הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

משטרת התנועה מהדקת אכיפה

במהלך תקופת הקורונה והסגרים חלה התרופפות במשמעת ובציות לחוקי התנועה. באגף התנועה וברשוית המקומיות למדו לקחים ומנסים למנוע השנות המקרים. נערכים להגביר את הלחץ על עבריינים כולל שימוש מוגבר ברחפנים

ניר בן טובים  16.08.21 - 09:11
תחילת כתבה

"אם למישהו מהנהגים נדמה שצמצום האכיפה על הכבישים במהלך הקורונה יחזור על עצמו בגל הנוכחי, מוטב לו לחשוב פעמיים. אני ממליץ לכל הנהגים להוריד את הרגל מהגז ולנהוג על פי החוק, אחרת, אנחנו נתפוס אותם, נעניש ובמקרים שנדרש – לא נהסס להגיש כתבי אישום". דברים אלה נמסרים לעולם הרכב של ערוץ הספורט על ידי גורם בכיר במשטרת התנועה, וזאת בצל האפשרות המסתמנת להטלת סגר נוסף לאור סטטיסטיקת תאונות הדרכים שמסרבת להשתפר וממשיכה לגבות חיי אדם רבים בישראל.

על פי נתונים שפורסמו לאחרונה, לא פחות מ-198 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים, 77 מהם קיפחו את חייהם ברחובות הערים (תאונות בינעירוניות). 2020 הסתיימה עם שיעור גבוה יותר של הרוגים בערים לעומת קודמתה, אף שהייתה זו שנת קורונה עם הגבלות תנועה וסגרים. שיעור התאונות הקטלניות מדאיג מאוד את משטרת התנועה: " אנחנו נאכוף את החוק במלוא המרץ. שאף נהג לא יחשוב כי הוא יכול להתפרע על הכביש", מציין אותו גורם.

הדאגה שמביעים באגף התנועה מעוגנת בממצאים: לאורכה של שנת 2020, ובעקבות תיעול של כוח השיטור למשימות של אכיפת עבירות קורונה, אכן חלה התרופפות במשמעת. על פי נתוני משטרת התנועה, נרשם זינוק בשיעור של 20% במספר הנהגים שנתפסו במהירות גבוהה ב-51 קמ"ש מהמותר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדיווחי המשטרה עולה כי החל מתאריך ה-9 למרץ ועד ל-9 באפריל של שנת 2020, נלכדו במכמונות המהירות לא פחות מ-636 "טייסים" בעוד שבשנה שעברה, מספרם עמד על 534 בלבד. אחד המקרים הקיצוניים שנרשמו הוא נהג בכביש 6 שתועד במהירות 245 קמ"ש. מספר ימים לאחר מכן, במקרה אחר, השוטרים עצרו נהג במהירות של 232 קמ"ש ולקבוצה זו הצטרף נהג נוסף שנתפס במהירות של 225 קמ"ש.

לא רק מסוקים
כחלק ממאמצי המשטרה לשים ידם על עברייני תנועה, ובשל מוגבלות פרישת טייסי המסוקים, הוגדל שימוש אגף התנועה ברחפנים שהחל לפני למעלה משנתיים. במשטרה גייסו כמות לא מבוטלת של כלים שמתעדים מלמעלה עבירות בכבישים מועדים לפורענות ברחבי הארץ. כתוצאה מכך, עשרות נהגים ונהגות תועדו מבצעים עבירות חמורות כמו עקיפת קו הפרדה רצוף. "אנחנו אף פעם לא יודעים מי יגיע מולנו. ואם אנחנו חוצים קו לבן אנחנו צפויים, באמת, לתוצאה קטלנית", אומר לנו חוקר תאונות באגף התנועה. "המשטרה נמצאת במקומות האלה כדי למנוע את העבירה וכדי להציל חיי אדם". האכיפה, כך מסתמן, אינה אקראית; באגף התנועה ערכו ניתוח ממוקד שבאמצעותו סימנו את הצמתים והכבישים שבהם מתבצעות עבירות תעבורה חמורות וכן נרשמו בהם תאונות דרכים קשות, במיוחד בתקופה האחרונה.

מאמצי המשטרה לנטרל עבריינים עוד בטרם יגרמו לתאונות קטלניות, באים לידי ביטוי גם בשיתופי פעולה עם מועצות מקומיות, תוך הרחבה של מעגל המתנדבים. כך לדוגמא, בדיון שהתקיים בלשכתו של ראש המועצה של גן יבנה, דרור אהרון, יחד עם נציגי משטרת התנועה הארצית, מחוז דרום יחידת לכיש מתוכננת לקום יחידת מתנדבים חדשה שתסייע להגביר את הביטחון והבטיחות של הנהגים והולכי הרגל בגן יבנה, תגביר את תחושת הביטחון האישי ותאפשר אכיפה גבוהה יותר כלפי נהגים שמסכנים את משתמשי הדרך.

לדברי עו"ד חזי כהן, מומחה לדיני תעבורה מאתר din.co.il הנהגים חווים יד תקיפה יותר של משטרת ישראל כלפי עבירות מהירות, והקשחה בענישה מצד עמדת בתי המשפט כלפי עבירות של נהיגה במהירות מופרזת: "המשימה של חילוץ נהג מענישה כבדה בדמות פסילה לתקופה ארוכה בהחלט אפשרית, אך הפכה להיות מורכבת מאי פעם. שוטרי אגף התנועה עוברים השתלמויות שמועברות ע"י תובעים משטרתיים מיומנים ומקצועיים מאוד וזאת כדי להביא למינימום האפשרי של טעויות ברישום הדוחות ובאופן הפעלת אמצעי האכיפה. כל זאת, במטרה להקטין ככל שניתן את האפשרות למצוא כשלים שיובילו לזיכוי הנאשם או להפחתת עונשו".

כמו כן, אומר לנו עו"ד חזי כהן,  "יש לזכור דבר אחד: "כאשר מדובר על מהירות של 190 קמ"ש ומעלה במה שמוגדר "מהירויות חריגות", המקרים הללו מסתיימים בסיכון משמעותי להסתיים בענישה כבדה של פסילות ארוכות ולעיתים אף בדמות עבודות שירות ומאסר בפועל. אי לכך ולאור המוטיבציה של המשטרה ליישר את הנהגים – מוטב לנהגים לחשוב היטב בטרם יאיצו את הרכב למהירות שנמצאת עמוק בתוך הרף הפלילי".