החומר ממנו עשויים חלומות: Dreams לפלייסטיישן 4

אין גבול דמיון: סוני מעניקה לשחקנים חופש יצירתי מוחלט, ומאפשרת לכם ליצור את המשחקים שלכם

תומר חסד  25.02.20 - 12:09

תגיות: Dreams

תחילת כתבהקצת רקע זריז: Dreams הינו משחק אקסקלוסיבי של סוני, מבית SIE ופותח על ידי Media Molecule, אותם מפתחים שהביאו לנו את סדרת המשחקים LittleBigPlanet (חוץ מהכותר השלישי) ואת שני משחקי ה-Tearaway. סגנון המשחקים אותם החברה מפתחת שם דגש על היצירתיות של השחקן, ולמעשה נותנים לו להשתמש במוח שלו יותר מרוב המשחקים שנמצאים כרגע בשוק. LittleBigPlanet לדוגמה הוא משחק פלטפורמר פשוט לכאורה, אבל מאפשר לכם ליצור שלבים משל עצמכם ונותן לכם כלים ליצור את השלבים הללו באיזה סגנון שתרצו ובאיזה קושי שתרצו. בניגוד לאחרון, סדרת Tearaway אולי לא נותנת לכם ליצור שלבים משל עצמכם, אבל כן מספקת משחקיות שלא תראו בשום מקום אחר ושמאלצת אתכם לחשוב המון ולהשתמש בפונקציות של השלט בצורה כזאת שלא תראו בשום משחק אחר (ברצינות, אם לא שיחקתם ב-Tearaway Unfolded לפלייסטיישן 4, תעשו את זה מיד. ואם יש לכם PsVita  משום מה,  Tearaway לאותה קונסולה גם משחק מעולה).

הנקודה שלי בפסקת הפתיחה מאוד פשוטה, Media Molecule הם לא סטודיו רגיל. את המשחקים שלהם אפשר לתאר בתור "סקיצות" ולא משחקים גמורים, המטרה של "סקיצות" אלו, היא לגרום לכם (או לקהילה) ליצור את המשחק, כאשר המפתחים עצמם מספקים רק את הבסיס אליו. וזה, בדיוק מה ש-Dreams  עושה. אם תמיד חלמתם ליצור משחק משלכם, ליצור סרט עלילתי? לשחזר משחק אהוב מהעבר? סדרת אנימה? טוב, Dreams הוא המקום בשבילכם. למעשה, Dreams משמש כמנוע לבניית משחקים, סדרות, סרטים, או כל מה שיעלה על רוחכם. כשתפתחו את המשחק, תוכן הבסיס שתראו שואף לאפס, וחוץ מ-Tutorial  קצר ומוד עלילתי שייקח לכם שעתיים לסיים, אתם לא תמצאו שום תוכן אותו השאירו המפתחים. אז מה כן נמצא במשחק? תחליטו אתם.

למשחק שני מודים ראשיים ביניהם תוכלו לבחור, Dreams Surfing ו-Dream Shaping. מה ההבדל ביניהם?
Dream Shaping הוא ה-המקום להגשים את החלומות שלכם. במצב משחק זה תוכלו ליצור כל מה שיעלה על רוחכם, במידה ותהיו סבלניים ויצירתיים מספיק כמובן. המוד השמור למי שרוצה לתת את טביעת האצבע שלו בקהילת המשחק ומי שרוצה להפגין את החוש היצירתי שלו. רק גילוי נאות - לוקח עשרות אם לא מאות שעות בשביל להתמצא כמו שצריך במנוע המשחק. אתם צריכים להיות אנשים חכמים מאוד בשביל להצליח ליצור את המשחקים המעולים (עליהם אפרט אחר כך) שבהם שיחקתי בזמן סיקור המשחק. אם חשבתם שתשקיעו 5-10 שעות במנוע המשחק וכבר יהיה לכם משחק פרי יצירתכם, אתם טועים בגדול.

לעומת זאת, המשתמש הממוצע יבלה את רוב זמן המשחק שלו ב-Dream Surfing. מוד המשחק הזה מאפשר לכם לראות יצירות של אנשים אחרים, להצטרף לפרויקטים קהילתיים ולתת את חלקכם בבנייה של משהו גדול, או לשחק במשחקים שמעניינים אתכם. בזמן ה-Dream Surfing אתם תוכלו לגלות לאיזה רמה של גימור אפשר להגיע בעזרת מנוע המשחק שדיברתי עליו קודם לכם ב-Dream Surfing. בזמן הסיקור מצאתי שלל משחקים מעולים מכל ז'אנר וכל סגנון, ובמקום לעבור עליהם ברפרוף, החלטתי לכתוב על כל אחד בנפרד.

Dead Space
כפי שזה נשמע, Dead Space הינו שחזור של משחק האימה הראשון בסדרה, אמנם מדובר בשלב אחד מתוך המשחק המלא, אבל Dead Space הצליח לשחזר במדוייק את ההרגשה של המשחקי המקורי, גם אם הגרפיקה נראית קצת מיושנת.

Prometheus
המשחק Prometheus הוא משחק יריות מגוף ראשון שכולל (נכון לכתיבת הסיקור) שלב אחד יחיד בדרך למשחק מלא שהמפתח כבר הכריז שהוא עובד עליו. Prometheus כולל גרפיקות סטייל The Outer Worlds, שלושה סוגים של נשקים, ארבעה סוגי אוייבים, ובערך 20 דקות משחק (אחרי הכל עדיין מדובר בדמו)

Turbulence
בדומה ל- Prometheus הוא רק דמו קצר שמטרתו להראות את היכולות של מנוע המשחק, בדרך לשחרור מלא של הכותר האמיתי. ב- Turbulenceתשחקו מעין משולש שחור מוזר (כנראה יתחלף במכונית או חללית סגנון Wipeout בהמשך) במרוץ נגד איתני הטבע. גשם, עצים נופלים, כבישים קורסים ועוד ינסו לעצור אתכם בדרך אל התנור ששכחתם דולק בדירה.

Fallout 4
המשחק המושקע ביותר והארוך ביותר ששיחקתי, לקח לי שעה וקצת להשלים אותו. מדובר במוד Free Roam שמבוסס על המשחק הרביעי בסדרת Fallout. יש כספות לחקור, משימות צד לעשות, אנשים לדבר איתם ועוד כל מיני פעילויות חמודות שאני אתן לכם לגלות לבד.

כמובן, לא כל המשחקים שתראו ב-Dreams הם מעולים ומושקעים כמו כאלו שתיארתי למעלה, לפעמים תתקלו בדברים חצי אפויים או לא מובנים ותגלו מהר שלא שווה להשקיע זמן בהם. אחרי הכל מי שיוצר את המשחקים האלו זה הקהילה והקהילה לא עשויה כולה מאנשים עם ידע בפיתוח משחקים.

שמירות בענן ופתח לטכנולוגיה חדשה
הקטע שהכי מדהים בעיניי, היא העובדה ש-Dreams מראה שמשחקיות דרך ענן/סרטמינג זה אפשרי ואפילו ממש פה. כאשר הורדתי את Dreams נוכחתי לדעת שמדובר במשחק ששוקל רק 3 ג'יגה. כל המשחקים שתכינו/תשחקו נשמרים בענן של חברת סוני ולא מצריכים שוב הורדה נוספת מעבר ל-3 הג'יגה הראשונים. בעצם אפשר להגיד ש-Dreams הוא גרסה פועלת של מה שגוגל ניסו לעשות עם פלטפורמת ה-Stadia. יותר מזה, מצאתי משחקים מרובי משתתפים שעבדו בלי לאגים ובלי נפילות פריימים ושלא דרשו ממני להוריד שום דבר נוסף. העובדה ש- Media Molecule הצליחו לבנות מנוע לבניית משחק עם רמת גימור גבוהה כזאת+להכניס Story Mode של שלוש שעות+לבנות הכל על שמירות ענן שבאות מ-Server Side זהו פלא טכנולוגי שכל חברת גיימינג צריכה להסתכל עליו ולקחת השראה ממנו.


בשורה התחתונה
Dreams הוא לא משחק. Dreams הוא פלטפורמה קהילתית לבניית משחקים שסומכת על הגיימר הממוצע ליצור את המשחק. הבסיס אותו הכינו Media Molecule הוא דל ויכול להסתיים תוך כמה שעות בודדות של משחק. אבל, כמות השעות שאפשר לשרוף על בניית משחק משל עצמכם או לשחק במשחקים שאחרים יצרו היא אינסופית ורק תגדל ככל שהמשחק יקבל יותר זמן אוויר. כבר עכשיו אני יכול להגיד בוודאות ש-Dreams יכול לשרוף לכם בקלות 50-60 שעות מהחיים, הכל תלוי בקהילה ובדרך של הלקוח לנתר את פעילות הקהילה להנאתו האישית.