הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אגזוז לחץ: המשטרה מגבירה אכיפה נגד משפרי מכוניות

תושבים בערים שונות מתלוננים על מירוצי כביש מסוכנים ורעש מפלטים שמדיר שינה מעיניהם. תושבת שכונה גילה: "לא ישנים בלילות. נוסעים מתחת לבית שלי כמו חולי נפש"

ניר בן טובים  20.10.21 - 15:43
אכיפה נגד מכוניות משופרות (צילום: אגף התנועה)
אכיפה נגד מכוניות משופרות (צילום: אגף התנועה)
תחילת כתבה

מזה זמן מתלוננים תושבי שכונת גילה בירושלים על פורום נהגים שמתקבץ בימי שישי על הכביש המוביל לשכונה ומארגנים תחרויות ביניהם, תוך נהיגה במהירות מופרזת - ובעיקר מרעישה. "לכל ילד כזה יש רכב עם אגזוז משופר שמוציא קולות מבעיתים", כך הטענות של התושבים. לאחרונה הם מצאו אוזן קשבת בקרב משטרת ישראל שערכה באזור פעילות ממוקדת כנגד משפרי הרכבים. על פי הודעת המשטרה: "שוטרי התנועה של מחוז ירושלים, ביניהם בוחני רכב, פעלו בכבישים בהם התקבלו לאחרונה דיווחים כל כלי רכב המשתוללים במקום". אבל האם זה מספיק כדי לעקור את התופעה מהשורש?

"אני נכנסת לרשתות החברתיות ובמקרה אני מגיעה לקבוצה של פורעי חוק בשם 'מבטלים את תקנה 380', ואני אומרת לעצמי, ריבון העולמים - בגלל קבוצות כאלו, שמעודדות נסיעה על רכבים משופרים, אני לא יכולה לישון בלילות. כל החוליגנים נוסעים בכביש מתחת לבית שלי, כמו חולי נפש, בקולי קולות, עולים ויורדים אותו במשך שעות. שמחה לדעת שהמשטרה החליטה ללמד אותם לקח". את המילים הללו אומרת לעולם הרכב של ערוץ הספורט, דנה לוי, תושבת שכונת גילה בירושלים, על רקע ההחלטה של משטרת ישראל להגביר את האכיפה על כלי רכב משופרים באיזור ירושלים ובמיוחד כאמור בשטח גילה.

יש לציין כי במהלך הפעילות המשטרתית שנעשתה במקום חולקו על ידי השוטרים 17 דוחות בגין עבירות חמורות או כאלו המהוות סיכון ליושבי הרכב ולציבור משתמשי הדרך. בנוסף – 4 כלי רכב הורדו מהכביש בשל ליקויים שנמצאו בהם. במשטרה מדווחים כי בפעילות בכביש בגין אותרו מספר כלי רכב משופרים עם שינוי מבנה בניגוד לחוק, וכן מספר אופנועים שביצעו שינוי במערכת הפליטה וההשתקה של המנוע – ובכך גורמים למטרד רעש במהלך נסיעתם ומפרים את מנוחת הציבור בשכונות העיר ירושלים. בהמשך מבצע האכיפה אותרו על ידי השוטרים מספר כלי רכב נוהגים בפראות מסכנת חיים. כנגד הנהגים בוצעה אכיפה, "כלי הרכב נבדקו על ידי בוחן מוסמך ונרשמו דוחות בהתאם", כך נמסר. עוד מסבירים במשטרת ישראל כי "שוטרי התנועה בירושלים ימשיכו לבצע פעילות מניעה ואכיפת עבירות מסכנות חיים, במטרה להיאבק בקטל בכבישים ולשמור על שלומם ובטחונם של הנהגים וציבור משתמשי הדרך".

זה לא חדש

סוגיית הרעש המוגבר שבוקע מהמכוניות המשופרות בהן הותקנו אגזוזים פתוחים, לא מעסיקה רק את תושבי ירושלים. לאחרונה מלינים תושבי כפר סבא ואזורים נוספים בשרון הפנימי כי רעשי אגזוזים של מכוניות שמאיצות ברחובות העיר באופן מחריש אוזניים, פוגעיםבאיכות חייהם. אורית שמתגוררת בשכונת הדרים בכפר סבא מרגישה חוסר אונים נגד המשתוללים: "נמאס כבר. לא מבינה מה יש להם לנסוע הלוך ושוב. הם מאיצים בכוונה, מעלים את הטורים ומחוררים לנו את הראש". לעת זו, ככל הידוע, משטרת כפר סבא טרם נכנסה לעובי הקורה, אולם אם מקישים מניסיון העבר, זו רק שאלה של זמן עד שתתקבל ההחלטה לטפל בתופעה.

לא מעט כתבות פרסמנו בערוץ הספורט על הנושא ובכולן התייחסנו לחוק הדרקוני והמיושן שקיים בישראל על פיו אסור לבצע כל שינוי מבני ברכב. אומנם אין כל מחקר שמצביע על מעורבות יתר של רכבים משופרים בתאונות דרכים, אך מבחינת הרגולטור, וגורמים דומיננטיים נוספים בתחום בטיחות הדרכים כדוגמת ‘אור ירוק’, כל שינוי יכול לפגוע בתקינות הרכב. ארז קיטה, מנכ"ל העמותה אומר לנו :"התופעה המסוכנת של מרוצי מכוניות בכביש הציבורי כבר גבתה חיים לא פעם... מרוצי המכוניות נערכים לרוב בעזרת כלי רכב שעברו שיפורים ושינויים במנוע וזאת במטרה להגדיל ולהגביר את מהירות נסיעת כלי הרכב. כל שינוי ברכב שלא באישור משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מהווה עבירה על החוק.

עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכה, ומבכירי עוה"ד בישראל בתחום זה, מסביר כי לשון פוליסת חובה מחריגה מכיסוי ביטוחי נזק שנגרם בעת שימוש ברכב מנועי למטרות מירוץ בניגוד להוראות חוק הנהיגה הספורטיבית. "לפיכך, היה והנהג בכלי הרכב המבוטח נפצע בנסיבות כאלו, וחברת הביטוח הצליחה להוכיח זאת, היא תסרב לשלם לו פיצויים. כך גם אם התאונה הסתיימה בפציעה של הולך רגל או רוכב אופניים. במקרה כזה הנפגע יאלץ לתבוע את קרנית (קרן שנועדה לפצות נפגעים בנסיבות בהן לא היה ביטוח חובה), אולם לאחר שזו תשלם לו, היא תגיש תביעה כנגד הנהג על מלוא הסכום".

עוד אומר עו"ד ורשה, "הגישה החד משמעית של מקבלי ההחלטות בישראל כלפי תרבות השיפורים עומדת בסתירה לנעשה בעולם. מדינות מתוקנות רבות, אימצו לעצמן תקינה מסוימת, חלקן מחמירות יותר וחלקן פחות, אך בכולם נקבעו כללים מפורטים באשר לחוקיות הדבר - מי רשאי להתקין את השיפורים ובאילו דרישות עליו לעמוד. ואילו בישראל, על אף העליה הקוואנטית במקצועיות של העוסקים בתחום,– המדיניות הגורפת מכניסה את כל השיפורים והמשפרים תחת מטריית העבריינות. זו טעות שצריך לתקנה".