קורונה: כבישים ריקים, נהגים משתוללים

נהגים רבים ניצלו את תקופת הקורונה לנהיגה במהירות מופרזת ועבירות תנועה מסכנות חיי אדם. אגף התנועה: "נחזיר את הסדר לכבישים". גם בעיריות נערכים להידוק הפיקוח נגד עבירות חניה

ניר בן טובים  07.05.20 - 20:44
(צילום: כפיר כשריאן)
(צילום: כפיר כשריאן)
תחילת כתבה

"אנחנו עדים להתרופפות בעקומת הציות וזה לא ימשך כך לאורך זמן". בשיחות סגורות שנערכות בימים אלו באגף התנועה מתגבשת תוכנית פעולה להשבת הסדר על כנו בכבישים בישראל, ואחת הטקטיקות הזמינות טמונה  בהגברה ניכרת של האכיפה. "אל תסיקו מסקנות שגויות; הירידה הקיצונית שחלה במספר התאונות הינה זמנית בלבד. אם האכיפה לא תוגדל אנו נאלץ להתמודד עם עליה תלולה. אז בדומה לאמירות השגורות בפי הגורמים במערכת הבריאות, אנחנו צריכים לפעול בתקיפות כדי לשטח אותה", כך מעיר לעולם הרכב של ערוץ הספורט גורם באגף התנועה. 

מהירות מופרזת ותאונות
מאז פרוץ המגפה אכן חלה התרופפות במשמעת. על פי נתוני משטרת התנועה, נרשם זינוק בשיעור של 20% במספר הנהגים שנתפסו במהירות גבוהה ב-51 קמ"ש מהמותר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדיווחי המשטרה עולה כי החל מתאריך ה-9 למרץ ועד ל-9 באפריל, נלכדו במכמונות המהירות לא פחות מ-636 "טייסים" בעוד שבשנה שעברה, מספרם עמד על 534 בלבד. אחד המקרים הקיצוניים שנרשמו לאחרונה הוא נהג בכביש 6 שתועד במהירות 245 קמ"ש. מספר ימים לאחר מכן, במקרה אחר, השוטרים עצרו נהג במהירות של 232 קמ"ש ולקבוצה זו הצטרף נהג נוסף שנתפס דוהר במהירות של 225 קמ"ש.

21 בני אדם קיפחו את חייהם בחודש אפריל האחרון בתאונות דרכים קטלניות. מדובר על חודש שברובו הציבור בישראל היה מסוגר בביתו ונסועת כלי הרכב ירדה. לשם השוואה, בחודש אפריל 2018 נהרגו 20 בני אדם בתאונות דרכים, אדם אחד פחות מאשר באפריל 2020. בחודש אפריל 2019 נהרגו 25 בני אדם בתאונות דרכים, ארבעה בלבד יותר מאשר בחודש הקודם, חודש שאמור היה לשקף קיטון דרסטי במעורבות נהגים בתאונות.  

חולבים את הנהגים?
לצד הדאגה של המשטרה מפני התנהגות מסוכנת, הנחת העבודה כי הגברת האכיפה תמלא את הקופה בהחלט אינה מופרכת. "הדברים לא נאמרים באופן ישיר. לפחות לא באופן רשמי. אבל תוכנית העבודה שמתגבשת בהחלט תשרת את הצורך הזה. אף אחד לא יגיד לך את זה כך, אבל ברור שזו רוח המפקד – צריך למלא את הקופה", אומרים לנו מקורבים למערכת האכיפה.

עו"ד אלירן בלוטמן, מומחה לדיני תעבורה שמייצג מעורבים בתאונות קטלניות ובייצוג נאשמים בעבירות תנועה חמורות, מציין כי בשנים האחרונות חלה החמרה בעמדת בתי המשפט כלפי עבירות של נהיגה במהירות מופרזת: "המשימה של חילוץ נהג מענישה כבדה בדמות פסילה לתקופה ארוכה בהחלט אפשרית, אך הפכה להיות מורכבת מאי פעם. שוטרי אגף התנועה עוברים השתלמויות שמועברות ע"י תובעים משטרתיים מיומנים ומקצועיים מאוד וזאת כדי להביא למינימום האפשרי טעויות ברישום הדוחות ובאופן הפעלת אמצעי האכיפה. כל זאת, במטרה להקטין ככל שניתן את האפשרות למצוא כשלים שיובילו לזיכוי הנאשם או להפחתת עונשו. כמו כן, יש לזכור כי לא אחת, כאשר מדובר על מהירות של 190 קמ"ש ומעלה, המקרים הללו מסתיימים בענישה כבדה בדמות עבודות שירות ומאסר בפועל. אי לכך ולאור המוטיבציה של המשטרה ליישר את הנהגים – מוטב לנהגים לחשוב היטב בטרם יאיצו את הרכב למהירות שנמצאת עמוק בתוך הרף הפלילי".

הרשויות חוזרות לאכוף תנועה וחניה
לא רק קופת המדינה מתרוקנת, אלא גם הרשויות המקומיות מתמודדות בימים אלו עם שינוי בתזרים בעקבות צמצום אכיפת עבירות החניה במהלך ימי הקורונה, וכן בשל ההנחות שחלקן נתנו לבעלי העסקים בתשלום הארנונה.

כפועל יוצא, ישנן כאלה שהודיעו לתושביהם כי פקחי האגף הורו לחדש את האכיפה. כך למשל, שלחה עיריית רמת גן מסרון לתושביה כי החל מתאריך ה- 01/05 חוזרים פקחי החנייה לעבודתם כסדרה. "ההפקרות נגמרה. בחודש וחצי האחרונים הורדנו את הרגל מהגז והתעסקנו באכיפה של חוקי הקורונה אבל עכשיו נגלה אפס סבלנות", כך בהודעה הקבוצתית. 

"אין ברירה", אומר לנו יו"ר ועד הפעולה הארצי של המפקחים שמואל אבו.  "עוד רגע אנשים חונים על הראש שלך, עושים מה שרוצים. אז די, וגם ראשי העיר מבינים שהם צריכים מנועי הכנסה שיעבדו בקצב טוב. החיים חוזרים למסלולם. האכיפה על עבירות חניה תחזור בערים בהן חלה ירידה".