$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

תאונת הקורבט בנמל אשדוד: הנהג תבע פיצוי מרשות המסים

דגם הקורבט סטינגריי שנרכש במלמעלה מ-700 אלף שקל רוסק זמן קצר לאחר פריקתו. הנהג תבע פיצוי בגין מס הקניה מרשות המסים. כיצד פסק בית המשפט?

ניר בן טובים  28.08.22 - 12:56
(צילום: כיבוי והצלה)
(צילום: כיבוי והצלה)

תגיות: שברולט

לפני למעלה משנה, דיווחנו לכם על אירוע חריג שארע בנמל אשדוד, במהלכו שברולט קורבט סטיינגריי חדשה בשווי מוערך של למעלה מ-700 אלף שקל ניזוקה בתאונה, עוד בטרם יצאה מגבולות הנמל. הנזקים הוערכו דאז במאות אלפי שקלים, אולם מסתבר שזה לא הנזק היחיד שספג בעליו של הרכב.

רק לאחרונה השתחרר מבית החולים בתום אשפוז ממושך ומלאכת ושיקום, והתבשר כי תביעתו כנגד רשות המיסים להשבת מס הקניה ששילם על הרכב – נדחתה. מדובר על גזירה בגובה של 205 אלף שקלים, אותם ייאלץ הבעלים לממן. על פי פרוטוקול הדיון, בית המשפט קיבל את עמדת המדינה, שטענה כי לפי חוק פקודת המכס, א' אינו זכאי להחזר מס מאחר שבעת הפגיעה הרכב לא היה בשטח המכס והליקויים שנגרמו לא התרחשו באותה זירה. בנוסף, אם לא די בכך, הוא אף אולץ לשלם הוצאות תביעה בשווי 20 אלף שקלים.

על פי דיווחים שנאספו מעדי ראיה במקום הנהג לא הצליח להשיג שליטה ברכב, שמצויד במנוע מרכזי-אחורי בנפח 6.2 ל' המפיק 500 כ"ס ומאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.3 ש' - והתנגש חזיתית במשאית. התאונה התרחשה ביציאה מהבונדד (מגרש המכוניות הראשי שבו מרוכזים כל הדגמים) של אשדוד ברחוב החותרים. על פי הצילומים שהועברו ל'עולם הרכב' מצוותי כיבוי והצלה, עולה כי הרכב הושבת לחלוטין ורק במזל גדול, לא עלה בחיי אדם.

לצורך חילוץ הפצוע מהרכב הוזנקו לזירה חמישה צוותים של כיבוי והצלה בהם גם שמונה לוחמים שעמלו במשך כשעתיים על ניסור הרכב. בשיחה עם עולם הרכב של ערוץ הספורט, מציינים בכיבוי אשדוד כי מצבו הרפואי של הנהג הוגדר כקשה אך יציב, ונדרש לזמן למקום התאונה מנוף על מנת להרים את המשאית ולעגנה, כאשר במקביל הם ביצעו קשירה לכננת לצורך משיכתו מתחת למשאית: "זו היתה זירה מורכבת. פעלנו במהירות האפשרית ובמסירות בשביל לחלץ את הנפגע ולהציל את חייו", כך נמסר.

אין זה המקרה הראשון בשנים האחרונות בו רכב אולטרא ספורטיבי נהרס בתאונה או ניזוק בצורה משמעותית. כך למשל, לפני מספר חודשים התרחשה תאונת דרכים בכביש 6, בסמוך למחלף עירון, בה היה מעורב רכב פרארי 812 סופרפאסט ששוויו עומד על בין שלושה מיליון שקלים ל-2.5 מיליון שקלים, כאשר בנקודת זמן מסוים, הוא איבד את האחיזה והתנגש ברכב נוסף במסגרת "תחרות" מאולתרת בכביש ציבורי. הנזקים שנגרמו לו הוערכו בסכום שחוצה את רף חצי מיליון השקלים.

במקרה אחר, עליו דיווחנו בשנה שעברה, רוסקה למבורגיני אוונטדור באחד מעיקולי כביש נס הרים.  אלא שלמזלו של הנהג, אם ניתן להגדיר זאת כך, המכונית לא נהרסה כליל אלא ניזוקה באופן חמור והוחזרה לכביש. על פי הערכת נזק ראשונית שביצע עבורנו יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, עלות התיקון במקרה הזה מגיעה לחצי מיליון שקלים.

עו"ד אסף ורשה, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום הנזיקין והביטוח, מסביר כי הבשורה היחידה בה יכול להתנחם בעליו של הרכב, היא כי הפיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו ישולמו לו, בלא קשר לנסיבות התאונה, לאשמים בה, או לכל היבט נזיקי אחר. "חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 (הנקרא בקיצור חוק הפלת"ד) קובע כי כל אדם אשר נפגע בתאונה, זכאי לפיצוי בגין הנזקים הפיזיים שנגרמו לו בתאונת הדרכים, ללא קשר לשאלת האשמה. כלומר, גם אם הנהג הנפגע גרם לתאונה והיא באשמתו, יהיה הוא זכאי לפיצוי".

עקרון זה, מסביר עו"ד ורשה, למעשה נוגד את הכלל הבסיסי בעולם הנזיקין, אשר במסגרתו יש לרוב צורך להוכיח את אחריותו של המזיק לנזק, על מנת לקבל פיצוי כספי. "אולם, בכל הנוגע לתאונות דרכים ונזקי גוף, החליט המחוקק כי הזכאות לפיצוי היא מוחלטת ועומדת לכל נפגע בתאונת דרכים. עם זאת, לזכאות הנפגע בתאונת דרכים, לפיצוי ללא צורך להוכיח אשמה, יש תנאי, על פיו הרכב היה מבוטח בשעת התאונה בביטוח חובה".