור החמישי נראה כמו הרביעי, והשישי מבוסס בכבדות על החמישי. האם בכל זאת יש ממה להתלהב?

יצאנו עם הפורסטר לנהיגה ארוכה אל צפון המדינה, לפחות עד איפה שהכבישים אינם חסומים בעקבות מלחמת חרבות ברזל והצפון המופגז. לא, לא עלינו לשם כדי לבדוק האם הפורסטר עמיד בפני נ"ט, אלא כדי לאתגר אותו גם בשטח, אבל גם כדי שנזכור את הצפון, בדיוק כמו יישובי הנגב המערבי – עם מבט לנופים המדהימים ומשאלה בלב לעתיד טוב יותר.

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: התפתחות מהדור הקודם עם לא מעט מאפיינים שפגשנו ברכבים אחרים, לא חדשני או שונה בנוף. המרווח והשימושיות טובים מאוד.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה, בידוד הרעשים טוב אך לא מצטיין ורשימת האבזור מכובדת וכך גם מערך הבטיחות המקיף.
ביצועים והתנהגות: הביצועים טובים, לא חזקים, אך מספקים בהחלט. גם הפעם צריכת הדלק היא חסרונו. התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת ובשטח תוכלו להתקדם הרבה מעבר לג'יפונים אופנתיים
למי מתאים: למשפחה המטיילת. זו שמעמיסה ציוד ויוצאת לקמפינג ובדרך לשם (וביום-יום) תהנה מנוחות טובה ותחושת בטוחה.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-205,900 שקל (רכב המבחן 218,900 שקל)

עיצוב ותא נוסעים
לאורך ימי המבחן, בכל פעם שניגשתי אל הפורסטר, לא יכולתי שלא לחשוב שהיצרנית פשוט גנבה את המעצב של פורד, עם חזית שמזכירה כמה מאפיינים מהאקספולרר מהדור החמישי למשל בצורת הפנסים ובטח עם הסמל האובלי הכחול והגדול שבמרכז הסבכה, שבקלות היה מוחלף בכזה של פורד. מאחור גם כן אפשר למצוא מאפיינים דומים לדגמים אחרים, כמו למשל הפנסים של סוזוקי S-קרוס למשל. הפרופיל שומר על הצורה המוכרת והפעם עם קשתות בתי גלגלים זוויתיות יותר, גם כן בסגנון אותו פגשנו בטויוטה ראב 4. אם זה טוב או רע, עניין של טעם, הייתי מעדיף עיצוב קשוח יותר ועם פחות אזכורים.

מבפנים אין הרבה חדש תחת השמש, עדכון לאזור הדשבורד שמול הנוסע, פתחי מיזוג קצת יותר עדכניים בצדדים וארגון מחדש של הקונסולה המרכזית; אך אם ישבתם כבר בפורסטר הקודם, בוודאי תרגישו בבית. איכות החומרים והרכבה מרגישה טובה יותר מהדור היוצא.

הכניסה לרכב נוחה, המרכב גבוה והמושבים נוחים ורחבים, אם כי באופן אישי הייתי מעדיף את ריפוד הבד המשודרג של הדגם הקודם במקום ריפוד העור הסינטטי שמרגיש זול, כך גם לא חם כשמתיישבים. שדה הראייה טוב מאוד לכל הכיוונים בזכות שטח חלונות גדול, אך מראות הצד, שאינן מתקפלות כמקובל ברכבים בתקינה אמריקאית, סובלות משטח מת בזו שבצד הנהג עקב הגדלה מאסיבית של המשתקף.

פרט לכך, הנדסת האנוש טובה, ישנם כעת קצת פחות כפתורים על ההגה (19 במספר) והמולטימדיה פשוטה לתפעול עם גופנים גדולים מספיק וללא עומס תפריטים, כשחלקה העליון מחליף את המסך הנפרד שהיה בעבר, וחלקה התחתון מוקדש לבקרת האקלים. נציין כי התרגום לעברית לא תמיד מובן, אבל לא משהו שיעכב אתכם.

המושב האחורי נותר דומה לדור היוצא והמשמעות היא מרווח מספק מאוד, כולל פתחי מיזוג לאחור גם בגרסת הכניסה (פרימיום. בדור היוצא זכינו בהם רק מרמת הגימור השלישית מתוך ארבע ה-XS). בנוסף תמצאו גם שני שקעי USB אחד רגיל ואחד C.

תא המטען בנפח 779 ליטר (עד לתקרה), וגם אם נתעלם מהמרחב שמעל לוילון הנגלל (שניתן לפרק ולקבעו בקצה תא המטען), נגלה שהוא שימושי מאוד למשפחה המטיילת. יש גם 4 וויי תלייה, שקע 12 וולט ובשביל האווירה גם גימור דמוי מפה טופוגרפית בבליטות בתי הגלגלים, חביב.

איכות נסיעה ואבזור
הנוחות העירונית טובה מאוד, עם ריסון סביר אחרי פס האטה, כזה שכולל נדנוד או שניים, אך מדובר בנדנוד נעים שכזה. כושר התמרון טוב ביחס לגודלו (4.65 מ' אורך ו-1.83 מ' לרוחב). הנוחות הבין עירונית טובה גם היא ולאותה רכות יתרון בכביש גלי, ורק במהירות גבוהה אותו נדנוד נעים יהפוך לקיפוץ קליל וממש לא נורא. את תחום בידוד הרעשים נחלק לשניים - מנוע הבוקסר ניעור לחיים בצלילו האופייני שנשמע גם כאשר לוחצים על דוושת ההאצה, עד כה המצב בסדר גמור שכן צלילו ערב. מאידך, נשמעים לא מעט רעשי כביש ואפילו צופר המוכנית נשמע כאילו הותקן ממש בסמוך לתא הכפפות, בידוד רעשי הרוח טוב, בטח ביחס למבנה המרובע.

בשלב זה הפורסטר מהדור השישי משווק ב-4 רמות גימור, "לונג סטורי שורט", גרסת הכניסה "פרימיום" דומה (פחות או יותר) לגרסת ה"ספורט" היוצאת שהייתה למאובזרת ביותר בזמנו, מה שיוצר כרגע פערים פחות בולטים בין שאר רמות הגימור. ב"ספורט" החדשה שהגיעה אל המבחן נמצא יותר פריטים עיצוביים כמו מראות צד עם איתות מובנה בחיפוי שחור וגימורים בצבע ברונזה מבחוץ ומבפנים ומערכת X-מוד בעלת כמה מצבים (רגיל, מצב שלג עמוק ובוץ ומצבי שלג ועפר) לעומת מצב יחיד בגרסת הכניסה, ועל כך נרחיב בהמשך.

מעבר לכך תוכלו לבחור ברמת הגימור "לימיטד" ו"לימיטד פלוס", אבל אנחנו ממליצים לעיין במפרט כדי להבין האם באמת הן שוות את תוספת המחיר. בכל מקרה, מסך המולטימדיה גדל מ-"8 ל-11.6, ותמיד תקבלו מושבים מחוממים, מושב נהג חשמלי, מצלמת רוורס, חלון שמש, תא מטען חשמלי ומשטח טעינה אלחוטי, אבל הקישוריות לא, אז נאלצנו לכבות אותו ופשוט להתממשק עם כבל – מעצבן, אבל זה מה יש.

מערך בטיחות מקיף כשכל המערכות הנבחנות פעלו בצורה טובה. נציין כי הדור הקודם הצטיין במבחני הריסוק, לא רק בקבלת 5 כוכבים אלא גם בסעיפי המשנה. הדור החדש טרם נבחן, ולא צפויות הפתעות אם כי יש לזכור שמבחני הריסוק הוחמרו מאז נבחן הדור הקודם ב-2019.

ביצועים והתנהגות
לצד שינויי העיצוב והאבזור, לב הפורסטר נותר זהה - מנוע הבוקסר בנפח 2.5 ליטר המפיק 180 כ"ס, משודך לתיבת הילוכים רציפה, הנעה כפולה סימטרית ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-9.4 שניות.

המשמעות היא בדיוק כמו שזה נשמע – זהה לדור היוצא – הפורסטר צובר מהירות באופן משכנע, גם כאשר הוא עמוס, אך לא מדובר בתחושת כוח כמו של מנועים מוגדשים, אך זה יספיק לכל התנהלות שגרתית וגם בשטח. התיבה אינה רועשת ויש גם מנופי שליטה על ההילוכים המלאכותיים מאחורי ההגה, 8 במספר לעומת 7 בדור היוצא. צריכת הדלק בסיום המבחן עמדה על 9.5 ק"מ לליטר, גם לא שונה מהותית מהדגם הקודם.

התנהגות הכביש גם היא מזכירה את הדור היוצא, נשלטת ומאפשרת לדחוק בפורסטר בכביש המפותל עם אחיזה טובה מאוד בזכות ההנעה הכפולה המגיבה באופן פרוגרסיבי לאיבוד אחיזה כך שקל להבין מתי אפשר לדחוק בו ומתי כדאי להירגע. אבל היי, למרות רמת הגימור "ספורט", הוא לא כמובן, גם לא ציפינו ממנו מעבר לכך.

אבל את הפורסטר קונים, לא כי צריך רכב מרווח וחסכוני למשפחה, אלא כי רוצים לנסוע ולטייל מעבר לאספלט, ואת זה הוא עושה מצוין. מערכת X-מוד, אחרי ההשהייה המוכרת שלה, מסייעת כשצריך כמו למשל במצבי הצלבה או איבוד אחיזה במשטחים חלקים.

ולפני שאתם מתחילים לאתגר אותו, שימו לב למרווח הגחון, שלמרות 22 ס"מ מרשימים, עדיין שווה להציץ מתחת לרכב לאיתור בליטות שונות, כך תוכלו להתקדם בשטח בבטחה. כמו כן זווית הגישה קטנה במעלה אחת מהדור היוצא (19), בעוד זווית הנטישה והבטן נותרו זהות (24.6, 19.6, בהתאמה) ולכן, כמו תמיד, קחו הכל בפרופורציה - זה לא טויוטה לנד קרוזר ובטח לא ג'יפ רנגלר ואפילו לא KGM רקסטון על נעילתו, אבל הפורסטר יגיע למקומות שאף ג'יפון אופנתי, גם כזה שמתהדר בהנעה כפולה, לא יעז בכלל להניח את צמיגיו.

סיכום
סובארו פורסטר בדור השישי הוא אותו פורסטר מוצלח מהדור החמישי. אני מודה, אני מתקשה לקרוא לו דור חדש, למרות אי-אלו שיפורים. הוא עושה את כל מה שעשה קודם ללא פערים משמעותיים – הוא מרווח ושימושי למשפחה, הוא נוח, מאובזר, בטיחותי, עם יכולות שטח טובות. גם בצד הפחות חיובי, לא הופתענו, כמו למשל מצריכת הדלק או בידוד הרעשים הסביר.

אבל, וזה אבל רציני, בעידן הנוכחי אין עוד הרבה רכבים עם איזשהו X פקטור, עם הדבר הזה שפשוט עושה לך את זה, לא משנה מה שאר החבילה כוללת או מה מציעים המתחרים. והפורסטר הוא בדיוק כזה – בכל פעם שרואים שביל מבצבץ, הוא פשוט עושה חשק לשבור חזק מהכביש ולצאת אל המרחבים.